گروه فرقان (1)

Forqan 2

مقدمه :

انقلاب اسلامي ايران در فرآيند تكوين و تثبيت خود ، چالش هاي بزرگي را پشت سر نهاده است . يكي از اين چالش ها ،‌ مخالفت گروه هاي سياسي با حاكميت نظام اسلامي بود . گروه هاي سياسي _ نظامي كه عمدتاً در طول حكومت رژيم ستم شاهي با اين رژيم مبارزه مي كردند ، در سال هاي منتهي به پيروزي انقلاب از درگيري با امام و نيروهاي اسلام گرا پرهيز كردند ، اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي ، بنيادهاي فكري خود را آشكار كرده و به مقابله آشكار با نظام نوپاي اسلامي اقدام كردند .

در اين ميان گروه كوچك و بسيار محدود فرقان كه سابقه ديگر گروه ها را هم در كارنامه خويش نداشت ، تنها به دليل هويت سازي به حركات تروريستي اقدام كرد تا از اين رهگذر نامي در ميان مخالفان در آورد .

گروه فرقان به رهبري روحاني جوان و درس ناخوانده اي و به بهانه مبارزه با زر و زور و تزوير ، متفكران و شخصيت هاي كم نظيري را از انقلاب اسلامي گرفت كه جبران فقدان اين شخصيت هاي مهم انقلاب ، نيازمند سال ها تلاش علمي و معرفتي است تا اندوخته هايي چون شهيدان : مطهري ، مفتح ، قاضي طباطبايي و حاج مهدي عراقي را به جامعه تحويل داد .

مركز اسناد انقلاب اسلامي در راستاي اهداف علمي و انقلابي خود كتاب حاضر را به جامعه علمي كشور تقديم مي كند تا گام ديگري در راه تبيين و تدوين تاريخ انقلاب اسلامي برداشته باشد .

ضمن تشكر از آقاي علي كردي ، محقق ارجمند اين كتاب ، از زحمات آقاي دكتر منصور طبيعي معاون محترم پژوهشي و همكاران محترم در معاونت انتشارات قدرداني مي شود .

 

مركز اسناد انقلاب اسلامي

* * * * * * *

پيشگفتار :

در تاريخ تفكر و زندگي بشر دو جريان كلي حق و باطل وجود دارد ، اما گاه اتفاق مي افتد كه گروه هايي از جريان باطل ، در جهت حيثيت حق بهره برداري مي كنند و لباس حق بر خود مي پوشند . آنها مصرانه خود را حق طلب معرفي مي كنند و از جريان حق براي هويت سازي خود مدد مي گيرند ؛‌ در حالي كه نمادهايي از جريان باطل هستند و تشخيص آنها به دشواري صورت مي گيرد .

اين شاخه از جريان باطل چون اهل تلبيس و پنهان كاري مي باشند ، هر لحظه مي توانند به شكل جديدي خودنمايي كنند و فكر و احساسات آنها دائماً تحت تأثير وسوسه هاي انحرافي است . هر چند تمام باطل گرايان با دين و دينداران دشمني مي ورزند ، اما اين جريان حق نما ، مدعي پيروي از دين است .

به رغم ادعاي حق طلبي شان ، يكي از ويژگي هاي بارز آنان دوستي با دشمنان حق و دشمني با دوستان حق است . جريان باطل حق نما ، دوستان خود را از دشمنان خدا و دين گزينش مي كند . همين ويژگي است كه حق طلبان بايد در راستاي افشاي اهل باطل حق نما از آن استفاده كامل نمايند .

اهل باطل حق نما ، فرجام تحقير آميزي دارند و خواري و حقارت در انتظار آنان است . در عرف سياسي جامعه ما به گروه هاي منشعب از جريان باطل كه حق نمايي مي كنند ، " التقاطيون " گفته مي شود . التقاطيون خود را حق مي پندارند و بر باطل بودن خود اعتقادي ندارند . آنان قاطعانه با جريان حق درگير مي شوند ، در حالي كه جريان نفاق به عيب جويي و تمسخر مؤمنين مي پردازند .

اغلب تهديدات التقاطيون از نوع سخت افزاري است و خود بزرگ بين ، لجوج ، بدبين و ستيزه جو هستند . التقاطيون در معنويت و عبادت سرسخت و سطحي هستند . در واقع ، نمونه تاريخي التقاطيون ، خوارج عصر اميرالمؤمنين (ع) را به ذهن متبادر مي كند كه سرسختانه از باطل خود در لباس حق دفاع مي كردند .

در فضاي سياسي قبل و به ويژه بعد از انقلاب اسلامي ، گروه فرقان به رهبري اكبر گودرزي ، از مصاديق بارز خوارج عصر انقلاب اسلامي هستند . گودرزي فعاليت هاي مذهبي خود را در مساجد جنوب تهران آغاز كرد و در سال 1355 به مسجد " خمسه قلهك "‌ راه يافت . در اين مساجد شروع به جذب نيرو كرد و تأثير بسزايي بر افكار و انديشه هاي جوانان و نوجوانان اين مساجد گذاشت .

اكبر گودرزي به ترجمه و تفسير آيات قرآني اقدام مي نمود و از روايات اهل بيت (ع) كمترين استفاده اي در تفسير نمي كرد ؛ در واقع روش نويني در تفسير غلط و بر اساس سليقه شخصي ارائه داد . وي كه شديداً از شريعتي و بنيانگذاران اوليه سازمان مجاهدين خلق ايران (منافقين) تأثير گرفته بود ، تلاش مي كرد تا تفسيري مادي و انقلابي از قرآن و اصول اعتقادي اسلام ارائه دهد و اين برداشت ها را به نام " ايدئولوژي توحيدي " به هوادارانش عرضه مي كرد .

گروه فرقان پس از پيروزي انقلاب اسلامي و در ضديّت شديد با روحانيت مبارز و آگاه ، مشي بسيار راديكال و تندي عليه انقلاب اتخاذ كرد . اوج دشمني هاي فرقان با انقلاب اسلامي در ترور شخصيت هاي اسلامي و انقلابي تجلّي يافت .

در رويكرد تروريستي گروه فرقان افرادي چون : استاد مطهري ، دكتر مفتح ، آيت الله قاضي طباطبايي و حاج مهدي عراقي به درجه رفيع شهادت نائل آمدند و شخصيت هايي چون : آيت الله هاشمي رفسنجاني ، آيت الله رباني شيرازي و حسين مهديان مجروح كينه توزي هاي فرقان شدند . متفكران ديگري چون : شهيد مظلوم آيت الله بهشتي و دكتر محمد جواد باهنر و ده ها نفر ديگر نيز در فهرست ترور فرقان قرار داشتند .

سرانجام با يك سلسله عمليات هاي اطلاعاتي ، خانه هاي تيمي فرقان شناسايي و اكبر گودرزي در 18 دي ماه 1358 دستگير شد . پس از بازجويي و محاكمه اعضاي گروه فرقان ، اكبر گودرزي و پنج تن ديگر از سران اين گروه كوچك در تاريخ 3/3/1359 اعدام و ديگران با محكوميت هاي مختلفي مجازات شدند .

تحقيق حاضر كه به رغم كمبود منابع ، سختي هاي خاص خود را داشته است ، در سه بخش تنظيم شده است :

بخش اول ،‌ به بررسي و شناخت مختصري از ايدئولوژي فرقان و ريشه هاي آن اختصاص دارد و ديدگاه امام خميني را نسبت به گروههاي التقاطي ارائه كرده است .

بخش دوم ، به مراحل شكل گيري و فعاليت هاي فرقان در قبل و بعد از انقلاب اختصاص دارد .

يكي از فصل هاي مهم اين بخش توضيح فعاليت هاي فرقان پس از پيروزي انقلاب اسلامي كه مهم ترين اين فعاليت ها ترور چهره هاي اسلامي و انقلابي مي باشد و در حقيقت ضربه هاي جبران ناپذيري بر انقلاب اسلامي بود . در همين فصل از كتاب به دستگيري ، محاكمه و واكنش فرقاني ها در قبال مرگ اكبر گودرزي پرداخته ايم .

در بخش سوم و پاياني ، برخي از مواضع و ديدگاه هاي فرقان درباره موضوعاتي چون : كردستان ، برپايي نظام اسلامي و جنگ تحميلي عراق عليه ايران بررسي شده است . اسناد و تصاويري از اين گروه در پايان كتاب آورده شده است .

در پايان از عزيزاني كه در مركز اسناد انقلاب اسلامي حقير را در تدوين اين كتاب ياري كرده اند بي نهايت سپاسگزارم . علي كردي

 

* * * * * * *

« بخش اول »

خاستگاه و ديدگاه هاي ايدئولوژيك گروه فرقان

فصل اول : فرقان و ايدئولوژي

گروه فرقان يكي از گروه هاي فكري – سياسي بود كه در اواخر سال 1355 به رهبري روحاني درس نخوانده اي به نام "‌ اكبر گودرزي "‌ در برخي از مساجد تهران به جذب نيرو اقدام كرد . آغاز فعاليت اكبر گودرزي با تدريس قرآن و تفسير برخي آيات و سوره هاي قرآني توسعه يافت .

گودرزي با مطالعه آثار دكتر علي شريعتي ، مرحوم آيت الله طالقاني و برخي دست نوشته هاي كادرهاي گذشته سازمان مجاهدين خلق ، به قرائت نويني از دين و معرفت ديني دست يافت . او براي اين كه به ايدئولوژي جديد خود مشروعيت دهد ، حلقه ها و كلاس هاي درس خويش را صرفاً با قرآن و نهج البلاغه سپري مي كرد ، اما برداشت هاي خود را ، كه فاقد هر گونه وجاهت علمي از ديدگاه قرآن و دين مبين اسلام بود ، به تأثير از عقلانيت و فضاي متأثر از مدرنيته تبيين مي كرد .

او قاطعانه از " جامعه توحيدي " و حاكميت " الله " سخن مي راند ،‌ اما بدون ديدگاه فلسفي و حتي ايدئولوژيك ،‌ طبعاً به پاره اي از شعارهاي انقلابي در چارچوب آموزه هاي ديني بسنده مي كرد ، از اين رو طرفداراني سطحي نگر و كم عمق تربيت كرد كه با حداقل مفاهيم ديني ، فلسفي و ايدئولوژيك آشنايي نداشتند .

به عبارت روشن تر مي توان اكبر گودرزي و گروه فرقان را از جريان هايي به شمار آورد كه به دين نگاه ابزاري داشتند . وي بيشترين مخالفت خود را با حوزه هاي ديني و روحانيت اظهار مي كرد كه بر اساس ايدئولوژي ناقص و نافرجام وي ، عمر مفيدشان به سر آمده بود .

آنان با مطالعه آثاري چند از روشنفكران ديني ، نه تنها با دينداران به مبارزه برخاستند ، بلكه با دينداران روشنفكري كه با مقتضيات زمان حركت مي كردند و قرائت هاي خشك و تحجر مآبانه را از چهره اسلام زدوده بودند نيز به شدت مخالف بودند .

گودرزي معتقد بود روحانيت بايد جاي خود را به حريف توانمندش يعني روشنفكري ديني بدهد و به بيان فرقاني ها دست از انحصار دين بردارد . فرقان هيچ گونه مخالفتي با اصول اسلامي و فلسفه اسلامي از لحاظ معرفتي ندارد .

آنها همچون يك مسلمان به خدا ، قرآن ، نبوت و معاد اعتقاد داشتند ؛ همچون يك شيعي دل سوخته به امامت و ولايت و امامت امام زمان (عج) و عصر غيبت و ظهور منجي معتقد بودند ؛ اجتهاد و مجاهدت در راه فهم دين را پذيرفته بودند ، اما خمير مايه اصلي ايدئولوژي آنها مخالفت با روحانيت و به بيان فصيح تر تبليغ تز "‌ اسلام منهاي روحانيت " بود .

به همين منظور ، برخي از آراء و ديدگاه هاي ايدئولوژيك آنها ارائه مي شود تا شناخت بيشتري نسبت به برداشت هاي ديني و ايدئولوژيك اين گروه كسب شود . اما همچنان معتقديم كه اين گروه فاقد چارچوب هاي متعارف ايدئولوژيك است .

فرقانيسم در واقع يك جريان فكري _ سياسي در مقابل و در پارادوكس با جريان اصيل اسلام ناب محمدي (ص) است ،‌ با مشاهده وقايع تاريخي در مي يابيم كه فرقانيسم يك جريان خلق الساعه و ناگهاني نبود كه به سرعت زاده شود و به سرعت نيز از بين برود ، بلكه ريشه در گذشته اي دارد كه همچنان در آينده نيز در تكاپوست تا بنا به مقتضيات زمان صورت هاي مختلفي از اين نحله فكري را آشكار سازد .

جرياني كه ريشه تاريخي آن به سابقه دين مبين اسلام نيز بر مي گردد و در عصر پيامبر اكرم (ص) متجلي شد . جرياني كه به تصريح قرآن در زمان خود پيامبر (ص) نيز در قالب شعار " كتاب منهاي پيامبر " ، " ما انزل الله منهاي رسول " و " قرآن منهاي سنت " مطرح بوده و در اواخر عمر آن حضرت به ويژه پس از رحلتش تحت عنوان « حسبنا كتاب الله » و كتاب خدا ما را كافي است ، مطرح گرديد . (1)

 

 

پی نوشت:

1. علي ابوالحسني منذر ، تبييني از فلسفه سياسي ، اجتماعي ، اخلاقي و فرهنگي فرقانيسم ،‌ قم انتشارات كوثر ، بي تا ، ص 9 ؛ همچنين رجوع شود به قرآن كريم ، سوره نساء ، آيه 6 .

 


مطالب پربازدید سایت

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

فرزند شهید آقامیری می‌گوید منافقین باید به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید ترور: منافقین به اشد مجازات محکوم شوند

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار جمعی از جوانان و نوجوانان بهشهری:

حیات رژیم صهیونیستی وابسته به ترور است

فرزند شهید آستانه پرست در دیدار با دبیرکل بنیاد هابیلیان خواستار شد:

باید انتقام خون شهدای ترور از منافقین سفاک گرفته شود

جدیدترین مطالب

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

فرزند شهید آستانه پرست در دیدار با دبیرکل بنیاد هابیلیان خواستار شد:

باید انتقام خون شهدای ترور از منافقین سفاک گرفته شود

فرزند شهید آقامیری می‌گوید منافقین باید به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید ترور: منافقین به اشد مجازات محکوم شوند

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار جمعی از جوانان و نوجوانان بهشهری:

حیات رژیم صهیونیستی وابسته به ترور است

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)

باز هم تروریسم و باز هم کاپشن صورتی

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان