گروه فرقان (4)

Forqan 2

اكبر گودرزي نيز معترف است كه اصطلاح آخونديسم را كه بارها در نشريه فرقان طرح نموده است ، از نوشته هاي دكتر شريعتي اقتباس كرده است . همانگونه كه اشاره شد فرقان در ترورهاي خود به غلط از انديشه هاي شريعتي الهام گرفته است .

يكي از رايج ترين واژه هايي كه دكتر علي شريعتي طي سال هاي مبارزه ، در ميان انقلابيون و مبارزين پراكنده ، واژه " زر و زور و تزوير " بود . گروه فرقان كه مدعي پيروي از راه و انديشه شريعتي بود ، در توجيه اقدامات تروريستي خود به اين سه واژه استناد مي كند .

حسن اقرلو ، يكي از معدومين گروه فرقان در نسبت دادن ترور شدگان به سه واژه مي گويد :

" قره ني به دليل عضويتش در باند زور ، مطهري به دليل عضويت در باند تزوير كه همان روحانيت انحصار طلب مي باشد . رفسنجاني به دلايل بالا ، رضي شيرازي به دلايل بالا ، دشتبانه به دلايل بالا . لاجوردي به دليل عضويت در باند زر ، مفتح به دليل عضويت در باند تزوير ،‌ مهديان به دليل عضويت در باند زر ، طرخاني به دليل عضويت در باند زر و ... " وي در ادامه بيان مي كند كه سه ضلع زر و زور و تزوير عامل انحراف هستند .

بر اساس ايدئولوژي فرقان تركيب و تلفيق زر ،‌ زور و تزوير يك تركيب انفكاك ناپذير است . اين تركيب را غالباً در جوامع سنتي _ مذهبي مي جويند . فرقان معتقد است آخونديسم در لباس تزوير فرو رفته است . بنابر ديدگاه فرقان ، آخونديسم نقش استعماري و مسخ و تحريف ،‌ توجيه مذهب و ايدئولوژي را دارد . آخونديسم عامل ايستايي توده هاي محروم است و تحرك را از آنان سلب مي كند . هر گونه فرياد و اعتراض توده ها را خفه مي كند و توجيه گر غارت و چپاول توده ها توسط زراندوزان است .

فرقان كه همواره در يافتن مصاديق دچار اشتباه شده ، بدون توجه به پيشينه درخشان روحانيت شيعه در طول تاريخ به ويژه صد ساله اخير ،‌ روحانيوني را هدف قرار مي دهد كه خود از عوامل تحريك توده ها هستند .

روحانيوني كه صرفاً به آخونديسم فرقاني متهم مي شوند ، سال ها در رنج و تبعيد و زندان و محروميت زيسته اند تا توده ها را آگاه كنند . سران رژيم گذشته همواره از اين نوع روحانيون به عناويني چون روحانيون ناراحت ، ناراضي ، افراطي و ... ياد كرده است .

همان گونه كه اشاره شد ، مشكل فرقان در تشخيص مصداق هاست ، هر گاه سخني از مبارزه با استعمار و تزوير به ميان مي آيد كه جمله اي زيبا و سرنوشت ساز است به روحانيون انقلابي و مجاهد استعاره دارد .

به طور كلي ، فرقان از نظر فكري و جناح بندي هاي ايدئولوژيك نه تنها از گروه هاي غير روحاني ، بلكه به شدت مخالف روحانيت است . شريعتي كه خود يك روحاني زاده و اميدش به طلبه هاي جوان حوزه هاي علميه بود ، نمي توانست الگوي فكري گروهي چون فرقان باشد .

اما چون شريعتي منتقد روحانيون سنتي و غير انقلابي بود ، فرقان با استناد به فرازهاي منتقدانه شريعتي ، اين خرده گيري را به شدت هر چه تمام تر به كليت روحانيت تعميم مي داد ،‌ از قول دكتر شريعتي مي گويد : " اسلام فردا ، اسلام ملا نخواهد بود ." (1)

 

منظور شريعتي همان روحاني سنتي و محافظه كاري است كه ابداً با تحولات سياسي و اجتماعي سر و كار ندارد و سرنوشت جامعه براي او اهميتي ندارد . فرقان در ايدئولوژي خود اين تفكيك را به نظر نمي آورد و همه كساني را كه لباس مقدس روحانيت را به تن دارند ، منفور و مغضوب مي داند .

انتقاد نسبت به بخش هايي از روحانيت نهادينه شد ولي در فرقانيسم افراطي به بدبيني كامل نسبت به روحانيت انجاميد به گونه اي كه حتي امام خميني ، چهره برجسته اسلام نيز از اين بدبيني و اهانت در امان نماند .

 

تأثيرات فكري از آشوري :

يكي ديگر از افرادي كه در شكل گيري انحرافات فكري گروه فرقان نقش مؤثري داشت "‌ آشوري " بود . وي روحاني ساده زيست و ژنده پوشي بود که نسبت به روحانيون ديگر بدبين بود . حبيب الله آشوري اهل مشهد و به جسارت و هتاكي معروف بود كه برداشت هاي افراطي خود را به صراحت به زبان مي آورد .

وي نويسنده كتاب توحيد بود كه روحانيون مبارز به خاطر وجود نكات انحرافي در آن درصدد پاسخ گويي به آن برآمدند . در سال 1357 در جلسه اي كه در خانه آيت الله امامي كاشاني با حضور آقايان : فلسفي ، مطهري ، بهشتي ، مهدوي كني ، انواري و مفتح تشكيل شده بود ،‌ حجت الاسلام دواني موضوع كتاب توحيد آشوري را عنوان كرد . (2)

 

شهيد مطهري كتاب را رد كرد و امامي كاشاني و ديگران نيز معتقد بودند كه كتاب مذكور نكات انحرافي فراواني به ويژه ارتباط دادن آيات مربوط به معاد و قيامت با ايام ظهور امام زمان (عج) را دارد .

در ملاقاتي كه مدتي بعد علي دواني با شيخ آشوري در خيابان ناصر خسرو داشت ، نكاتي را به وي تذكر داد . اين ملاقات در انتشارات غدير كه كتاب توحيد آشوري را چاپ كرده بود ، صورت گرفت :

" آشوري كه جوان بيست و چند ساله اي بيش نبود ، به همراه چند نوجوان 16 – 15 ساله به محل انتشارات آمد . آن چند نوجوان بسيار مغرور و بي ادب بودند كه نشان مي داد به شدت متأثر از تعليمات آشوري هستند . يعني غرور و خودخواهي و خود بزرگ بيني و بي اعتنايي به آخوند و اين كه تو هم مثل او آدمي متعارف هستي و احترام به آخوند و هر فرد ديگري معني ندارد و فرد پرستي است ." (3)

 

آقاي دواني ضمن باز كردن گفتگو ، اشاراتي به محتواي كتاب توحيد كرد و گفت :

" بسياري از آيات قرآني را كه درباره معاد و روز قيامت است ، شما "من عندي" ناظر به عصر ظهور امام زمان دانسته ايد كه تفسير به رأي و داراي آن همه گناه است ." (4)

 

سپس با اشاره به اين مطلب كه در كتاب توحيد نسبت به علما و روحانيون به شدت حس بدبيني ايجاد شده گفت :

" نتيجه گرفته ايد كه وقتي امام زمان مي آيد ، فقط با آنها طرف است و مادي ها و از خدا بي خبرها راحت و آسوده اند ، اين چه طور تفكري است ؟ از كجاي قرآن و حديث مي توان اين را به دست آورد ؟ " (5)

 

وي همچنين به برخوردهاي كينه توزانه آشوري نسبت به استاد مطهري تذكر داد و گفت : مگر ما چند نفر مثل مطهري داريم كه اين قدر از او انتقاد مي كنيد ، شيخ آشوري بدون اين كه پاسخ مناسبي بدهد به اشاره نوجوانان خشمگين محل را ترك كرد .

همانگونه كه آقاي دواني اشاره مي كند ملاقات طولاني ديگري با سيد جواد هشترودي ، يكي از وعاظ فاضل تهران داشت ، اما نصيحت هاي ديگران تغييري در رويه آشوري ايجاد نكرد . آشوري يكي از مدل هاي فكري گودرزي و فرقاني ها شد .

اساس كار آنها (فرقان) نيز همان كتاب توحيد آشوري و جزوه هايي از نوشته ها و درس هاي گودرزي بر اساس آثار دكتر شريعتي است . (6) علي حاتمي يكي از عناصر اصلي و سران گروه فرقان كه نقش چشمگيري در جذب جوانان داشت ، از مبلغان و مروجان كتاب توحيد آشوري بود . (7)

 

فصل دوم : ديدگاه هاي ايدولوژيك

خصوصيات انسان :

فرقان در بحث هاي خود درباره ماهيت انسان ، آن را طبيعي و در هم فشرده مي داند كه ظرف وجودي او گسترده تر و طبيعت انساني اش پهناورتر از طبيعت جهان است . دليل اين گستردگي را نيز دخالت و نفوذ انسان بر طبيعت مي داند . اين دخالت و نفوذ به حدي است كه حتي به كشف و استخدام آن مي پردازد .

بر اساس تعابير قرآني ، فرقان نيز به خليفگي انسان از سوي خدا بر زمين اشاره دارد ، البته بر اساس انديشه شريعتي كه در كتاب كوير منعكس شده ،‌ انسان را موجودي تبعيد شده به زمين معرفي مي كند . فرقان مي گويد : " شايد هيچ يك از انديشه ها و مكتب هاي بشري اين چنين ستايشي را از انسان ، آن هم به صورت شعارهاي توخالي ، بلكه از ديد واقع نكرده باشد . " (8)

 

اما بر اين باور است كه خدا گونگي انسان در اثر فعليت انسان شكل مي گيرد : " انسان خدا گونه اي در طبيعت است ، آن هم در مرحله قوا و استعدادها كه خود بر اساس آفرينش خويش به فعليت آنها اقدام مي ورزد و خدا گونگي خود را شكل مي دهد . " (9)

 

بر اساس ديدگاه قرآني گروه فرقان ، انسان برترين موجودات خداوند است : " به همان اندازه كه ظرف وجود انسان گسترده تر و خود دروني اش خلاق تر و متعالي تر است ،‌ نسبت به ديگر پديده ها هم برتري دارد ." (10)

 

فرقان ، انسان را برگزيده مي داند و برگزيدگي را خصوصيت بارز انسان بر مي شمرد . اساساً علت برتري انسان بر موجودات ديگر همين ويژگي برگزيدگي است . در ايدئولوژي فرقان ، يكي ديگر از ويژگي هاي بارز انسان نسبت به ساير موجودات ، متعهد و مسئول بودن انسان است .

با استناد به اين سوره مباركه كه بر مسئوليت پذيري انسان صحه مي گذارد :‌ « ايحسب الانسان ان يترك سدي » ، "‌ آيا انسان مي پندارد كه وامانده رهايش مي كند ." (قيامت /36) تنها در ميان كل مخلوقات ، انسان ملزم به كمال و رشد خويش است و در مقابل آفرينش و تعهد انساني خويش مسئوليت دارد .

" روشن است كه پديده هاي ديگر بر مبناي محدوديت ظرف وجودي شان از چنين مسئوليتي حتي نسبت به رشد و زايش خود هم عاري مي باشند و بر مبناي اصول قراردادي خداوند رشد مي كنند . تنها انسان است كه ملزم به كمال و رشد خود و همچنين جهان مي باشد ." (11)

 

پی نوشت:

1. رجوع شود به علي شريعتي ، با مخاطب هاي آشنا ، تهران ، حسينيه ارشاد ، آذر 1356، ص 7 – 8

2. علي دواني ، خاطرات من از استاد مطهري ، تهران ، انتشارات صدرا ، ج دوم ، 1375 ، ص 83 – 84 .

3. همان ، ص 87

4. همان ، ص 88

5. همان

6. همان ، ص 90

7. آرشيو مركز اسناد انقلاب اسلامي ، پرونده علي حاتمي ، شماره بازيابي 936

8. اصول تفكر قرآني ،‌ ص 26

9. همان ، ص 27

10. همان

11. اصول تفكر قرآني ، ص 29


مطالب پربازدید سایت

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

فرزند شهید آقامیری می‌گوید منافقین باید به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید ترور: منافقین به اشد مجازات محکوم شوند

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار جمعی از جوانان و نوجوانان بهشهری:

حیات رژیم صهیونیستی وابسته به ترور است

فرزند شهید آستانه پرست در دیدار با دبیرکل بنیاد هابیلیان خواستار شد:

باید انتقام خون شهدای ترور از منافقین سفاک گرفته شود

جدیدترین مطالب

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

فرزند شهید آستانه پرست در دیدار با دبیرکل بنیاد هابیلیان خواستار شد:

باید انتقام خون شهدای ترور از منافقین سفاک گرفته شود

فرزند شهید آقامیری می‌گوید منافقین باید به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید ترور: منافقین به اشد مجازات محکوم شوند

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار جمعی از جوانان و نوجوانان بهشهری:

حیات رژیم صهیونیستی وابسته به ترور است

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)

باز هم تروریسم و باز هم کاپشن صورتی

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان