اعیاد بزرگ اسلامى مبارک باد

Ghorban

روز عرفه:

روز عرفه، روز شناخت است و هرچند نام عيد بر آن نهاده نشده ولى يكى از اعيادبزرگ اسلام به شمار مى‏رود. امروز روزى است كه خداى سبحان بندگان خود را به عبادت‏و اطاعت‏خويش فرا مى‏خواند و خوان كرم و احسان و لطف خود را براى آنان مى‏گسترد ودرهاى مغفرت و بخشش و رحمتش را بر روى آنان مى‏گشايد.

امروز روز دعا و به خاك افتادن در برابر خدا و نيايش و توجه به معبود است. هركس به اندازه معرفت و شناختش بايد دست راز و نياز را به سوى حضرت ذى‏الجلال بلندكند و مناجات و استغفار نمايد و هر اندازه تضرع و خشيت‏بيشتر باشد، قرب به خداافزون‏تر خواهد بود.

بايد از امام حسين عليه السلام فرا گرفت كه چگونه در اين روز باعظمت، بااشك ديده و قلب شكسته و نيت‏خالص، خدا را مى‏خواند. او است كه شناخت واقعى ازپروردگارش دارد و مى‏داند كه در اين روز، در كنار «جبل الرحمه عرفات‏»، چگونه‏با خدايش گفت‏وگو كند و او را نه از روى خوف و نه از روى طمع، بلكه چون شايسته‏عبادت است، پرستش نمايد و نيازهايش را برشمرد و درخواست عفو و بخشش از او كندبا اين كه خود معصوم از هر خطا و اشتباهى است ولى مقام الهى را قدرى است كه‏تنها بندگان زبده‏اش به آن معرفت دارند و عارفان حقيقى از خاندان اهل‏بيت عصمت‏اندكه مى‏دانند چگونه او را بخوانند و در درگاهش تضرع و زارى كنند و از پيشگاه‏ربوبى على رغم هيچ گناهى عذر تقصير بخواهند.

بارالها ! چقدر به من لطف دارى با آن همه جهل و نادانيم، و چه اندازه بر من‏ترحم مى‏كنى با آن همه كارهاى ناشايسته‏ام.

خدايا! چقدر به من نزديكى و چقدر من از تو دورم. و تو كه به من اينقدر محبت‏مى‏كنى، پس چه مرا از تو پنهان نگه داشته؟ ! كور باد ديده‏اى كه تو را مراقب‏رفتارهايش نداند و زيان‏بار باد تجارت بنده‏اى كه از محبتت، نصيبى برايش معين‏نكرده‏اى... خدايا! من به وسيله خودت، تو را مى‏شناسم، پس با فروغ نورت مرا به‏سوى خود رهنما باش و بردگى و بندگى راستين را به من بياموز تا در پيشگاهت،خالصانه پرستش كنم.

خدايا! از دانش نهانت، مرا دانش بخش و در پوشش نگه دارنده‏ات مرا نگه دار.

بارالها! مرا با حقايق «اهل قرب‏» آشنا ساز و راه «اهل جذب‏» را به من‏بنمايان...

خداوندا! تويى كه پرده‏ها را از دل‏هاى محبان و عاشقانت پس زدى تا جز تو دوستى‏بر نگيرند و جز به سوى تو، دستى دراز نكنند. تو مونس آنان هستى در وقتى كه تمام‏جهان‏ها و عوالم برايشان غريب است و تو راهنمايشان مى‏باشى آن‏جا كه راه‏ها را بررويشان مى‏گشايى.

كسى كه تو را دارد چه ندارد و كسى كه تو را ندارد چه دارد! بى‏گمان نوميد شدكسى كه به جز تو دل بست و زيان ديد كسى كه از تو روى گرداند.

چه گونه به سوى ديگران روى آورد در حالى كه تو هرگز يك آن از او احسانت راقطع نكردى و چگونه از غير تو رخواست‏يارى كرد، در حالى كه تو منت را بر اوپيوسته داشتى.

اى كسى كه شيرينى هم نشينيش را به محبانش چشاند، پس در پيشگاهش، متملقانه رازو نياز كردند و اى كسى كه لباس‏هاى هيبتش را بر اوليايش پوشاند تا در برابرش سربه خاك افتادند. تو پيش از ياد يادكنندگان به ياد آنهايى و قبل از توجه بندگان،آغازگر احسانى و پيش از درخواست درخواست كنندگان، از درياى بى‏كران كرمت،بخشنده‏اى; پس مرا شامل رحمتت قرار ده تا به تو برسم، و بر من منت گذار و مراجذب خويش گردان تا بر تو وارد شوم.

خداوندا! هرگز اميدم از رحمتت قطع نمى‏شود هرچند نافرمانيت كنم و هرگز ترسم ازقهرت نمى‏ريزد، هرچند اطاعتت كنم، و اينك كه از همه چشم برگرفته و به تو ديده ‏دوخته‏ام، آماده دريافت لطف و بخشندگيت هستم.

الها! چه گونه نوميد گردم در حالى كه تو اميدم هستى و چه‏گونه اهانت‏شوم درحالى كه تكيه گاه و پشتيبانم مى‏باشى...

راستى اگر دعاى عرفه امام حسين عليه السلام را با شناخت‏بخوانيم، تااندازه‏اى شيرينى و لطافت عبارت‏هاى عرفانى آن حضرت را لمس مى‏كنيم; زيرا حسين خدارا مى‏شناسد و او را نزديك‏تر از «حبل الوريد» به خود مى‏داند، پس روش سخن گفتن با او و راز و نياز كردن در پيشگاهش را خوب درك مى‏كند و ما بايد اين سخنان رابخوانيم و تكرار كنيم و دقت نماييم و در معانيش غرق شويم و از يم عرفانش نمى برداريم، تا شايد نظر لطف خدا شامل حالمان گردد و پوششى از رحمت و مغفرتش بر آن‏همه گناهان و نافرمانى‏هايمان كشيده شود چرا كه خداوند خود را به لطف و رحمت ورافت توصيف نموده، پس هرگز از خود نمى‏راند بنده‏اى را كه در اين روز شناخت، بابرشمردن گناه‏هايش، به سويش روى آورده و از مقام ربوبيش درخواست عفو و بخشش‏نموده است.

آرى! اگر پوشش او نبود رسوا مى‏شديم و اگر ابر رحمتش آنى بر سر ما نمى‏باريد،هلاك مى‏گشتيم. اگر با تاييدات پنهانيش ما را يارى نمى‏كرد، شكست مى‏خورديم و اگرما را پناه نمى‏داد، پناهگاهى نداشتيم.

عيد قربان (اضحى):

عيد قربان يكى از اعياد بزرگ اسلامى است و داراى منزلتى والا نزد عموم مسلمانان‏است.

عيد قربان روز خجسته و مباركى است كه مسلمانان به حج رفته، پس از تمام شدن‏اعمال حجشان، قربانى مى‏كنند و پس از قربانى آنچه بر آنان در حال احرام حرام شده‏بود، حلال مى‏گردد، لذا آن روز را عيد تلقى مى‏كنند; عيدى كه پس از انجام وظايف‏سنگين حج، به عنوان جايزه الهى و رهايى از احرام پيش مى‏آيد. و هم چنين اين روزبراى ساير مسلمانان جهان نيز عيد است و احترام ويژه دارد. در ايران‏، پس ازانقلاب اسلامى، با برگزارى مراسم نماز عيد قربان به آن شكوه و جلال و جلوه‏اى ويژه‏بخشيده و حقش را ادا كرده و شايان تقدير است ولى باز هم اميد است از اين روزشريف و عيد اسلامى، تجليل بيشترى به عمل آيد.

به هر حال امروز روز گرفتن جايزه از خداى منان است، روزى است كه بايد در آن‏آهنگ گناه نشود و انسان‏هاى مؤمن، با استفاده از چنين روز باعظمتى كه درهاى بهشت‏بر رويشان گشوده مى‏شود و باب رحمت الهى باز مى‏گردد، دست‏هاى آلوده از گناه خويش‏را به سوى آسمان بلند كنند و با تضرع و زارى، به پيشگاه رحمان و رحيم، درخواست‏مغفرت و آمرزش نمايند و حاجت‏هاى فردى و نيازهاى اجتماعى و گروهى خود را با اميداستجابت و روا شدن، بطلبند و بسيار عبادت و نيايش كنند. و قربانى در اين روزاگر براى زائران خانه خدا واجب است، براى ساير مسلمانان نيز سنت موكد است و برآن تاكيد فراوان شده است.

در روايت‏هاى مكررى نقل شده كه در روز عيد اضحى قربانى كنيد تا گرسنگان وبيچارگان از خوردن گوشت ‏سير شوند.در اين روز فرخنده كه براى همگان عيد است وبسيار خجسته و مبارك است، آنان نيز خوشحال گردند و از خوردن گوشت‏حلال، بى‏منت،سير شوند.

و امروز روز «تكبير» است; تكبيرى گويا، كوبنده، محكم و بامحتوا; تكبيرى كه‏بازتابش كاخ ستمگران را به لرزه درآورد و قلب ستم‏ديدگان را شاد سازد; تكبيرى كه‏بيگانگان را براى هميشه از ضربه زدن به ايران اسلامى، نوميد گرداند و سرانجام‏تكبيرى كه به دنيا اعلام كند: ما با تكيه بر «قاصم الجبارين‏» از هيچ قدرتى ترس‏و واهمه نداريم و اگر روزى دشمنان اسلام در پى يورش به خاك ما يا هجوم به فرهنگ‏اسلامى ما برآمدند يا آهنگ حمله به ما را داشتند، با همين نداى ملكوتى كه شاه رااز ايران بيرون انداخت و در مزبله تاريخ سرنگون ساخت، از خود و سرزمين خود وناموس و مقدسات خود و انقلاب خونبار خود، مردانه و شجاعانه، دفاع مى‏كنيم و به‏خواست‏خداوند پيروزى و سربلندى از آن امت ما و شكست و سرافكندگى از آن دشمنان‏اسلام است.

دنيا بداند كه ملت ايران با «تكبير» زنده است و با تكبير در صحنه، پاينده‏است و با تكبير بر دشمنان مى‏تازد و با تكبير كشورش را مى‏سازد.

عيد غدير:

عيد غدير، عيد الله الاكبر و عيد آل محمد و ارزشمندترين و والاترين عيد اسلامى‏است. هيچ روزى در طول سال، فرخنده‏تر و مبارك‏تر از اين روز مقدس نزد شيعيان اهل‏بيت نيست. امام صادق سلام الله‏عليه مى‏فرمايد:

«ان يوم غدير خم بين الفطر و الاضحى و الجمعه كالقمر بين الكواكب...» روزعيد غدير خم در ميان سه عيد فطر و قربان و جمعه، مانند درخشندگى ماه در ميان‏ستارگان است. چه تعبير ظريفى امام دارد كه عيد غدير را تشبيه به ماه كرده است وديگر اعياد را به ستاره; زيرا در اين روز بزرگ بود كه خداوند اعلام كرد: امروزدين را بر شما تكميل كردم و نعمتم را بر شما به اتمام رساندم «اليوم اكملت‏لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الاسلام دينا». نعمت‏بزرگ اسلام كه ازهر نعمتى ارزنده‏تر و گران‏بهاتر است، كامل نمى‏شود و محقق نمى‏گردد جز با ولايت على‏عليه السلام «و مانودى بشى‏ء مثل ما نودى بالولايه‏».

محب الدين طبرى از علماى بزرگ اهل سنت نقل مى‏كند كه رسول خدا(ص) فرمود: «اذاجمع الله الاولين و الاخرين يوم القيامه و نصب الصراط على جسر جهنم، لم‏يجزها احدالا من كانت له براءه بولايه على بن ابى طالب‏».

در روز قيامت كه خداوند تمام مردم را جمع مى‏كند و صراط بر پل دوزخ زده مى‏شود،هيچ كس از آن نمى‏گذرد جز كسى كه با ولايت على ابن ابى‏طالب، گذرنامه بى‏زارى وبرائت از جهنم را داشته باشد.

ولايت على(ع) همان دين حنيف است كه فرمود:

«فاقم وجهك للدين حنيفا فطرت الله التى فطر الناس عليها».

پس اى پيامبر (همراه با پيروانت) به سوى آيين پاك اسلام روى‏آور كه فطرت الهى‏است و مردم بر آن مفطور شده‏اند.

و ولايت على همان طريقه و روش صحيح زندگى است كه اگر مردم آن روش را برگزينند،خداوند در روز رستاخيز، از آب گواراى حوض كوثر به دست على عليه السلام‏سيرابشان مى‏گرداند. «و ان لو استقاموا على الطريقه لاسقيناهم ماء غدقا».

و ولايت همان نعمتى است كه حتما از آن سؤال مى‏شود كه با آن چگونه رفتار كرديد«ثم لتساءلن يومئذ عن النعيم‏».

آلوسى، مفسر بزرگ اهل سنت در تفسير كبير روح المعانى پس از ذكر آيه شريفه‏«وقفوهم انهم مسئولون‏» و آنان را متوقف كنيد و ايست‏بدهيد كه مسئوليت دارند وبايد پاسخگو باشند، در ذيل تفسير اين آيه، اقوال گوناگونى را نقل مى‏كند و سپس‏نتيجه مى‏گيرد و مى‏گويد:

«سزاوارترين و صحيح ترين سخن اين است كه در آن روز از عقايد و اعمال انسان‏سؤال مى‏شود و از همه مهم‏تر و عظيم‏تر، قطعا ولايت على كرم الله وجهه است‏».

و در اين روز بزرگ كه يادآور نصب و تعيين اميرالمؤمنين به دست مبارك رسول‏اكرم صلى الله عليه و آله وسلم و به امر پروردگارش است، بايد اين فطرت الهى‏را در دل‏ها زنده كرد و پرده‏هاى ظلمت و جهالت و تارهاى نادانى و غفلت‏را ازديدگان غافلان برداشت تا بر طريقه حق پايدار گردند و به صراط مستقيم الهى روى‏آورند و دينشان كامل شود.

مفضل از امام صادق عليه السلام مى‏پرسد: مولاى من! آيا به من دستور مى‏دهى كه‏اين روز را روزه بداريم؟

حضرت پاسخ مى‏دهد: «اى و الله اى و الله انه اليوم الذى نجى فيه ابراهيم‏من النار فصام لله شكرا لله عزوجل ذلك اليوم، و انه اليوم الذى اقام رسول الله‏اءميرالمؤمنين علما و ابان فضله و وصيته، فصام ذلك اليوم، و ذلك يوم صيام وقيام و اطعام الطعام و صله الاخوان و فيه مرضاه الرحمن و مرغمه الشيطان‏».

آرى، به خدا قسم آرى، به خدا قسم! اين همان روزى است كه خداوند، حضرت‏ابراهيم را از آتش رها ساخت، پس او به شكرانه اين لطف الهى، اين روز را روزه‏گرفت. و همانا اين روز، روزى است كه رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله وسلم اميرالمؤمنين عليه السلام را بر مردم نصب كرد و بزرگوارى و فضلش رانمايان ساخت و او را وصى و جانشين خود قرار داد، پس او هم در اين روز، روزه‏گرفت و اين روز، روز روزه گرفتن و دعا كردن و مسلمانان را اطعام نمودن و به‏ديدار برادران دينى رفتن است و در اين روز، رضايت‏خداى رحمان به دست مى‏آيد وبينى شيطان به خاك ماليده مى‏شود (مايوس مى‏گردد).

امام صادق عليه السلام اعمال اين روز مهم را در چهار چيز خلاصه مى‏كند:

1- صيام: در برخى روايات وارد شده كه روزه اين روز برابر است‏با صد بار حج‏و صد بار عمره. و در روايت ديگرى، كفاره شصت‏سال گناه است. پس حتما برادران وخواهران به اين فضيلت‏ بسيار مهم توجه كنند و حتما آن را روزه بدارند.

2- قيام: اصطلاحا قيام بر عبادت و زنده نگه داشتن اين يوم الله با مناجات ودعا و استغفار، اطلاق مى‏شود ولى ممكن است قيام كنايه از استقامت و پايدارى درراه حق و قيام در برابر دشمنان اسلام و مسلمين و مبارزه با طاغوت‏ها و ستم‏پيشگان‏باشد.

بهر حال خود قيام عليه باطل و جهاد در راه خدا، نيز يك عبادت بزرگ است‏بلكه‏از اهم فرائض و واجبات است.

3- اطعام الطعام: مهمانى كردن و اطعام نمودن برادران باايمان از ويژگى‏هاى‏تمام اعياد به ويژه اين عيد بزرگ است كه بر آن تاكيد شده است. و قطعا خرسندنمودن مؤمنين، از برترين عباداتى است كه رضايت پروردگار را به دنبال دارد.

4- صله الاخوان: احسان و نيكى به برادران مؤمن و ديد و بازديد و زيارت آنان‏پيوسته از اعمال بسيار پسنديده و نيكو است ولى در اين روز، تاكيد بر آن شده‏است. در روايت دارد كه هر وقت‏ با برادر مومنى ديدار كرديد، براى تهنيت‏به اوبگوييد: «الحمد لله الذى جعلنا من المتمسكين بولايه اميرالمؤمنين والائمه‏عليهم السلام‏» سپاس و حمد خداى را كه ما را جزء تمسك‏جويان به ولايت اميرمومنان وديگر امامان درود خداى رحمان بر آنان قرار داد.

فرا رسيدن اين اعياد بزرگ اسلامى را به مقام شامخ ولى الله الاعظم ارواحنالتراب مقدمه الفداء، علماى اعلام، مقام معظم رهبرى، ملت‏بزرگ ايران و عموم‏مسلمانان و شيعيان و پيروان امامان، تبريك و تهنيت عرض نموده، از خداى بزرگ‏خواهانيم ما را جزء شيعيان و ولايت‏پذيران واقعى قرار دهد.


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31