ضد تروريسم عامل افزايش تروريسم

اسناد و مدارك موجود ثابت كرده كه جنگ 9 ساله آمريكا عليه تروريسم منجر به تشكيل گروه‌هاي پراكنده تروريستي در شمال آفريقا، خاورميانه، جنوب شرق، جنوب و مركز آسيا شده است

Gorg Dar Mishهشدارهاي اخير در اروپا و آمريكا درباره تهديدهاي تروريستي القاعده بيانگر اين واقعيت است كه به رغم تلاش‌هاي ادعايي براي مبارزه با ترور، دامنه اين پديده شوم به سراسر جهان گسترش يافته است.

 

خبرگزاري رسمي چين (شينهوا) طي تحليلي در اين زمينه آورده است: "ايالات متحده آمريكا به شهروندان خود كه به اروپا سفر مي‌كنند هشدار داده مراقب تهديدهاي تروريستي بالقوه در اين قاره باشند. وزارت امور خارجه آمريكا هفته گذشته بر پايه وجود سرنخ‌هايي مبني بر احتمال حمله القاعده به شهرهاي اروپا، به شهروندان خود كه به اين قاره سفر مي‌كنند هشدار داد تا هنگام حضور در اماكن عمومي مراقب باشند، زيرا القاعده و سازمان‌هاي مرتبط با اين گروه همچنان به طراحي حملات تروريستي به اروپا ادامه مي‌دهند.

 

روزنامه گاردين چاپ انگليس به نقل از ديپلمات‌هاي انگليسي مستقر در اسلام‌ آباد و چند تن از مقامات اطلاعاتي اروپا گزارش داد دولت آمريكا با اهداف سياسي اين هشدار را داده و در صدد است بهانه‌اي براي انجام يك سري حملات هوايي به مناطق قبايلي پاكستان پيش از انتخابات ميان دوره‌اي آمريكا داشته باشد.

 

پس از وقوع حادثه 11 سپتامبر در آمريكا، كشورهاي غربي تحت رهبري آمريكا بودجه‌هايي سرسام‌آور براي جنگ عليه تروريسم صرف كردند و آمريكا به تنهايي بيش از يك تريليون دلار براي مبارزه با تروريسم در جهان هزينه كرده است. ساير كشورهاي ناتو نيز بودجه‌هاي سنگيني براي مبارزه با تروريسم اختصاص دادند.

 

در همين حال، آمريكا هزينه بيشتري براي تقويت تمهيدات ضد تروريستي در داخل كشور، كنترل مرزها و مديريت مهاجرت صرف كرده است. با اين وجود كشورهاي غربي امن‌تر از گذشته نشده‌اند. از طرف ديگر تروريسم بين‌المللي در حال گسترش است و سرعت اين گسترش كاهش نيافته و تهديد تروريسم هم‌چنان در حال افزايش است.

 

مبارزه بين‌المللي عليه تروريسم وارد دور باطلي شده كه در آن "مبارزه بيشتر عليه تروريسم باعث ايجاد تروريسم بيشتر مي‌شود". اين دور باطل از استراتژي ضد تروريسم آمريكا مبني بر يافتن هژموني در مبارزه عليه تروريسم نشات گرفته است. آمريكا پرچم ضد تروريسم را در منطقه خاورميانه برافراشت تا با يك استراتژي جامع اين منطقه را از تروريسم پاكسازي كند و در اين راستا عراق را اشغال كرد.

 

پس از اشغال عراق، جنگ در اين كشور باعث ايجاد گروه‌هاي تروريستي و افراط‌گرايي متعدد شد و در نتيجه خشونت‌هاي تروريستي افزايش يافت و اين كشور تبديل به بستري جديد براي تروريسم جهاني شد. جنگ آمريكا عليه تروريسم در افغانستان نيز باعث شورش مجدد طالبان در اين كشور شد و شورشيان طالبان را به پاكستان منتقل كرد و به همبستگي نزديك اين گروه با القاعده، جنبش ازبكستان وديگر گروه‌ها در آسياي مركزي شد.

 

اسناد و مدارك موجود ثابت كرده كه جنگ 9 ساله آمريكا عليه تروريسم منجر به تشكيل گروه‌هاي پراكنده تروريستي در شمال آفريقا، خاورميانه، جنوب شرق، جنوب و مركز آسيا شده است. از طرفي يمن و سومالي تبديل به پايگاه‌هاي جديدي براي نيروهايي تروريستي شده‌اند كه هدفشان حمله به كشورهاي غربي است.

 

كشورهاي غربي هم‌اكنون با تهديدات تروريستي رو به گسترش مواجه هستند و بايد اقدامات بيشتري نسبت به آنچه كه انجام داده‌اند، انجام دهند. برخي افراد در جوامع غربي تلاش مي‌كنند تروريسم را به اديان و مذاهب خاصي مرتبط كنند و اين مساله خود باعث تعميق مناقشات و درگيري‌ها ميان اديان و نژادهاي مختلف مي‌شود. برخي كشورهاي غربي تحقيقات خود در خصوص تروريسم را به گروه‌هاي خاص معطوف مي‌كنند و اين موضوع باعث افزايش مشكلات اين گروه‌ها در جامعه مي‌شود. برخي از نيروها و رسانه‌هاي راست‌گرا نيز مشكلات موجود را به مهاجران خارجي نسبت مي‌دهند. اين مساله نيز باعث مي‌شود كه مهاجران در جامعه به طور فزاينده‌اي به حاشيه رانده شوند.

 

بنابراين، نه تنها مجموع اقدامات ضد تروريسم انجام گرفته تا به حال در مبارزه با مشكل تروريسم ناكارآمد بوده، بلكه باعث شده مردم بيشتري در غرب، راديكال شوند و اين امر يكي از عوامل مهم براي "محلي شدن" تهديدهاي تروريستي است.

 

با توجه به سابقه جهاني سازي اقتصادي، ‌شرايط جهان و روابط بين‌المللي دچار تغييراتي شده و بي‌ثبات گرديده است. كشورهاي غربي با اين وجود، سعي مي‌كنند با ارتقاء ارزش‌هاي غربي در مبارزه عليه تروريسم منافع ملي خود را حفظ كنند و از امنيت كامل خود مطمئن شوند، اما نتيجه برعكس بوده است.

 

كثرت و تنوع مذاهب، فرهنگ‌ها و ارزش‌ها در جهان يك واقعيت مسلم است. تنها با قراردادن تلاش‌هاي ضد تروريسم در چارچوب حكمراني جهان و كاهش رفتارهاي منجر به سوددهي و سرمايه‌گذاري در كشورهاي به حاشيه رانده شده، نمي‌توان مانع گسترش تروريسم شد."

 


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31