اسلام و منافقين (2)

Qoran

آنگاه كه قلب منافق از فهم و آگاهي تهي گشت و پس از اين كه رسوب قساوت بر قلب منافقين اصابت كرد و شيطان باطن بر جان آنان سلطه يافت و فروغ معنويت در نهاد آنان خاموش گرديد و ماده پرستي اوج گرفت ، زمان فراموشي خدا و خاموشي چراغ باطن فرا مي رسد .

و اينجاست كه انسان از ارتكاب هيچ عصيان و تجاوزي ابا نخواهد كرد ، چه اين كه در چنين حالتي خداوند انسان را كه با وجود قدرت انتخاب هدايت خود را به اين وضع كشانده است ، به حال خود وا مي گذارد و معلوم است كه در چنين وضعي انسان از هر جانوري خطرناكتر و درنده تر خواهد شد !‌

قرآن وضع نسيان منافقين و به خود واگذاشتن آنان را از جانب خداوند چنين بيان مي دارد : " نسوا الله فنسيهم ... ؛ آنان خدا را فراموش كردند و خدا هم آنان را به فراموشي سپرد و به حال خود واگذاشت !‌" (1)‌

 

ب) الفاظ و گفتار منافقين :

بر اساس اين كه (از كوزه همان برون تراود كه در اوست) گفتار و شگردهاي مناظراتي و تبليغاتي منافقين منبعث از نهاد بيمار و باطن عليل آنان خواهد بود كه طبعاً و بدان صورت كه قرآن و امامان دين بيان مي دارند ، داراي ويژگي هاي زير است :

1. منافقين الفاظ و كلمات زيبا و شفابخش دارند ، اصطلاحات شيرين و جذاب به كار مي برند ، به ظاهر فرم ها و مطالب راهگشايي ارائه مي دهند ، سخنراني ها و مقالات و نوشته هاي زيبنده اي القاء‌ مي كنند ، به ظاهر دواي همه دردهاي اجتماعي را لمس كرده اند ، اما عمل آنان به خاطر جاسوسي ها و اخلال گري ها و كارشكني ها ،‌ دردآلود و كلاف سردرگم است و به هر حال كلام شفا و عمل بلاخيز شيوه آنان است .

و اين صفت منافقانه را امام علي (ع) در نهج البلاغه اين طور ترسيم فرموده است : " وصفهم الدواء و ذكرهم الشفاء و فعلهم الداء العياء‌ ". (2)‌ و در بيان ديگر مي فرمايند :‌ " المنافق قوله جميل و فعله الداء الدخيل ، منافق سخنش زيبا و دلپذير است ،‌ اما عملش دردآلود و مكافات مؤثر به دنبال دارد !‌" (3)‌

 

جوانان عزيز آيا شما امروز اين خصيصه را در گفتار منافقين مشاهده نمي كنيد ؟‌ آيا آنان پيوسته تا كنون كنار گود ننشسته اند و شعارهاي زيبا مي دهند ؟ آيا به جاي اين همه شعارهاي جذاب به كدام گود عمل وارد شدند و مشكلي از مشكلات اين جامعه را حل كردند؟‌ آيا فقط با ايدئولوژي و شعار و الفاظ زيبا خرابي ها عمران مي يابد و شكم ها سير مي شود و فرهنگ احياء‌ مي گردد ؟‌

2. ادعاي بدون دليل و گفتار بدون ايمان نيز يكي از ويژگي هاي منافقين است ، آنان پيوسته دنبال فرصت هاي مناسب و شرايط سياسي و اجتماعي هستند ، گاهي براي بازار گرمي حرف هاي خوبي مي زنند ، دليل و برهان به ظاهر مناسبي مي آورند ، اما بدانچه مي گويند به خاطر درون بيمار ، ايمان و اعتقاد ندارند و به خاطر همين تزلزل فكري و بي اعتمادي است كه جرأت و شهامت عمل را در خود سراغ ندارند . قرآن در اين باره مي فرمايد : " يقولون بافواههم ما ليس في قلوبهم " . (4)‌

 

3. منافقين از يكديگر تعريف و تمجيد مي كنند ، براي هر مصيبتي اشك تمساح و ساختگي دارند ، مدح و تمجيد را با همديگر قرض و مبادله مي كنند و دنبال پست و پاداش مي گردند و اگر هم ناراحت شدند دست به پرده دري و افشاگري مي زنند و از باب كافر همه را به كيش خود پندارد ، افراد صالح را با خود مقايسه مي كنند و بر اساس نهاد تباه خويش ديگران را نيز به تباهي و فساد متهم مي سازند !

اين صفات را حضرت علي (ع) چنين بيان داشته است : " ولكل شجو دموع ،‌يتقارضون الثناء و يتراقبون الجزاء .... و ان عذلوا كشفوا " . (5)‌

 

4. منافقين معمولاً كنار گود عمل مي نشينند و پيوسته شعار مي دهند و اگر قصوري در كار مسلمانان ديدند بي مهابا و بي حساب انتقاد مغرضانه و عيب جويي مخربانه دارند و بدون اين كه به عدالت و انصاف بينديشند و اگر هم نواقصي مشاهده كردند براي رفع و حل آن خود اقدام كنند ، قضاوت ظالمانه و حكم مسرفانه صادر مي كنند و دامن به درگيري و تضعيف مي زنند و به بيان حضرت علي (ع) : " ان حكموا اسرفوا " . (6)‌

 

5. واعظ غير متعظ بودن يكي از خصال منافقين است ، چه اين كه اينان ديگران را از اعمال بد منع مي كنند ، اما خود دامن به آن مي آلايند . دستور كارهاي نيك را به ديگران مي دهند ، اما خود بدان عمل نمي كنند . كه اين خود نشانه بارز نهاد ناآرام و ماجراجويانه آنهاست كه مي خواهند عقده هاي دروني خود را بدين شكل باز گشايند ! امام سجاد (ع) در اين باره مي فرمايند : " المنافق ينهي و لاتنتهي و يامر بما لاياتي " . (7)‌

 

6. خيانت كاري ، دروغ پردازي و نيز پيمان شكني و زير پا گذاشتن عهد و ميثاق از صفات بارز و خصلت هاي عادي منافقين است و اگر به ظاهر اعمال صالحي نيز داشتند نبايد موجب تعجب و باعث اغفال و اشتباه اهل ايمان گردد .

زيرا پيامبر اسلام (ص) فرمودند : " ثلاث من كن فيه كان منافقا و ان صام و زعم انه مسلم ، من اذا ائتمن خان و اذا حدث كذب و اذا وعد خلف ؛ سه خصلت است كه در هر كس وجود داشته باشد وي منافق است ، اگر چه نماز بخواند و روزه بگيرد و خود را مسلمان پندارد ، يكي اين كه اگر مورد اطمينان واقع شود خيانت كند و ديگر آن كه اگر سخن گفت به دروغ بگويد و سوم اين كه اگر وعده و قراري گذاشت بدان عمل نكند . " (8)‌

 

وقتي هم به حسب ظاهر نبوت پيامبر را تصديق مي كنند ، قرآن تصديق آنان را تكذيب مي كند و مي فرمايد : " والله يشهدان المنافقون لكاذبون ؛‌ خداوند گواهي مي دهد كه منافقين دروغ مي گويند ." (9)‌ و دروغ گويي آنها هم در طول تاريخ اسلام و شرايط انقلابي امروز براي همگان مشخص است .

 

چنان كه براي اثبات و تقويت دروغ هاي خود سوگند هم مي خورند تا پليدي هاي خود را در پس چهره هاي حق به جانب خود مخفي سازند . قرآن مي گويد : " اتخذوا ايمانهم جنه " . (10)‌ و اين هم شايد از اين باب باشد كه هدف وسيله را توجيه مي كند و براي رسيدن به هدف هر گونه دروغ و مكر و تزوير مجاز خواهد بود !‌

 

7. خصلت ديگر منافقين اين است كه اهل ايمان را سفيه و سبك عقل معرفي مي كنند و از اين راه اهانت به اهل ايمان روا مي دارند ، قرآن سخن آنان را اين طور بيان مي كند : " و اذا قيل لهم امنوا قالوا انومن كما آمن السفهاء ؛ وقتي به آنان گفته مي شود ايمان بياوريد ، گفتند : ما نيز چون سفيهاني كه ايمان آورده اند ، ايمان بياوريم ؟! " (11)‌

 

8. عذر تراشي و بهانه سازي نيز از عمده ترين ويژگي هاي آنان است ، وقتي اسرار آنان فاش شد و نقشه هاي شوم آنها عليه اهل ايمان نقش برآب گرديد و مشت هاي خائنانه آنان باز شد ،‌ به اشتباه خود اعتراف مي نمايند و از در عذرخواهي وارد مي شوند كه خداوند چون بر نهاد خبيث آنان آگاه است و اين معذرت خواهي جنبه اغفال و فرار از مجازات را دارد ، دستور مي دهد عذر آنان را نپذيريد : " يعتذرون اليكم اذا رجعتم اليهم قل لا تعتذورا ... ؛‌ وقتي شما به سوي آنان برگشتيد ، براي شما عذر و بهانه مي آورند ، به آنها بگو سخن كوتاه كنيد كه ما اعمال منافقانه شما را تصديق نخواهيم كرد . " (12)‌

 

9. جو سازي و مسئله آفريني و به وجود آوردن اخلال و اغتشاش در جامعه عمده ترين حربه تبليغاتي منافقين است . آنان پيوسته دنبال بهانه ها و سوژه هايي مي گردند كه بتوانند آب را گل آلود كنند تا دشمنان جامعه كه با آنها هدف مشترك دارند ، بتوانند ماهي بگيرند و به اهداف شوم خود دست يابند .

و امروز هم به كرات ما شاهد اين غائله هاي خائنانه و هماهنگ هستيم و در كادرهاي آموزشي ،‌ در كارخانه ها حتي آثار شوم و نكبت بار آن را در خيابان ها و ميدان هاي شهرها هم مشاهده مي كنيم !

حضرت علي (ع) مي فرمايند : " يتوصلون الي الطمع بالياس ليقيموا به اسواقهم و ينفوا به اعلانهم ؛ منافقين با ايجاد يأس و نااميدي در جامعه و دامن زدن به هرج و مرج اجتماعي مي خواهند به هدف هاي خود برسند و بازار تبليغاتي خويش را گرم و پر رونق نمايند . " (13)‌

 

اين خصيصه ماجراجويانه و خصلت ضد انساني منافقين ، مخصوص امروز جامعه انقلابي ما نيست و منحصر به منافقين عصر حضرت علي (ع) هم نمي شود ، بلكه در صدر اسلام و زمان رسول گرامي اسلام هم چنين جو سازي و غائله به راه انداختن را داشتند و از اين راه ضربه هاي دردناكي به پيكر امت اسلامي وارد مي آوردند !

شيخ مفيد مي فرمايد : "‌ كان في اصحاب النبي (ص) منافقون يبتغون له الغوائل و يتربصون به الدوائر ؛ در ميان اصحاب رسول خدا منافقيني وجود داشتند كه دنبال جار و جنجال و غائله آفريدن بودند و با توجه به عدم لياقت و كفايت دنبال پست و مقام مي گشتند و مي خواستند در همه كاري نظر و دخالت داشته باشند . " (14)‌

 

به هر حال آشوب طلبي و آنارشيستي سنت ريشه دار منافقين در طول تاريخ اسلام و نسبت به افراد مثبت و مؤثر جامعه بوده است و هيچگاه اين عناصر فاسد و مشرك مسلمان نما دست از هوچي گري و هرج و مرج خود برنداشته اند و حتي در جنگ هاي اسلامي هم مانند جنگ احزاب ،‌ احد ، بني مصطلق و تبوك اين شيوه را روا داشته اند و گاهي ركود و گاهي هم شكست به وجود مي آوردند .

10. گاهي كار وقاحت و بي ديني منافقين و هواداران آنها به جايي مي كشيد و به خاطر مرض هاي دروني چنان عاطفه و وجدان خود را از دست مي دهند ، كه نه تنها حقايق و مقدسات ديني را ناديده مي انگارند ، بلكه به خدا و رسول ،‌ توحيد و نبوت نيز اهانت و افترا وارد مي آورند و جاي تعجب است كه حتي مي خواهند با اين ياوه سرايي ها خود را نسبت به خلق از خدا و رسول و پيشواي مسلماين هم دلسوز تر و خدمتگزارتر جلوه دهند !

قرآن مي گويد : منافقين و هواداران بيمار دلشان مي گويند : " ما وعدنا الله رسوله الا غرراً‌ ؛ وعده خدا و رسول در مورد پيروزي و فتح چيزي جز مغرور كردن و اغفال ما نبوده است ! " (15)‌

 

و معلوم است كه انساني كه در برابر خدا و رسول سر به چنين عصياني گذاشت در برابر خلق خدا چه وضع خطرناكي خواهد داشت و كسي كه نداي فطرت را بي پاسخ گذاشت به نداي خلق چه پاسخ مثبتي خواهد داد !‌

 

پی نوشت:

 

1. توبه / 67

2. نهج البلاغه ،‌خ 185

3. فهرست ، ص 394

4. آل عمران / 162

5. نهج البلاغه ، ‌185

6. نهج البلاغه ، خ 185

7. سفينه ، ج 2 ، ص 606

8. سفينه ، ج 2 ، ص 606

9. منافقون / 1

10. منافقون / 2

11. بقره / 13

12. توبه / 94

13. نهج البلاغه ، خ 185

14. سفينه ، ج 2 ، ص 606

15. احزاب / 12

 

اسلام و منافقين (1)


مطالب پربازدید سایت

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

فرزند شهید آقامیری می‌گوید منافقین باید به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید ترور: منافقین به اشد مجازات محکوم شوند

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار جمعی از جوانان و نوجوانان بهشهری:

حیات رژیم صهیونیستی وابسته به ترور است

فرزند شهید آستانه پرست در دیدار با دبیرکل بنیاد هابیلیان خواستار شد:

باید انتقام خون شهدای ترور از منافقین سفاک گرفته شود

جدیدترین مطالب

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

فرزند شهید آستانه پرست در دیدار با دبیرکل بنیاد هابیلیان خواستار شد:

باید انتقام خون شهدای ترور از منافقین سفاک گرفته شود

فرزند شهید آقامیری می‌گوید منافقین باید به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید ترور: منافقین به اشد مجازات محکوم شوند

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار جمعی از جوانان و نوجوانان بهشهری:

حیات رژیم صهیونیستی وابسته به ترور است

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)

باز هم تروریسم و باز هم کاپشن صورتی

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان