"آفتاب مطهر"(21)

گرچه همه مؤمنان نیروهای نهفته درونی بسیاری دارند ، ظرفیت خود را نمی شناسند و  نمی دانند با تلاش خود چقدر می توانند دیگران را از گمراهی نجات دهند . نمونه ای نادر که موفق شد در راه هدایت نسل جوان و سایر قشرها ، گامهایی سودمند و ارزنده بردارد ، استاد مطهری بود

Bookroom.ir File 3945

• کشتی نجات :

گرچه همه مؤمنان نیروهای نهفته درونی بسیاری دارند ، ظرفیت خود را نمی شناسند و نمی دانند با تلاش خود چقدر می توانند دیگران را از گمراهی نجات دهند . نمونه ای نادر که موفق شد در راه هدایت نسل جوان و سایر قشرها ، گامهایی سودمند و ارزنده بردارد ، استاد مطهری بود .

فضائل این مرد بسیار بود ، اما شاید بزرگترین امتیازش آن باشد که در هر حال و در هر برهه ای از عمرش کوشید تا بفهمد وظیفه اش چیست و بزرگ ترین خدمت در راه راهنمایی دیگران و رهایی شان از گمراهی کدام است . او از هیچ فرصتی برای گام برداشتن در این راه کوتاهی نکرد ، همواره می خواست رو به جلو برود ، چه آن زمانی که در حوزه بود و چه آن وقتی که احساس کرد به دلیل شرایطی باید به جز روش سنتی حوزه ، از روشی دیگر بهره برد .

او می دانست که سربازان شیطان ، سنگرهای دانشگاه را اشغال کرده اند و در این محیط علمی و آموزشی کسی نیست که بتواند پاسخگوی شبهات و اشکالات وارد شده بر دین باشد و اگر هم باشد راه استفاده اش را نمی داند . او فهمیده بود که عده ای چنین توانی دارند ، اما حصاری دور خود کشیده مشغول کارها و پژوهش های خوش هستند ، توجهی به محیط پیرامون ، نسل جوان و قشرهای جامعه که در معرض الحاد و نابودی هستند ندارند و اگر هم دارند نمی دانند باید چگونه و از کجا آغاز کنند .

بنابراین او کوشید در حوزه علمیه معلوماتی کسب کند ، تا بتواند تکلیفی را که بر او واجب شده و وظیفه ای را که خداوند برایش معین کرده است ، انجام دهد . در کنار فراگیری علم ، با مطالعاتی جنبی ، خود را آماده کرد تا بتواند در محیط دانشگاه برای این نسل تشنه و در معرض نابودی و گمراهی ، خدمات فرهنگی مناسب ارائه کند .

استاد مطهری عهده دار چنین برنامه ای شد تا ناب ترین ، عمیق ترین و ژرف ترین مباحث کلامی و حکمت اسلامی را به زبانی ساده ، رسا و قابل فهم و درک برای نسل جوان و نیز با برخوردی صمیمی ، عاطفی و با ملاحت بیان کند .

وی عاشق کارش بود و به شدت با التقاط و انحرافات عقیدتی مبارزه می کرد ، گرچه گاهی در گوشه و کنار برخی شاگردانش حرکاتی می کردند و او را یاری می دادند ، ولی مطهری خودش محور مبارزات در دانشگاه ، یعنی مرکز نشر افکار گوناگون ، بود . (1)

شما نیز می توانید با درس خواندن ، در مسیری گام بردارید که بسیار با ارزش باشد . در روایتی آمده است که شخصی از امام معصوم می پرسد : من از ثواب مرزبانی و مرزداری بسیار شنیده ام ، آیا بروم نگهبان مرزهای سرزمین مسلمین شوم و از قلمرو آنان دفاع کنم ، یا به دنبال آموختن بروم ؟

حضرت پاسخ می دهند : این دو قابل مقایسه نیست ، ثواب تحصیل معارف و نقشی که این تلاش برای هدایت انسان ها دارد با پاداش مرزبانی و جهاد در راه خدا برابر نخواهد بود . آن شخص شگفت زده می شود و امام که این شگفتی را می بینند ، می فرمایند :

اگر تو مرزبان شوی ، نفعش برای جامعه اسلامی ، جلوگیری از یورش دشمن به سرزمین مسلمین است و این یعنی حفظ بخشی از سرزمین که امکان دارد به دست دشمن بیفتد و نگهداری قسمتی از دارایی مسلمین که در صورت کوتاهی از مرزبانی در اختیار دشمن قرار می گیرد ؛ و در نهایت شاید نجات جان چند نفر که در مخاطره قرار می گیرد . چه بسا این جان های نجات یافته ، پس از مدتی بدون توشه به سرای دیگر بروند و سعادت جاویدان را در آغوش نگیرند ، حال اگر یک نفر جامعه ای را از گمراهی نجات دهد ، کشتی غرق شدگان شود ، به امدادشان شتافته و گروهی را هدایت کند ، تلاش او موجب می شود که آنان تا ابد از عذاب الهی رهایی یابند و به رحمت بی پایان الهی برسند .

این مثال اهمیت و ارزش راهنمایی مردم در مسائل دینی و اعتقادی را به خوبی نشان می دهد . اهمیت این مسئله وقتی روشن تر می شود که جامعه اسلامی در معرض خطر گمراهی باشد، ضلالتی سیل آسا که چون طوفانی شدید مردم را تهدید می کند . اگر مسلمانان هدایت شده در معرض کفر و الحاد قرار بگیرند ، خسارتش بسیار بیشتر از آن است که کافری در گمراهی خود باقی بماند .

مؤمنان دوستان خوب ما و سرمایه های معنوی ارزشمندی هستند که امکان دارد به دشمن تبدیل شوند ، اگر کسانی بتوانند در سطحی گسترده از این فساد جلوگیری و فریب خوردگان را راهنمایی کنند ، کارشان با هیچ عبادت دیگری قابل مقایسه نیست .

تقریباً نیم قرن پیش ، امواجی منفی که آهنگ ماتریالیسم (2) و کفر داشتند به ایران هجوم آوردند و گروهی از جوانان را در کام ماده گرایی و افکار ملحدانه فرو بردند . مؤمنان و عالمان متعهد بسیار خون دل خوردند .

انگلس با الهام از اندیشه های هگل اعتقاد اشت تمام جهان طبیعی ، تاریخی و فکری تحت عمل سه قانون قرار دارد : قانون تحول کمیت به کیفیت و بر عکس (قانون جهشی) ، قانون تداخل اضداد و قانون نفی نفی . گئورکی پلخانف دوست و هم فکر انگلس و لنین اعتقاد داشت که ماتریالیسم تاریخی را می توان از این قوانین به دست آورد . لنین این سه قانون را پذیرفت و استالین تغییراتی در آن پدید آورد و دیکتاتوری پرولتاریا را مطرح کرد و اصل نفی نفی را کنار گذاشت . (اقتباس از فرهنگ های علوم سیاسی)

عالمی مجتهد زحمت می کشید و جوانی را به اسلام ، دیانت ، نماز و مسجد پرورش می داد ، وقتی این جوان وارد دانشگاه می شد ، نماز شب خوان بود ، اما یک سال در آن فضای غبار آلود و ناامید کننده می شد منکر خدا !

کسی که دامن همت به کمر زد و در برابر این امواج خروشان ایستاد ، علامه مطهری بود و او علامه طباطبایی را کمک کرد تا فلسفه های مادی را نقد و از موازین اعتقادی، با حکمت های عالی و برهان های قوی دفاع کند . اگر شهید مطهری در این عرصه ها گام نمی نهاد ، شاید میلیون ها مسلمان گمراه می شدند ، او بود که این التهاب های انحرافی را سرکوب و این موج مخرب را برطرف کرد . (3)

 

پی نوشت:

1. سخنرانی در مراسم تجلیل از استادان و محققان مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) 14/2/1382

2. . ماتریالیسم دیالکتیک ، یا ماده باوری نظریه ای بود که توسط انگلس در کتاب های آنتی دورینگ و دیالکتیک طبیعت فرمول بندی شد و مارکس هم به طور پراکنده از آن بحث هایی به میان آورد . بر اساس این نظریه بنیان هستی بر ماده استوار است و تمامی صورت های هستی ریشه مادی دارند که بر اساس قوانین دیالکتیک دگرگون می شوند . انگلس این برداشت را از فلسفه آلمانی که در اندیشه هگل به کمال خود رسیده بود برگرفت . کل فرایند حرکت تکامل غیر مکانیکی و کیفی است که از سطوح پایین به بالا حرکت می کند ، اما قوانین طبیعی حاکم بر کل این فرایند مستقل از اراده و کنترل انسان هستند .

3. . سخنرانی در یادواره شهدای کرمان ، 1380/2/10

 

"آفتاب مطهر"(۲۰)


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31