با توجه به این که این تحلیل مربوط به 16 شهریور 1358 و ماهها قبل از انتخاب آقای بنی صدر به ریاست جمهوری است قابل توجه و تعمق می باشد |
سند شماره 11 :
سری 18 شهریور 1358 اعضاء
از : تهران 54174 قسمت اول از دو قسمت (1)
به : رئیس
اخطار جاسوسی پخش محدود ، ال.پی.گامین اس.دی.لور
آنچه در زیر می آید تحلیل و ارزیابی راترفورد در 16 شهریور از قضیه اس.دی.لور/1 می باشد .
1. با در نظر گرفتن مقامی که اس.دی.لور/1 در رژیم جدید دارد (یعنی عضو شورای انقلاب ، عضو مجلس خبرگان ، سرپرست بانک های ملی شده و ناشر) این طور به نظر راترفورد می آید که فعالیت ها برای جلب همکاری اش باید ادمه یابد . یک فرد با امکاناتی که او از آن بهره مند است باید قادر باشد اطلاعات باارزشی را در دوره ای که در پیش است ، در اختیار گذارد .
حتی از این مهمتر " ر " (1) همچنان ل/1 را به عنوان فردی که آینده سیاسی درخشانی خواهد داشت ، به حساب می آورد . به نظر می رسید ل/1 که فردی جاه طلب و از لحاظ سیاسی زیرک است ، نقش خود را محتاطانه با چشم داشت به روزی که (امام)خمینی از صحنه کنار رود ، بازی می کند .
2. جای تعجب نیست که ل/1 در تهران تصویری از خود بروز می دهد که تا حدی با آنچه در پاریس قبل از بازگشتنش داشت متفاوت است . در پاریس او یک توطئه گر (طراح) بود و تمامی وقت خود را به تنظیم نقشه هایی برای چگونگی از میدان بدر کردن رژیم بر سر قدرت در آن زمان ، اختصاص می داد .
او در خارج در بین روشنفکرانی که به او چشم داشتند و به وی احترام می گذاشتند حاضر بود برای تحقق اهداف گروهش به هر گونه فداکاری دست بزند ، او که زرنگ و باهوش بود و شبانه روز با استراحت کمی کار می کرد ، به نظر می رسید که از مبارزه لذت می برد و به راحتی مخاطراتی را که درگیر اینگونه فعالیت های جسورانه است ، می پذیرفت .
3. بر اساس سه ملاقات ما در تهران ، روشن می شود که شخص مورد نظر همان طور که قابل پیش بینی بود از وقتی که مقامات مسئولیت آوری را در رژیم تازه تأسیس پذیرفته فرق کرده است . هنوز شبانه روز کار می کند ، اما بگونه ای دیگر ، اگر چه در پاریس او یک انقلابی بود که با ظاهر امور سر و کار داشت ، اکنون او خودش را درگیر مسائل ظریف اداره یک مملکت می بیند . سعی او اکنون بر این است که وضع موجود را حفظ و پایه های آن را تحکیم نماید .
او همچنان از مبارزه صحبت می کند ، کاملاً واقف است که در بخش متنابهی از مردم چندان اشتیاقی نسبت به تغییر رژیم ها وجود ندارد و به نظر می رسد که اهمیت کاری را که در پیش است درک می کند . هر چند او همچنان خود را انقلابی می داند و به نظر می آید که از تبلیغات مقتضای مقامش در نهضت و مزایای قدرت (یعنی محافظانی که به عنوان یک عضو شورای انقلاب برایش گمارده شده اند) لذت می برد ، در واقع امر به نظر می آید که او بیشتر یک دیوانسالار (بوروکرات) است تا یک انقلابی .
هر چند او همواره روشنفکری ملایم طبع بوده ، با وجود این حالا که در تهران جای گرفته به نظر می رسد که دارد جا می افتد . او کمی شکم آورده ، لباس های کاملاً اندازه سفارشی می پوشد و ساعت طلای جدیدش را که ظاهری گران قیمت دارد به رخ می کشد . دیگر به نظر نمی رسد که گروهی دانشجوی ژولیده مانند آن روزها در پاریس ، در خانه اش باشند ، اینک او می تواند اینگونه افراد را در دفترش در ساعات عادی کار بپذیرد . اکنون منزلش برای استفاده از اوقات فراغت و ملاقات افراد به دقت انتخاب شده است .
مطالب فوق بدان معنی نیست که فرد مزبور قدرت تحرک خود را به عنوان یک اصلاحگر (رفورمیست) از دست داده است ، برای توجه به این است که هر روزی که می گذرد به نظر می رسد که او بیشتر و بیشتر در دیوانسالاری (بوروکراسی) انقلابی که به موفقیت رسیده فرو رفته است و اکنون وی با مبارزه ای برای به جریان انداختن امور حکومت به نحوی هموار مواجه است .
4. در ارزیابی فرد مورد نظر در رابطه با تمایل وی در همکاری با ما " ر " ملاحظات مثبت و منفی زیر را خاطر نشان می سازد :
الف _ مثبت (3)
1. چون او یک توطئه گر (طراح) کهنه کار است ، اگر احساس کند که رژیم از اهداف انقلابی خود دور می شود یا این که به نفع خودش خواهد بود ، ممکن است در آینده برای توطئه علیه رژیم مانعی سر راه خود نبیند .
2. اگر چه او احتمالاً در حال حاضر هیچ مشکلی مالی ندارد ، اما باید در نظر داشته باشد که ممکن است با یک تذکر کوتاه به خارج تبعید شود و در آن زمان می تواند از کمک مالی ما استفاده نماید .
3. اگر چه او به (امام)خمینی احترام می گذارد ، اما او را مصون از خطا نمی داند .
4. به عنوان یک روشنفکر او ترجیح می دهد که خودش تصمیم بگیرد تا این که کورکورانه از فرد دیگری پیروی کند .
5. او آگاه است که دار و دسته هایی در داخل رژیم در شرف تکوین است و شاید آگاه است که باید در رفتار با اطرافیانش احتیاط کند . به عنوان مثال او گفت که تمام اعضای شورای انقلاب دارای صلاحیت یکسانی نیستند ، اما او مجبور است که صبر کند و با آنها سر و کار داشته باشد ، احتمالاً این عدم اعتماد مجبورش می کند که درهایی را باز بگذارد .
6. او جاه طلبی سیاسی دارد ، او احتمالاً روزنامه اش را به این منظور ایجاد کرده که از آن به عنوان پایگاه قدرتی جهت مقاصد سیاسی آینده اش استفاده نماید .
7. هر چند در دوره های پرمشغله در پاریس و تهران از نظر وقت در مضیغه بوده ، برنامه خود را کنار گذاشته تا با ما ملاقات نماید . (نظریه " ر " : امید است توجه شود که دسترسی به وی از نقطه نظر ما همچنان یک مشکل است .)
ب _ منفی
1. چون موقعیت خود را در رژیم کنونی محکم کرده است شخص مزبور در حال حاضر واقعاً به ما احتیاجی ندارد .
2. افشا شدن روابط مخفیانه اش با ما احتمالاً به زندگی حرفه ای سیاسی فرد مزبور خاتمه خواهد داد ، یقین است که او این نکته را از نظر دور نخواهد داشت .
3. تجریه سالیان دراز بر این نکته تأکید دارد که ناشرین روزنامه ها به خودخواهی متمایلند و اغلب غیر قابل اعتماد هستند . تصمیم او که یک روزنامه راه بیندازد شاید حاکی از این باشد که ل/1 تنها به آینده سیاسی خودش علاقمند است و قصد ندارد با ما در خط هایی که ما در نظر داریم همکاری کند .
4. هر چند اظهارات شخص مورد نظر علیه شرکت های آمریکایی که در امور داخلی ایران دخالت می کنند ، ممکن است نشانه این باشد که او نمی تواند کاری به کار دولت ایالات متحده داشته باشد ، اما " ر " مایل است طور دیگری فکر کند .
5. بر اساس این فرض که ما همچنان به استخدام ل/1 علاقمند هستیم ، مطالب زیر خلاصه نظریات " ر " درباره دوگونه روش نزدیک شدن به ل/1 می باشد :
الف) : تحت پوشش غیر رسمی : یک شخص در پوشش غیر رسمی که به تهران مأمور شود ، دو تا سه ماه بعد از ملاقات " ر " می تواند با شخص مورد نظر تماس بگیرد و با استفاده از کارت پوششی کمپانی " ر " پختن وی را در شرایط راحت تری از سر گیرد . پنج یا شش ملاقات ظرف یک یا دو ماه احتمالاً فرد مأمور را قادر خواهد ساخت تا فرد مورد نظر را جهت نزدیکی و تماس به طور گام به گام در خط قرار دهد .
ب ) : تحت پوشش رسمی : " ر " بیشتر عقیده اش بر این است که طی این سفر می تواند ترتیب معرفی یک مأمور با پوشش رسمی را با فرد مورد نظر بدهد . ترجیحاً بنا به دلایل امنیتی این مأمور نباید در عملیات حساس دیگری دست داشته باشد . اگر بنا به دلایلی چنین مأموری در حال حاضر در دسترس نباشد ، او می تواند یکی از کارت های ویزیت " ر " را در یک تاریخ بعدی به کار برد .
6. بعد از سومین ملاقات راترفورد توصیه می کند که تماس تحت پوشش غیر رسمی صورت گیرد تا قرارگاه محفوظ بماند . از سوی دیگر اگر تأخیر عملی نباشد ادامه پختن توسط یک مأمور با پوشش رسمی بجا خواهد بود .
7. پرونده 959289 _ 201 ، تا 18 شهریور 1378 در بایگانی حفظ شود ، تماماً سری
سری
پی نوشت:
1. این تلگراف دارای دو قسمت است که تا به حال فقط قسمت اول آن پیدا شده است .
2. " ر " مخفف راترفورد است .
3.دقت در موارد مثبتی که راترفورد از شخص اس.دی.لور/1 تحلیل کرده است ، مشخص می کند که افراد مورد توجه سازمان های سیا برای به قدرت رسیدن و کنترل حکومت در ایران چه کسانی می باشند . اگر چه فعلاً ملت مسلمان و متعهد ایران به طور کامل آقای ابوالحسن بنی صدر را شناخته اند و کاملاً به خصوصیات وی آگاه شده اند و حتی نقاط ضعف بزرگتری از آنچه در این اسناد مذکور است از وی بروز کرده است ، با این حال با توجه به این که این تحلیل مربوط به 16 شهریور 1358 و ماهها قبل از انتخاب آقای بنی صدر به ریاست جمهوری است قابل توجه و تعمق می باشد .
و با در نظر گرفتن این که آمریکا از شهریور 1358 می دانسته که نامبرده فردی است که در صورت لزوم حتی علیه رژیم جمهوری اسلامی توطئه هم می کند ، فردیست که معتقد به ولایت فقیه نیست ، روشنفکر به مفهوم آمریکایی است و بالاخره جاه طلب است ، بسیاری از توطئه ها و حرکت های آمریکا و عمال داخلی و خارجی اش علیه امام خمینی و جمهوری اسلامی ایران معنی دار می شود .
غائله چهاردهم اسفند ۱۳۵۹ (6)