مناظره؛زیبنده ترین مواجه امام جواد(ع) باتفرقه افکنان

با تبريك به مناسبت فرارسيدن سالروز ميلاد امام جواد عليه السلام توجه خوانندگان گرامي را به وجهي ديگر از سيره مبارك ايشان كه مناظره و برخورد فكري با دشمنان و تفرقه افكنان است جلب مي نمائيم.

مناظره در لغت به معنی مجادله و بحث و گفتگو با یکدیگر و تفکر در حقیقت و ماهیت چیزی و در اصطلاح سخنوری ، تجمعی است که در آن طبق قواعد معینی به اثبات یا نفی مسئله ای می پردازند و با بهره گیری از استدلال نظر خود را اثبات می کنند. این گونه بحث به عنوان یک وسیله مطمئن برای پرورش فکر و قدرت بیان و تقویت نیروی اراده بکار گرفته می شود. و بهترین وسیله برای تمرین و ممارست در فن سخنوری است.

 

 

Emam Javad1

 

آزادی بحث و انتقاد در مسائل مذهبی ، یکی از ویژگی های فرهنگ اسلام است و در تاریخ زندگی پیامبر گرامی ( ص ) و همچنین رهبران تشیع ، موارد فراوانی یافت می شود که مخالفان اسلام با آنان به مناظره ، بحث و گفتگو می نشستند و اشکالات خویش را به اصول یا فروع اسلام، با کمال آزادی و صراحت، بیان می کردند و بدون اینکه مورد کوچکترین اهانتی قرار گیرند ، ایرادهای آنان بررسی و پاسخ داده میشد. این نمونه ها و رویدادهای ارزشمند تاریخی ، نمایانگر آزادی اندیشه و نظر در اسلام و سند قاطع اثبات قدرت علمی امامان معصوم و یا اعجاز آنان می باشد.

نهمین پیشوای راستین تشیع؛ امام جواد الائمه (ع ) ، نمونه بارز این مدعاست که در طول حیات امامت خویش بارها و بارها ، با وجود پذیرش اصل امامت در سنین نوجوانی و کودکی با بهره مندی از این شیوه – مناظره- توانستند در رفع ودفع شبهات تفرقه افکنان و بزرگان سایر مذاهب که اسلام و تشیع را مورد هجمه عقیدتی ، فرهنگی و فقهی قرار می دادند ، گوی سبقت و پیروزی را از همگان بربایند.

امام جواد ( ع ) پس از مواجه با خدعه و نیرنگهای مامون و خلفای وقت ، در راستای تخریب مقام امامت و پیشوای امت اسلام ؛ حاضر به گفتگو و مناظره با علما و اکابر ادیان مختلف گردید ،و در محافلی متعدد با حضور بزرگان و دولتمردان حاکمیت ، از جمله خلفای عباسی ، به این مهم می پرداختند که از جمله می توان به مشهورترین آنها یعنی مناظره امام با یحیی بن اکثم از دانشمندان نامدار زمان مامون و متبحر در علم فقه و کشورداری و قضاوت ؛ اشاره نمود.

امام در چندین نوبت در خصوص مسائل فقهی و اعتقادی با وی به مناظره پرداختند که همه آنان با چیرگی مبرهن امام خاتمه یافت. اما آنچه در این بین حائز اهمیت است چرایی گزینش شیوه مناظره د مکتب علمی ، فکری ، اعتقادی ایشان بوده ، به عبارت دیگر با نگاهی نه چندان عمیق به مناظرات جذاب ، مستدل ، پرحاصل و آموزنده امام می توان نکات مهمی را خوشه چینی نمود که هر یک برای همه نسل ها وعصرها ، دائرة المعارف پویا وپایا به شمار می رود.

اصولا اولین هدفی که از این نوع درایت امام روشن می شود پرهیزاز مبارزه مسلحانه و خونریزی مردم بی دفاع ، برای تثبیت و استوار سازی پایه های امامت ، حکومت و حفظ خط وصایت و رهبری خواهد بود. مناظره در مکتب امام جواد ( ع ) شیوه زیبنده برای اثبات لیاقت و برازندگی خاندان وحی ، جهت پرچمداری اصل امامت امت مسلمان محسوب می شود. چرا که در پی آن با روشنگری تفوق آن حضرت بر حریفانشان در رشته های مختلف علوم ، بجای آنکه از پاسخ ناتوان بمانند و منظور دستگاه خلافت برآورده شود، وسایل گسترش پیام و مکتب اهل بیت ونفوذ آنان را بدون متوسل شدن به خشونت و ترور و خونریزی فراهم آورده و بی لیاقتی و عدم کفایت خلفای زمان را به اثبات می رساندند، و پرده های فریب و تزویر را از چهره های آنان بالا می زد. و این خطر بزرگی برای حاکمان وقت بود. خصوصا در زمینه ای سیاسی اثر حتمی داشت. دستگاه خلافت می خواست ، کرامت ، فضیلت و شخصیت امام را مخفی نگه داشته و یا به کلی محو کند تا مردم مجذوب او نگردند. اما تکیه بر ترور شخصیت و مسخ تقدس و کرامت ایشان ، نتیجه عکس می داد. و بالاخره همین ناتوانی و شکست پی در پی مخالفین امامت در گفتگو و مناظرات علمی و منطقی با امام ، کار را بدانجا کشانید که سرانجام با خوراندن زهر و حذف فیزیکی امام ، به ظاهر توانستند خود را از خظراتی که چه بسا حکومتشان را تهدید می کرد و یارای مقاومت در برابرشان نبود، نجات دهند.

امام محمد تقی( ع ) مباحثه و تبادل آراء را بدون محدودیت و محرومیت ، بهترین شیوه برای اثبات بی مایگی دشمنان و اظهار تفوق علمی و برتری معنوی آنان می دانست. هر چند هدف مامون این بود که با شکست ائمه در مسئله امامت ، مذهب تشیع را سقوط دهد ، اما با وجود آنکه این مبحث مهم – امامت – و نیز نظیرآن مانند مباحث توحیدی واعتقادی ، جنبه والا و حیاتی داشت ، باز هم امام خود را در معرکه مناظره و تبادل آراء و نظرات وارد ساخته و از آن هراس و بیمی نداشت ؛ چرا که علم ایشان منتج از علم الهی بوده و حقیقت و راستی ، ملازم همیشگی سخنان و اندیشه شان بود. لذا باکی از ورود به چنین معرکه هایی را داشتند. آن بزرگوار با وجود پذیر ش امامت در سنین کودکی و نوجوانی ، با بکار بستن فنون و مهارتهای شناخته شده در فن مناظره اسلامی ، ضمن حجت آوردن و استدلال از کتاب قرآن و سنت رسول مکرم و عترت معظم ایشان ، بدور از الفاظ سبک و ناسزا با رعایت انصاف صداقت، اشرافیت علمی ، حتی به مباحث و شبهه های تفسیری فقهی و کلامی مطروحه با سلاح دانش و تقوی پاسخ می دادند. در مناظره امام با یحیی بن اکثم ، ايشان به يکي از شبهه های يحيي آنچنان با براهين محکم و متقن ، بدون تعصب و لجاجت و عدم تقليد و هواپرستي جواب مي دهند که در پايان ، هم يحيي و هم حاضرين متعجبانه و متحيرانه ، شکست خود را پذيرفته و به علم و درايت امام اقرار مي نمايند .

امام با کاربرد حمله مستدل و مستند به مراتب قوی تر و برنده تر از دفاع ذليلانه برای کشف حقيقت که در واقع غرض اصلي مناظره مي باشد ، پرداخته و با تبيين مقام حقه خويش طرف مقابل را به پذيرش محکوميت و ضعف خود سوق مي دادند .

ديگر آنکه محاجات امام تماما ضابطه مند و منطقي بود . لذا ناتواني معارضين در رد و قبول مسائل، با افتادن در ورطه تناقض گويي و سفسطه و مغلطه نمايان مي شد . به طوری که درد ناشي از شکست مناظرات بسی مهلک تر و سوزنده تر از صدمات و جراحات حاصل از جنگ و مقابله نظامي فيزيکي، در ذهن و خاطرشان حک مي گشت و سرانجام ناگزير به الحاق منطق زور و قدرت ساختگي و پوشالي خويش و پرداختن به پديده شوم ترور، خشونت و مشي مسلحانه می شدند . که به دليل مطرود و منکوب بودن این منش در مکتب اسلام ، هماره ذلیل و مغلوب جامعه مسلمين قرار مي گرفتند .


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31