راهبردهای دفاع از قربانیان ترور

Terorism4

حسین ناطق نوری فرزند شهید عباسعلی ناطق نوری از شهدای هفتم تیر1360؛

یکبار دیگر برپایی کنگره شهدای ترور، میعادگاه تجلی بخش قطعات تاریخ خشونت و ترور در کشور، فرا رسید. این حوادث تلخ تاریخی، حادثه های غیر منتظره و غیرمترقبه جدای از تاریخ استقلال طلبی و بیداری و آزادی در کشور نمی‌باشد؛ حقله ای از زنجیره ترورها و جنایات تاریخی است که بر ملت ما روا داشته شد و یک واکنش قابل پیش بینی در شرائط ناکامی بدخواهان در قبال تسلط منطق در فضای گفتمان انقلاب اسلامی بوده است.

بیشک برگزاری چنین نشست های معظمی میتواند یکبار دیگر موضوع مهم دفاع از حقوق قربانیان ترور و بازماندگان آسیب دیده در صحنه جنایت را در کانون توجه و مرکز ثقل وجدان های بیدار و مسئول جامعه قرار دهد.

کنگره بزرگداشت خاطره شهیدان ترور، جلوه گاه ترسیم خط خونی است که در میعادگاه زمان و در چارچوب آرمان " والوتر الموتور" در انتظار مطالبه حق تاریخی خود است.

برگزاری بزرگداشت شهدای ترور، زنده نگهداشتن مطالبات خونخواهی و انتقال آن به درون وجدان های مسئول جامعه است که رسالتمدار پیگیری خون بهاء رادمردانی هستند که گناه شان دفاع از آزادگی و حفظ بزرگواری ملتی است که همواره آماج مطامع استعماری بوده اند.

درست است که خون شهیدان همیشه مایه تثبیت حیات و استحکام آرمان و انرژی بخش حرکت انقلابی مردم بوده است، اما نباید این مسئله موجب گردد تا مطالبه خون‌ بهای شهیدان ترور به دست غفلت و فراموشی سپرده شود و از حوزه پیگیری مستمر و مسئولانه متولیان امور اطلاعاتی ، امنیتی و قضائی خارج شود.

خونی که مجاهد راه خدا به انتخاب خود در میدان نبرد آگاهانه تقدیم میکند، خدا خریدار آن و خونبهای اوست، لکن مطالبه بهای خون‌ شهیدان ترور که در عین حال که آماده جانفشانی برای خدا بوده اند ولی ناجوانمردانه حق حیاتشان تهدید گردید، بر عهده وجدانهای بیدار و مسئول جامعه و در حیطه مسئولیت بلا منازع قضائی و پیگیری‌های موثر متولیان دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی و قضائی است که در قبال بازماندگان شهیدان ترور همیشه مسئول هستند. مسئولیتی که تحققش در سی و سه سال گذشته در موارد کثیری با غفلت و ناکامی و قصور همراه بوده است.

جنبه های بازدارندگی تروریسم در راهبردهای دفاع از قربانیان ترور

اختلاف افکنی، تفرقه گرائی، تنش آفرینی، ارعابگری و اقدامات تروریستی و جنایات سازمان‌یافته، زنجیره شومی است که قدمتی به بلندای تاريخ پيدايش بشر دارد. مهمتر از سابقه منازعات خونين نوع انسان در حافظه تاريخی ملائکه، ارزش نهفته در صحنه آرائی الهی برای خلقتی نو است که فلسفه بعثت انبیاء بر مدار مدیریت این عارضه شوم تاریخی استوار شده است.

به نظر میرسد اھميت و ارزش پا بر عرصه هستی نهادن بشر در دوره اخیر خلقت و پيگيری اهداف خداوند از تکوین چنین امری، به حدی بود  که چنين پيشداوری و ذهنیتی از سوی ملائکه، از جايگاه شايسته قابل توجهی برخوردار نباشد. زیرا جلوه های رفتاری مبتنی بر جنگ یا صلح، تفرقه یا وحدت ، خشونت یا رافت و نیز عشق یا نفرت به خودی خود و بدون در نظر داشتن انگیره ها و جهت گیری های آنها، فاقد شاخص های سنجش و ارزیابی است.

این افتخار بزرگی برای پیروان ادیان ابراهیمی خصوصا اسلام است که در رویه تاریخی مسلمانها جز راه بحث و نظر، مناظره و جدال احسن رویه دیگری به رسمیت شناخته نمیشود. دین اسلام دین تعادل و مدافع رفتار متعادل است. اسلام دیانت خرد ورزی و واقع نگری است. مبشر احسن شناسی در نگاه ها، عقاید و مواضع مومنان بخدا است و پیروان خود رااز نگاه‌های غیر عالمانه و تقلیدگونه برحذر داشته است: فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ.

رویه خشونت‌گرائی و ارتکاب جنایات انسانی مانند حادثه کشتار مردم در ابرقو توسط بهائیت ، حادثه فجیع قتل شیعیان مظلوم در روستای «زاویه ابومسلم» مصر، شهادت استاد مطهری توسط فرقان و قتل علمای اهل سنت توسط داعش ، که رخدادهای نمایشی یک سکه است، سیره و سنت متاثر از اخلاق و رویه هائی است که پیشتر هم نبردهای سی ساله را تجربه کرده و فرقه های دست‌ پرورده همان مراجع، راه تکفیر و قتل و غارت و تعرض به حقوق انسانها را برگزیده بودند.

جمهوری اسلامی ایران که خود بزرگترین قربانی بلوا و تلاش وحدت شکن و تفرقه گرای و انتقامجویی و اقدامات تروریستی گروهک‌های سیاسی، در تاریخ سی و سه ساله خود بوده است ، نمونه تجربه پاک و مبرا از این نوع پیرایه ها و آلودگی هاست.

از حوادث گنبد تا بلوای کردستان، از قضایای آذربایجان تا بلوچستان ، بیش از آنکه متاثر از فرقه گرائی دینی باشد، صحنه آرائی برای تعقیب مطامع و اهداف سیاسی جدائی طلبانه گروهک ها به نفع قدرتهای استعماری و بر هم زننده نظم ناشی از اندیشه ولایت فقیه بود. تروریسم تجلی بروز تنفر و انتقامجوئی توام با اعمال خشونت است که عشق و زندگی را هدف قرار میدهد.

تعرض به حق حیات و حق بقاء بیش از 125 هزار نفر قربانیان ترور در جهان بر اساس یک تحقیق آکادمیک ، که سهم کشور من از این میزان ، بیش از 17هزار نفر از زن و مرد و کودک، قربانی مطامع سیاسی سازمان‌های مخوف و جنایتکار تروریستی که از عصر مشروطه خواهی مانند بابیه و بهائیه و در دهه شصت و هفتاد قبل و بعد از انقلاب اسلامی نظیر مجاهدین خلق موسوم به منافقین، گروه فرقان، کومله ، دموکرات، و این اواخر ریگی و مانند آن قرار گرفتند ، بسیار تاسف بار است.

از منظر پشتیبانان تروریسم؛ خصوصا تروریسم چند ملیتی، همواره گزينة ناکارآمد "ائتلاف براي جنگ" در مناطق مختلف جهان، جایگزین "ائتلاف براي صلح پايدار" در سراسر جهان است.  در حالیکه راه حل‌های مبتنی بر مداخله و برخورد نظامی و تروریسم، چون مردم بی‌گناه را قربانی میکند، مایه نفرت جهانیان است.

آنچه در ایران اسلامی بر آن تاکید شده و در قالب مجامع ملی و بین المللی تبلیغ میشود، تعابیری نظیر: "بیم بی‌توجهی به کرامت حقوق انسانی"، تقدم " گفت‌وگو بر ستیز" و "ترجیح اعتدال بر افراط "، جهانی عاری از افراط و خشونت ، دوران حاکمیت عقل و تدبیر، منطق و گفت‌وگو و برنامه‌ریزی علمی برای پیشرفت و توسعه پایدار" می‌باشد.

تروریسم بدون تردید خشن ترین و وحشیانه ترین شکل نقض حقوق بشر است. تروریستها با نقض حقوق مدنی و اجتماعی مردم آنها را از بنیادی ترین حقوق بشری خود یعنی از حق حیات محروم میکنند. 

نقض حقوق مدنی و انسانی بخصوص حق حیات بعنوان اساسی ترین حق بشری که در چارچوب مکانیسم های ویژه سازمان ملل متحد، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر، مورد حمایت قرار دارد، بسیار مذموم است .

در این میان نادیده انگاشتن اقدامات سازمانهای مخوف و بی رحم عناصر تروریست و حامیان آنها در نقض آشکار حق حیات قربانیان بیگناه و بازماندگان آنها در حوادث جنایات بار تروریستی سه دهه گذشته در ایران و عدم انعکاس آنها در گزارشات گزارشگران سازمان ملل بویژه بن امرسون گزارشگر ویژه تروریسم، که به نظر میرسد بعلت فقدان تضمین دسترسی گزارشگر ویژه تروریسم به منابع موثق و غیر قابل خدشه و نیز غفلت از همکاری موثر با مقامات دولتی ایران بوده است؛ جای تامل بسیار دارد.

خطرات تروریسم بر همین اساس در اسناد سازمان های بین المللی و منطقه ای مانند: بخش مبارزه با تروریسم دفتر مبارزه با جرائم سازمان یافته و مواد مخدر سازمان ملل (Unodc)، کمیساریای عالی پناهندگان (UNhchr)، شورای اروپا (EC) ، واحد های رسانه ای و ضد تروریسم سازمان همکاری و امنیت اروپا (osce) ، در زمره جدی ترین جرائم انگاشته میشود. و جامعه جهانی اقدامات بازدارنده خاصی را برای پیشگیری از وقوع چنین جنایات وحشیانه ای در قوانین بین المللی تمهید کرده اند.

برای پیشگیری از تروریسم چه باید کرد؟

با درک این حقیقت که قربانیان و بازماندگان تروریسم در زمره ذیصلاح ترین مبارزان علیه انتشار دیوانه وار آن در اطراف جهان هستند، ما بر ضرورت اتخاذ اقدامات بازدارنده جدی تر علیه اقدامات تروریستی و کشتار کور مردم بیگناه و همچنین ممانعت از تردد آزادانه تروریستها در اطراف جهان تاکید میکنیم.

کلید به چالش کشیدن خشونت های ناشی از افراط گرائی و کمک به قربانیان اقدامات تروریستی و خانواده آنان،از دو طریق ذیل الذکر میباشد:

 یکم) شنیدن صدای قربانیان تروریسم برای به تصویر کشیدن پلیدی چهره تروریست‌ها است، لذا سازمان ملل با استفاده از مکانیسم نظارتی گزارشگر ویژه تروریسم خود میتواند برای شناسائی قربانیان ترور و صدور کارت شناسائی برای آنان ؛ همچنین توصیه به کشورهای عضو برای حمایت کنسولی از قربانیان ترور بمنظور سهولت دسترسی به مجامع فراملی (منطقه ای یا بین المللی)از جمله اعطای روادید آزاد، اقدام نماید. 

دوم ) شناسائی حق حیات بخش قصاص، و جنبه های بازدارندگی آن در تضمین حق بقاء و کنترل جنایات سازمان‌یافته تروریستی میباشد. توصیه خداوند در هشدار و انذار: " وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلاَ يُسْرِف فِّي الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا "(آیه 33 سوره اسراء)، نشان میدهد که قصاص صرفا بمفهوم مطالبه خون مطمع نظر نیست، به رسمیت شناختن حفظ حق تلافی می باشد. 

 باید اذعان نمود که چون بین رعایت الزامات و صیانت حقوق بشر و مبارزه با تروریسم رابطه ضروری و انکار ناپذیری وجود دارد، لذا در برخورد با پدیده تروریسم و تاثیرات آنها و اتخاذ مکانیسم های بازدارنده در قبال آن، یک راه حل یکپارچه وجود ندارد.

برخورد مناسب با پدیده تروریسم در بین سایر عوامل همچنین منوط به درک نظریه نهفته در پس اعمال تروریستی میباشد به همین اعتبار بعنوان مثال بین اقدامات بازدارنده در پیشگیری از عملیات تروریستی علیه نیروگاههای هسته ای با اقدامات بازدارنده مشابه در  حمله به زنان و کودکان بیگناه تفاوت بنیادین وجود دارد.

هر تلاش موفقی در مواجهه با تروریسم در سطوح ملی و بین المللی بیش از هر چیز به اقدامات هماهنگ و دسته جمعی بستگی دارد.

ما باید بیاموزیم که در مبارزه با تروریسم یا همه با هم پا برجا میمانیم و یا با تفرق سقوط میکنیم. و در انتظار تبدیل شدن به قربانیان بعدی تروریست‌هائی که بر آتش افراط گری نفت نفرت می‌پاشند ، خواهیم ماند. 

اقدامات هماهنگ ملی علیه تروریسم

با تاکید بر شناسائی قربانیان ترور بعنوان صاحبان حق و دولت‌ها بعنوان دارندگان تکلیف، در مقیاس داخلی به عنوان اقدامات هماهنگ ملی علیه تروریسم از تدابیر دولت بمنظور :

  یکم ) ایجاد مرجع ملی مبارزه با تروریسم و تشکیل دبیرخانه مربوط یا ایجاد دفتر ملی هماهنگی مقابله با تروریسم، بمنظور ساماندهی تشکل های مردم نهاد غیر دولتی مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق قربانیان اقدامات تروریسم ، 

دوم) تدوین قانون جامع مبارزه با تروریسم یا تجمیع قوانین ضد تروریسم و ارزیابی کفایت قوانین مربوط برای بازدارندگی یا مقابله با آن؛

سوم) ارتقای سیاستهای حمایتی از قربانیان ترور و فراهم آوردن زمینه برای جبران خسارت و امکان دادخواهی موثر و اقدامات جبرانی برای قربانیان تروریسم و تضمین دسترسی ایشان به معاضدت حقوقی مناسب،

استقبال میکنیم و آمادگی خود را برای هم اندیشی و هم افزائی و همکاری اعلام می‌نمائیم.

از جمله اقدامات دیگر بایستی به تلاش برای بسط فرهنگ گفتگوی اقناعی و افزایش ظریب تحمل و بردباری، توسط دولتها در ریشه کنی علل تروریسم اشاره نمود.

دولتها و نهادهای مدنی همچنین باید فرهنگ تحمل مذهبی و قومی را بسط داده و مانع شکل گیری فرهنگ انتقام و تنفر، خشونت و افراطی گری در دوران اولیه رشد کودکان شوند.

وحشیانه ترین گروه های تاریخ معاصر جهان مانند داعش ، بوکو حرام ، طالبان و النصره بیشترین سرمایه گذاری خود را برای شستشوی مغزی کودکان، که از انها بعنوان بمب‌گذاران انتحاری انتخاب کرده اند، قرار داده اند.

توسعه فرهنگ قانونگرائی بجای قانونگریزی؛ گسترس روحیه احترام به قانون و نیز اهتمام به تدوین قوانین ملی و بین المللی و ساز و کارهای بازدارنده تروریسم و افراط گرائی ، در کنار اتخاذ اقدامات قانونی هماهنگ در برخورد  با جرائم و جنایت تروریستی نیز از جمله اقدامات بازدارنده در توسعه تروریسم است.

جرم انگاری عملیات تروریستی و اعمال دقیق قانون در سطوح ملی و بین المللی و همچنین آموزش عمومی و اطلاع رسانی در خصوص تاثیرات تروریسم بعلاوه جرم انگاری تمامی حمایت هائی که از گروه های تروریستی صورت میگیرد، نیز نقش  بازدارنده ای در توسعه تروریسم ایفا خواهند نمود.

تروریسم تمامی ما و دنیای مارا به مخاطره افکنده و همه دولتها و نهادهای مدنی از جمله سازمانهای غیر دولتی مردم‌نهاد و اصحاب مطبوعات میبایست در طراحی و اجرای سیاستهای موثر بمنظور بسط مبانی همزیستی مسالمت آمیز و احترام به آراء و عقاید و فرهنگ دیگران و تنوع فرهنگی در برنامه های آموزشی اهتمام بورزند.

مسئله ساماندهی و فعال سازی بخش ضد تروریسم دفاتر جرم و مواد مخدر سازمان ملل در کشورهای قربانی و یا درگیر تروریسم میتواند بعنوان برنامه ای برای گرامیداشت روز بین المللی " یادبود قربانیان تروریسم"، مورد توجه قرار داشته باشد. طرح تحقق این مطالبه میتواند به سازمان ملل متحد برای هماهنگی در مواجهه و مقابله با چالش های ناشی از این پدیده مهلک، کمک نماید.

اقدامات هماهنگ علیه تروریسم در سطح بین المللی

در سطوح بین المللی نیز به نظر میرسد طبق استاندارد های بین المللی از جمله 12 کنوانسیون  جهانی، 7 کنوانسیون منطقه ای و صدور قطعنامه 1373 شورای امنیت، و تعهد دولتها برای مقابله با تروریسم، همچنان ترور بمثابه جدی ترین جرائم شناخته شده و تروریسم بعنوان مسئله اصلی جهان ، تهدید جدی علیه امنیت منطقه و صلح پایدار جهان تلقی میشود.

با وجود کنوانسیونهای منطقه ای و جهانی و اصول راهبردی برخی مناطق جهان برای مبارزه با تروریسم، اسناد حقوقی بین المللی الزام آور در مقابله با تروریسم و توجه به پیمانهای پرداخت غرامت به قربانیان جرائم خشونت بار، اصول راهنمای حمایت از قربانیان مصوب 2005، و با عنایت به تعهدات کشورها در قبال مقابله با تروریسم، نظامات سازمان ملل میبایست نقش فعالتری در تشویق دولتها به الحاق به مقاوله نامه های مربوط ایفا کرده وخدمات فنی و مستشاری لازم را برای انطباق با قوانین داخلی، در اختیار آنان قرار دهد.

سازمان ملل همچنین باید ابزار قانونی لازم را برای رسیدگی شکایات قربانیان و بازماندگان عملیات تروریستی را تمهید نموده و چنین شکایاتی باید به نحو مناسب مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به جبران خسارات وارده به قربانیان ترور اقدام شود.

همچنین با وجود تاکید بر " الزامات دولتها به حمایت از کلیه اشخاص در قبال پدیده تروریسم " و حتی  تاکید بر " ضرورت قانونمند بودن اقدامات ضد تروریستی اتخاذ شده دولتها " در اصول راهبردی گزارش شورای اروپا مصوب 15ژوئیه 2002 پیرامون حقوق بشر و مبارزه علیه تروریسم، به نظر میرسد باز دارندگی چندان تاثیر مطلوبی را در بر نداشته است، لذا پیشنهاد میگردد ستاد حقوق بشر تمهیدات لازم را در شورای حقوق بشر و کمیته های ذیربط سازمان ملل متحد، معمول دارد تا یا برای بازنگری در موازین و مکانیسم های بین المللی در زمینه مقابله موثر با تروریسم ، کمیته ای متشکل از کارشناسان ارشد کشورها تشکیل شود، یا پروتکل های الحاقی لازم بمنظور پیش بینی تدابیر حمایتی برای دفاع از قربانیان ترور، را مورد امعان نظر قرار دهد.

بدیهی است مکانیسم های اجرای عدالت کیفری بازدارنده تروریستی با هدف تاسیس یک دادگاه بین المللی جهت رسیدگی به شکایات قربانیان و  بازماندگان ترور، میتواند نقش بسیار موثری در پیشگیری از گسترش تروریسم در جهان ایفاء نماید .

لذا برای ارتقای سیاستهای حمایتی از قربانیان ترور و فراهم آوردن زمینه دادخواهی موثر و اقدامات جبرانی برای قربانیان تروریسم ، مسئله رسیدگی به نقض حقوق قربانیان و بازماندگان اقدامات تروریستی و تضمین دسترسی ایشان به معاضدت حقوقی مناسب و اجرای عدالت کیفری جهت رسیدگی به شکایات قربانیان و تعقیب و مجازات عاملان اقدامات تروریستی (بدون ملاحظه مرور زمان) و حامیان آنها ، پیگیری تاسیس یک دادگاه بین المللی بمنظور تضمین پیشگیری از اقدامات تروریستی ، در گزارش آتی گزارشگر ویژه مورد نظر قرار گیرد .

بدون تردید سازمانهای دولتی و انجمن های مردم نهاد در جمهوری اسلامی ایران برای بررسی جنبه های مختلف موضوعات حقوق بشری توسط گزارشگران موضوعی برای دفاع از قربانیان ترور همواره از نظرات غیر مغرضانه استقبال میکنندو آماده هم اندیشی و همکاری های موثر و سازنده می‌باشند.

بعنوان بخشی از مطالبات خود، ناگزیر به تحقیق و گزارش موارد ارتکاب جنایات تروریستی و تسهیل رسیدگی به جنایات تروریست‌ها در چارچوب مکانیسم ها و استانداردهای مورد قبول جهانی و نیز بررسی و گزارش اثرات سوء انسانی تروریسم بر بازماندگان و مصدومین حوادث مربوط اشاره باید کرد که در گزارشات آقای بن امرسون گزارشگر ویژه ضد تروریسم سازمان ملل نیز، مغفول افتاده است.

در این گزارشات همچنین از انعکاس رفتار دوگانه برخی کشورها در قبال تروریسم و حمایت از قربانیان ان، خبری نیست. زیرا ما جنبه هائی از اعمال استانداردهای دوگانه رفتاری را در بروز حساسیت برای اجرای عدالت جهت حمایت از حقوق شهروندان خود و سکوت و بی تفاوتی نسبت به سرنوشت شهروندان سایر ملتها، از مدعیان طرفدار حقوق بشر مشاهده می‌نمائیم.

پیشنهاداتی به ستاد حقوق بشر قوه قضائیه

در دفاع از قربانیان ترور، پیشنهادات زير را برای ستاد حقوق بشر قوه قضائیه قابل طرح و تعقیب مي‌دانیم:

-           شایسته است ستاد حقوق بشر در راستای تحقق مطالبات رهبری، وضعیت مقام مشورتی گروه‌های با سابقه تروریستی مانند فرق بهائیه و رجویه نزد شورای حقوق بشر سازمان ملل و منع تردد آنان در نشست‌های بررسی دوره ای وضعیت حقوق بشر (UPR) در مقر اروپائی سازمان ملل را پیگیری نماید.

-           ستاد حقوق بشر با رایزنی با کشورهای همسو در نشستهای UPR ،همچنین میتواند بمنظور تعلیق اعطای پناهندگی به گروه های در مظان اتهام به فعالیت‌های تروریستی با درج بندی در اسناد حقوق بشری سازمان ملل، الزاماتی برای دولتها ایجاد نمایند.

-           از ستاد حقوق بشر انتظار میرود با همکاری وزارت امور خارجه مکانیسمی ارائه نمایند تا برابر قطعنامه 2005 /35 مورخه 19 آوریل 2005 کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد ، از دولتها خواسته شود بمنظور تحقیق در مورد جنایات تروریستی و تعقیب مظنونان بدون در نظر گرفتن مرور زمان بکار گیرند مساعی خود را برای تسهیل تنظیم لوایح و دعاوی مدنی بمنظور رسیدگی به دعاوی علیه تروریستها در زمینه جبران خسارت ناشی از اقدامات تروریستی برای افراد آسیب دیده و جانباز ناشی از ترور در قوانین و محاکم داخلی خود لحاظ نمایند.

-           ستاد حقوق بشر با همکاری وزارت امور خارجه طرحی به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه نمایند تا بر اساس آن از دولتها خواسته شود با توجه به الزامات اسناد بین المللی در زمینه مقابله با یا پیشگیری از تروریسم،از کشورها خواسته شود دفاع از حقوق قربانیان ترور را در برنامه های توسعه و تکامل سیاستهای قضائی خود قرار دهند و با تعقیب و محاکمه گروه های مسلح غیر قانونی که مرتکب ترور و جنایت میگردند، مرهمی بر آلام بر جای مانده از شرارت و جنایت بنهند.

-           با توجه به اینکه ترور و نقض حق بقا بمنزله جنایت علیه بشریت تلقی میگردد و مشمول مرور زمان نمیگردد، از ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تقاضا داریم با توجه به مضامین کنوانسیون 1968 سازمان ملل قواعد حقوق بین الملل بشردوستانه، و توجه به مسئولیت کیفری فردی در جنایات علیه بشریت و مخاصمات مسلحانه واصل مسئولیت فرمانده در تمام مخاصمات مسلحانه داخلی، بمنظور حمایت از حقوق قربانیان ترور، شناسائی مسئولیت کیفری مسببین ترور و پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدامات تروریستی توسط دولتهای پشتیبان گروه‌های تروریستی را در شورای حقوق بشر سازمان ملل عملا تضمین نمایند.

-           در پایان ضمن یادآوری نقش بسیار مهم دولتها در مبارزه با تروریسم ما همچنین نسبت به اعطای کمکهای مالی و یا اعطای پناهندگی به سازمانهای بد نام تروریستی مانند داعش، طالبان و سازمان مجاهدین خلق ایران ( MKO ) و بوکوحرام تحت لوای برنامه های بشر دوستانه هشدار میدهیم و بجای آنکه با اعطای پناهندگی سیاسی و اجتماعی در صدد تشویق آنان برآئیم ، باید اطمینان حاصل کنیم که عدالت کیفری در مورد اقدامات سبوعانه تروریست ها بدون ملاحظه مرور زمان ،تحقق می یابد.

-           از این رو و برای تضمین چنین هدفی بعنوان عضوی از خانواده های قربانی ترور پیشنهاد دارم ستاد حقوق بشر بگونه ای تمهید نماید تا گزارشگر ویژه تروریسم سازمان ملل ، در میان سایر موارد همچنین مکانیسم ها و الزامات لازم به منظور پیشگیری از توسعه تروریسم  توقف اعطای پناهندگی و امکانات حضور قانونی برای فعالیت های  رسمی از سوی برخی سازمانهای بین المللی و دولتها به گروههای با سابقه تروریستی نظیر MKO بدون ملاحظه مرور زمان (آنطور که حقوق بین الملل بشردوستانه ، حقوق معاهدات و اساسنامه دیوان کیفری بین المللی تصریح دارد)، در گزارش آتی خود مطمع نظر قرار دهد. دولت میتواند امکان حضور یک کمیته حقیقت یاب در کشور را برای جمع آوری مستندات اقدامات تروریستی و تهیه گزارش مورد توجه قرار دهد.


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31