گفتگوبا قائم مقام جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران

Khanom Dabagh

به گفته حضرت امام (ره)اگر نخواهیم بگوییم نقش زنان درانقلاب پر رنگ تراز نقش مردان است ،کم رنگ ترنیست جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین تشکل سیاسی – فرهنگی و غیر دولتی زنان در جمهوری اسلامی ایران است . جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران به همت دختر حضرت امام خمینی (ره ) و با همکاری تنی چند از زنان متعهد ، متخصص و سخت کوش در سال 1365 رسماً و با اهداف کلی دستیابی به آرمان والای نظام جمهوری اسلامی ایران ، تبیین ارزشهای اصیل آن و حفظ و حراست از خط ولایت وبا اهداف ویژه رفع هر گونه تبعیض در مورد زنان ، تثبیت جایگاه زن در خانواده و اجتماع ، محقق ساختن حضور فعال زنان در سطوح مختلف تصمیم گیریها و مشاغل حساس و کلیدی ، حمایت از حرکتهای سالم زنان در سطح کشور و ایجاد ارتباط با تشکلهای زنان در داخل و خارج از کشور، تاسیس شد .

روز 13 بهمن ماه ، سومین روز ایام الله دهه فجربیست ونهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به نام انقلاب اسلامی ، استحکام خانواده ، رسالت و منزلت زن نامگذاری شده است . با توجه به این که موضوع نقش زنان در اجتماع از دیدگاه امام خمینی (ره ) دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای می باشد ، به این بهانه مصاحبه ای را با خانم مرضیه دبّاغ قائم مقام جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید :

● سرکار خانم دباغ اجازه دهید برای شروع بحث در مورد جایگاه سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی زنان در قبل و بعد از انقلاب کمی صحبت کنیم ؟

من در این زمینه از دیدگاه ها و نظرات امام (ره) استفاده می کنم ؛ در تاریخ اسلام هر اتفاقی به منظور تحقق اسلام ناب محمدی(ص) که حضرت امام (ره ) نیز بر آن تاکید می کند ، خالی از نقش زن نبوده است . نقش حضرت خدیجه در همراهی پیامبر(ص) ، نقش عظیم حضرت زینب (س) در واقعه کربلا و اعتلاء بخشیدن خون شهدا و تکرار این روند در جای جای تاریخ ، تا واقعه انقلاب اسلامی قابل مشاهده است .

زنها می توانند نقشهای اساسی درتحقق نیافتن اهداف دشمنان انسانیت ، داشته باشند

در تاریخ اسلام هر اتفاقی به منظور تحقق اسلام ناب محمدی(ص) که حضرت امام (ره ) نیز بر آن تاکید می کند ، خالی از نقش زن نبوده است

برای مثال زنان در قضایای کشف حجاب در زمان رضا شاه ، رساندن پیام به دیگران در مورد قانون کاپیتولاسیون و یا در زمان تبعید امام خمینی (ره ) نقش مهمی را ایفا کردند و متحمل شکنجه ها و مصایب گوناگونی هم پای مردان شدند که درحال حاضر اسناد آن در موزه عبرت موجود است . جنایتها و شکنجه هایی در دوران قبل از انقلاب بر زنان رفته که متاسفانه این وقایع زیاد برای مردم بازگو نشده است . اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امام (ره ) در سخنرانی ها و نصیحت های شان مساله زنان را پیش می کشند و آن جمله تاریخی را بر زبا ن جاری می سازند که " آن ظلمی که بر زنان در طول تاریخ رفته است بر هیچ قشری از مردان نرفته". در این زمان فضای جدیدی در مقابل چشمان زنان باز شد که چرا نباید به زنان توجه داد و به آنان ارج نهاد . این یک پیام جهانی است که زنها می توانند نقشهای اساسی درتحقق نیافتن اهداف دشمنان انسانیت ، داشته باشند. در این راستا جمهوری اسلامی میتواند به عنوان الگو مطرح باشد .

● اصولاً قبل از انقلاب اسلامی آیا برای زن ارزش و بهایی قائل بودند ؟

قبل از انقلاب اسلامی نه تنها به زنان بها داده نمی شد ، بلکه آن ها را بازیچه قرار می دادند تا به مطامع شهوانی و حیوانی خود برسند . در آن زمان شاید تعدادی از زنان به مجالس فرمایشی راه پیدا کردند، ولی برای رسیدن به آن مقام ،قضایایی پشت صحنه بود تا آن خانم در آن مقام قرار بگیرد. در حقیقت رژیم گذشته کوچکترین ارزشی برای نقش آفرینی یک زن قائل نبود وشاه وامثال آن از زنان بهره کشی سیاسی می کردند.

در این زمان بودند زنانی که برای اینکه خودشان را ملعبه نکنند حظور پیدا نمی کردند ودر حالی که سعی شان براین بود تا خودشان را محفوظ نگه دارند، در مسائل فرهنگی و مبارزاتی آن زمان برای دور ماندن از ساواک و نیروهای شاه به صورت سرّی و مخفیانه فعالیت می کردند.

قبل از انقلاب اسلامی نه تنها به زنان بها داده نمی شد ، بلکه آن ها را بازیچه قرار می دادند تا به مطامع شهوانی و حیوانی خود برسند

● خانم دبّاغ لطفاً در خصوص نقش زنان در مبارزات انقلابی ، ضد رژیم شاهنشاهی توضیح دهید ؟

نمی توان نقش مبارزین و دستگیر شدگان را به زن و مرد تفکیک کرد چرا که نقش زنان کمرنگ تر از نقش مردان در مبارزات علیه رژیم شاه نبود. حتی ساواکی ها و شکنجه گرهای رژیم شاه ملعون نیز در برخورد با زنان شدیدترعمل می کردند و دلیل آن نیز روشن است، چون دشمن هوشیار است ومی داند مردان مبارز از دامان این زنان پرورش یافتند. بنابراین نقش زن می تواند موثر تر از نقش مرد باشد.

به گفته حضرت امام (ره) اگر نخواهیم بگوییم نقش زنان در انقلاب پر رنگ تر از نقش مردان است ، کم رنگ تر هم نیست . این را می توان از موزه عبرت وازاسنادی که آنجا موجود است فهمید .

نقش زنان بعد از پیروزی انقلاب و در زمان جنگ 8ساله چشمگیر تر است ، شاید قبل از پیروزی انقلاب حضور زنان را به طور محسوس نبینیم ولی در جریان جنگ شما مادری را می بینید در حالی که 4 فرزندش به شهادت می رسند ، پیراهن خونی شهیدش را در آغوش می گیرد و می گوید ای کاش 12 فرزند داشت و آن ها را تقدیم اسلام وانقلاب می کرد . بنابراین اگر ادعا کنیم که در زمان انقلاب و در جریان جنگ نقش اساسی بر دوش زنان بوده است غیر منطقی نیست ،چرا که ما در جریان انقلاب 616 شهید زن داریم و علاوه بر آن تمام شهدای مرد جامعه ما تربیت شده زنان و مادران ما هستند . برای همین است که امام می فرمایند :" اگر مردی هم به معراج می رود، از دامن زن است ". این زن است که با یک دست خود گهواره را تکان می دهد و با دست دیگرش جهان را به لرزه در می آورد ؛ مانند مادر حضرت امام(ره ) . لذا هر دوی این نقشها مکمل یکدیگرند و شاید قبل از انقلاب محسوس نبود ولی بعد از انقلاب حضور زنان در اجتماع چند برابر مردان است . ما در جریان انقلاب 616 شهید زن داریم

● تاثیر امام خمینی (ره) در پر رنگ کردن نقش زنان در اجتماع و دادن اعتماد به نفس به زنا ن چه بود؟

از نظر امام (ره ) زن دارای مقام والا و رفیع است . امام با بیان نکات ، یا دآوری رسالت زن در جامعه و ایجاد اعتماد به نفس در زنان سعی داشتند، زنان رابه ارزش وجودی شان توجه دهد ،تاآنان خود را به بالا ترین مراتب و مقام در جامعه برسانند و متوجه رسالتشان بشوند . توصیه من به خانمه ها این است که قدر رهنمود های امام (ره ) و مقام معظم رهبری را بدانند و به راحتی از این رهنمود ها نگذرند تا ان شاءالله به آنچه باید برسند و بتوانند نقش آفرینی های مختلف در عرصه های سیاسی ، اجتماعی و... بویژه در زمینه تربیت فرزند ، همسر داری ، خانه و خانواده مطابق آنچه اسلام می گوید داشته باشند .

● با توجه به اینکه غرب بر تبلیغات خود مبنی بر رعایت نشدن حقوق زنان در ایران پافشاری می کند و حجاب را یک محدودیت برای زنان می دانند لطفاً در مورد رابطه حجاب و آزادی زنان در ایران توضیح دهید ؟

حجاب منع نیست ، حجاب ما عین دین ما ودین ما عین حجاب ما است .حجاب یک قانون و حکم قرآن است . حجاب در واقع مانع میان زن و مرد است تا زن بتواند با حضور در اجتماع به راحتی به کار های اساسی ، انسانی و اجتماعی بپردازند. حجاب محدودیت و غیر منطقی نیست ، که بخواهیم ببینیم کشور های دیگر در باره اش چه می گویند . بحث پوشش و حجاب در ادیان دیگر نیز مطرح است . مثلاً ما باید بپرسیم، که چرا یهودیان کلاه کوچکی برسر می گزارند و یا مسیحیان چرا وقتی وارد کلیسای خود می شوند پوششی بر سر می گذارند.

حجاب منع نیست ، حجاب ما عین دین ما ودین ما عین حجاب ما است،حجاب یک قانون و حکم قرآن است

آیا ما حق داریم به آنها بگوییم که چرا این کار را می کنند؟. حجاب انتخاب خودمان و جزئی از دین ما است وهرگز مانع حرکت نیست. بنده با حجاب کامل در مبارزه با طاغوت ، جنگ با صهیونیسم در لبنان ، جنگ با کوموله ، دموکرات و منافقین در غرب کشور شرکت داشته و فرماندهی سپاه همدان و سه دوره نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را برعهده داشتم ، این در حالی است که هرگز حجابم مانعی برای من نبود .


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31