آمریکا و جنایت جنگ جهانی اول

Jangejahani

بسیاری معتقدند که وقوع جنگ جهانی اول و متعاقبا ورود ایالات متحده آمریکا به این جنگ، نقطه عطفی در تبدیل آمریکا به قدرتی جهانی بود. ماجرای ورود آمریکا به این جنگ از زمانی شروع شد که یک زیردریایی آلمانی اقدام به حمله به یک کشتی انگلیسی نمود که در آن حدود 1200 مسافر کشته شدند و این در حالی بود که صدها تن از آنان آمریکایی بودند. همین مساله بهانه‌ای شد تا آمریکا از تاریخ 6 آوریل 1917 به شکل رسمی و به ادعای سیاستمداران برای حفظ عزت نفس ملی، وارد جنگ جهانی اول علیه آلمان شود. آنها آلمان را مسئول هرگونه خسارت جانی و مالی به آمریکا می‌دانستند. بنابراین تصمیم، هزاران نظامی آمریکایی به نیروهای فرانسه، کانادا و انگلیس پیوستند تا در جنگ رویارو با آلمان به پیروزی برسند.

ایالات متحده آمریکا برای نمایش قدرت خود و دستیابی به اهداف جنگ طلبانه، در اقدامی جسورانه در ژوئن 1917، حدود 14 هزار سرباز خود را در سواحل فرانسه پیاده نمود تا جنگ و کشتار در اروپا به اوج خود برسد و بتواند فرانسه را از حمله و تصرف آلمان برهاند. بنابراین با اتحاد متفقین که آمریکا، فرانسه و بریتانیا در راس بودند پیروزی در جنگ برای آنها حاصل شد.

بدین ترتیب جنگی که به بهای جان 40 میلیون انسان در جهان تمام شده بود، مقدمه ای شد برای گسترش نفوذ اقتصادی و قدرتمندی آمریکا در جهان. بانک‌های آمریکایی تبدیل به یکی از بزرگترین وام‌دهنده‌گان به کشورهای شکست خورده و خسارت دیده، شده بودند و روز به روز هم در عرصه جهانی قدرتمند تر می‌شدند. در این زمینه تحرکات سیاسی برای تشکیل جامعه ملل و اقدامات انسان دوستانه زمینه ساز روند قدرتمند تر شدن بود.

گذشته از دخالت آمریکا در جنگ جهانی اول، این جنگ به عنوان یکی از بزرگترین جنایات بشری در کل تاریخ و بالاخص در تاریخ اروپا محسوب می شود. تلفات این جنگ، تا آن تاریخ در کل جهان بی‌سابقه بود. در جنگ جهانی اول برای نخستین بار از سلاح های شیمیایی استفاده شده بود، بمباران هوایی مناطق غیرنظامی، کشتار غیرنظامیان به صورت گسترده و به خاک و خون کشیده شدن چندین کشور غربی صورت گرفته بود. جنگی که مسببان آن نیز غربیان بودند که امروزه ادعاهای مربوط به حقوق بشر و صلح‌دوستی را چنان مطرح می‌نمایند که این حجم از جنایت و کشتار را در مخیله نمی گنجاند.

جنگ و خشونت در طی جنگ جهانی اول تنها محدود به چند سال نبود. عواقب و پیامدهای این جنگ ویرانگر تا سالها منطقه اروپا و حتی سایر مناطق را نیز تحت تاثیر قرار داد. نقطه پایانی چندین پادشاهی از جمله پادشاهی های عثمانی، اتریش مجارستان، آلمان و روسیه تزاری شد، غرامتهای سنگین بر آلمان، مقدمه جنگ جهانی دوم شد و در نهایت هم به ظهور فاشیسم در ایتالیا انجامید.

با مروری کوتاه بر اقدامات جنگ‌طلبانه غرب و بالاخص آمریکا با اهداف سلطه جویانه و قدرت‌طلبانه در طی جنگ جهانی اول به این نتیجه کوتاه می توان دست یافت که این اقدامات خشونت‌طلبانه قدرت‌های غربی که به کشته و زخمی شدن دهها میلیون انسان انجامید، خود چیزی کمتر از تروریسم نبود؛ آن هم در بعد جهانی که توانستند چندین و چند کشور اروپایی و غیر اروپایی را به خاک و خون کشیده و سرنوشت ملتها و دولت ها را در مسیر مطلوب خودشان قرار دادند. اقدامات خشونت‌طلبانه ای که در جهان امروز از طرف هیچ دولت و جامعه‌ای قابل پذیرش نیست.

نویسنده: معصومه طالبی


مطالب پربازدید سایت

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

جدیدترین مطالب

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)

باز هم تروریسم و باز هم کاپشن صورتی

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

سعید کریمی از مجروحان حمله تروریستی راسک و چابهار عیادت کرد

وضعیت مجروحان حمله تروریستی چابهار و راسک

محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی

ورود کمیسیون امنیت ملی به حمله تروریستی راسک و چابهار

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور:

عناصر تروریستی راسک و چابهار ملیت غیر ایرانی دارند

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان