لشکر ۵۷ چگونه منافقین را زمین‌گیر کرد؟

13980509154816803180033710

رزمندگان ایران اسلامی دوران هشت سال دفاع مقدس را با دستان خالی و با نیروی توکل، شجاعت و اراده در مقابل دشمن متجاوز بعثی و استکبار جهانی مقاومت کردند و نبردی تاریخی به‌ثبت رساندند.

دشمن در دوران دفاع‌مقدس مقابل حماسه‌آفرینی فرزند رو‌ح‌الله تسلیم شده‌بود دست به دامان غرب شد تا با وساطت غرب، سازمان ملل و قطعنامه از باتلاقی که برای خود کنده‌بود، بیرون بیاید.

شش روز پس از قبول قطعنامه 598 شورای امنیت توسط ایران، نیروهای عراقی توافقات این قطعنامه را زیر پا گذاشت و به جنوب و حوالی خرمشهر حمله کردند تا راه نفوذ برای ارتش مجاهدین خلق باز شود و برهمین اساس نیروهای دفاعی ایران در جبهه‌های جنوبی مستقر شدند.

سازمان مجاهدین خلق عملیاتی با نام «فروغ جاویدان» را از مرزهای غرب ایران آغاز کرد و عملیات مرصاد که پاتک نیروهای نظامی ایران در پاسخ به عملیات فروغ جاویدان بود در پنجم مرداد سال 67 با رمز«یا علی» به‌منظور مقابله با منافقین در منطقه اسلام‌آباد و کرند در غرب استان کرمانشاه آغاز شد.

 

افتخارآفرینی رزمندگان لرستان

عملیات مرصاد یکی از مهم‌ترین و موفقیت‌آمیزترین عملیات هشت سال دفاع مقدس بود که قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران را بار دیگر به جهانیان ثابت کرد. در این عملیات لشکر 57 سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان به‌کمک نیروهای ارتش با استقرار در منطقه قصرشیرین راه دشمن را سد کردند، از سوم تا هفتم مردادماه رزمندگان این استان جهت توجیه منطقه عملیاتی به شهر سرپل ذهاب وارد شدند و بلافاصله یک مقر فرماندهی را انتخاب و مقدمات حضور گردان‌ها را در این محور آماده ساختند.

گردان حمزه سیدالشهداء، پشتیبانی لشکر 57 در سرپل ذهاب و مابقی گردان‌ها در دره‌ شوهان در قسمت شرقی بین تنگه چهار زبر و سه‌راه اسلام‌آباد مستقر شدند.

 

 نابودی خانه‌های تیمی منافقین

سردار مرتضی کشکولی گفت: مرصاد یک حادثه نیست و منافقین از هواداران انقلاب اسلامی نبودند بلکه از روزی که شکل گرفتند و انقلاب ایدئولوژیک آنها شکل گرفت هیچ‌گاه با اسلام ناب رابطه‌ای نداشتند.

وی افزود: منافقین سال 57 که از زندان آزاد شدند اگر انقلابی بودند باید به خیل مردم و انقلابیون می‌پیوستند ولی این‌گونه نبود و به‌محض اینکه آزاد شدند خانه‌های تیمی تشکیل دادند و در ظاهر به نام دین جهت فریب افکار مردم و جوانان خودشان را به انقلاب اسلامی نزدیک می‌کردند، این در حالی بود که با قانون اساسی مخالف بودند و حتی یک روز در جبهه انقلاب نبودند.

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان عنوان کرد: گروه‌های مجاهدین خلق سال 60 جنگ مسلحانه را با مردم در چند شهر شروع کردند و همزمان با این جنگ ترورهای شخصیت‌های مذهبی، نظامی و مردم را به‌روش امروز داعش انجام می‌دادند، پس از بین رفتن آخرین خانه تیمی منافقین در فرانسه شورای ملی مقاومت را تشکیل دادند که علیه ایران کار کنند، ولی نتوانستند این مرکزیت را محقق کنند، چون بسیاری از کشورها این گروه منافقین را قبول نداشتند.

 

همدستی دشمنان با منافقین

وی ادامه داد: آن‌ها در بدو ورود به عراق ارتش آزادی‌بخش‌ را راه‌اندازی کردند، از یک سازمان چریکی به ارتش تبدیل شدند و تمام جهان پشت سر آنها بودند، هم‌چنین تمام تجهیزات را در اختیارشان می‌گذاشتند و یک سازمان تروریستی جهانی در مقابل انقلاب اسلامی قرار گرفت.

کشکولی گفت: منافقین در زمانی که مردم و مسئولان درگیر جنگ بودند از این فرصت استفاده می‌کردند و  نیروهای‌شان را به کشور می‌فرستادند‌ و ترورهایی انجام دادند، هرکس به آنها انتقاد می‌کرد، او را ساواک یا مزدور آمریکایی خطاب می‌کردند و به خانه‌های تیمی می‌بردند و مُسلح می‌کردند، بسیاری از جوانان ساده‌لوح نیز جذب این گروه‌ها می‌شدند.

 

77 شهید لرستان در عملیات مرصاد

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان با بیان اینکه در سال  67 که فشار جنگ بر ایران سنگین شده‌ بود و غربی‌ها و شوروی سابق پیش‌بینی می‌کردند که ایران در جنگ با شکست مواجه خواهد شد، منافقین‌ پس از قبولی قطعنامه 598 عملیات فروغ جاویدان را آغاز کردند، خاطرنشان کرد: همزمان با حمله منافقین پایگاه هوایی همدان، دزفول، شهر سقز و کلیه روستاهای کرمانشاه را بمباران شیمیایی کردند. به‌همین دلیل روز اول پایگاه‌های نوژه نتوانستند حمله هوایی کنند ولی روز دوم با مدیریت شهید صیاد شیرزای حمله هوایی بسیار خوبی انجام شد و طی دو روز 4هزار و 800نفر از منافقین کشته و مجروح شدند.

کشکولی اظهار داشت: پس از عملیات مرصاد مشروعیت ناشی از حمایت مردمی نظام، اقتدار و وحدت ملی ایران بسیار قوی‌تر شده‌ است.

عملیات مرصاد به‌عنوان آخرین عملیات هشت سال دفاع مقدس با موفقیت چشمگیری به پایان رسید که در این میان رزمندگان لرستان نقش بی‌بدیلی ایفا کردند به‌گونه‌ای که بیش از  77 شهید این عملیات مربوط به این استان است و بزرگ‌مردان این سرزمین توانستند آخرین برگ تاریخ جنگ را باافتخار ورق بزنند.


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31