"آفتاب مطهر"(24)

سرانجام مرحوم مطهری قربانی همین هدف مقدس شد ؛ یعنی بیان حقایق اسلام و مبارزه با انحرافات فکری و عقیدتی و بدعت هایی که در دین به وجود آورده بودند

Bookroom.ir File 3945

• بیان حقایق :

باید میراث معنوی انبیاء و اولیاء را نه تنها به مردم مسلمان و امت مؤمن که به همه انسان ها برسانیم . هدایت مردم به گروهی خاص منحصر نمی شود ، بلکه امانتی است در دست علما که باید در حد توان و با رعایت شرایط به جوامع بشری برسانند .

برخی از کسانی که خدمت وجود مقدس ولی عصر (ارواحنا له الفداء) رسیده اند ، با اعتراض آن حضرت روبرو شده اند که چرا معارف ما را به همه مردم روی زمین نمی رسانید ، چرا زبان اقوام را یاد نمی گیرید تا این علوم را به زبان هر ملت برایشان بیان کنید .

صرف نظر از این که شاید این نقل برای ما حجیت نداشته باشد ، دلایل عقلی و نقلی فراوانی هست که علما نباید تنها به عمل کردن به دستورات الهی و موازین قرآن و سنت اکتفا کنند ، بلکه پس از بهره مندی از هدایت الهی موظف اند دیگران را راهنمایی کنند :

• « وَإِذْ أَخَذَ اللّهُ مِيثَاقَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلاَ تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاء ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْاْ بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُو » ، " خدا از صاحبان کتاب پیمان گرفت که کتاب خدا را برای مردم آشکار سازند و پنهانش نکنند ، ولی آنها پس پشت شان افکندند و در مقابل بهای اندکی گرفتند ، چه بد معامله ای کردند . " (آل عمران/187)

 

خداوند تأکید می کند مبادا نکته ای پنهان بماند و مبادا اغراض، وسوسه ها و شبهه هایی مانع رساندن حقایق دین به مردم و کتمان این میثاق الهی شود . البته با وجود پیمان محکمی که از علما گرفته شده تا حقایق را تبیین کننند ، گاهی ایشان عمل نکرده اند.

شاید یکی از دلیل های این مسئله تنبلی ، سستی و کاهلی باشد ، اما گاهی از این هم بدتر بوده است ، یعنی برخی برای به دست آوردن یا از دست ندادن منافع مادی ، تسهیلات و تکریم از سوی قدرت های حاکم، به جای این که امانت الهی را به اهلش، که همه انسان ها هستند ، برسانند ، در برابر بهره ای ناچیز از قدرت سکوت کرده اند . این پنهان سازی بسیار خسارت بار است و از نتایج مهم آن این است که مردم گمراه می شوند.

تعبیر قرآن برای چنین عالمانی بسیار کوبنده و سخت است:

• « إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَى مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولَئِكَ يَلعَنُهُمُ اللّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ » ، " افرادی که دلایل روشن و هدایت کننده ما را پس از آن که در کتاب برای مردم بیان شان کردیم کتمان می کنند ، هم خداوند لعنت می نماید و هم دیگر لعنت کنندگان ." (بقره/159)

 

علمای بنی اسرائیل برای به دست آوردن دل سلاطین ، برخورداری از جاه و مقام و نیز دریافت ثروت، حقایق دین را کتمان یا تحریف می کردند. وقتی پذیرفتیم بالاترین نعمت برای انسان ها وحی الهی است ، پس بزرگترین گناهان نیز محروم کردن مردم از این معنویت است .

این همه روایاتی که درباره ارزش علم ، تعلیم ، علما و منزلت دانشمندان نزد خداوند بیان شده ، برای چیست ؟ برای این که آنان وسیله ای برای انتقال ارزشمندترین مواهب الهی به مردم هستند .

شهید مطهری در زمره عالمانی بود که در صف مقدم این میدان ایستاد ، موازین دین را با ملاحتی ویژه و در حد درک همه قشرهای جامعه باز گفت، هنگامی که گروهی می خواستند در تبیین این مباحث و معارف ، تحریفی انجام دهند ، به افشاگری پرداخت ، کلام شان را نقد کرد و اشتباهات شان را یادآور شد. (1)

آن شهید از کج اندیشی هایی که برخی درباره ایدئولوژی اسلام روا می داشتند و می خواستند با سوء استفاده از جایگاه های سیاسی و مبارزاتی ، چهره واقعی اسلام را دگرگون کرده ، حقایق اسلامی را به ویژه برای نسل جوان وارونه جلوه دهند ، سخت رنج می برد .

از سویی مقابله با این منحرفان را ، آن هم در شرایطی که همه قشرهای جامعه باید علیه استبداد و استکبار بسیج شوند ، روا نمی دانست و از سوی دیگر نمی توانست در برابر این انحرافات فکری سکوت کند . او خود می فرمود : " بیم آن دارم مشمول این آیه شریفه واقع شود که اگر سکوت کنید لعن الهی را شامل حال خود کرده اید ."

بنابراین او بین این دو حالت قرار گرفت ، پس کوشید در سخنرانی ها و نوشته های گوناگون ، لغزشگاه ها را روشن و مردم را متوجه برخی تحریفات کند ، تا مبادا در آنها سقوط کنند . سرانجام مرحوم مطهری قربانی همین هدف مقدس شد ؛ یعنی بیان حقایق اسلام و مبارزه با انحرافات فکری و عقیدتی و بدعت هایی که در دین به وجود آورده بودند .

رهبر عظیم الشأن انقلاب در سخنانی که به مناسبت شهادت ایشان بیان کردند ، ایشان را اسلام شناس راستین معرفی و تأکید فرمودند همه مردم برای شناختن اسلام صحیح ، از آثار شهید مطهری استفاده کنند .

به برکت این فرمایش کتاب های آن مرحوم مکرر چاپ شده ، در دسترس همه قرار گرفت و جوانانی که جویای حق هستند از این نوشته های ارزشمند بهره می برند و اسلام واقعی را می شناسند . به این ترتیب گرایش های انحرافی هم تا حدی بسیار به انزوا کشیده شد . (2)

 

پی نوشت:

  1. سخنرانی در مسجد اعظم قم به مناسبت سالگرد شهادت استاد مطهری ، 11/2/1379
  2. مصاحبه رادیویی به مناسبت سالگرد شهادت استاد مطهری

 

"آفتاب مطهر"(۲۳)


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31