« بازخوانی پرونده یک رئیس جمهور »

Banisadr1

تاریخ معلم انسان هاست ، تاریخ بستر تجربیات موفق و ناموفق پیشینیان و محل بروز و ظهور پیچیدگی های فردی و اجتماعی آدمیان است ، هر مقطع تاریخی همچنان که برای مقطع زمانی پس از خود یک تجربه گذشته است ، برای مقطع زمانی پیش از خود یک آینده تا حدود زیادی قابل پیش بینی .

همچنان که ما تاریخ را ساخته ایم ، آینده پدران ما تا حدود مؤثری توسط آنان قابل پیش بینی و اداره بوده است ، ای کاش گذشتگان ما بسیار بهتر از آنچه بوده اند می زیستند که در آن صورت ما نیز بهتر از آن چه هستیم می شدیم .

بنی صدر چگونه رئیس جمهور شد

نسل جوانی که اکنون در این کشور زندگی می کنند ، بسیاری از جریانات تاریخ معاصر پس از انقلاب را نمی شناسند ، یکی از حوادث تاریخی که می تواند درس مهمی برای نسل جوان به همراه داشته باشد ، ماجرای بسیار پیچیده اولین رئیس جمهور کشور ، سید ابوالحسن بنی صدر است .

ابوالحسن بنی صدر در یک خانواده روحانی در همدان دیده به جهان گشود ، پدرش حضرت آیت الله بنی صدر بود ، ابوالحسن بنی صدر پس از گذراندن تحصیلات خود در ایران برای ادامه تحصیل به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه سفر کرد .

زمانی که حضرت امام از عراق به نوفل لوشاتو در نزدیکی پاریس مسافرت کرد ، بنی صدر و دوستان ملی گرایش مانند ابراهیم یزدی و صادق قطب زاده سعی کردند به نحوی خود را به امام نزدیک کنند و کم و بیش در صحنه سیاسی کشور خودی نشان دهند .

به هنگام بازگشت حضرت امام به ایران نیز ، بنی صدر و دوستانش به ایران بازگشتند، رادیو تلویزیون آن روز که هنوز در دست پس مانده های رژیم طاغوت و ملی گرایان بود سعی می کرد در حد امکان شخصیت سازی کرده و کشور را به کام ملی گرایان ببرد .

پس از تشکیل دولت موقت به نخست وزیری بازرگان ، همه ارکان کشور در اختیار ملی گرایان قرار گرفت و صادق قطب زاده نیز مدیر صدا و سیما شد ، او که در این سمت سعی می کرد تا حق دوستانش را به خوبی ادا کند ، مهمترین فرصت ها را در اختیار بنی صدر قرار می داد .

بنی صدر در نطق های به اصطلاح کارشناسانه ! در صدا و سیمای آن روز ، همواره چنین وانمود می کرد که یک اندیشمند اقتصاددان و سیاستمدار بسیار کار کشته است ، وی که از پذیرش کارهای اجرایی امتناع می ورزید ، سرانجام دست به تأسیس روزنامه انقلاب اسلامی زد که عمده سرمقاله های آن به قلم خودش نگاشته می شد .

پس از استعفای دولت موقت ، بحث آمدن یا نیامدن بنی صدر به صحنه انتخابات ریاست جمهوری در مطبوعات وابسته به جریان روشنفکری غربی مطرح شد ، تا زمانی که ثبت نام نامزدها فرا رسید ، هنوز نامزدی بنی صدر قطعی نبود ، ولی این شیوه تبلیغی وی را در میان توده مردم مطرح ساخته بود .

بنی صدر در یک شگرد تبلیغاتی سعی کرد که محبوبیت حضرت امام را به نفع خود مصادره کند ، تلویزیون بنی صدر را در حالی نشان داد که برای دیدار حضرت امام می رود ، خبرنگار از او پرسید : " آیا برای ریاست جمهوری ثبت نام می کنید ؟ " وی پاسخ داد : " هنوز معلوم نیست ."

بنی صدر وارد بیت حضرت امام در جماران شد ، پس از خروج از بیت حضرت امام همان خبرنگار پرسید : " آیا برای ثبت نام تصمیم گرفته اید ؟ " و بنی صدر در پاسخ گفت : " آری ، قطعاً ثبت نام خواهم کرد ! "

وی با این شگرد تبلیغاتی چنین وانمود کرد که حضرت امام به او امر کرده است تا برای انتخابات ثبت نام نماید !

بنی صدر که از ماهها پیش خود را برای ریاست جمهوری آماده کرده بود ، ناگهان وارد صحنه شد و با ژست های متنوع ، دهها نوع تصویر و پوستر روشنفکرانه ای پخش کرد ، کاروان های تبلیغاتی به راه انداخت .

شگردهای تبلیغاتی به شیوه غرب را به کار گرفت و با تخریب شخصیت جدی ترین رقیب خود جلال الدین فارسی توانست گوی سبقت را از رقبا برباید و با یازده میلیون رأی از میان چهارده میلیون شرکت کننده در انتخابات واجد اکثریت آرا شود .

بنی صدر که از این همه رأی سرمست و مغرور شده بود ، برای تکیه زدن بر این پست مهم لحظه شماری می کرد ، به طوری که علیرغم بستری بودن حضرت امام به دلیل ناراحتی قلبی در بیمارستان ، با اصرار بیش از حد او جلسه تنفیذ حکم ریاست جمهوری اش در سالن بیمارستان تشکیل شد .

صحنه تنفیذ حکم هنوز در اذهان مانده است ، بنی صدر بی ادبانه پاها را روی هم انداخته و با قیافه ای متکبرانه از این ماجرا رنج می برد که علیرغم کسب یازده میلیون رأی چرا باید حکم ریاست جمهوری اش را امام تنفیذ کند ؟ !

حضرت امام بیاناتشان را با این جمله آغاز کرد : " حب الدنیا رأس کل خطیئه ، دنیا دوستی در رأس همه خطاها است ." سپس با نصایح حساب شده ای ، حکم ریاست جمهوری بنی صدر را تنفیذ کردند ، اما این حکم را به عدم تخلف بنی صدر از احکام اسلام و تبعیت از قانون اساسی ، مشروط کردند :

" بر اساس آن که ملت شریف ایران با اکثریت قاطع جناب آقای دکتر سید ابوالحسن بنی صدر را به ریاست جمهوری کشور جمهوری اسلامی ایران برگزیده اند و بر حسب آن که مشروعیت آن باید به نصب فقیه جامع الشرایط باشد ، اینجانب به موجب این حکم رأی ملت را تنفیذ و ایشان را به این سمت منصوب نمودم ، لکن تنفیذ و نصب اینجانب و رأی ملت مسلمان ایران محدود است به عدم تخلف ایشان از احکام مقدسه اسلام و تبعیت از قانون اساسی ایران ..... "

پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری بنی صدر وی و دوستانش که در دفتر هماهنگی های مردمی با رئیس جمهور فعالیت می کردند در یک تبلیغات گسترده چنین وانمود کردند که نیروهای اصولگرا و مذهبی به ویژه آنها که در کنار حضرت امام مشغول به خدمت هستند ، نمی گذارند رئیس جمهور شعارهای خود را جامعه عمل بپوشاند !

سوگندنامه ، فضای سیاسی _ خبری کشور مملو از سیاه نمایی های زشت ژورنالیستی بود ، از جمله مباحثی که در سطح مطبوعات و تریبون ها عنوان می شد عبارت بود از : تندروها جلوی فعالیت های بنی صدر را می گیرند ، مجلس شورای اسلامی سنگ اندازی و قوه قضائیه مانع تراشی می کند ، صدا و سیما اخبار رئیس جمهور را به خوبی منعکس نمی کند و آقای بهشتی و دوستانش انحصار طلب و تمامیت خواه هستند .

حضرت امام برای گرفتن بهانه از دست آنها ، جانشینی فرماندهی کل قوا را نیز به بنی صدر واگذار کرد تا دیگر هیچ عذری باقی نماند ، امام با تیزبینی خاصی به مناسبت های مختلف از بنی صدر به عنوان یک رئیس جمهور مردمی حمایت و گاه تعریف می کردند تا علیرغم تمام حمایت ها ، بنی صدر بهانه ای برای پوشاندن ضعف های خود نداشته باشد و حقایق برای مردم روشن شود .

با این همه هر روز که می گذشت بر قدرت طلبی های بنی صدر افزوده می شد و در حالی که حزب دفتر هماهنگی مردمی با رئیس جمهور بر همه ارکان کشور پنجه انداخته بود ، پرچم ناامیدی و ابهام بر سرنوشت جنگ سایه انداخته بود.

سپاه پاسداران به دلیل عدم حمایت های مالی و نظامی بنی صدر عملاً خلع سلاح شده و انگیزه ها در ارتش خشکیده بود ، فرماندهان عالی رتبه متدین و مؤمن ارتش مانند شهید صیاد شیرازی از کار بر کنار شده و نیروهای غیر مؤمن بر جایگاه آنان تکیه زده بودند.

با این حرکت های مرموزانه ، کشور اسلامی در آستانه تسلیم به بیگانگان بود ، اگر روشن بینی حضرت امام و تلاش شخصیت هایی چون شهید بهشتی و مقام معظم رهبری و .... نبود در همان روزهای نخست انقلاب بزرگ ملت ایران شکست می خورد و امروز فشار چکمه پوشان آمریکایی بر گرده این مردم احساس می شد .

 

 

ادامه دارد

 

 


مطالب پربازدید سایت

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

فرزند شهید آقامیری می‌گوید منافقین باید به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید ترور: منافقین به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید آستانه پرست در دیدار با دبیرکل بنیاد هابیلیان خواستار شد:

باید انتقام خون شهدای ترور از منافقین سفاک گرفته شود

مروری بر جنایات گروهک تروریستی منافقین؛

ترور شهید عشرت اسکندری بر سر سفره صبحانه

روایتی از ترور شهید گودرزی به دست منافقین؛

ابراز امیدواری درباره نتایج دادگاه

جدیدترین مطالب

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

روایتی از ترور شهید گودرزی به دست منافقین؛

ابراز امیدواری درباره نتایج دادگاه

مروری بر جنایات گروهک تروریستی منافقین؛

ترور شهید عشرت اسکندری بر سر سفره صبحانه

فرزند شهید آستانه پرست در دیدار با دبیرکل بنیاد هابیلیان خواستار شد:

باید انتقام خون شهدای ترور از منافقین سفاک گرفته شود

فرزند شهید آقامیری می‌گوید منافقین باید به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید ترور: منافقین به اشد مجازات محکوم شوند

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان