يك دهه حضور در ليست سياه آمريكا

سازمان مجاهدين خلق در سال 1965 ¬_1344 شمسي _ در ايران و توسط روشنفکران طبقه متوسط تاسيس گرديد . اصول انقلابي آنها بر پايه ايدئولوژی التقاطي متشکل از تئوری اسلام شيعه و عقايد مارکسيستي شکل گرفت و اشاعه يافت و يکي از بازوهای عمل سازمان برای رسيدن به اهداف و مقاصد ش استفاده از ابزار نظامي و تروريستي بود . شايد 42 سال سابقه متفاوت مجاهدين دليل كافي براي قضاوتي متقن در باره آنها باشد.

 

List

 

در خصوص اين سازمان تا کنون حرف و سخن بسيار گفته شده است و جای حرف و حديث بسياری هم هست. آنچه سبب اين نوشتار شده است ، قرار گرفتن اين گروه در ليست تروريستي و طبقه بندی شده وزارت خارجه آمريکا مي باشد که از سال 1996 تا کنون نيز در خصوص اين سازمان دست نخورده و پا برجامانده است و به طور رسمي از سال 96 تا کنون اين مساله توسط روسای جمهور آمريکا نيز تاييد شده است. در ليست تروريستي وزارت خارجه آمريکا گروههايي همانند حماس و القاعده نيز وجود دارند که اعضا و هوادران آن در آمريکا دستگير و راهي زندان مي شوند . اما سازمان مجاهدين خلق با ظاهری دموکراتيک و گول زننده همچنان فعاليت اجتماعي خود را انجام مي دهد . آنها در آمريکا و اروپا کنفرانس برگزار مي کنند و در ساختمان نهادهای حقوق بشری اروپا تجمع مي کنند ، ظاهراً دست به افشاگری مي زنند و فارغ از گذشته و حال و غافل از وضعيت كنوني شان ، خود را بزرگترين و اصلي ترين آلترناتيو حکومت ايران مي دانند .

در سال 2003 و پيش از جمع آوری ادوات نظامي آنها توسط آمريکا ، آنها روزانه بين 5 تا 10 هزار دلار از مسافران بين المللي فرودگاه لس آنجلس به اسم قربانيان دولت ايران جمع آوری مي کردند اما بعداً آن را در تجارت خودکار در دوبي شستشو مي دادند و از آن برای خريد اسلحه استفاده مي کردند . اين سازمان در مواضع دائمي خود مقابله با امپرياليسم و در راس آن آمريکا را همواره مد نظر خود قرار داده است اما به فراخور زمان و اجرای شيوه های آفتاب پرستي ، در زمان حاضر اعلام کرده که از مسائل گذشته دوری جسته است . بمب گذاری سلاح مورد پسند مجاهدين بوده است که مکررا توسط سازمان بر عليه منافع آمريکا دنبال مي شد . به مناسبت ديدار نيکسون از ايران در سال 1972 سازمان مجاهدين بمب های زماني را در بيش از 10 نقطه تهران از جمله انجمن ايران و آمريکا ، دفتر اطلاعات آمريکا و دفاتر پپسي کولا و جنرال موتور منفجر ساخت . دفاتر خطوط هواپيمايي پان امريکن ، کمپاني نفتي شل و سازمانهای متعلق به بريتانيا نيز در سالهای بعد بيشترين خسارات را از اين گروه متحمل شدند . اين سازمان همچنين در دهه 1970 ، 6 نفر از اتباع آمريکا را ترور کرد که شامل :

سرهنگ نيروی هوايي پال . شيفر در 21 مه 1975

سرهنگ دوم لوئيس ال . هاوکينز در 2 ژوئن 1973

سرهنگ دوم نيروی هوايي جک ترنر در 21 مه 1975

دونالد جي اسميت ( موسسه ) راکول اينترنشنال در 28 اوت 1976

رابرت آر. گرانگرد ( موسسه ) راکول اينترنشنال در 28 اوت 1976

ويليام سي. کاترل ( موسسه ) راکول اينترنشنال در 28 اوت 1976

اين سازمان پس از کش و قوسهای فراوان با حکومت محمد رضا پهلوی ، پس از پيروزی انقلاب اسلامي نيز خيلي زود با حکومت ايران دچار شکاف شد و دور جديدی از ترورها را در سال 1981 آغاز کرد . ايدئولوژی مارکسيستي اين سازمان باعث شده تا گروهک مزبور هيچ گاه دست ا زتخاصم ذاتي با دولت آمريکا برندارد . منتقدان ، گروه مجاهدين را سازماني فرقه اي و تروريستي مي دانند که از تعقيب قانوني در ايالات متحده فرار کرده ، فقط به اين علت که مي تواند نقطه فشاري عليه ايران باشد اما سازمان مجاهدين همراه با نامهاي پوششي اش ، ادعا مي کند که دهها هزار هوادار در سراسر جهان دارد که بسياری از آنها به مسعود و مريم وفادار هستند و عليرغم اظهارات مجاهدين مبني بر اينکه ايدئولوژی انقلابي خود را کنار گذاشته و اکنون از دموکراسي ليبرالي جانبداری مي کند ولي هيچ نوشته يا سند علني پيرامون مباحث يا مذاکرات در مورد چرخشهای چشمگير در مواضع اعلام شده مجاهدين وجود ندارد .

وزارت امور خارجه آمريکا هم به دلايل و موارد عديده ای اين سازمان را در ليست تروريستي قرار داده است ک شامل کشتار اکراد عراق با همکاری صدام در سال 1991 ، کشتار شيعيان جنوب عراق ، قتل آمريکايي ها در دهه 1970 ميلادی ، حمايت از تسخير سفارت آمريكا در ايران، مخالفت با آزادی گروگانهای آمريکايي ، آتش گشودن بر روی غير نظاميان و ترور هزاران ايراني ، شکنجه نيروهای سازمان ، خودسوزی ، طلاق های اجباری ، رفتارهای فرقه ای ، کيش شخصيتي رجوی ها ، پول شويي ، دزدی ، آدم ربايي و قاچاق انسان ، خمپاره زني و حمله به داخل مرزهای ايران و اتخاذ مواضع جانبدارانه و خوشحالي از انفجار برجهای دوقلو در 11 سپتامبر از عوامل اصلي قرار گرفتن و باقي ماندن سازمان در ليست تروريستي وزارت خارجه آمريکا مي باشد . اين سازمان همچنين در 25 آوريل 1992 در اقدامي هماهنگ با هجوم به نمايندگي های ايران در کانادا ، نيويورک ، آلمان ، فرانسه ، بريتانيا ، سوئيس ، هلند ، دانمارک ، سوئد، نروژ و استراليا خرابيهای زيادی به بار آورد که از چشم آمريکايي ها و تصميمات آنها دور نماند . در خصوص خرابکاريهای سازمان در ايران يکي از استنادات وزارت خارجه آمريکا برنامه های راديو مجاهد است که برای ايران پخش مي شد و مسئوليت خشونت داخلي را در سرتاسر ايران بر عهده گرفته اند . اعمالي همانند : پرتاب نارنجک به منزل يک نماينده مجلس در کوهدشت لرستان ، بمب گذاری در 12 اکتبر 1992 در نزديکي مرقد امام خميني(ره)، انفجار در پادگان سپاه پاسداران در 26 اکتبر در شهرک قصر فيروزه ، در ژوئن 1993 بمب گذاری در پالايشگاه نفت و ديگر نقاط جنوب و غرب تهران ، تهاجماتي بوسيله خمپاره ، مين ، تله های انفجاری ، بمب و آتش سوزی ، انفجار بمب در خيابان ها و بخشهای مختلف شهرهای سراسر ايران.

به نوشته روزنامه واشنگتن تايمز . مقامهای حکومت امريکا عقيده دارند اين سازمان در ايران از پشتيباني مردمي برخوردار نيست و وزارت خارجه آمريکا نيز اين سازمان را سازماني تروريستي مي شمارد زيرا با ارزشهای جامعه آمريکا سازگار نمي باشد . آنچه مسلم است اينکه سازمان مجاهدين خلق برای خروج از ليست تروريستي اتحاديه اروپا و آمريکا تا کنون اقدام عملي و قابل اعتنايي انجام نداده و صرفاً با اتخاذ ژستهای آزادی خواهي اعمال تروريستي خود را از زبان مريم رجوی مربوط به قرن گذشته دانسته است اما بايد تاکيد کرد که مناسبات فرقه ای همچنان در سازمان ، شورای ملي مقاومت و اشرف وجود دارد .


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31