دو نظریه تروریسم و فداکاری در ایران (19)

گروه فرقان اکثر گروههای مخالف جمهوری اسلامی را تأیید کرده و بعضاً مترقی دانسته است. به طور مثال گودرزی در نوشته ای درباره اوضاع کردستان ، حزب دمکرات را مترقی و مدافع منافع خلق کرد معرفی نموده و مبارزات آنها را به حق دانسته و خودمختاری را حق مسلم کردها برشمرد

Terorism

• مواضع و دیدگاه های سیاسی گروه فرقان :

 

گروه فرقان اکثر گروههای مخالف جمهوری اسلامی را تأیید کرده و بعضاً مترقی دانسته است. به طور مثال گودرزی در نوشته ای درباره اوضاع کردستان ، حزب دمکرات را مترقی و مدافع منافع خلق کرد معرفی نموده و مبارزات آنها را به حق دانسته و خودمختاری را حق مسلم کردها برشمرد و در عین حال به گروه های دیگر که مخالف جمهوری اسلامی بودند ، راهکارهای اتخاذ مشی مسلحانه را توصیه می نمود .

 

• دیدگاه های تاریخی گروه فرقان :

 

فرقان در یکی از نشریات خود در این باره نوشته بود :

«از زمان سید جمال ، جنبش نوین بنیان نهاده شد و جنگ آزادی بخش مطرح شد ، تا بدین وسیله اسلام راستین علی (ع) از بارگاه حاکمیت خارج و از زندان متولیان رسمی اش آزاد گردد ، در نتیجه مرز جدایی حاکمین و محکومین مشخص شود و این حرکت را اگر چه اقبال ها و دیگران و شهید شریعتی پیگیری نمودند ، ولی فرصت نیافتند منسجم کنند ...»

فرقانی ها باور داشتند اسلامی را که حوزه علمیه عرضه می کند ، در قالب مشروعیت مالکیت ، حافظ اربابان و مالکین می شود و قطعاً اجازه نمی دهد که زمینه فکری نفی استعمار به وجود آید ، در نتیجه هر حرکت اصیل اسلامی هم اگر شکل می گرفت از آغاز محکوم به مسخ و انحراف کشیده شدن و با تحلیل رفتن در نظام حاکم بود ؛ زیرا از آنجا که مکتب مبارزاتی خویش را از حوزه گرفته و یا به یاری فرهنگ او کسب نموده بود ، از ابتدا عامل انحرافش را در بطن خویش داشت ...

نمونه آن نهضت مشروطیت است که شاهد بودیم به سبب همین ریشه های باطل که در بطن خویش داشت ، چه زود مسخ شد و ارتجاع در آن رسوخ نمود .

پر واضح است که فرقانی ها هر حرکتی را که به نحوی به حوزه یا روحانیت ارتباط داشته باشد ، ارتجاعی و غیر اصیل می داند ، روحانیتی که پیشتاز و رهبری کننده تمامی حرکت های ضد استعماری در طول تاریخ به خصوص یک صد ساله اخیر بوده است .

و مشروعیت بخشیدن به مالکیت قانونی و شرعی افراد را عامل زمینه سازی برای قدرت های استعماری و بهره کشان اجتماعی معرفی می کند و همین باور غلط ، آنها را به سرعت به سمت حذف فیزیکی و تروریسم گسترده پیش برد .

 

• عملیات های انجام شده گروه فرقان :

ترورهای انجام شده

1. ترور شهید سرلشکر قرنی در تاریخ 1358/2/3 ساعت یازده و سی دقیقه صبح که منجر به شهادت وی شد . عاملان ترور و ضاربان وی ، اکبر گودرزی و حمید نیک نام بودند .

2. دومین ترور این گروه به شهادت رساندن استاد شهید مرتضی مطهری بود که در تاریخ 1358/2/12 در ساعت ده و سی دقیقه شب ، پس از شرکت در جلسه شورای انقلاب در منزل دکتر یدالله سحابی ، به ضرب گلوله ای که ضارب به ناحیه سر شلیک کرده بود به شهادت می رسند . ضارب وی جوان بیست ساله ای به نام علی بصیری بوده است .

3. ترور حاجی طرخانی در تاریخ 1358/4/17که منجر به شهادت وی گشت .

4. ترور محسن بهبهانی در تاریخ 1358/4/30 .

5. ترور حاج مهدی عراقی و حسام پسرش ، در تاریخ 1358/6/4 که به شهادت رسیدند.

6. ترور آخیم لایپ ، مدیر آلمانی ، در تاریخ 1358/7/22 که نام برده به قتل رسید .

7. ترور آیت الله قاضی طباطبایی در تاریخ 1358/8/12 در تبریز که منجر به شهادت ایشان شد . ضارب و عامل شهادت ایشان شخصی به نام مسعود تقی زاده از مرکزیت گروه فرقان بوده است .

8. ترور استاد شهید دکتر محمد مفتح و دو پاسدارش در تاریخ 1358/9/27 ، ضارب شهید مفتح کمال یاسینی بوده است .

 

طرح ها و ترورهای ناموفق گروه فرقان :


1. طرح ترور شهید دکتر بهشتی چندین مرتبه .

2. طرح ترور شهید دکتر محمد جواد باهنر چندین مرتبه .

3. ترور ناموفق حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی که منجر به زخمی شدن ایشان شد ، ضارب سعید واحد بوده است .

4. اقدام به ترور شهید اسدالله لاجوردی ، دادستان انقلاب ، چندین بار .

5. ترور ناموفق حجت الاسلام سید رضی شیرازی ، ضارب محمد کشانی بوده است .

6. طرح ترور آیت الله موسوی اردبیلی .

7. طرح ترور ناموفق آیت الله سید علی خامنه ای .

 

البته عملیات ترور آیت الله خامنه ای در ششم تیرماه 1360 در مسجد ابوذر که منجر به مجروحیت ایشان شد، (1) در اطلاعیه ای که به دست آمده است گروه فرقان مسئولیت آن را پذیرفت ، ولی به نظر می رسد که سازمان مجاهدین سعی کرده است که رد خود را در این عملیات تروریستی گم نماید .

 

مضمون اعلامیه به شرح ذیل بود :

بسم الله الرحمن الرحیم

« و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین »

فرقان

اعلام انقلابی : سید علی خامنه ای

القصاص حقناً للدماء

فوق العاده 60/4/7 "

 

 

پی نوشت:

1. رسول جعفریان ، جریان ها و جنبش های مذهبی و سیاسی ایران ، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ، تهران 1381 ، ضمائم

.

دو نظریه تروریسم و فداکاری در ایران (۱۸)


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31