گروه فرقان (11)

Forqan 2

مراحل شكل گيري گروه فرقان:

اساساً انگيزه هاي ايدئولوژيك موجب تشكيل گروه فرقان شد . انحرافات ايدئولوژيك رهبر گروه فرقان به ويژه تفاسير مادي و غير اصولي وي از قرآن ، عصياني عليه نگرش رايج روحانيت به دين و مقدسات ديني بود .

نظر به اشاعه كلاس هاي فرهنگي در سال هاي آخر دهه پنجاه در ميان نيروهاي مذهبي كه هر مسجد و محفل مذهبي سعي مي كرد با برپايي كلاس هاي قرآن در حفظ جوانان مفيد واقع شود ، گروه فرقان نيز با چنين رويكردي مراحل شكل گيري خود را آغاز كرد .

مبناي حركت ايدئولوژيك گروه نيز انفصال و جدايي از روحانيت بود :

" گروه فرقان از دسته گروه هاي منفصل از روحانيت است كه با فاصله گرفتن از منابع اصيل دين و دين شناسي و روي آوردن به تفسيرهاي سمبليك اجتماعي از مقوله هاي ديني از ويژگي هاي آنان است ." (1)

 

در واقع اين گروه مذهبي با ديدگاهي افراطي و با برداشت هاي خاصي از اسلام انقلابي و شعار اسلام " منهاي روحانيت " توسط اكبر گودرزي پايه ريزي شد . (2)

 

آغاز فعاليت در مساجد تهران:

هنگامي كه اكبر گودرزي به تهران آمد ، در مدرسه چهل ستون مسجد جامع بازار ساكن شد ، او در كنار درس طلبگي به مطالعه تفسيرهاي مختلف پرداخت و از كتابخانه اين مدرسه كه دوره هاي مختلف تفسيري را جمع آوري كرده بود ، استفاده كرد .

اكبر گودرزي ضمن مطالعه تفاسير مختلف به فيش برداري و يادداشت نمودن مطالب مختلف اقدام مي كرد . اين جريان باعث شد تا به تشكيل جلسات قرآن در مساجد مختلف تهران اقدام نمايد . او خود معتقد است كه اين جلسات اغلب به درخواست ائمه جماعات آن مساجد صورت گرفته است . (3)

 

ابتدا كلاس هاي قرآن با آموزش ساده و ابتدايي شروع مي شد و سپس به تجزيه و تحليل آيات قرآني مي انجاميد . وي در خلال اين جلسات با افرادي صميمي مي شد كه آغازگر شناسايي برخي از ياران و همفكران او در آينده شد .

در واقع اكبر گودرزي به يارگيري از اين محافل پرداخت و با تفاسير انقلابي و جديدي كه از خود ارائه مي داد ، جواناني را به خود جذب كرد ، اين افراد ضمن آشنا كردن افراد ديگري با گودرزي ، حلقه دوستان او را توسعه مي دادند .

 

مسجد الهادي:

اولين مسجدي كه شاهد حضور اكبر گودرزي به عنوان مدرس و مفسر قرآن شد ، مسجد الهادي واقع در خيابان شوش بود . اين مسجد در منطقه محروم و مستضعف نشين شوش غربي ، پشت كارخانه قند و شكر سرگود عرب ها واقع شده است . با توجه به وجود زمينه هاي مذهبي در اين مناطق ، افراد مختلف كوچك و بزرگي در اين جلسه شركت مي كردند .

يكي از افرادي كه توانست ارتباط صميمي تر و عميق تري با گودرزي برقرار كند ، فردي به نام مصطفي جوادي بود . جوادي از گودرزي خواست تا در هيئتي كه در خانه اش تشكيل مي شد ، به سخنراني بپردازد . گودرزي با حضور در اين هيئت محيط تازه اي را تجربه كرد :

" چند هفته در آن هيئت شركت كردم و بعدها آن هيئت ديگر تشكيل نشد ، ولي ارتباط من با جوادي ادامه يافت تا اين كه بعد از مدتي از مدرسه چهتل ستون بيرون رفتم و در خانه جوادي زندگي مي كردم ." (4)

 

در مدتي كه گودرزي در خانه جوادي زندگي مي كرد با حسن اقرلو كه رابطه خانوادگي با جوادي داشت ، آشنا شد و او هم به حلقه گودرزي پيوست . در اين زمان گودرزي به نوشتن تفاسير و نيز شرح هايي بر دعاهاي صحيفه سجاديه امام زين العابدين (ع) اشتغال داشت .(5)

 

بعضي شب ها هم جوادي و حسن اقرلو و فردي به نام علي ، كه كارگر مغازه جوادي بود به اتاق او مي آمدند و درباره آيات قرآن و نيز كتاب هاي دكتر شريعتي صحبت مي كردند . از ديگر كساني كه در مسجد الهادي با اكبر گودرزي آشنايي يافت و از دوستان خاص او شد ، امير فعله نوتاش بود .

 

مسجد شيخ هادي:

مسجد شيخ هادي در خيابان حنيف نژاد ، پشت پارك شهر قرار دارد ، اكبر گودرزي هنگامي كه در مدرسه چهل ستون بود با طلبه اي به نام سيد مرتضي هاشمي دوست شد كه پدرش امامت جماعت مسجد شيخ هادي را بر عهده داشت .

سيد مرتضي هاشمي از او خواست در تعطيلات تابستان در مسجد فوق جلسات قرآن بر پا كند ، اكبر گودرزي در اين مسجد با فردي به نام عبدالرضا رضواني ارتباط يافت كه دانشجوي مدرسه عالي علوم اراك بود . رضواني در دانشكده به همراه ديگر دانشجويان مذهبي كار فرهنگي مي كرد .

گودرزي نيز يك بار به اراك رفت و از نزديك فعاليت هاي رضواني و دوستش قاسم را مشاهده كرد كه اين رفت و آمد زمينه همكاري و همفكري هاي بعدي را فراهم آورد . حسن اقرلو بعدها با آن دو تماس گرفت و آنها به تهران آمدند و خانه اي در حوالي نيروي هوايي اجاره كردند كه امير فعله نوتاش هم به آنها پيوست . (6)

 

اين گروه كه در واقع از جلسات مسجد شيخ هادي پايه ريزي شد ، در زمينه كار ايدئولوژيك با يكديگر همكاري مي كردند .

 

مسجد فاطميه:

يكي ديگر از جلسات قرآن اكبر گودرزي در مسجد فاطميه واقع در خزانه بود . افراد مختلفي در اين جلسه شركت مي كردند و يكي از افرادي كه با گودرزي ارتباط پيدا كرد ، حسن توكلي بود ، وي پس از مدتي ارتباطش را قطع كرد .

 

مسجد خمسه:

يكي از فعال ترين مساجد در ارتباط با اكبر گودرزي و انديشه هاي گروه فرقان مسجد خمسه ، واقع در قلهك تهران بود . زماني كه اكبر گودرزي در مدرسه چهل ستون بود ، فردي به نام علي حاتمي از وي خواست تا روزهاي جمعه در اين مسجد به تفسير قرآن بپردازد . گودرزي درباره شيوه كار خود در اين جلسات مي گويد :

" آياتي چند از سوره مؤمنون را مثلاً روي تخته سياه مي نوشتم و درباره كلمات و جملات و به طور كلي مطالبي كه از آيه استفاده مي كردم توضيحاتي مي دادم و افراد جلسه هم نظرات و توضيحات شان را مي دادند و در پايان نتيجه گيري كلي را روي كاغذ مي نوشتند و يادداشت بر مي داشتند . بعد از مدتي خودشان پيشنهاد كردند كه روي صحيفه سجاديه و دعاهاي آن كار شود و من هم پذيرفتم و چندين جلسه هم روي دعاي چهارم و پنجم صحيفه كار شد ." (7)

 

اكبر گودرزي جلسات مسجد خمسه را توسعه داد و بعدازظهر جمعه براي دختران نيز كلاس نهج البلاغه گذاشت ، اين جلسات به طور سيار و نوبتي در خانه هاي افراد تشكيل مي شد . هسته اصلي گروه فرقان در مسجد خمسه شكل گرفت و افرادي چون محمد متحدين ، عباس عسگري و عليرضا شاه بيگ ارتباط عميق تري با گودرزي برقرار كردند . (8) اين افراد از گودرزي خواستند تا مباحث مسجد در خانه هايشان نيز طرح شود و اين ارتباطات نزديك موجب پيوندهاي پس از آن شد .

 

اكبر گودرزي روي مسائل فكري و عقيدتي آنها كار مي كرد ، در يكي از جلسات تصميم گرفته شد تا نوشته ها و يادداشت ها تكثير شوند . با دكتر ملكي يكي ديگر از كساني كه در جلسات مسجد قلهك شركت مي كرد ، نيز صحبت شد . در خانه عسگري جمع شدند و ملكي گفت افرادي را در اروپا مي شناسد كه مي توانند اين نوشته ها را چاپ و تكثير نمايند .

چون دكتر ملكي عازم تعطيلات تابستاني بود ،‌ گودرزي نوشته ها را در اختيار او گذاشت و بعد از دو سه ماهي كه بازگشت فقط يك جلد از تفسير سوره يوسف و قسمت هايي از كتاب توحيد و تفسير سوره طه را با خود آورد ، از اين رو اكبر گودرزي و يارانش تصميم گرفتند جريان چاپ و تكثير را در داخل كشور به نتيجه برسانند .

به كمك اعضا پولي تهيه كردند و يك دستگاه تايپ و يك دستگاه كپي خريداري كردند ، آنها در خانه عسگري شبانه روز دست به كار شدند و نوشته ها را تايپ و كپي كردند . در جريان اين فعاليت كتاب توحيد و ابعاد گوناگون آن (كتاب اول) و تفسير سوره هاي كهف ، مريم و انبياء تكثير و سپس توسط علي حاتمي پخش شد .

گروه مسجد خمسه قلهك در فرآيند كار گروهي خويش موفق به چاپ و تكثير نوشته هاي اكبر گودرزي شد كه مرحله موفقيت آميزي براي آنان به شمار مي آمد . در واقع اكبر گودرزي افكار و انديشه هاي خويش را از درون مساجد و به نام دين و برداشت هاي جديد ديني توسعه داد و توانست افرادي را به خود جذب نمايد كه اين افراد در مراحل بعدي و تأسيس گروه فرقان نقش مهمي در پيشبرد اهداف او داشتند . اكبر گودرزي به غير از مسجد در جلسات خانگي نيز شركت مي كرد كه خود به يكي از آنان اشاره كرده است .

 

--------------------------------------------------------------------------------

پی نوشت:

1. رسول جعفريان ، جريان ها و سازمان هاي مذهبي سياسي ايران ، تهران ، مركز اسناد انقلاب اسلامي ، 1383 ، ص 567

2. ياسر هاشمي ، عبور از بحران ، كارنامه و خاطرات هاشمي رفسنجاني ، تهران ، دفتر نشر معارف انقلاب ، چ دوم ، 1378 ، ص 82

3. آرشيو مركز اسناد انقلاب اسلامي ،‌ پرونده اكبر گودرزي ، شماره بازيابي 774

4. همان

5. همان

6. همان

7. همان ، ص 52

8. همان

 

گروه فرقان (10)

 


مطالب پربازدید سایت

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

فرزند شهید آستانه پرست در دیدار با دبیرکل بنیاد هابیلیان خواستار شد:

باید انتقام خون شهدای ترور از منافقین سفاک گرفته شود

مروری بر جنایات گروهک تروریستی منافقین؛

ترور شهید عشرت اسکندری بر سر سفره صبحانه

روایتی از ترور شهید گودرزی به دست منافقین؛

ابراز امیدواری درباره نتایج دادگاه

امیدوارم دوستانم بعد از شهادتم راهم را ادامه دهند

وصیت نامه شهید جعفر نعمت زاده

جدیدترین مطالب

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

روایتی از ترور شهید گودرزی به دست منافقین؛

ابراز امیدواری درباره نتایج دادگاه

مروری بر جنایات گروهک تروریستی منافقین؛

ترور شهید عشرت اسکندری بر سر سفره صبحانه

امیدوارم دوستانم بعد از شهادتم راهم را ادامه دهند

وصیت نامه شهید جعفر نعمت زاده

فرزند شهید آستانه پرست در دیدار با دبیرکل بنیاد هابیلیان خواستار شد:

باید انتقام خون شهدای ترور از منافقین سفاک گرفته شود

فرزند شهید آقامیری می‌گوید منافقین باید به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید ترور: منافقین به اشد مجازات محکوم شوند

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان