گزارش معاونت اطلاعات نیروی زمینی ارتش از عملیات مرصاد

5555550

سند اول: گزارش نوبه‌ای اطلاعات از مقطع آخر جنگ (مرصاد)

این گزارش شامل مقطع مهمی از دوران مقدس می باشد که طی آن در چند محور،حملات گسترده ای از سوی دشمن صورت می گیرد. با مطالعه این گزارش، که از سوی معاونت اطلاعات نیروی زمینی تهیه شده است، حال وهوای اوضاع درمناطق درگیری را می توان دریافت  که چگونه از نابسامانی به کنترل و غلبه نیروهای خودی رسید. یکی از این نبردها، مرصاد است.

پیوست های پ و ت این سند، به طور خاص به عملیات مرصاد مربوط می شود که متن آن به طور مشروح در قسمت متن سند قابل مطالعه است

متن سند: 

پیوست پ

خلاصه گزارش اطلاعاتی از وضعیت منافقین و عملیات آنها

مقدمه: در پی گسترش توان نظامی منافقین در طول سال 66 و انجام عملیاتهای نسبتاً وسیع توسط ایشان و به‌خصوص پس از انجام عملیات موسوم به چلچراغ (تصرف مهران) در تاریخ 30 خرداد 67 ارتش عراق به کمک منافقین و با برنامه استکبار جهانی توطئه وسیعی جهت انهدام و ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی شده که با زمان‌بندی و برنامه‌ریزی مشخص تاحدود اوایل شهریور ماه کلیه برنامه‌ها جهت سقوط نظام جمهوری اسلامی آماده و در حال اجرا بوده است.

در گزارش ذیل قسمت اول اختصاص به وضعیت حدودی برنامه‌ریزی‌ها قبل از قبول قطعنامه 598 و پس از قبول آن دارد. در قسمت‌های بعدی استعداد و ترکیب و گسترش نیروهای منافقین توضیح داده می‌شود.

 لازم به ذکر است جهت انجام این توطئه برنامه‌ریزی‌های وسیعی صورت پذیرفته که جزئی از آن انهدام نیروهای نظامی ارتش و سپاه و برنامه‌ریزی چند ماهه سیاسی جهت انزوای کامل سپاه و تضعیف آن، قسمت‌هایی از این توطئه بوده است. صدام‌حسین در یک یا 2 سخنرانی خود پس از تصرف مهران توسط منافقین، ضمن تجلیل و قدردانی مفصل از ایشان اعلام می‌دارد که منافقین برنامه‌ریزی‌های مفصل‌تری داشته و کارهای بسیار وسیع‌تری انجام خواهند داد. همچنین سران منافقین در صحبت‌های خود از حضور در تهران صحبت کرده و سقوط رژیم ایران را قریب‌الوقوع می‌خواندند.

 1- برنامه‌ریزی‌های دشمنان قبل از قبول قطعنامه 598 و تغییرات انجام‌شده در آن :

منافقین و عراق در یک برنامه‌ریزی مشترک که قطعاً ابرقدرت‌ها در آن شریک بوده‌اند و ما مطلع نیستیم را داشته‌اند که با قبول قطعنامه 598 از سوی ایران و اظهار عراق مبنی انجام تعجیل و برنامه‌ها دشمنان اسلام با یک تعجیل حدوداً یک‌ماهه تغییراتی در برنامه‌ها داده و به‌صورت فعلی مأموریت خود را انجام دادند.

 

ردیف

مأموریت

تاریخ

نتیجه

1

عملیات ارتش عراق در منطقه غرب جهت انهدام باقیمانده نیروی زمینی ارتش

حوالی اویل مردادماه 67

انهدام حدود 25% نیروهای ارتش

2

عملیات ارتش عراق در جنوب جهت تصرف خرمشهر و آبادان

عملیات منافقین جهت حرکت به‌سمت تهران و حداقل تصرف باختران و همدان

حوالی اواسط مردادماه 67 به‌فاصله 5-2 روز پس از عملیات خرمشهر آبادان توسط عراق

انهدام و درگیر نمودن تمامی نیروهای سپاه و درگیر و پراکنده نمودن نیروهای سپاه و باز کردن راه عراق در جنوب برای ادامه عملیات

3

عملیات ارتش عراق جهت تصرف مابقی خوزستان

اواخر مردادماه 67

تصرف اهواز و بندر امام و نفت خوزستان و درگیرکردن کل توان نظامی جمهوری اسلامی

4

عملیات منافقین جهت ادامه حرکت به تهران و تصرف تهران و ساقط کردن نظام

با فاصله کمی از عملیات عراق جهت تصرف خوزستان

نیروی منسجمی جهت مقابله با منافقین موجود نبوده و منافقین به‌ زعم خود موفق به تصرف هدف می‌شده‌اند.

 

 با قبول قطعنامه 598 توسط جمهوری اسلامی، عراق و منافقین دچار شوک شده و به‌دلیل اینکه عراق در صورت قبول آتش‌بس امکان نگهداری منافقین یا حداقل امکان انجام عملیات مرزی و راه‌اندازی منافقین را ندارد، لذا به منافقین از طرف عراق اعلام شده که بایستی در مسئله عملیات شما تعجیل شده و سریع‌تر شما به ایران بروید و عملیات بکنید. در این وضعیت باتوجه به احتمال ضعیف حمله، عراق جهت تصرف خوزستان و این تحلیل که مردم ایران با قبول صلح از طرف رژیم با برداشته‌شدن فشارها آماده قیام علیه رژیم و پذیرش منافقین هستند حرکت به‌سمت تهران را در یک مرحله برنامه‌ریزی کرده و ارتش عراق حمله به غرب و انهدام 25% ارتش را بر عهده می‌گیرد و همزمان در جنوب جهت درگیر کردن و جذب نیروهای سپاه به جنوب وارد عمل می‌شود و طی 4 روز عملیات تقریباً نیروهای سپاه به جنوب گسیل می‌شوند.

 سرکرده‌های منافقین مسعود و مریم در سخنرانی خود در جمع منافقین (یک روز قبل از عملیات) ضمن تشویق و ترغیب عناصر رزمی خود و تأکید بر فرمانبری، شیوه حرکت یگان‌ها را در عملیات بدین صورت تشریح می‌نماید: تی 350 به فرماندهی جهانگیر برای فتح قرارگاه غرب، تی سوسن برای فتح اسلام‌آباد، تی 12 سیمرغ برای پاکسازی شهر باختران و سپس یگان‌های دیگر با همکاری ل 28 از سنندج به تهران حرکت خواهند نمود.

 البته باتوجه به عملیات عراق در منطقه عمومی سرپل، گیلانغرب و تصرف قرارگاه غرب، وی در پایان سخنرانی و در زمان توجیه مسئولین، تی جهانگیر را به کمک تی سوسن برای فتح اسلام‌آباد مأمور کرده و مابقی را به‌ترتیب ذکرشده توجیه می‌گرداند.

 منافقین کوردل با این وضعیت و تصور اینکه در غرب هیچ نیروی منسجمی جهت مقابله با ایشان وجود ندارد برنامه‌ حرکت جهت تصرف باختران ـ همدان ـ قزوین و تهران را به مرحله عمل می‌گذارند.

 منافقین در تاریخ3 مرداد 67 پس از تک عراق تا کل‌داود از محور تنگه باویسی ـ تق‌تق به ریجاب و از کل‌داود به‌سمت کرند حرکت کرده ساعت 18:00 با یک تیپ کرند را به تصرف خود درآورده و با یک تیپ دیگر ساعت 20:40 برای تصرف اسلام‌آباد اقدام می‌نماید.

 پس از تصرف اسلام‌آباد که با درگیری صورت می‌گیرد به قصد تصرف باختران حرکت می‌نماید که در تنگه‌ی چهارزبر و به‌علت ترافیک خودروهای مردمی و کُند شدن حرکت با پدافند نیروهای اسلام برخورد می‌نمایند.

 2- سازماندهی و برنامه‌ریزی منافقین جهت عملیات:

الف- استعداد و لجستیک:

منافقین برحسب اطلاعات موجود حدود 30 تیپ رزمی جهت این عملیات تشکیل داده که هر تیپ 170 نفر نیروی رزمی (20 زن و 150 مرد) در سازمان داشته و به‌همراه نیروهای پشتیبانی به 280 نفر می‌رسند. در این حرکت منافقین دارای 120 دستگاه تانک سبک کاسکاویل برزیلی و 40 دستگاه نفربر PMP و 30 قبضه توپ 122م‌م و جمعاً حدود 90 قبضه خمپاره 82 و 150 قبضه 60م‌م و 1000 قبضه آرپی‌جی 7 و 700 قبضه تیربار کلاش و 20 دستگاه تفنگ 106 م‌م و 60 قبضه مسلسل دوشکا بوده‌اند.

 همچنین منافقین دارای حدود 1000 دستگاه خودرو از انواع مختلف بوده و مهمات و آذوقه و سوخت و پوشاک جهت مسیر تا هدف را به‌همراه خود داشته‌اند. کلیه‌ی نفرات دارای بی‌سیم جهت ارتباط با جناحین و مافوق بودند.

تعداد نیروی رزمنده‌ی دشمن حدود 5200 نفر و نیروی در صحنه به حدود 7000 نفر می‌رسیده است.

 استعداد پرسنلی منافقین با داخل عراق به حدود 10000 نفر می‌رسیده است.

 بنابر اظهارات اسرا چند روز قبل از آغاز عملیات منافقین کلیه نیروهای خارج از کشور خود را فراخوانی کرده که به حدود 2000 نفر می‌رسیده‌اند.

 همچنین حدود 1200 تا 1500 نفر از اسرای افسر و درجه‌دار و سرباز عملیات‌های مختلف منافقین به ایشان پیوسته و در عملیات شرکت کرده‌اند (منافقین به ایشان قول داده بودند که در صورت انجام یک عملیات آزاد می‌شوند.)

 منافقین جهت این عملیات دارای 5 قرارگاه عملیاتی و یک قرارگاه فرماندهی کل بوده‌اند، یک قرارگاه جهت تصرف مناطق مرزی تا اسلام‌آباد ـ یک قرارگاه جهت گردش به سمت سنندج ـ یک قرارگاه جهت تصرف باختران و همدان ـ یک قرارگاه منطقه قزوین و کرج و یک قرارگاه مسئول تصرف تهران بوده است. هریک از این قرارگاه‌ها بین 3 تا 11 تیپ را تحت امر خود داشته‌اند. در تهران جهت تصرف جماران، ستاد کل قوا، فرودگاه، سپاه، کمیته، نخست‌وزیری هریک، یک تیپ  مأمور شده‌اند.

 ب- سازمان: سازمان هر تیپ منافقین از 2 گد پیاده، 1 گد تانک و 1 گد ادوات، گد ارکان و پشتیبانی رزمی تشکیل شده است.

5555551

ب: شایستگی رزمی: با توجه به فعالیت‌های شدید عقیدتی سیاسی و ذهنیت‌های سازمان نفرات دشمن تا حد انتحار در عملیات شرکت کرده و از لحاظ روحی آماده تحمل فشار بودند لکن با ادامه‌ی فشار اکثراً شروع به اعتراض به نیروهای مافوق خود نمودند. از حیث آموزش پرسنلی در سطح خوبی بوده و در حد گروهان مانور مناسبی داشتند لکن از لحاظ سیستم رهبری نظامی رده‌ی گردان به بالا علم نظامی به هیچ‌وجه نداشته و اشتباهات فاحش عملیاتی داشتند.

 

5 تی از مرز تا اسلام‌آباد                به فرماندهی مهدی بردئیپ

5 تی از اسلام‌آباد تا باختران            به فرماندهی ابراهیم ذاکر

3 تی همدان                        به فرماندهی محمود قائمشهری (کشته شده)

2 تی از همدان تا قزوین                 به فرماندهی مهدی افتخاری (کشته شده)

8 تی مأموریت تهران                به فرماندهی محمود عطائی و معاونت ابریشم‌چی

 

همچنین با ادامه عملیات سیستم آماده‌رسانی ایشان ضعف خود را نشان داده و به‌شدت از لحاظ آب و غذا و مهمات در مضیقه بودند.

 

نقاط قوت دشمن:

  1.  تجهیزات مناسب، سبک و متحرک
  2.  شکل ظاهری و زبان مشترک
  3.  داشتن انگیزه رزم و علاقه به حماسه‌سازی که نشانگر قدرت توجیه عقیدتی، سیاسی سازمان می‌باشد.
  4.  داشتن عوامل نفوذی در طول مسیر و شهرها
  5.  داشتن اطلاعات کافی
  6.  استفاده خوب از سلاح‌های نیمه سبک مانند دوشکا و تیربار
  7.  کمک فکری، نظامی و سیاسی کشورهای استکباری.

 

نقاط ضعف منافقین:

  1.  نداشتن آموزش جنگ منظم و یگانی
  2.  ضعف فرماندهی
  3.  عدم برنامه‌ریزی جزئی و دقیق برای مراحل کار و نداشتن طرح عقب‌نشینی
  4.  عدم گسترش در جناحین و محدود بودن به راه‌ها
  5.  عدم به‌کارگیری توان موجود ادواتی و توپخانه
  6.  نبودن انگیزه کافی برای جنگیدن در اسرای به سازمان پیوسته

 

3- تلفات دشمن در عملیات مرصاد:

مجموعه‌ی بررسی‌ها و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که دشمن در طی این عملیات حداقل 2000 کشته در منطقه به‌جا گذاشته و 1000 نفر دیگر کشته و زخمی‌هایی که به عقب منتقل شده‌اند. همچنین تعداد حدود 700 نفر از ایشان در کوهستان‌ها پراکنده و به سمت مرز در حرکتند که نیروهای خودی در حال انهدام ایشان می‌باشند.

 کلیه تجهیزات دشمن از اسلام‌آباد به جلو منهدم یا به غنیمت گرفته شده است.

 پیوست ت:

خلاصه گزارش عملیاتی مرصاد:

 مرحله اول: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از متوقف نمودن پیشروی منافقین در تنگه چهارزبر که توسط نیروهائی از ل 6 ویژه و قرارگاه نجف و ل انصار انجام شد در روز 4/5/67 با بکارگیری یگان‌هائی از لشکر انصار – ل 6 ویژه پاسداران- ل قائم و ل بدر و ل 57 ظفر (از نیروهای رمضان) و چند یگان از کمیته از محور چهارزبر و یگان‌هائی از قرارگاه رمضان و نبی‌اکرم از محور قلاجه تا سیلو و یک گردان از ل 71 و ل 27 از محور سه راه اسلام‌آباد پل‌دختر و هلی‌برد یک گردان از ل بدر در ارتفاعات تنگه روستای حسن‌آباد به قصد انهدام منافقین اقدام به تک نمود.

 ل 71 در ساعت 5:00 موفق به تصرف سه راهی شده و ل 27 با ادامه عملیات ل 71 موفق به انهدام 30 خودروی دشمن می‌گردد. دشمن کوردل ساعت 7:00 تک نیروهای اسلام را در این محور دفع می‌نماید و موفق به تصرف مجدد سه‌راهی می‌گردد.

 همچنین سپاهیان اسلام در محور قلاجه  موفق به تصرف اهداف خود می‌شوند که توسط دشمن این تک نیز دفع می‌گردد.

 مرحله دوم:

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ 5/5/67 نیز با بکارگیری یگان‌های تحت امر و بکمک سه قرارگاه نجف، ق مقدم نیروی زمینی و ق سپاه هشتم از 3 محور زیر اقدام به تک نمود.

 یگانهای تحت امر قرارگاه نجف که از محور چهارزبر تک نمودند عبارتند از:

7 گد از ل 6 ویژه پاسداران                   7 گد از ل انصار

3 گد از ل 12 قائم                      2 گد از ل 57 ابوالفضل

6 گد از ل 9 بدر                        3 گد از ل ویژه شهدا

1 گد از 57 ظفر                    2 گد از کمیته

1 گد از معاونت فرهنگی نجف                  3 گد از سپاه نیروهای مخصوص ولی‌امر

3 گد از س 5 انصارالمهدی

 یگان‌های تحت امر ق مقدم نیروی زمینی که از محور جاده پل‌دختر اسلام‌آباد تک نمودند بشرح زیر می‌باشد:

4 گد از ل 27                      3 گد از ل 71

1 گد از ل                         1 گد از ل المهدی

2 گد از ناحیه لرستان                   1 گد از ل

17

یگان‌های تحت امر ق سپاه هشتم که از جاده قلاجه تک نمودند عبارتند از:

4 گد از نبی اکرم                       1 گد از ق رمضان

1 گد از مسلم‌بن‌عقیل                2 گد از ل نصر

1 گد از نیروهای متفرقه کرند و اسلام‌آباد     و عناصری از ل امام‌رضا و ارتش

سپاه نیروهای مخصوص موفق شدند در س 12:00 مورخه 67/5/6 با س 5 الحاق نماید

 ل 27 حضرت رسول(ص) که موفق به تصرف تپه‌های راست سه‌راهی اسلام‌آباد تا قهوه‌خانه گردید در ساعت 16:00 همان روز توانست با س نیروهای مخصوص ولی‌امر و س 5 الحاق نماید. لازم به تذکر است که گدهای ناحیه لرستان پس از انهدام دشمن در سه راهی اسلام‌آباد صبح همان روز به عقب بازگشتند.

  هچنین ق س 8 موفق شد پادگان الله‌اکبر را تصرف نماید.

 منافقین س 16:00 شروع به عقب‌نشینی نموده و نفراتی از آنها که محاصره شده بودند به ارتفاعات اطراف جاده پناه بردند.

5555552

سند دوم: گزارشات پیروزمندانه عملیات مرصاد

گزارش لحظه به لحظه شنود ازحرکات و اقدامات دشمن منافق در تاریخ 1367/5/5که به صورت تلکس برای فرماندهی ارسال شده است

 متن سند

بنام الله

 ساعت: 11:12                            تاریخ: 5 /5 /67                            ش: 1

دشمن منافق اعلام می‌کند نیروهای اسلام پشت خاکریز دوم کنار ساختمان سفید موضع گرفته‌اند ضمناً اعلام می‌دارد که منافقین در سمت بالای ساختمان سفید روی یال اول از ارتفاعات دوم سمت چپ جاده مستقر می‌باشد.

ساعت: 11:20                               تاریخ: 5 /5 /67                         ش: 2

دشمن منافق اعلام می‌دارد که در جاده فرعی ساختمان سفید یک جیپ نیروهای اسلام که مینی کاتیوشا دارد مستقر شده است و ضمناً اعلام می‌دارد که 15 (پانزده) ساختمان در کنار جاده می‌باشد که پایگاه نیروهای اسلام است و روی هر دو موضع درخواست آتش تانک کرده است.

ساعت: 11:31                            تاریخ: 5 /5 /67                           ش: 3

دشمن منافق به نیروهای خود فرمان می‌دهد که هلیکوپترهای نیروهای اسلام را زیر آتش بگیرند.

ساعت: 11:45                               تاریخ: 5 /5 /67                        ش: 4

دشمن منافق به فرمانده خود می‌گوید اگر دو طرف جاده تأمین باشد کاتیوشا وسط جاده برود و شلیک کند. ضمناً منافقین قصد دارند نیروهای کمکی از روی یال اول با مهمات به بالای قله بفرستند.

ساعت: 11:50                               تاریخ: 5 /5 /67                        ش: 5

دشمن منافق اعلام می‌دارد که چند دستگاه خودرو پر از نیروهای اسلام به سمت آن‌ها می‌روند که به‌محض به تیررس رسیدن آن‌ها را به آتش می‌بندند ضمناً نیروهای منافق مستقر روی قله کمبود آر پی‌جی، آب و غذا دارند.

ساعت: 12:06                               تاریخ: 5 /5 /67                        ش: 6

دشمن منافق اعلام می‌دارد که جهت پشتیبانی آن‌ها تانک‌هایی آمده‌اند.

ساعت: 1208                               تاریخ: 5 /5 /67                        ش: 7

دشمن منافق به نیروهای خود فرمان می‌دهد که با آرپی‌جی آمبولانس نیروهای اسلام را بزنند ولی آن‌ها اعلام می‌کنند که ما فقط دو موشک آرپی‌جی داریم.

ساعت: 12:11                              تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 8

دشمن منافق اعلام می‌دارد که تانک‌هایش در حال پیشروی می‌باشند. (نظریه: لازم است برای شکار تانک‌ها از هوانیروز کمک گرفته شود.)

ساعت: 12:16                              تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 9

دشمن منافق اعلام می‌کند که خطری جدی از سوی نیروهای اسلام آن‌ها را تهدید نمی‌کند لذا از مهمات به‌طور تک‌تیر استفاده شود و در مصرف مهمات صرفه‌جوئی شود.

ساعت: 13:57                             تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 10

بر اساس اظهارات دشمن منافق نیروهای اسلام با ماشین‌آلات جنگی به سمت آن‌ها حرکت می‌کنند فرماندهی منافقین درصدد است جهت ضربه زدن به این حرکت دسته‌های کوچک را جمع کرده اقدام کند و به نیروهای کوچک دستور داده که به تنهائی اقدامی نکنند.

ساعت: 14:00                              تاریخ: 5 /5 /67                       ش:11

یکی از فرماندهان برجسته منافقین با اسم ساسان اعلام کرد که به علت نداشتن مهمات فعلاً قدرت تهاجم ندارد.

ساعت: 14:50                             تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 12

یکی از فرماندهان منافقین اعلام می‌دارد جلوی پای ما که در بالای قله روبروی یال مستقیم نیروهای اسلام پیاده شده‌اند و تقاضای مهمات از ساسان را دارد.

ساعت: 15:00                             تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 13

یکی از فرماندهان منافقین اعلام می‌دارد از پشت نیروهای منافق نیروهای اسلام در حال پیشروی هستند و نیز اعلام می‌دارند که منافقین فقط تیر کلاش دارند و آب ندارند و بی‌حال هستند و تقاضای آتش بر روی نیروهای اسلام را دارند در همان قله نیروهای منافق توسط نیروهای اسلام از دو طرف آن‌ها در حال پیشروی هستند و منافقین اسلام اعلام می‌دارند در سردرگمی قرار داریم.

ساعت: 15:30                            تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 14

نیروهای منافقین درصدد تصحیح آتش خمپاره روی تجمع نیروهای اسلام در ساختمان‌های کنار جاده هستند.

ساعت: 15:45                            تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 15

طبق اطلاعات واصله از منافقین دشمن منافق جهت یافتن مواضع محکم برای پایداری در شب درصدد سرعت بخشیدن به اقدامات خودشان می‌باشند.

ساعت: 15:55                            تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 16

دشمن منافق اعلام می‌دارد که نیروهای اسلام از جاده کرمانشاه از طرف دامنه قله و جنگل به سوی قله در حرکت‌اند دشمن خود را گم کرده و اعلام می‌دارد که نیروهای اسلام به‌سرعت پیش می‌آیند و نیروهای منافق هیچ مهماتی ندارند.

ساعت: 16:05                            تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 17

نیروهای منافق درگیر با نیروهای پیش‌رونده اسلام اعلام می‌دارند که مهمات سلاح سنگین ندارند و فقط مقداری تیر کلاش دارند و از نیروهای پشت درخواست آتش خمپاره روی نیروهای اسلام را می‌کنند.

ساعت: 16:20                            تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 18

فرمانده درگیر نیروهای منافق به فرمانده ارشد خود می‌گوید که نیروهای اسلام در حدود 70 نفر می‌باشند و ما را توان مقابله با آن‌ها نیست فرمانده ارشد سعی دارد به آن‌ها روحیه دهد ضمناً یکی از فرماندهان جزء به فرمانده ارشد گفت که مهماتش تمام شده فرمانده ارشد به او گفت که تا تاریکی شب زیر درخت‌ها پنهان شوند.

ساعت: 16:25                            تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 19

فرمانده درگیر منافق درخواست آتش روی نیروهای اسلام که به گفته او پشت گردنه هستند را کرد و اعلام کرد که مجروحین منافق جهت تخلیه به سمت ما آورده می‌شوند.

ساعت: 17:25                           تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 21

یکی از فرماندهان منافقین طی تماس با توپخانه درخواست اجرای آتش روی محل زیر را کرد: روبرو یال است، سمت چپ یال دو نقطه برآمدگی دارد، اگر به باختران بایستید سمت چپ بلندی اول آنکه بلندتر است را زیر آتش قرار دهید.

ساعت: 18:20                           تاریخ: 5 /5 /67                      ش: 22

طبق اطلاعات واصله گروه‌هایی از منافقین در حال تعویض هستند و برای منافقین توسط فردی بنام مصطفی مهمات و تجهیزات آورده شد. نظریه: احتمالاً نیروی کمکی جدیدی همراه تجهیزات جهت جایگزینی و ترمیم منافقین در راه‌اند (ضمناً برادران نزدیک جاده کنار منبع آب که اصفهانی هستند توسط خمپاره منافقین که از پشت تپه‌های بالا شلیک شده مورد حمله قرار گرفته‌اند. جهت اطلاع به فرمانده قرارگاه.

ساعت: 18:48                           تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 23

دشمن منافق فقط اتکاء روی آتش خمپاره هدایت شده از دور دارد و آنچه معلوم است اینکه با کمبود شدید مهمات و آذوقه روبروست و با توجه فشار نیروهای اسلام به بلندی‌ها کشیده است. نظریه: انشاءا... یک تهاجم همه‌جانبه با آتش تهیه می‌تواند تار و پودشان از هم بپاشد.

ساعت: 19:08                           تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 24

دشمن منافق در خوابت آتش خمپاره در کنار دکل برق در سمت راست جاده وقتی به سمت باختران می‌ایستی می‌کنند و معتقد است که آتش خمپاره در سمت چپ جاده موجب فرار نیروهای اسلام شده است.

ساعت: 19:08                           تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 25

دشمن منافق اعلام کرد که جهت مهمانی امشب احتیاج به نقل و نبات دارد. نظریه: احتمال دارد دشمن منافق در صورت تهیه مهمات قصد تحرکات داشته باشد.

ساعت: 19:30                           تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 26

فرمانده اصلی منافقین به افرادی که در بالای قله هستند اعلام نمود که نیروی کمکی به ساسان می‌خواهد برسد و اعلام کرد افرادی که در بالای قله هستند مقاومت کنند و تک‌تیر بزنند تا نیروی کمکی برسد. ضمناً خمپاره‌اندازهای منافقین به طرف یال دوم نوک منتهی‌الیه سمت چپش می‌خواهند آتش بریزند.

ساعت: 20:20                           تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 27

فرمانده منافقین اعلام کرد که در جاده کمین قرار داده و می‌خواهند به ماشین‌های نیروهای اسلام که به آنجا نزدیک می‌شوند کمین بزنند.

ساعت: 20:10                           تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 28

طبق گزارش دریافتی منافقین اعلام نمودند که یک گروه از منافقین با معرف بچه‌های حسینعلی می‌خواهند حرکت کنند در ضمن گفت اگر شب شود اینجا می‌باشیم خسرو اعلام کرد که نیروهای اسلام از طرف جاده از ماشین پیاده می‌شوند که به‌طرف منافقین شلیک می‌کنند و منافقین درخواست کردند که برایشان تیربار گیرنف فرستاده شود.

ساعت: 20:50                           تاریخ: 5 /5 /67                      ش: 31

طبق گزارش دریافتی یکی از منافقین با معرف مصطفی اعلام کرد که مقدار فشنگی که برای گرینف فرستاده‌اید کافی می‌باشد و اعلام نمود که برای بچه‌های دیگر نیز که در آن منتظر می‌باشند فرستاده شود تا جاده باختران اسلام‌آباد زیر آتش قرار گیرد.

ساعت: 21:00                           تاریخ: 5 /5 /67                      ش: 32

طبق گزارش رسیده منافقین اعلام نمودند که در جاده کمین قرار داده‌اند و برایشان نیز نیروی کمکی می‌رسد.

ساعت: 21:05                           تاریخ: 5 /5 /67                      ش: 33

معصومه به کریم می‌گوید که سه نفر در بالا قرار دادیم و بقیه در سمت راست جاده هستیم و کریم گفت که شما 30 نفر بیشتر هستید چطور در آنجا جا گرفته‌اید.

ساعت: 22:05                           تاریخ: 5 /5 /67                      ش: 34

به کریم از فرمانده ارشد نیروهای جدید که آمده‌اند را به جای قبلی شما می‌فرستیم و با شما به جائی که نیروهای اسلام با ماشین می‌آیند کار می‌کنیم.

ساعت: 22:10                           تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 35

کریم: به معصومه و توران، همگی آماده باشید برای کار فرمانده ارشد.

ساعت: 23:00                           تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 36

دشمن منافق مدت یک ساعت و نیم است که سکوت رادیوئی داشته و به‌جز صدا کردن همدیگر در بعضی اوقات پیامی نداشته‌اند.

ساعت: 23:05                           تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 37

گروهی از منافقین اعلام کردند از نظر آب بسیار در تنگنا هستند به‌طوری‌که به هر نفر فقط یک لیوان آب می‌رسد و درخواست آب کردند.

ساعت: 23:35                           تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 38

گروهی از منافقین به فرماندهی عباس (قبلاً روی پایانه یکی از یال‌های مسلط به دامنه مستقر بود) درخواست شلیک خمپاره روی قله می‌کند و از فرماندهی مافوقشان شدیداً درخواست مهمات می‌کند ضمناً عباس از فرمانده مافوقش (ساسان) می‌خواهد که خیلی سریع سمت چپ یال دوم را بکوبد و اظهار می‌دارد مسئله بسیار حیاتی است.

ساعت: 23:42                           تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 39

دشمن منافق به صادق گفت که هرچه سریع‌تر به طرف نوک قله بیاید که نیاز مبرم به او دارد. ضمناً دشمن اعلام می‌دارد که صدای شعارهایی را در اطرافشان می‌شنود.

ساعت: 24:00                           تاریخ: 5 /5 /67                       ش: 40

دشمن منافق اعلام می‌دارد که نیروهای اسلام ا... اکبر گویان با آرپی‌جی و تیر کلاش از سمت چپ به بالای قله می‌آیند و نیروهای مستقر در آنجا که فرماندهی نداشته‌اند رو به پایین می‌آیند و این عدم هماهنگی برای منافقین بسیار دردناک است به‌طوری‌که از فرمانده نیروهای پایین‌تر درخواست کرده که فرماندهی آن‌ها را هرچه سریع‌تر به عهده بگیرد.

5555553

5555554

5555555

5555556

5555557

سند سوم: آمار شهدا و مجروحین یگان های شرکت کننده درعملیات مرصاد

در سند حاضر، آمار شهدا و مجروحین عملیات مرصاد یگان های مختلف  از تاریخ 1367/5/3 الی 1367/5/8 اعلام شده است.

عملیات مرصاد، در حقیقت یک پاتک فعال، بر ضد نیروی مهاجم بود. در این عملیات که بدون برنامه ریزی قبلی انجام گرفت، تعداد شهدا نسبت به سایر نبردها بالاتر بود. اما تعداد تلفات انسانی نیروی مهاجم دشمن ( منافقین) به هزاران تن رسید.

5555558

5555559


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان