اسلام و منافقين (قسمت پایانی)

Qoran

•منافقين از زبان حضرت علي (ع) :

در اينجا به طور جداگانه خطبه 185 نهج البلاغه را در زمينه معرفي منافقين كه به قلم يكي از دوستان شرح و تحليل يافته و آن را اصلاح و تنظيم نموده ايم ، مي آوريم :

" اوصيكم عبادلله بتقوي الله و احذركم اهل النفاق "(1) ‌ اي بندگان خدا شما را به پروا از خدا سفارش مي كنم و از منافقين برحذر مي دارم .

1. "‌ فانهم الضالون المضلون " : اينان گمراه و گمراه كننده اند . منافقين هم خود گمراهند و هم د يگران را به گمراهي مي كشند . اينان در زندگي هدف خلقت را ندانسته ، ايمان به خدا و جهان پس از مرگ ندارند ، در ظاهر اظهار اسلام و ايمان كرده ولي در قلب به هيچ معياري از اصول اسلام باور ندارند ، چنين افرادي را به خوبي مي توان در احزاب ،‌ سازمان ها و جمعيت هاي غير مسئول و ساير اقشار جامعه مشاهده نمود .

2. " والزالون المزلون " : منافقين لغزشكار و لغزاننده اند . اينان چون در زندگي هدف و جهت مشخص ندارند بسيار به لغزش و اشتباه افتاده ديگران را هم به اشتباه مي اندازند و اين در اثر نداشتن ايمان به مبداء قدرت ها و كمالات است كه گروهي سياستمدار غرب گرا بر اساس حسابگري هاي سياسي خود پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ايران دنبال راه حل هايي در چارچوب قانون اساسي سابق مي گشتند و پس از پيروزي هم با قبضه كردن بعضي از پست هاي مهم حكومتي از ترس امريكا به سازش افتادندو مردم انقلابي ما را دچار مشكلات طاقت فرسا نمودند .

و اين باز به خاطر نداشتن ايمان حقيقي به خداست كه گروه هاي چپ يا چپ نما و سازمان هاي منافق صفت قبل از برچيده شدن نظام شاهنشاهي دنبال سرسپردگي به كشورهاي كمونيستي رفته تا سلاح بگيرند و هرگونه تظاهرات و يا مبارزات توده اي را محكم مي كردند و پس از پيروزي انقلاب هم به بلند پروازي پرداخته در پيشرفت كارهاي انقلاب اسلامي كارشكني و تخريب مي نمايند .

3. " يتلونون الوانا و يفتنون افتنانا " : ويژگي ديگر منافقين به رنگ هاي گوناگون در آمدن و به فنون مختلف دست زدن آنان است و چنين خصلتي در برخي از سطوح جامعه ديده مي شود و اين از آن روست كه آنان در زندگي هدف و خط مشخصي ندارند و هر لحظه به شكل بت عياري در مي آيند .

اگر بخواهيم خوب به بوقلمون صفتي افراد و گروه هاي سياسي يا به اصطلاح انقلابي آگاه شويم كافيست موضع گيري هاي آنان را در مورد مسائل گوناگون اين دو سال از قبيل رفراندوم جمهوري اسلامي ، تصفيه ارتش ، تصفيه كميته ها ، تشكيل سپاه ، مجلس خبرگان ، غائله كردستان و ... با خط مستقيم و واقع بينانه امت و امام مقايسه نماييم تا حقيقت امر برايمان روشن گردد ، هر كدام از اين عناصر و گروه ها به نام هاي مختلف در مواقع حساس جهت گيري مي نمايند و از اين رهگذر مردم را فريب مي دهند و متأسفانه برخي ناآگاه و يا افراد مغرض هم آلت دست آنان واقع مي شوند .

4. " و يعمدونكم بكل عماد و يرصدونكم بكل مرصاد "‌ : منافقين به هر وسيله اي شما را در نظر گرفته و در همه جا در كمين شما هستند . همه جا درصدند تا در نقطه ضعفي از رهروان حقيقي اسلام پيدا كنند تا بدين وسيله سمپاشي هاي خود را آغاز كنند . اينان در هر فرصتي در كمين مسلمانان راستين بوده مي كوشند تا آنان را از طريق ضربه زدن اقتصادي ، آتش سوزي ، غارت ، خرابكاري و ترور از پا در آورند .

5. "‌ قلوبهم دويه و صفاحهم نقيه " : آنان در دل بيمار و در ظاهر آراسته اند . در زندگي اجتماعي ، سياسي آن چنان برخورد مي كنند كه در ظاهر اشكالي به آنان نمي توان گرفت ولي درونشان پر از كينه رياست طلبي ، سود جويي و فتنه انگيزي است .

6. "يمشون الخفاء و يدبون الضراء " :حركت نفاق گونه آنان در پوشش بوده همانند ميكربي كه در بدن بيمار نفوذ مي نمايد ، در خون جامعه جريان پيدا مي كنند و مقاصد شوم و شيطاني خود را جامه عمل مي پوشند .

اين منافقانند كه عناصر مبارز و روحانيون بيدار را نمي گذارند به كار تداوم بخشي انقلاب و سازندگي معنوي و مادي مدام پرداخته و آنان را با صحنه سازي هاي فريبنده در برابر روحانيون و اقشار ناآگاه قرار داده اند ، خود از آب گل آلود بهره برداري نمايند و هيچگونه رد پايي هم از خود بجا نگذارند .

اين منافقين هستند كه از راه هاي گوناگون ذهن مسئولين كشور را به افراد فعال بدبين ساخته ، سازشكاران و منحرفين را در نظر آنان ارزشمند جلوه مي دهند و در كليه شئون مردم دخالت و نفوذ مي نمايند .

منافقين چه آنان كه از مزدوران و استثمارگران رژيم طاغوتي گذشته اند و چه آنان كه هم اكنون انگيزه جاه طلبي يا سودجويي و يا سرسپردگي به شرق و غرب دارند ، جو دروغين و آشفته و شايعات مي سازند و اختلافات ديرينه زخم هاي كهنه و تضادهاي جزئي را مطرح مي كنند و مي خواهند شخصيت هاي صادق و عناصر فعال را مرموزانه از صحنه خارج و افراد مورد نظر خود را جايگزين نمايند .

7. " وصفهم الدواء‌ و ذكرهم الشفاء و فعلهم الداء العياء‌ " : در پرداختن به مسائل درمان مي دهند و سخنان شان شفابخش است ولي عمل شان درد درمان ناپذير مي باشد .

منافقين هنگامي كه در محافل اجتماعي سخنراني مي نمايند و در جرايد قلم به دست مي گيرند و مشكلات مردم را بررسي ديني و تحليل سياسي مي كنند ، بهترين راه حل ها را ارائه داده ، سخنان به ظاهر قانع كننده اي به زبان مي آورند ولي در عمل دست به كارشكني ها ، جاسوسي ها ، توطئه ها و خرابكاري هايي مي زنند كه هيچ قابل جبران نيست .

8. " حسدة الرخاء و موكد و البلاء و مقنطوا الرجاء " : نسبت به رفاه مردم حسادت مي ورزند و روي سختي (به زحمت افتادن مردم) پافشاري نموده اميد مردم را به يأس تبديل مي سازند . منافقين نمي خواهند مردم در آسايش فكري و رفاه باشند و با زحمت آفريدن و پايه هاي رنج ، محروميت ، نااميدي و دلسردي مردم را استحكام مي بخشند ؛

چون يا استثمارگرند و نمي توانند ديگر به بهره كشي خود ادامه دهند و يا داراي طرز تفكرهاي دمكرات مآبي يا تسلط طلبانه ماركسيستي بوده حاضر نيستند قدرت اسلام را در مرحله زندگي ببينند و مي كوشند تا اميد مردم را از بين برده و حركت آنان را به سويي بكشند كه خود مي خواهند و بديهي است كه تا در مردمي شور و اميد نباشد ، هيچ مكتبي پيروز نمي گردد .

9. "لهم بكل طريق صريع و الي كل قلب شفيع و لكل شجود موع " : در هر راهي مسلمانان راستين را به هلاكت رسانده و به هر دلي (جهت القاء شيطنت ها و نقشه هايشان) از طريق واسطه ها راه مي يابند و براي هر اندوهي اشك هاي تصنعي مي ريزند .

منافقين بيگانه پرست جهت رسيدن به مقاصد شوم خود هر گاه كسي را مانع خود ديدند يا كسي را كه ماهيت پليد آنها را رسوا كند ، ترور مي نمايند و براي توجيه و آراستن انديشه هاي شيطاني و توطئه آميز خود در ذهن ديگران ، هزاران واسطه احمق و يا جاسوس فرستاده شبكه هاي ارتباطي به كار مي اندازند .

آنان براي اين كه خود را با پويندگان راه حق هم درد جلوه دهند در هر مصيبت و اندوهي اشك تمساح مي ريزند و يا در مواقع شكست و رسوايي مسئله اي را بهانه نموده از راه مظلوميت نمايي دوباره خود را مطرح مي سازند .

10. "يتقارضون الثناء و يتراقبون الجزاء " :از همديگر تمجيد و تعريف كرده انتظار پاداش و چشم داشت دارند ، هر گروه يا فرد از منافقين در هر روزنامه و جمعي براي پيشبرد نيرنگهاي خود از ديگر منافقين ستايش كرده و با هياهو و هوچيگري آنان را بزرگ جلوه مي دهند و منتظر پاداش همانندي از آنان مي باشند .

از اين رو مي بينيم هنگامي كه گروهي از منافقين توطئه اي اجرا نموده يا موضع و يا مردي خود را مطرح مي سازند ، كليه گروه هاي منافق ديگر به اعلام پشتيباني و مديحه سرايي از آن مي پردازند و يا از توطئه آنان دفاع به عمل مي آورند و به تئوري بافي و سفسطه بازي دست مي زنند ، منافقين همه جا و هميشه از استثمارگر (مترف) و عامل رژيم سابق گرفته تا محافظه كار مرتجع و چپ نما در يك كانال حركت مي نمايند و در عمل نفاق گونه خود به وحدت مي رسند و با رعايت نقاط مشترك عليه حق بر مي آشوبند .

11. " ان سالوا الحنوا و ان عذلوا لشفوا و ان حكموا اسرفوا " : اگر سؤالي را مطرح كردند روي آن اصرار مي ورزند و اگر به انتقاد پرداختند پرده دري مي نمايند و اگر در مسئله اي قضاوت كنند ستم روا مي دارند و راه خيانت را مي پيمايند .

منافقين با توجه به كمبودها و نارسايي هايي كه براي هر انقلاب و جامعه اي طبيعي است ، و جهت انحراف افكار از روند تكاملي انقلاب و ايجاد نارضايتي هاي عمومي ، هر روز پرسش و اشكالي را در سطح جامعه مطرح ساخته روي آن سماجت و پافشاري به خرج مي دهند و به نام هاي گوناگون گروهي يا سازماني و يا وابسته به فلان مؤسسه و اين قبيل مسائل را تكرار مي كنند !

آنها وقتي اشكالي در افراد يا كارها مي بينند نه اين كه از روي دلسوزي و براي حل مسئله به راهنمايي و انتقاد سازنده بپردازند ، بلكه به پرده دري و بي آبرو كردن اشخاص صادق دست مي زنند و در اين رابطه هر گونه رازي بدانند فاش مي سازند ، آنان در برخورد با افراد، گروه ها و سير كارها از روي رسالت اسلامي و تعالي بخش روبرو نمي شوند و رفتار هر كسي با معيارهاي گروهي و يا موقعيت طلبي خود سازگار نيابند او را به باد انتقاد كوبنده گرفته و تا سر حد تخريب و رسوا سازي براي تحكيم موضع خود پيش مي روند و آتش دشمني ها و پراكندگي ها را شعله ور مي سازند . اينان در قضاوت خود نسبت به افراد يا مسائل جانب ستم را گرفته و به دور از محور حق خائنانه حركت مي كنند !‌

12. "قد اعدو الكل حق باطلا و لكل قائم مائلا و لكل حي قاتلا " : آنان در برابر هر حقي باطلي و در مقابل هر مستقيمي انحرافي و در برابر هر راه و هر زنده كننده اي تز كشنده و نابود كننده اي را تدارك ديده اند .

منافقين از آن رو كه بدون هدف و فكر مستقيمي هستند هميشه در مو ضع گيري ها و حركت هاي مكتبي ، اجتماعي و سياسي كج مي انديشند و در نتيجه پا به راست مي افتند يا به چپ و ناچار در برابر هر حركت حقي پرچم باطلي را بلند كرده راه منحرف و جدايي را پيش مي گيرند و در اين رابطه هر نيروي زنده و متحركي را از ميان بر مي دارند .

13. " و لكل باب مفتاحا و لكل ليل مصباحا " : براي هر دردي كليدي و براي هر شب تاريكي چراغي آماده كرده اند . منافقين براي رسيدن به مقاصد خود از هيچگونه فكر ، خدعه و نيرنگي فرو گذار نكرده ، انواع دغل كاري ها و فريب كاري ها را به كار مي بندند تا با توسل به هر وسيله ممكن به اهداف شوم خود دست يابند !‌

14. " يتوصلون الي الطمع بالياس ليقيموا به اسواقهم و ينفقوا به اعلاقهم " : نوميدي نسبت به مال را وسيله طمع قرار مي دهند تا بازارشان را گرم نگاه داشته و كالاهاي به ظاهر گرانبهاي شان را رواج دهند .

منافقين كه انگيزه سودجويي دارند از استثمارگران به شمار مي روند . حاضرند براي فروش كالاهاي باد كرده خود به هر حيله اي از جمله بازار سياه دست بزنند و هر چه بيشتر سود كالا به دست آورند و در اين رابطه براي آنان هيچ مهم نيست كه عده زيادي ورشكست شوند و هستي خود را از دست بدهند !‌

15. "يقولون فيشبهون و يصفون فيموهون " : در راه مقاصد سودجويانه خود سخن مي گويند و بدان سرپوش حقيقت داده و هر چه مي توانند بدان آرايش و جلاء مي دهند ، به طوري كه با الفاظ و اصطلاحات زرق و برق دار ، افراد ساده لوح را اغفال و هوادار خود سازند .

باري منافقين راه و روش خود را همواره و آماده مي سازند تا ديگران را جلب و فريب دهند و راه عبور از مواقع حساس زودگذر و سرنوشت ساز را منحرف مي سازند تا زمينه را براي خود و مرام خود آماده سازند !‌

16. "فهم لمة الشيطان و حمة النيران "‌‌ : اينان پيروان شيطان و شعله آتشند . منافقين راهي را مي روند و مردم را به سويي سوق مي دهند كه سرانجامش شيطان و آتش است . هم بايد در اين دنيا در آتش نفاق ها و خصومت ها و اختلافات فردي و گروهي بسوزند و هم بايد تجسم آن را در جهان پس از مرگ ديده و مزه آن را بچشند و بالاخره گرفتار عذاب دنيا و آخرت هستند !‌

17. "اولئك حزب الشيطان الا ان حزب الشيطان هم الخاسرون " : اينان گروه و پيروان شيطانند و آگاه باشيد كه گروه شيطان به طور حتم و يقين در خسران و زيان خواهند بود .

حضرت علي (ع) در پايان اين خطبه پس از اين كه ويژگي هايي را براي منافقين مي شمارد ، از زبان قرآن مي فرمايد : اينان گروه شيطانند و موضوع مهمي را گوشزد مي كنند كه منافقين تا دير نشده در اين فراز حساس موضع خود را مشخص كنند .

آري نبايد اين ويژگي ها را در افراد منافق به صورت منفرد و جداي از هم ديد و سطحي نگريست ، بلكه بايد با شناخت اين ويژگي ها در افراد و گروه ها به يك جريان انحرافي و بسيار خطرناك سازمان يافته در درون جامعه اسلامي پي برد و سرچشمه آن را نقشه اي حساب شده و توطئه آميز دانسته ، نشانه هاي نفاق گونه آن جريان و خط را در هر نهاد ، سازمان و تشكيلاتي حتي در كنار خود و در درون خود اگر چه به صورت ناآگانه پيگيري نمود و از اثرات ويرانگر و موذيانه آن برحذر بود .


پی نوشت :

1. نفاق در لغت به معني شكاف و نقب زدن است و در فرهنگ قرآن و نهج البلاغه به معناي يك نوع كانال زدن شرك آميز و در پوشش در آوردن كفر است . به عبارت ديگر شرك به صورت آشكار و صريح كفر و هنگام پيچيدگي نفاق قلمداد مي گردد .

-------------------------------------------------------------------------------------------

سایر مطالب مرتبط :

اسلام و منافقين (4)

اسلام و منافقين (3)

اسلام و منافقين (2)

اسلام و منافقين (1)


مطالب پربازدید سایت

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

فرزند شهید آستانه پرست در دیدار با دبیرکل بنیاد هابیلیان خواستار شد:

باید انتقام خون شهدای ترور از منافقین سفاک گرفته شود

مروری بر جنایات گروهک تروریستی منافقین؛

ترور شهید عشرت اسکندری بر سر سفره صبحانه

روایتی از ترور شهید گودرزی به دست منافقین؛

ابراز امیدواری درباره نتایج دادگاه

امیدوارم دوستانم بعد از شهادتم راهم را ادامه دهند

وصیت نامه شهید جعفر نعمت زاده

جدیدترین مطالب

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

روایتی از ترور شهید گودرزی به دست منافقین؛

ابراز امیدواری درباره نتایج دادگاه

مروری بر جنایات گروهک تروریستی منافقین؛

ترور شهید عشرت اسکندری بر سر سفره صبحانه

امیدوارم دوستانم بعد از شهادتم راهم را ادامه دهند

وصیت نامه شهید جعفر نعمت زاده

فرزند شهید آستانه پرست در دیدار با دبیرکل بنیاد هابیلیان خواستار شد:

باید انتقام خون شهدای ترور از منافقین سفاک گرفته شود

فرزند شهید آقامیری می‌گوید منافقین باید به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید ترور: منافقین به اشد مجازات محکوم شوند

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان