امكان‌سنجی استرداد اعضای گروهك منافقين با استناد به قانون استرداد مجرمين در حقوق بين‌الملل

3703476چكیده ایران یكی از قربانیان گروه‌های تروریستی محسوب میگردد و نمونه بارز و زنده آن رهبر معظم انقلاب است كه مورد سوء قصد ناجوانمردانه گروه‌های تروریستی قرار گرفته است.گروه‌های تروریستی پس از پیروزی انقلاب به قصد سلطه و حكومت بر مردم از هیچ اقدامی فروگذار نكرده و با ایجاد رعب و وحشت سعی در همراهی مردم با خود نمودند كه این حربه آنها كارساز واقع نگردیده و منزوی گردیدند. با توجه به جنایات مرتكب شده از سوی گروهك منافقین كه اسناد و مدارك آن به لحاظ قانونی در دادگاه‌های ایران مورد بررسی قرار گرفته و

شرح نفاق و منافقان در کلمات امام خمینی (ره)

27654 412نفاق در تعالیم دینی به عنوان یکی از بزرگترین رذایل اخلاقی شناخته می شود که خود منشأ بسیاری از زشتی های دیگر است. شکی نیست که رذایل اخلاقی در هر مکان و هر زمان وجود داشته و خواهد داشت اما آن رذیله ای که در جامعه امروزی مان بیشتر از هر صفت زشت دیگری می بینیم، نفاق است. این مقاله به شکلی گذرا و مختصر به بررسی این صفت زشت اخلاقی با استفاده از آیات و روایات از دیدگاه امام خمینی می پردازد.  

سرکرده گروهک تروریستی کومله در قامت سرکرده یک مافیا!

1401090818530243426556793 در روزهایی که بر ما می‌گذرد، رسانه‌های بیگانه نام و تصویر یک نفر را فراوان تکرار می‌کنند: عبدالله مهتدی. شناخت پیشینه این نام، در تحلیل تحولات جاری ضروری به نظر می‌آید. در مقال پی‌آمده، نقش نامبرده در فرآیندهای مرتبط به گروهک تروریستی کومله، مورد بازخوانی قرار گرفته است. فرزند حاجی رحمان آقا مهتدی، در آغاز راه عبدالله مهتدی فرزند حاجی رحمان آقا مهتدی، در

جولان تروریسم در بستر اغتشاشات

4340805 بعد از آن که اعتراض به اغتشاش تبدیل شد، حالا سرعت بی‌وقفه افزایش خشونت‌های کلامی، اخلاقی و خیابانی همه‌چیز را به سمت یک جنگ شهری می‌برد؛ جنگی که به شهرهای مرزی و قومیت‌نشین کشیده شده است. مهمترین اصل برای تحقق آزادی، رعایت اصل امر «رواداری و تساهل» است. تساهل و رواداری در لغت به معنای «تحمل کردن نظر مخالف» است؛ اما این جنبش تازه راه نیامده آزادی‌اش با زنجیر و دیکتاتوری است که حتی تحمل نصیحت‌های «زیدآبادی» از منتقدان حکومت و روشنفکران جامعه را هم ندارد و هر چه بر سر راه دارد را در خود

اغتشاش، تجزیه‌طلبی و تروریسم 3 ضلع یک مثلث

C5add3f5788e9bfe56bb6dfbdde56303 XL در شامگاه 10 آبان 1358 و بعد از نماز مغرب و عشاء، دو تروریست از اعضای گروهک فرقان، آیت‌الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی، نماینده امام در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز را هدف گلوله قرار داده و به شهادت رساندند.  شهادت آیت‌الله قاضی طباطبایی که بنا به اعتراف ساواک، «خمینی آذربایجان» شناخته می‌شد، محیط مساعدی برای فعالیت آزادانه گروهک‌های تجزیه‌طلب و آشوبگر در استان آذربایجان به وجود آورد تا بتوانند طرح و برنامه‌های شوم خود را به مرحله اجرا درآورند. 

شهید آیت‌الله هاشمی‌نژاد، الگوی وقف زندگی در راه انقلاب اسلامی

Shahid Hasheminejad56846شهید هاشمی‌نژاد در تاریخ انقلاب اسلامی، به ویژه در تاریخ انقلاب مشهد، یک شخصیت تأثیرگذار و فراموش نشدنی است. او یکی از اعضای کمیته سه نفره هدایت انقلاب در مشهد بود که آیت‌ا... خامنه‌ای و مرحوم آیت‌ا... واعظ طبسی نیز در آن عضویت داشتند. شهید هاشمی‌نژاد را باید به دلیل اهتمام به هدایت نسل جدید و خستگی‌ناپذیر بودن در مسیر مبارزه و به سرانجام رساندن نهضت اسلامی، یک الگوی تمام عیار برای کسانی بدانیم که می‌خواهند همه زندگی خود را وقف هدف بزرگ و مقدس شان کنند. او به راه اسلام و حقیقت آن، اعتقادی

کاری که منافقین با آیت‌الله طالقانی کردند

Taleghani111111 پسران علائی و بازرگان، یکی آیت‌الله و دیگری دکتر. هر دو دیندارِ روشنفکرِ اخلاق‌گرا. صمیمت و دوستی‌شان به حدی عمیق بود که فعالیت‌های سیاسی - اجتماعی‌شان را با نهضت مقاومت ملی آغاز کردند و با جبهه ملی ایران و نهضت آزادی ایران ادامه دادند. آیت‌الله سید محمود اما با یکی از موسسان سازمان مجاهدین خلق که بعدا سازمان منافقین لقب گرفت و اعضایش او را پدر خطاب می‌کردند، دوست شد و ... به گزارش

بازخوانی پرونده ترور شهید عراقی

Shahid Araghi646شهیدمهدی عراقی از فعالان و مبارزین باسابقه نهضت امام خمینی(ره) است. وی در دهه 1340 در مقابله با برخی سیاست‌های رژیم پهلوی همچون لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید که با مخالف علما از جمله امام خمینی(ره) نیز همراه بود، به صف نهضت امام پیوست. بهمن 1343 به اتهام شرکت در ترور منصور دستگیر و به حبس ابد محکوم گردید. سال 1355 با توجه به سیاست فضای باز سیاسی مطرح شده از زندان آزاد شد و مبارزات خود را از سرگرفت. آذر 1357 به پاریس رفت و مدیریت بیت امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو را برعهده

روان‌شناسی گروه‌های تروریستی پس از انقلاب اسلامی در ایران

Iran Ghorbani Terrorism5356 گفتن و نوشتن از گروه‌‌های ترور را نمی‌‌توان بدونِ ارجاع به افراط‌گرایی و خشونت‌طلبی تکمیل کرد. بررسی سوابق و عملکرد این جریان‌‌ها در جهان و به‌طورخاص ایران نشان از جهان زیسته و تجربه متفاوتی دارد. نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران در اوایل حیات خود با گروه‌‌هایی با نام‌‌های گوناگون مواجه شد که محور فعالیت خود را بر مدار خشونت کلامی و فیزیکی و طرد و حذف قرار دادند. بررسی مصداقی هر کدام از این گروه‌‌های ترور در ایران از ابعاد تاریخی و سیاسی،

جنایت منافقین در عاشورای خونین حرم رضوی

Ashoura Razaviدوشنبه 30 خرداد 1373 خورشیدی مصادف با 10 محرم‌الحرام 1415 قمری، عزاداران حسینی برای عرض تسلیت به امام رضا(ع) از اقصی‌نقاط ایران و جهان عازم مشهد شده بودند. حرم مطهر پر از جمعیت بود و عاشقان حسینی در روضه منوره و همه رواق‌ها، صحن‌ها و بست‌های اطراف آن مشغول عزاداری بودند. روضه رضوان غرق در نوحه و نوا بود و صدای گریه فضا را پر کرده بود و مردم در حال زیارت و عبادت و نجوا با امام رئوف بودند. ناگهان صدای مهیبی به گوش رسید و دود غلیظ و بوی خون و صدای شیون و ناله و فریاد جای خود را به معنویت حاکم بر

تروریسم التقاط علیه یاران خمینی

Agha Va Shahid Beheshtiزنده‌یاد دکتر محمد معین، در «فرهنگ معین»، واژه «التقاط» را، «مضمون و مطلبی که از جای دیگری گرفته شده» معنا کرده‌است. دیگر فرهنگ‌نویسان، مانند مرحوم حسن عمید نیز، کم و بیش در آثار خود چنین معنایی از التقاط ارائه می‌کنند. با این حال در مطالعات سیاسی و اعتقادی، التقاط گرفتن بخشی از یک تفکر یا مکتب و ضمیمه‌کردن آن به مکتب دیگر معنا می‌شود. مقدمات جریان التقاط در فضای سیاسی و اجتماعی ایران، همزمان با ورود تفکرات بیگانه به کشور، از اواخر دوره قاجار آغاز شد. گروهی که منوّرالفکر نامیده می‌شدند،

تاریخ نگاری زمینه‌های بروز و ظهور واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰

Sazman Monafeghinاین روزشمار از تاریخ ۳۰دیماه۱۳۵۷ که مصادف با آزادی رهبران سازمان مجاهدین خلق(منافقین) از زندان در حدود یک ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می‌باشد شروع می شود و تا تاریخ ۳۰خرداد۱۳۶۰ ادامه می یابد. سازمان مجاهدین خلق(منافقین) در ۳۰خرداد۱۳۶۰ جنگ مسلحانه خود را با جمهوری اسلامی ایران علنی کرد و بطور رسمی از شروع فاز نظامی خود پرده برداشت. صحبتهای بسیاری در این رابطه طی سالهای گذشته از سوی موافقان، مخالفان و حتی بی طرفان این سازمان صورت پذیرفته که آیا این واقعه از قبل توسط این گروه برنامه ریزی

از مجاهدین خلق تا منافقین

Az Mojahedin Ta Monafeghin1سازمان مجاهدین خلق ایران که امروز در ادبیات سیاسی ایران با نام گروهک تروریستی منافقین شناخته می‌شود در شهریورماه سال 1334 توسط سه جوان دانشجو به نام محمد حنیف‌نژاد، سعید محسن و علی‌اصغر بدیع‌زادگان که از فعالان جریان جبهه ملی و نهضت آزادی بودند با شعار مبارزه با رژیم پهلوی و امپریالیسم آمریکا شکل گرفت. این جوانان كه سرخورده از فعالیت‌ در جبهه ملی و نهضت آزادی و دستگیری و زندانی شدن سران این جریان بودند، هنگامی كه سران نهضت آزادی پس از محاكمه در دادگاه‌های نظامی دوران پهلوی، محكومیت خود

رادیکال‌ها تحت حمایت بنی‌صدر

Infograpic Monafeghin Farhikhtegan منافقین از ابتدا اعتقادی به مبارزه سیاسی و یا رفتار مسالمت‌آمیز نداشتند و خوی تمامیت‌خواهانه، فرقه‌ای و تروریستی این گروه را می‌توان در لایه‌های زیرین فعالیت آنان که ظاهر سیاسی داشت، جست‌وجو و مشاهده کرد. گروهک ترویستی منافقین (مجاهدین خلق) براساس اسناد موجود، از آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی به قصد تقابل با جمهوریت انقلاب، جمع‌آوری و ذخیره سلاح و مهمات را در دستور کار خود قرار داد. درخلال سال‌های 1358 تا قبل از غائله مسلحانه 30 خرداد 1360 موارد متعددی از به‌کارگیری سلاح و مواد منفجره

تحلیل‌ درون‌گروهی از آغاز فاز نظامی در 30 خرداد 60

Shoresh 30 Khordad60برخورد ما برخوردی كاملاً تهاجمی و از موضع بالا خواهد بود. چاقو زدن، آتش‌زدن موتور و ماشین حزب‌اللهی‌ها و حتی اگر شد خلع سلاح پاسداران را هم می‌توان انجام دهیم. باید مردم را به دنبال خود به صحنه بكشانیم و كاری كنیم كه وقتی ما چاقو به دست گرفتیم مردم سنگ بگیرند و وقتی ما دست به اسلحه بردیم، مردم دست به چاقو ببرند. بررسی تحلیل‌های درون‌گروهی سازمان مجاهدین خلق(منافقین) برای ورود به فاز نظامی در 30 خرداد 1360 می‌تواند ابعاد تازه‌ای از
دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29