پیگیری حقوقی ماجرای ترور شهید سلیمانی در سطح بین‌الملل توسط ایران

295257

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: ترور سردار شهید سلیمانی یک عمل تروریستی توسط آمریکا بود که قطعا جمهوری اسلامی ایران در این زمینه می تواند در سطح بین الملل پیگیری‌های حقوقی داشته باشد.

 

به گزارش هابیلیان به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، رویوران گفت: ترور سردار شهید سلیمانی یک عمل تروریستی توسط آمریکا بود که قطعا جمهوری اسلامی ایران در این زمینه می تواند در سطح بین الملل پیگیری‌های حقوقی داشته باشد.برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص اعتراف صریح صهیونیست ها به دست داشتن در ترور سردار سپهبد شهید سلیمانی با حسین رویوران، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا به صورت تلفنی گفتگو کرد.

 

حسین رویوران با اشاره به اعتراف یکی از فرماندهان ارشد رژیم صهیونیستی به دست داشتن در ترور شهید سلیمانی گفت: ترور سردار شهید سلیمانی یک عمل تروریستی توسط آمریکا بود که قطعا جمهوری اسلامی ایران در این زمینه می تواند در سطح بین الملل پیگیری های حقوقی داشته باشد. اعتراف رژیم صهیونیستی به نقش در ترور، قطعا پیگیری را دو طرفه می کند زیرا هم دولت آمریکا و هم رژیم صهیونیستی در این عمل تروریستی نقش داشتند.

 

وی افزود: به دلیل آنکه هژمونی آمریکا بر نظام بین الملل حاکمیت دارد و اجازه نمی دهد علیه او کاری انجام شود، اما قطعا مسئله ترور شهید سلیمانی از نظر حقوقی قابل پیگیری است زیرا این ترور برخلاف بسیاری از مقررات بین المللی بوده است. شهید سلیمانی در عراق مهمان و دارای مصونیت سیاسی بود زیرا یک مقام بلندپایه محسوب می شد.

 

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با یادآوری این موضوع که آمریکا در ترور شهید سلیمانی، بیش از ۱۰ نفر دیگر را به شهادت رساند، اظهار کرد: سمبل شهدای عراقی در آن واقعه، شهید ابومهدی المهندس است که مسئول دولتی و فرمانده نهاد حشدالشعبی بود. اینکه آمریکایی ها در عراق، مسئول این کشور را ترور کنند قطعا یک جنایت محسوب می شود. بنابراین از این منظر، یک وجه اشتراک بین ایران و عراق وجود دارد که آمریکا و رژیم صهیونیستی خود را در مظان اتهام اصلی ایران و عراق قرار داده اند.

 

وی با اشاره به حضور گروهی از کشور عراق در ایران درباره اهداف آن بیان کرد: این گروه با این نیت در تهران حاضر شد که همکاری های بین دو کشور علیه تروریست های آمریکایی و رژیم صهیونیستی صورت بگیرد تا پرونده مذکور برای پیگیری در سطح بین الملل آماده شود.

 

منبع: رادیو گفت وگو


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31