حمله تروریستی اسرائیل به سفارت ایران در سوریه

سال 1403
1403011318522990829719284
تاریخ: 1403/01/13

روز دوشنبه سیزدهم فروردین ۱۴۰۳، جنگنده‌های اف- ۳۵ وابسته به نیروی هوایی ارتش اسرائیل با ورود به آسمان جولان اشغالی به وسیله شش موشک هدایت شونده ساختمان کنسولگری و محل سکونت سفیر ایران در دمشق را هدف قرار دادند.

در میان شهدای این حادثه نام سردار محمد زاهدی از فرماندهان نیروی قدس سپاه؛ معاون ایشان سردار محمدهادی حاجی رحیمی، سردار حسین امیرالله رئیس ستادکل سپاه پاسداران در امور سوریه و لبنان و تنی چند از مستشاران ایرانی حاضر در سوریه به چشم می‌خورد.

براساس آنچه که منابع خبری به نقل از سفیر ایران در سوریه اعلام کرده‌اند بر اثر حمله تروریستی عصر روز گذشته رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق ۱۳ نفر شهید شدند که هفت نفر آن‌ها مستشاران نظامی ایران و ۶ نفر آن ها شهروند سوری بودند.

همچنین براساس آنچه که اعلام شده عملیات آواربرداری از ساختمان کنسولگری ایران در سوریه ادامه دارد و به مراحل پایانی خود نزدیک شده و شهدای مستشاری ایران از زیر آوارها خارج شدند، همچنین پیکر چهار نفر از شهروندان سوری که در این اقدام تروریستی به شهادت رسیده‌اند از زیر آوار خارج شده و دو نفر همچنان در زیر آوار هستند و خروج آن ها از زیر آوار ادامه دارد.

مراسم تشییع این شهدا 14 فروردین بعد از نماز مغرب و عشاء در حرمین مطهر حضرت رقیه (س) و حضرت زینب (س) قبل از انتقال به ایران برگزار می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیرامور خارجه ایران از احضار کاردار سفارت سوئیس در تهران به وزارت خارجه در پی حمله روز دوشنبه رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق خبر داد و با بیان اینکه پیام مهمی به دولت آمریکا به عنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد، گفت: ایالات متحده باید پاسخگو باشد.

وزیر امور خارجه ایران در این باره در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: در پی حمله تروریستی رژیم اسرائیل به ساختمان دیپلماتیک کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و شهادت چند تن از مستشاران رسمی نظامی کشورمان، مقام سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، ساعت ۰۰:۴۵ دقیقه بامداد امروز (سه‌شنبه) از سوی مدیرکل آمریکا به وزارت خارجه فراخوانده شد.‏

امیرعبداللهیان، افزود: در این احضار ابعاد حمله تروریستی و جنایت رژیم اسرائیل تبیین و مسئولیت دولت آمریکا مورد تاکید قرار گرفت.‏

وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه پیام مهمی به دولت آمریکا به عنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد، تصریح کرد: آمریکا باید پاسخگو باشد.

 ساعتی پیش، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، نیز در گفت وگوی تلفنی با حسین ابراهیم طه، خواستار اقدام و واکنش مناسب و فوری سازمان همکاری اسلامی علیه حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق شد.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، متعاقب حمله هوایی عصر روز گذشته (دوشنبه) رژیم جنایتکار صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در دمشق، در تماسی تلفنی با حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی گفت وگو کرد.

وزیر امور خارجه ایران در این تماس ضمن ابراز انزجار و محکومیت حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه اماکن دیپلماتیک کشورمان ـ که بر خلاف تمامی قواعد حقوق بین الملل و کنوانسیون حقوق دیپلماتیک و کنسولی صورت گرفته است ـ خواستار اقدام و واکنش مناسب و فوری سازمان همکاری اسلامی علیه این جنایت رژیم اسرائیل شد.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در این تماس تلفنی ضمن اشاره به سابقه پُر از جرم و جنایت رژیم صهیونیستی و محکومیت شدید جنایت جدید این رژیم علیه اماکن دیپلماتیک، با دولت و ملت کشورمان اعلام همبستگی کرد و به خانواده شهدای این حمله جنایتکارانه تسلیت گفت و ابراز همدردی کرد.

 

شهر
دمشق، سوریه
تاریخ واقعه
1403/01/13
نوع عملیات تروریستی
حمله هوایی
گروهک تروریستی
تروریسم دولتی اسرائیل
تعداد شهدا
13 نفر
تعداد مجروحین
12 نفر
فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31