غائله چهاردهم اسفند۱۳۵۹(46)

Bani  Sadr« فصل ششم »

« دانشگاه باید محل کار و فعالیت دانشگاهی ملهم از انقلاب اسلامی باشد

و از حالت ستاد عملیاتی گروهک های گوناگون خارج شود. »

شورای انقلاب اسلامی ایران

• انقلاب فرهنگی

انجام یک دگرگونی فرهنگی و تحول اساسی در دانشگاه ها که در ارائه و تبلور فرهنگ اسلامی از نقش خاصی برخوردارند در اولویت قرار داشت ، بنابراین می باید با تغییر نظام آموزشی حاکم بر دانشگاه ها در جهت تغییر فرهنگ حاکم بر جامعه نیز گام هایی برداشته شود .

نخست سخن از آن بود که این انقلاب هم زمان با کار دانشگاه ها و مؤسسه های عالی آموزشی کشور صورت پذیرد ، اما برخی دیگر از دست اندر کاران امور مملکتی اعتقاد داشتند که باید دانشگاه را تعطیل کرد و سپس به انقلاب فرهنگی همه جانبه و در سطح گسترده دست زد .

در همین زمان گروهی که با نظریه دوم موافق بودند فعالیت احزاب و دسته ها را که کار آموزش در دانشگاه ها را کند می کردند و حتی بسیاری از اتاق های دانشگاه ها را برای فعالیت سیاسی خود اشغال نموده بودند ، تحمل نکرده و دانشگاه ها را تعطیل کردند . در پی این حرکت ، شورای انقلاب دستور به بازگشایی مجدد دانشگاه ها داد و 15 خرداد 59 را به عنوان آخرین روز کار دانشگاه ها با نظام قبلی آموزشی اعلام کرد .

دستور شورای انقلاب به همین نحو اجرا شد و در 23 خرداد ماه یک هیئت هفت نفره از سوی امام با عضویت در شورای انقلاب فرهنگی عهده دار بررسی و استقرار نظام جدید آموزشی و تحقق انقلاب فرهنگی گردیدند .

این هیئت را حجت الاسلام ربانی املشی ، دکتر حسن حبیبی ، حجت الاسلام دکتر محمد جواد باهنر ، دکتر عبدالکریم سروش ، دکتر علی شریعتمداری ، شمس آل احمد و جلال الدین فارسی اداره می کردند که بعداً در این اعضا تغییراتی حاصل شد .

تکلیف شورا به طور خلاصه این بوده است که با بهره گیری از همکاری اساتید و دانشجویان و کارکنان مسلمان و متعهد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و صاحب نظران با برنامه ریزی دقیق خط مشی آینده فرهنگی و آموزشی کشور را تعیین و نظامی بر اساس فرهنگ اسلامی تدوین نموده و از این راه در تداوم و پویندگی انقلاب کبیر اسلامی بکوشند .

قبل از بسته شدن کامل دانشگاه ها وقایعی روی نمود که می توان گفت نتیجه آن رویدادها ، قطع آموزش دانشگاهی بود که به چند واقعه در اینجا به طور مختصر اشاره ای می شود :

الف) درگیری شورای دانشجویان دانشگاه مشهد و گروهی از دانشجویان مجمع احیاء تفکرات شیعی و سایر دانشجویان در محل دانشکده علوم منجر به گروگان گیری و جرح عده ای از دانشجویان شد . شورای سرپرستان دانشکده های دانشگاه مشهد به عنوان اعتراض به حوادث چند روز اخیر اعلام تعطیلی واحدهای آموزشی دانشگاه به جز واحدهای درمانی را نمود .

ب) در دوم اسفند همان سال در اثر درگیری عظیمی در دانشگاه تهران ، عده ای از دانشجویان مجروح شدند . از ماهها قبل درگیری های موضعی بین گروه های مختلف در دانشگاه تهران شروع شده بود . در ده و یازدهم بهمن ماه 58 این درگیری ها به اوج خود رسید . گروه هایی از خارج دانشگاه ، گاه مستقلاً گاه به طرفداری از دستجات داخل دانشگاه با حملاتی به دانشگاه به این درگیری ها دامن می زدند و واقعه روز دوم اسفند در دانشگاه تهران از همین نوع رویدادها بود .

در پی این واقعه دکتر ملکی رئیس شورای سرپرستی دانشگاه تهران ، استقرار امنیت در دانشگاه را خواستار شد و تهدید کرد چنانچه خواسته اش مورد توجه قرار نگیرد ، استعفا خواهد داد . این اتفاقات سبب بروز درگیری لفظی شدید بین دکتر ملکی و بنی صدر گردید . بنی صدر وی را بی شهامت خواند و در پی آن دکتر ملکی در یک کنفرانس مطبوعاتی استعفای خود را خطاب به رئیس جمهور با اعتراض به بی حرمتی به گروه هایی که بساط خود را در دانشگاه پهن کرده بودند ، اعلام نمود .

ج) شورای سرپرستی دانشگاه تهران به اتفاق دکتر حبیبی وزیر فرهنگ و آموزش عالی در ساختمان نخست وزیری حضور پیدا کرده ، در یک جلسه گفتگو با ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور شرکت کردند ، در این جلسه مسائلی از طرف شورای سرپرستی دانشگاه تهران منجمله آزادی دانشگاه و امنیت آن مطرح گردید .

د) به سبب اغتشاشات عظیم در دانشگاه و برخوردهای حاد و خطرناک ، وزارت کشور و شهربانی جمهوری اسلامی طی بخشنامه ای در 19 فروردین 59 فعالیت گروه های سیاسی را در دانشگاه ممنوع می نماید .

عین بخشنامه در اینجا نقل می گردد :

" چون محیط دانشگاه ها را نمی توان در اختیار احزاب و دستجات و گروه ها جهت انجام برنامه های سیاسی قرار داد ، لذا خواهشمند است به مسئولین دانشکده ها ، دستور فرمایید از اجازه دادن به گروه های سیاسی به هر عنوان برای برگزاری مراسم سخنرانی و تبلیغات سیاسی خودداری نمایند . البته فعالیت های فرهنگی دانشجویان مشمول آئین نامه انظباطی خود دانشگاه می باشد ."

این بخشنامه هیاهوی عظیمی را در پی داشت ، صباغیان معاون دانشگاه تهران در این مورد چنین گفت :

" این بخشنامه تا کنون به دست ما نرسیده ، در هر صورت باید اضافه کنم اگر این بخشنامه به دست ما هم برسد ، اجرا نخواهد شد و اجرای یک چنین بخشنامه ای به طور کلی غیر ممکن است و اصولاً ما به چنین بخشنامه ای معتقد نیستیم ."

دکتر صباغیان ادامه داد :

" باید از آقای میرسلیم سؤال کرد ضمانت اجرای این بخشنامه چیست ؟ به صورت مسالمت آمیز که نمی توان از فعالیت گروه های دانشجویی ممانعت کرد ، چرا که همین گروه ها با حضور گارد در زمان طاغوت به فعالیت پرداختند . چنانچه بخواهند به نیروهای قهری متوسل شوند ، همچون سابق خواهد شد ، دانشجویان یک طرف ، نیروی پاسدار در طرف دیگر ، به سنگ اندازی مشغول خواهند شد ."

ه ) در بیست و هشتم فروردین به جهت درگیری در دانشگاه علم و صنعت انجمن اسلامی دانشجویان تعطیلی این دانشگاه را اعلام نمودند و دانشگاه علم و صنعت به وسیله پاسداران کمیته محاصره و از ورود دانشجویان جلوگیری کردند و از این تاریخ دانشگاه های مختلف در تهران و دیگر شهرها به وسیله اعضای شوراهای اسلامی به اشغال در آمد .

پس از برپایی نماز جمعه در شهرهای مختلف این حوادث به اوج خود رسید و در شهرهای شیراز ، بابلسر ، تبریز و مشهد گروه های مختلف مردم از اقدام دانشجویانی که مراکز آموزش عالی را اشغال نموده ، آنها را تعطیل کرده اند حمایت نمودند .

در شیراز پس از نماز جمعه و سخنرانی یکی از اعضای ستاد دانشجویان مسلمان دانشگاه شیراز ، گروهی از مردم و اعضای ستاد دانشجویان مسلمان به راهپیمایی پرداختند و خواستار استقرار نظام دانشگاهی بر پایه اصول اسلامی شدند .

عده ای از راهپیمایان به قصد اشغال دانشکده مهندسی شیراز وارد آنجا شدند و با اعضا و هواداران گروه های دیگر درگیر گردیدند ، در نتیجه چندین نفر مجروح بر جای ماند و دانشکده ادبیات و علوم پزشکی و مهندسی در اختیار ستاد دانشجویان مسلمان دانشگاه شیراز واقع گردید و سپاه پاسداران برای جلوگیری از برخورد و درگیری بیشتر ، دانشکده های مذکور را در تحت مراقبت و محافظت خود گرفتند .

سازمان دانشجویان مسلمان در تبریز به انتشار اعلامیه مبادرت نمودند که در آن آمده بود :

" هدفی جز تغییر در سیستم آموزشی نداشته و نداریم و این اقدام به هیچ وجه بر علیه و له دسته و گروهی نیست . ما به ندای امام مان لبیک گفته خواستار انقلاب فرهنگی و در کار اندیشه توحدیدی هستیم ."

در پی تصرف دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی بابلسر به وسیله اعضای انجمن اسلامی ، گروهی به مخالفت با این عده به محوطه دانشکده رفته و دست به تحصن زدند و با معترضین به بحث و گفتگو پرداختند که این گفتگو به زد و خورد انجامید .

آقای هادی غفاری حاکم شرع وقت تنکابن در حین عبور از بابلسر از موضوع اطلاع یافت و مردم را به آرامش دعوت کرد . با این حال با ورود گروه های مختلف از شهرهای مجاور در مخالفت با تصرف دانشکده ها و پیوستن به گروه متحصنین زد و خورد به نهایت خود رسید ، در نتیجه 15 نفر به سختی مجروح و به بیمارستان اعزام گردیدند .

دانشگاه متحدین ، تربیت معلم ، علم و صنعت و چند مدرسه عالی دیگر کاملاً تا روز سی فروردین به تصرف دانشجویان عضو انجمن های اسلامی در آمد . از این روز انجمن اسلامی در دانشگاه علم و صنعت کنترل ورود و خروج دانشجویان و مسئولین علمی و اداری دانشگاه را به عهده گرفت .

و) در روز شنبه سی ام فروردین ماه ، ابوالحسن بنی صدر به اتفاق اعضای شورای انقلاب اسلامی با حضرت امام دیدار و گفتگو نمودند . این گفتگو تا ساعت 14 ادامه داشت و در پایان این ملاقات اطلاعیه ای بدین شرح انتشار یافت :

بسم الله الرحمن الرحیم

" ملت مسلمان مبارز و با فرهنگ ایران !

یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی ، اهمیت و عظمت بعد فرهنگی آن است . ملتی که برای به ثمر رساندن انقلاب خود دهها هزار شهید داده در این اندیشه بوده است که پس از پیروزی انقلاب خود باشد و مطابق ضوابط و قواعد خود بیندیشد و نیروی انسانی کارآمد و کارشناسان خود را با قواعد و ضوابط انقلابی و اسلامی تربیت کند ، از این رو بلافاصله پس از پیروزی انقلاب ضرورت داشت تغییر بنیادی نظام آموزشی اعم از ابتدایی و متوسطه و عالی مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد .

این دگرگونی بنیادی در اساس و محتوای برنامه ها ، جهت گیری تعلیمات عالی در حد اسلامی انقلابی ، گزینش معلمان که درد مردم را دریابند و برای انقلاب دل بسوزانند بدون برخورد انقلابی صادقانه و عمیق عملی نبود و نیست ، اما کسانی که قلبشان برای انقلاب اسلامی نمی طپد و درک دیگری از دانشگاه و کار دانشگاه دارند با ایجاد بحران در امور دانشگاهی و تبدیل مراکز آموزش عالی به ستاد عملیات سیاسی تفرقه آور ، عملاً مانع دگرگونی بنیادی دانشگاه ها شده اند و موجب نارضایی همه علاقمندان به تعلیمات عالی متعهد گردیده اند و امام امت که همواره بیانگر خواسته های اصیل و اساسی ملت است در پیام نوروزی خود به این مسئله پرداختند و نظام آموزش عالی را که میراث رژیم سابق است و استعمار پایه گذار و توسعه دهنده آن بوده است به شدت محکوم کردند و خواستند که این امر به طور جدی مورد توجه قرار گیرد .

دانشگاهیان و دانشجویان مسلمان که از نظام آموزشی طاغوتی در رنج بوده و هستند با این پیام جان تازه ای یافته اند و تغییر بنیادی نظام را خواستار شده اند . این خواست دانشگاهیان و دانشجویان مورد تأیید ما است و کاری است که هر چه زودتر باید به بهترین وجه و با توجه به اوضاع و احوال کنونی کشور انجام یابد ، ولی سرنوشت سازترین مسئله به خصوص در شرایط فعلی کشور آن است که حاکمیت امور با تأیید همه مردم در دست دولت باشد و دولت یکپارچه با یاری و همکاری ملت کارهای اصلی و اساسی و تغییرات بنیادی را به سامان برساند . یگانگی و وحدت به شرط ضرور جراحی های بزرگ و اقدامات بنیادی است .

در شرایط کنونی دولت نمی تواند کانون های توطئه و یا مراکزی را که موجب درگیری و اختلاف نظر و عمل در دانشگاه می شود بپذیرد . دانشگاه در هر زمان و خصوصاً در حال حاضر باید محل کار و فعالیت دانشگاهی ملهم از انقلاب اسلامی باشد و از حالت ستاد عملیاتی گروه های گوناگون خارج شود .

شورای انقلاب در این امر اصرار دارد که هر چه زودتر دگرگونی های بنیادی در نظام آموزش عالی به وجود آید و بدین منظور برنامه ریزی را که امروز جمعه 29 فروردین ماه 59 به تصویب حضرت امام رسیده است ، به مرحله عمل در می آورد .

1. ستادهای عملیاتی گروه های گوناگون دفترهای فعالیت و نظایر اینها که در دانشگاهها و دانشکده ها و مؤسسات آموزش عالی مستقر شده اند در ظرف سه روز از صبح شنبه تا پایان روز دوشنبه برچیده شود ، چنانچه تا پایان این مهلت تأسیسات مذکور برچیده نشود ، شورای انقلاب مصمم است که همه با هم یعنی رئیس جمهوری و اعضای شورا مردم را فرا خوانده و همراه با مردم در دانشگاه ها حاضر شوند و این کانون های اختلاف را برچیدند .

2. دانشگاه ها و مدارس عالی باید ترتیبی دهند که امتحانات تا چهاردهم خرداد پایان یابد و از 15 خرداد تعطیل خواهد شد ، تا فرصت کافی برای تهیه برنامه و نظام آموزش بر پایه معیارهای انقلابی داشته باشد ، پذیرش دانشجویی بر اساس موازین جدید انجام خواهد یافت .

3. هرگونه استخدام در دانشگاه ها از هم اکنون باید متوقف شود ، انتظار داریم دانشگاهیان و دانشجویان و همه ملت عزیز ایران در اجرای این طرح صمیمانه همکاری کند خدای متعالی یار و راهنمای ما در پیشبرد انقلاب عزیز اسلامی ما باشد .

شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران

در ارتباط با جریانات دانشگاه ها و مدارس عالی دکتر حسن حبیبی وزیر آموزش عالی اظهار داشت :

" علی الاصول نظر کلی و اساسی شورای انقلاب و امام همان بود که اعلام شد و باید اجرا شود حال اگر برخی از دانشجویان از اجرای آن سر باز زنند تصمیمات جدیدتری اتخاذ و اعلام می گردد ."

بنی صدر نیز اظهار داشت :

" البته شنیده ام که بعضی از گروه ها داخل دانشکده مسلح نیز هستند ، ولی مطمئناً به روی مردم تیراندازی نخواهند کرد و چون نمی توان نیروی نظامی وارد دانشگاه ها کرد ، اگر قرار باشد کسی برای بازگشایی دانشگاه ها وارد آن شود بهتر این است که این خود مردم باشند . بنابراین اگر دیدیم که برای این کار مانعی فراهم شد (که آنها که خود را در خط امام و انقلاب می دانند نباید چنین موانعی را فراهم کنند) دیگر ما به جای صبر کردن تا پایان سه روز بلافاصله عمل خواهیم کرد و تصمیم جدی تری اعلام خواهیم کرد ."

در آخرین روز فروردین شورای انقلاب جهت رسیدگی به وضع دانشگاه ها جلسه فوق العاده تشکیل داد . در پایان جلسه شورای انقلاب طی پیامی به مردم ، دانشگاهیان و دانشجویان ، از آنان خواست دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی را ترک کنند . همچنین شورای انقلاب تا پایان روز اول اردیبهشت ماه کلیه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی را تعطیل اعلام کرد .

متن کامل پیامی که از سوی شورای انقلاب منتشر شد ، بدین شرح است :

بسم الله الرحمن الرحیم

" ملت مسلمان مبارز و دانشجویان و دانشگاهیان با فرهنگ !

شورای انقلاب با توجه به این که امروز در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی سرعت مورد نظر در اجرای تصمیمات اعلامیه مورخ بیست و نهم فروردین 1359 وجود نداشته است و نظر به این که شورا مصمم است که با قاطعیت این تصمیمات را که به تأیید امام نیز رسیده است اجرا کند ، یادآوری چند نکته را لازم می بیند :

1. دگرگونی بنیادی نظام آموزشی و دست زدن به یک انقلاب وسیع و عمیق که بر مبنای اصالت ها و ارزش ها و حقایق انقلاب اسلامی استوار باشد ، از ابعاد مهم انقلاب اسلامی ایران است . شورا با آگاهی انقلابی ، پرداختن به این امر عظیم را وظیفه اصلی و اساسی خود و همه نیروهای انقلابی مسلمان می داند و معتقد است که این کار بدون مشارکت همه جانبه دانشگاهیان و دانشجویانی که در خدمت انقلاب اسلامی ایران و در جهت رهنمودهای امام امت گام بر می دارند ، عملی نیست .

امام امت بارها و بارها درباره تحول و تغییر اساس فرهنگ و آموزش و پرورش و در هم کوبیدن فرهنگ استعماری و نظام آموزشی غیر اسلامی و بیگانه از مردم یا به خصوص در پیام نوروزی خود صراحتاً تکلیف همگان را در مورد دانشگاه ها روشن کرده اند . شورای انقلاب خواست دانشگاهیان و دانشجویان را که برخاسته از روح انقلاب اسلامی ملت است درک می کند و به کوشش و تلاش آنها در این راه ارج می نهد .

2. شورای انقلاب معتقد است که تأخیر در این امر مهم ناشی از نابسامانی ها و درگیری های گوناگون بوده است و به همین دلیل نیز با تشنج در محیط دانشگاه مخالف است و چنین وضعی را مغایر با تدارک فرصت جهت دگرگونی بنیادی نظام آموزشی می داند .

3. تصمیم شورا در مورد برچیدن ستادها و دفاتر فعالیت گروه های مختلف شامل کلیه مراکز ، دفترها و اتاق هایی است که به نحوی از انحاء به گروه ها مربوط می شود . بنابراین کتابخانه ها ، دفترهای هنری و ورزشی و نظایر اینها را در بر می گیرد .

4. اما این تصمیم هرگز به معنی عدم رعایت جو آزاد و سازنده فکری در چارچوب قانون اساسی نیست ، ولی وجود این دفترها که در هیچ جا و در هیچ انقلابی به این کیفیت سابقه ندارد ، عملاً موجب درگیری و نابسامانی و آسیب دیدن جو آزاد و سازنده برخورد آراء و افکار گردیده است و در نظر مردم نیز استقرار این مراکز که در جاهای دیگر بی سابقه است و اصرار بر حفظ آنها قابل قبول نیست . مردم چنین مراکزی را در محیط دانشگاه به عنوان مراکز فشار و توطئه تلقی می کنند .

5. برچیدن این مراکز در دو روز آینده با حضور دانشجویان در دانشکده ها منافات دارد . بنابراین دانشجویان با شورای انقلاب همکاری خواهند نمود و از این ساعت دانشگاه ها را تخلیه می کنند تا کار برچیدن این مراکز به آسانی صورت گیرد .

6. هر یک از گروه ها برای جمع آوری وسایلی که در دفاتر موجود است و تخلیه این دفاتر پنج نفر را به سرپرست دانشکده معرفی می کند . وسایل با حضور مسئولان اداری دانشکده ها در محلی مضبوط می گردد تا بعداً آنچه متعلق به دانشجویان است از دانشگاه خارج شود و آنچه به دانشگاه تعلق دارد به سرپرست دانشگاه یا نماینده او سپرده شود .

7. به کمیته مرکزی انقلاب اسلامی دستور داده شده است که فقط امنیت دانشگاه ها و نمایندگان گروه ها را چه در جریان تخلیه و جابجایی وسایل و چه بعد از آن به عهده بگیرند .

8. از همه مردم خواسته می شود که آمادگی خود را برای اجرای این تصمیمات حفظ کنند و در عین حال برای آسان کردن کار تخلیه ستادها از تجمع در حول و حوش دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی خودداری کنند . بدیهی است که در هر لحظه که شورای انقلاب لازم دانست با یک پیام رادیویی از آنان خواسته می شود به همراه رئیس جمهور و شورای انقلاب به دانشگاه ها بروند .

9. بدیهی است که اگر امور بر خلاف آنچه در فوق اشاره شده است جریان یابد ، شورا و رئیس جمهور منتظر پایان روز دوشنبه اول اردیبهشت نمی شوند و به منظور آماده کردن فوری زمینه برای اجرای تصمیمات شورا به دانشگاه خواهند آمد .

10. پس از انجام عملیات و برقراری نظم از روز سه شنبه دوم اردیبهشت دانشگاه افتتاح خواهد شد .

شورای انقلاب اسلامی ایران

سی ام فروردین 1359

حال بد نیست سری به دانشگاه ها بزنیم و ببینیم که وضع در آنجا چگونه است ، گروه ها در چه حالند و چگونه با پیام های شورای انقلاب مواجه می شوند.

 

غائله چهاردهم اسفند۱۳۵۹(۴۵)


مطالب پربازدید سایت

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

سیدمحمدجواد هاشمی‌نژاد، دبیرکل خانواده شهدای ترور

منافقین و حمایت از تروریسم ضدایرانی

سیدمحمدجواد هاشمی نژاد در مراسم بزرگداشت شهید حجازی و 1050 شهید ترور خراسان رضوی

بنیاد هابیلیان مظلومیت شهدای ترور را به گوش همگان خواهد رساند

دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین

میزبانی از اعضای گروهک منافقین جرم محسوب می‌شود

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی

برگزاری دادگاه منافقین باعث رضایت مردم می‌شود

روایت‌گری پژوهش‎گر حوزه نفاق از تاریخ منافقین؛

خوابگردهایی که مزدوری پیشه کردند

جدیدترین مطالب

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین

میزبانی از اعضای گروهک منافقین جرم محسوب می‌شود

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی

برگزاری دادگاه منافقین باعث رضایت مردم می‌شود

روایت‌گری پژوهش‎گر حوزه نفاق از تاریخ منافقین؛

خوابگردهایی که مزدوری پیشه کردند

سیدمحمدجواد هاشمی‌نژاد، دبیرکل خانواده شهدای ترور

منافقین و حمایت از تروریسم ضدایرانی

سیدمحمدجواد هاشمی نژاد در مراسم بزرگداشت شهید حجازی و 1050 شهید ترور خراسان رضوی

بنیاد هابیلیان مظلومیت شهدای ترور را به گوش همگان خواهد رساند

روایتی از ترور شهید گودرزی به دست منافقین؛

ابراز امیدواری درباره نتایج دادگاه

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان