چرا به اماکن دیپلماتیک ایران در فرانسه و یونان حمله شد؟!

Farance.yoonan

پس از حمله و تعرض روز شنبه برخی از عناصر گروهک کومله و منافقین به سفارت ایران در فرانسه، بامداد دوشنبه نیز سفارت ایران در یونان را مورد تعرض قرار دادند. حال این سوال مطرح می شود که چرا گروهک های کومله و منافقین سفارت های ایران در اروپا را مورد هدف قرار داده اند؟ آن ها چه اهدافی را از حملات خود در مقطع کنونی دنبال می کنند؟

به گزارش تابناک، سفارت جمهوری اسلامی ایران در آتن پایتخت یونان بامداد روز دوشنبه مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت و خسارت جزیی به شیشه های کیوسک پلیس مستقر در محل و ساختمان سفارت وارد شد.

این افراد که در یونان به «رویوکینوس» مشهور هستند، تعدادی سنگ و بطری حاوی رنگ خاکستری به سوی ساختمان سفارت پرتاب کرده اند.

پلیس یونان این افراد را ناشناس معرفی کرده که هر از گاهی به وزارتخانه های مختلف و یا دفاتر و سفارتخانه های خارجی با همین روش حمله می کنند.

لازم به ذکر است که سخنگوی این افراد در یادداشتی روی صفحه فیسبوک این گروه اعلام کرد که این حمله در پاسخ به حملات سپاه به گروهک های تروریستی در اقلیم کردستان راه اندازی شد.

روز شنبه بود که گروهک کومله با همکاری سازمان منافقین به سفارت ایران در فرانسه حمله ور شدند و با اهانت به پرچم مقدس جمهوری اسلامی، اقدام به پرتاب سنگ و اشیای مختلف از جمله لوازم کامپیوتر، کپسول آتش نشانی و ... کردند و شیشه های ساختمان سفارت را شکستند.

بلافاصله پس از این تعرض، بهرام قاسمی سخنگوی، وزارت امور خارجه در واکنش به این حادثه گفت: «بعدازظهر ديروز تعداد اندکی از افراد معاند ضد ایرانی قصد تعرض و آسیب رساندن به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ايران در پاريس را داشتند که البته موفق به این کار نشدند و نتوانستند به داخل ساختمان سفارت وارد شوند و با پرتاب اشیایی به سمت ساختمان سفارت، خساراتی به آن وارد کردند.»

قاسمی افزود: متاسفانه به رغم انتظار طبیعی که از پلیس فرانسه وجود داشت آنان هنگام حضور این مهاجمین که از وابستگان یک گروهک تروریستی بودند، به موقع در محل حاضر نبودند که موضوع تهاجم این گروه و عدم حضور به هنگام پلیس، تحت بررسی و پیگیری است. خاطر نشان می کنم پس از پیگیری‌های متعدد و حضور نیروهای ذی‌ربط تعدادی از مهاجمین توسط پلیس دستگیر شدند که خواستار محاکمه و مجازات آنها و اعلام نتیجه از سوی مقامات ذی‌صلاح هستیم.

حال این سوال مطرح می شود که چرا گروهک های کومله و منافقین سفارت های ایران در اروپا را مورد هدف قرار داده اند؟ آن ها چه اهدافی را از حملات خود در مقطع کنونی دنبال می کنند؟

نخست اینکه، با توجه به ضعف شدید در سازمان و سازمان دهی، این گروه ها بقا و حیات خود را در جلب توجه می بینند. در واقع، آن ها به دنبال این هستند که با حمله به اماکنی همچون سفارت خانه که حساسیت بین المللی زیادی را در پی دارد، به دنبال جلب توجه بین المللی هستند. این راهبردی است که برخی گروه های تروریستی از جمله القاعده و داعش بارها از آن استفاده کرده اند. در مواقعی که این گروه های تروریستی، دچار ضعف در تشکیلات یا ضعف در نیروگیری می شوند، معمولا با حمله به شهروندان یا اماکن حساس، سعی دارند ضعف های خود را پوشش دهند

دوم، آن ها می خواهند به طرفداران خود اعلام کنند که هنوز زنده هستند؛ این در حالی است که این گروهک ها به شدت از کمبود نیرو رنج می برند. به همین جهت است که در آخرین نشست سالانه منافقین در پاریس، این گروهک با پرداخت پول، غذا و محل اسکان به آوارگان حاضر در اروپا، نشست خود را برگزار کردند!

سوم؛ آن ها به دنبال حساس کردن جامعه بین المللی نسبت به مسائل داخلی ایران هستند. در حالی که جامعه ایران با توجه به همراهی این گروهک ها با رژیم صدام در حمله به ایران، به شدت از آن ها بیزار هستند.

در نهایت اینکه به نظر می رسد این گروهک ها بیش از هر زمان دیگری خود را منزوی، تنها و در معرض فروپاشی می بینند و احتمال می رود برای جلب توجه و حفظ بقای خود حملات دیگری علیه سفارت خانه ها و مراکز دیپلماتیک ایران در اروپا راه اندازی کنند.


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29