اسناد اتحادیه کمونیست های ایران در واقعه آمل(2)

Amol

اتحادیه کمونیست ها از ابتدا تا انقلاب اسلامی

فصل اول :

اتحادیه کمونیست ها و خط مشی چریکی

پس از شکست اتحادیه کمونیست ها در واقعه آمل و تجدید نظر در دیدگاهها ، خط مشی چریکی از نظر اتحادیه مغایر با موازین و اصول مارکسیسم – لنینیسم شناخته و به عنوان راه اصلی یا عمومی انقلاب ، ترک شد .

به این علت که این خط مشی ، قدرت انقلاب را به جای توده مردم به دست معدودی از روشنفکران و انقلابیون می داد ، نقش اصلی توده مردم را در انقلابات نفی می کرد و به جای دادن ایمان به قدرت توده های مردم ، به آنها می گفت که عده دیگری منجی شما هستند و شما باید به قدرت آنان ایمان آورید .

این مشی عموماً در محافل روشنفکران ، جدا از توده ی مردم ، شکل گرفته و بیشتر ناشی از ناتوانی روشنفکران در بسیج مردم برای مبارزه بود . آن دسته از روشنفکران که حاضر به تمکین در برابر ظلم نبودند ، به این مشی روی می آوردند .

نقطه ضعف اصلی این مشی ، ممانعت از ایفای نقش توده مردم در انقلاب است و تا کنون جز در کوبا ، در هیچ کشور دیگری نه تنها پیروزی در بر نداشته ، بلکه زیان های ناشی از این مشی در به انحراف کشیدن انقلابات بیش از حد بوده است .

تربیت افراد به روش نظامی و مخفی و قرار گرفتن در سطح بالای نظامی از نقاط قوت آن بود . همچنین در برخی از جوانان ، شجاعت و غیرت را می افزود ، اما این نکات مثبت در برابر حرکت توده های مردم ، مانند سنگ ریزه هایی در برابر کوه های سرافراز بودند .(1) اما برخی از مارکسیست ها ضمن دفاع از تئوری مشی مسلحانه ، معتقدند که این مشی به صورتی خلاق ، مارکسیسم – لنینیسم را در شرایط مشخص پیاده می کند . (2)

بعد از جنگ جهانی دوم و استقرار رژیم های سوسیالیستی در چین و ویتنام شمالی ، مسئله جنگ توده ای ، در تجربیات و دانش مارکسیستی جایگاه مهمی پیدا کرد . در هر دو تجربه ، جنگ دهقانی ، انقلاب را به پیروزی رسانید .

این دستاوردها در طی سال های اخیر موجب غلبه مشی چریکی بر اذهان اکثریت مطلق مارکسیست – لنینیست ها شد ، (3) اما با شدت یافتن جنبش های رهایی بخش ملی ، به دلیل ضعف سیستم امپریالیسم جهانی و پیروزی انقلاب ها در برخی از کشورها ، تردیدهایی در مورد آزمایش های مارکسیسم – لنینیسم به وجود آمد .

در دو کشور کوبا و الجزایر ، احزاب کمونیست نه تنها نتوانستند رهبری جنبش را بر عهده بگیرند ، بلکه به پیروزی آن تردید داشتند . مبارزین هر دو کشور که کمونیست نبودند ، به هنگام نظریه پردازی در مورد تجربه های خود ، مشاهده کردند که این تجربه ها با آموزش های مارکسیستی تفاوت های آشکاری دارند . (4)

مارکسیست های وطنی ، آن چنان مجذوب حرکت های مسلحانه شدند که خارج از اصول مارکسیسم ، حتی در مبارزه سیاسی هم معتقد به تاکتیک مسلحانه بودند . در این دیدگاه ، حرکت مسلحانه ، هر چند هم که کوچک باشد ، می تواند موتور بزرگ توده ها را به حرکت در آورد . (5)

شرایط ذهنی انقلاب ، در طی عمل مسلحانه است که به کمال می گراید . بر این اساس ، چریک ، نام " پیشرو " و یا " پیشاهنگی " را می گیرد که با فدا نمودن خود ، موجب بیداری و سپس همکاری خلق می شود . هر چند در ابتدا پیشرو متحمل ضربات سختی می شود ، اما هنگامی که توانست ضربه هایی را اعم از سیاسی و نظامی به دشمن وارد آورد ، به تدریج راه مبارزه برای توده ها روشن می شود .پیشرو مسلح باید در عمل ، از خود قدرت نشان دهد تا توده ها را به قدرت خود متقاعد کند .

مارکسیست های هوادار مشی مسلحانه بر این باور بودند . در چنین شرایطی که مبارزه به مراحل سخت و نفس گیر خود می رسد ، کاسه صبر توده ها لبریز می شود و به حرکت در می آیند .

در مورد واقعه 6 بهمن آمل ، نیروهای مارکسیست اتحادیه کمونیست های ایران بسیار معتقد بودند که مردم بدان ها خواهند پیوست و توده ها به حرکت در خواهند آمد : " هیچ کدام فکر شکست را نکرده بودیم و می گفتیم مردم همکاری خواهند کرد." (6) بدین معنا که مردم به طور طبیعی به آگاهی و بیداری رسیده اند و منتظر اقدام هستند .

حتی در تحلیل ها ، شرایط همکاری و همگامی مردم را به مراتب مناسبت تر و مساعدتر از آنچه که به ذهن خطور می کرد ، می دیدند . بدین معنا که اگر پیشرو و مسلح و پیشاهنگ جنبش مسلحانه باید سالها در کوه و جنگل دست به عملیات پارتیزانی بزند و به تدریج حمایت توده ها را به خود جلب کند ، در شرایط فعلی ایران ، توده ها در وضعیت انفجار انقلابی قرار دارند ؛

لذا پیشگامان باید سریعاً یک " قیام فوری " را تدارک ببینند تا مردم بدان بپیوندند ، زیرا مردم اساساً ناراضی هستند : " تحلیل این بود که مردم ناراضی هستند و ما اگر برویم جلوی سپاه را بگیریم ، مردم همکاری و قیام خواهند کرد . "

مارکسیست های اتحادیه کمونیست ها که سالیان سال ، تنها با مرور تئوری ها و فرضیه ها زندگی کرده بودند ، تصور می کردند آموزه های چپ گرایانه نه تنها در ایران راهنمای عمل است ، بلکه جهان شمول است :

" به اعتقاد ما در عصر انقلاب پرولتری و آزادی بخش و رهایی بخش و عصر امپریالیسم به مثابه آخرین مرحله رشد سرمایه گذاری ، مارکسیسم – لنینیسم و اندیشه مائوتسه دون ، تبلور عالی ترین شکل و محتوای ذهنی و عملی به کارگیری این دو حقیقت بارز ماتریالیسم و دیالکتیک و ماتریالیسم تاریخ به عنوان راهنمای عمل و دارای اعتبار جهان شمول است ."(7)

اعضا و هواداران اتحادیه با این تئوری ها ، به ویژه تئوری مشی مسلحانه و پیوستن توده ها به آنان ، اقدام به جنگ شهری آمل کردند تا با حضور مسلحانه خویش مردم را با خود همراه سازند . البته این امر بدون الزام ایجاد کانون های چریکی پیگیری می شد ، لذا حرکتی بسیار عجولانه و خام و صرفاً به این امید بود که مردم سریعاً به آنها بپیوندند؛

در حالی که بسیاری از حرکت های چریکی ، حتی با داشتن کانون های چریکی شهری و روستایی ، در طول تاریخ جنبش کمونیستی جهانی نتوانسته بودند توده ها را با خود همراه سازند و به موفقیت های لازم دست یابند .

اتحادیه کمونیست ها در اثر یک تحلیل غلط و بدون پشتوانه تئوریک ، اقدام به " قیام فوری " کرده و به این نتیجه رسید که قبل از آنکه سایر گروه ها گوی سبقت را از آنان بربایند ، افتخار این حرکت بزرگ نصیب آنان شود . رفتار اتحادیه آن چنان شتابزده بود که نه تنها به اصول مارکسیسم ، بلکه به اصول تحریف شده مارکسیست های وطنی هم توجه نداشت و حرکت آن اساساً مبتنی بر جاه طلبی گروهی بود .

" تجربیات جنگ چریکی در امریکای لاتین نشان می دهند که یک کانون چریکی نمی تواند در شرایط انفراد سیاسی و محاصره نظامی ، بدون آن که رابطه ای عمیق با جنبش های شهری داشته باشد و بدون آنکه از طرف شهر به نحوی جدی حمایت شود ، دوام بیاورد و دیر یا زود توسط نیروهای ویژه ی دشمن از میان خواهد رفت ." (8)

به رغم این توجیهات تئوریک ، اتحادیه کاملاً در خلأ تصمیم گیری کرد . یکی دیگر از فاحش ترین اشتباهات اتحادیه کمونیست ها این بود که کاملاً در دید و دسترس اطلاعاتی و حتی عملیاتی نیروهای مدافع جمهوری اسلامی و به عبارت روشن تر در محاصره نظامی بود.

وقوع چندین درگیری قبل از رخداد 6 بهمن 1360 ، مصداق این ادعاست .

لذا نیروهای مدافع شهر در حالت آماده باش بودند ، اما تمام حواس رهبران اتحادیه متوجه این نکته بود که تحت هر شرایطی فقط خود را به شهر برسانند و تمام تئوری های یافته شده را در یک " شب " محقق کنند .

موضوع دوم ، همانطور که در پاراگراف قبلی اشاره شده ، این است که اقدام چریکی حتماً باید از طرف شهر و به نحو جدی حمایت شود . در مورد رابطه جنگلی ها با مردم شهر آمل حمایت کمی وجود داشت و جز تنی چند از هواداران که اطلاعات شهر را به جنگل می رساندند و یا غلامرضا سپرغمی که خانه اش را برای شب عملیات در اختیار جنگلی ها گذاشت ، (9) حمایت چشمگیر و قابل اعتنایی ، حداقل از سوی روشنفکران و جوانان شهر مشاهده نشد ؛ حتی یکی از جنگلی ها به در خانه اقوام خود رفت که آنان را با قیام فوری همراه کند و با بی اعتنایی و فحاشی صاحبخانه رو به رو شد .

اما نکته بسیار مهم در جریان حمله مسلحانه به شهر آمل ، مقاومت مردمی و دفاع مردم حزب الله از شهر آمل بود . بر خلاف تصور نظریه پردازان مارکسیست ، نه تنها نیروهای ویژه محافظ شهر به مقابله با جنگلی ها رفتند ، بلکه سرکوب آنها در واقع به وسیله نیروهای مردمی صورت گرفت .

کمونیست ها شعار می دادند و معتقد بودند در آمل مردم به یاری آنها خواهند شتافت ، ولی مردم شتابانه به مقابله و سرکوب آنها پرداختند . ازدحام مردم به حدی بود که برخی از نیروهای امنیتی مانع از ورود مردم اطراف به شهر شدند تا نیروهای دیگر به راحتی و تحت نظر فرماندهان ، به مانور عملیاتی بسیج گونه خود ، بپردازند .

یکی دیگر از اشتباهات تئوریک اتحادیه ، تحلیل نادرست از ماهیت حکومت جمهوری اسلامی بود که آن را دیکتاتوری می دانستند . دیکتاتوری در تعیین شکل مبارزه نقش بسزایی دارد ؛ دیکتاتوری ، به رژیم های اختناق و سرکوبی گفته می شود که در آن آزادی های دموکراتیک وجود ندارند . (10)

پی نوشت:

1. مراجعه شود به : فرید سریع القلم ، شپرونده 18311

2. ملاحظاتی درباره تئوری پیشاهنگ ، راه کارگر ، تهران 1358 ، ص 5

3. انقلاب دموکراتیک و رهبری پرولتاریا ، مبارزین آزادی طبقه کارگر ، تهران 1357 ، ص 92

4. ملاحظاتی درباره تئوری پیشاهنگ ، پیشین ، ص 7

5. مسعود احمد زاده ، مبارزه مسلحانه هم استراتژیک ، هم تاکتیک ، نشر ستیغ ، تهران بی تا ، ص 74

6. آرشیو مرکز اسناد ، غلامرضا سپر غمی ، پ . ش : 24142 ، ر . ک به بخش دوم این کتاب

7. علی (رحمان) چهار محالی ، پ . ش . 2415 ر . ک به بخش دوم این کتاب

8. مسعود احمدزاده ، پیشین ، ص 76

9. ر . ک به : پرونده غلامرضا سپرغمی ، 24142 وی که متولد 1333 بود در شهر آمل به دنیا آمد . دانشجوی راه و ساختمان دانشگاه تبریز بود . پس از واقعه شهر آمل در تاریخ 5/6/64 توسط دادستانی شهر تهران دستگیر شد .

10. عبدالرضا هوشنگ مهدوی ، انقلاب ایران به روایت بی.بی.سی به نقل از حاج سید جوادی ، انتشارات طرح نو ، تهران 1372 ، ص133

اسناد اتحادیه کمونیست های ایران در واقعه آمل(۱)


مطالب پربازدید سایت

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

فرزند شهید آقامیری می‌گوید منافقین باید به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید ترور: منافقین به اشد مجازات محکوم شوند

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار جمعی از جوانان و نوجوانان بهشهری:

حیات رژیم صهیونیستی وابسته به ترور است

جدیدترین مطالب

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

فرزند شهید آقامیری می‌گوید منافقین باید به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید ترور: منافقین به اشد مجازات محکوم شوند

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار جمعی از جوانان و نوجوانان بهشهری:

حیات رژیم صهیونیستی وابسته به ترور است

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)

باز هم تروریسم و باز هم کاپشن صورتی

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان