حسن رحيم پور ازغدي گفت: هدف قدرت نرم، تسلط بر روش هاي حقيقتسازي در مقياس جهاني است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد هابیلیان(خانواده شهدای ترور کشور)، اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در همايش اولین دوره تخصصی آموزشی بصیرت، با بيان اين مطلب افزود: هدف قدرت نرم از بين بردن مخاطب نيست بلكه هدف آن اين است كه توجه مخاطب را از چيزي به چيز ديگر معطوف كند و گفتار، پندار، رفتار و عقايد مخاطب را تغيير دهد.
وي ادامه داد: در واقع هدف قدرت نرم، شكل دهي به علايق و سلايق مخاطب است بدون اين كه مخاطب متوجه شود يا در اين زمينه حساس شود .
رحيم پورازغدي در خصوص تهاجم فرهنگي و رسانه اي دو نوع مواجهه غلط را تشريح كرد و گفت: عده اي از افراد دچار غفلت و خوش خيالي هستند و همه چيز را صرفا طبيعي ميبينند اما عده اي ديگر دچار ترس و وادادگي شده و تسليم ميشوند.
وي با بيان اين كه در اين ميان ما بايد به دنبال رويكرد سوم يعني اعتماد به نفس و هوشياري باشيم، افزود : در اين زمينه آگاهي ما و هم چنين انتقال اين آگاهي به ديگران اهميت ويژه اي دارد ، اگر با اين مساله به طور صحيح مواجه نشويم، نميتوانيم در اين زمينه به ديگران كمكي كنيم .
اين استاد حوزه و دانشگاه با اعتقاد بر اين كه اگر به لحاظ فردي و اجتماعي دچار ضعف مزاج نباشيم، آسيب هاي بيروني بر ما تاثير نخواهد داشت، تصريح كرد : اگر اين ضعف مفرط شد چيزي مانند ايدز فرهنگي ايجاد مي شود ، در واقع وقتي هجوم رسانهاي فرهنگي از بيرون تاثير مي گذارد كه ما از داخل مشكل داريم .
وي با تاكيد بر اين كه اگر به قدر كافي منطقي و عادل باشيم مطمئنا تشديد بمباران هاي فرهنگي تاثيري نخواهد داشت ، افزود: هر چه وقت و انرژي براي منطقيتر كردن و پذيرفتنيتر كردن حرفها و اسلاميتر كردن ديدگاه ها صرف كنيم ، بهره بيشتري خواهيم برد ولو اين كه اين عمل ما يك عمل فرهنگي محسوب نشود .
رحيم پور ازغدي در خصوص شبهه هاي موجود در زمينه مسايل نظري و اعتقادي با بيان دو نوع تقسيم بندي ، اظهار كرد : برخي از اين مسايل ممكن است شبهه هاي نظري و اعتقادي به نظر برسد و حتي در طرح آنها هم مباحث شبه نظري مطرح شد اما در واقع عقده هاي اجتماعي هستند كه به اشكال مختلف از قبيل شيطان پرستي بروز مي كنند ؛ اگر در خانواده و جامعهاي اين عقده ها وجود نداشته باشد ، افراد به دنبال اين پديدهها نميروند، بعد نظري در اين مسائل بهانه است به ويژه در جامعه اسلامي كه منابع مختلفي در دسترس است .
وي در ادامه با بيان اين كه بخش دوم مسائلي است كه زمينه نظري دارد و بعد نظري و فرهنگي در آن قوي تر است و واقعا امکان ايجاد شبهه در آنها وجود دارد، گفت : اينها به دو دسته تقسيم ميشوند، يكي جريانهايي است كه در جهت تقويت غربزدگي صورت مي گيرد و ديگري جريانهايي است كه در جهت تقويت تحجر و به نام مذهب صورت ميگيرد .
عضو سابق شور اي انقلاب فرهنگي افزود : همكاري اين دو جريان جامعه را به سمت سكولاريسم سوق ميدهد و اين به معناي تفكيك دين از سياست، جامعه، خانواده، هنر، رسانه، آموزش و پرورش و ... است.
وي ادامه داد : جريان تحجر با بي آبرو كردن و برخورد افراطي و تفريطي با دين اين كار را انجام مي دهد و جريان غرب زدگي همين كار را با ابزار و شيوه هاي متفاوت ديگري انجام مي دهد .
رحيم پور ازغدي با اشاره به اين كه دو جريان تحجر و غربزدگي، امروزه به دو شيوه جاذبه سازي و دافعه سازي، جوامع را به سمت سكولاريسم سوق مي دهند، به تشريح اين دو شيوه پرداخت و افزود : در بحث جاذبه سازي، تعابير قدرت نرم و جنگ نرم بيان مي شود كه در اين روش مخاطب اصلي ذهن و روح افراد است، برخلاف جنگ سخت كه جسم را هدف قرار ميدهد و ابزار اصلي آن اقتصاد و سياست است .
وي گفت : در قدرت نرم شكلدهي به علايق و سلايق مخاطب هدف اصلي است و اين يعني جريانسازي و شبههسازي فرهنگي، به اين معنا قدرت نرم، قدرتي كاملاً زنده و تاثيرگذار است؛ اما قدرت سخت تهديد و تشويق مادي است .
اين استاد حوزه و دانشگاه با تاكيد بر لزوم وحدت شيعه و سني اظهار كرد : در جريان بيداري اسلامي تنها كاري كه دشمن توانسته انجام بدهد ، تبديل اين اختلافها به جنگ بين شيعه و سني است؛ روش ديگر دشمن براي سركوبي بيداري اسلامي، ايجاد هرج و مرج و جنگ قومي و نژادي و ... است.
وي در خصوص دافعهسازي در جريان تحجر و غربزدگي بيان كرد : دافعهسازي به معناي اسلامستيزي است كه ساخت انواع فيلمهاي هاليوودي، خبرپردازيها راجع به مسائل جهان و ... نمودهايي از اين جريان است.
وي افزود : در اين جريان يك اسلام گزينشي به مخاطب ارائه مي شود كه در آن مسلمان يعني يك آدم متحجر، متعصب،خشك، بي عاطفه، تروريست و عقدهاي كه پيشرفت غرب را ديده و به علت حسادت مي خواهد آنجا را به هم بريزد؛ در واقع يعني انقلابي و عدالتخواه را به يك شورشي تبديل ميكند و جاي ظالم و مظلوم را با هم عوض ميكند .
رحيم پور ازغدي با بيان اين كه اين جريان دو نتيجه دارد كه يكي بدنامي دين و ديگري منفعل و شرمنده كردن مسلمانان ضعيفتر است، اظهار كرد: هدف قدرت نرم كنترل ابزار تصوير و نمايش دنيا و ترويج يك اسلام گزينشي و به تعبير امام (ره) يك اسلام آمريكايي از سوي رسانه هاي غربي است .
گفتنی است این دوره از آموزش ها که در قالب کلاس های آموزشی و با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و در راستای فعالیت های بنیاد هابیلیان در زمینه افزایش بصیرت عمومی جامعه برگزار و با استقبال گسترده ای روبه رو شد.