چامسکی: آمریکا و غرب چشم بر حمایت عربستان از تروریسم بسته‌اند

Chamski

اندیشمند و فیلسوف آمریکایی با انتقاد از نقش مخرب عربستان در منطقه گفت: عربستان سعودی از گروه‌های تروریستی و اسلامگراهای افراطی در هر منطقه‌ای حمایت می‎کند ولی غرب و در رأس آن آمریکا بر اقدامات و حمایت این کشور از تروریسم چشم بسته اند.

«نوام چامسکی» در تازه ‎ترین اظهارات خود، عربستان سعودی را حامی گروه‎های تروریستی و افراطی مانند داعش و جبهه النصره دانست واظهار داشت: ایالات متحده آمریکا، انگلستان و فرانسه با وجود اینکه می‎دانند عربستان به عنوان افراطی‎ترین کشور اسلامی از طریق پول و دلار به دنبال بسط نفوذ و سیطره خود در منطقه است، ولی با اسلام رادیکال مخالف نیستند چرا که از نظر غربی‌ها، عربستان منافع آنان را تامین می کند.

این زبان‎شناس مشهور آمریکایی در مورد شکل‌گیری دولت‌های دموکراتیک در منطقه نیز بیان داشت که آمریکا اصولا با شکل‌گیری چنین دولت‌هایی مخالف است، چرا که اگر این اتفاق بیافتد افکار عمومی تقریبا بر سیاست‌های واقعی تأثیرگذار خواهند بود، به همین دلیل آمریکا هرچه در توان داشت برای جلوگیری از شکل‌گیری دولت‌های دموکراتیک در بهار عربی به کار گرفت و به همین دلیل است که بیشتر کشورهای متحد آمریکا در خاورمیانه، نظام‌های دیکتاتور نفتی هستند که هیچ انقلابی در آن‌ها دیده نمی‌شود و اگر صدای اعتراضی بلند شود فورا در این کشورها قلع و قمع می‌شود.

در خبر دیگری، وزیر دفاع عربستان و رئیس‌ جمهوری ترکیه در حاشیه نشست گروه ۲۰در چین دیدار کردند.«محمد بن سلمان»، جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور در دیدار با اردوغان، درباره روابط دوجانبه و مسائل مشترک بحث و تبادل نظر کرد.

این در حالی است که پیشتر نیز وزیر دفاع عربستان سعودی در سفر به ژاپن، تفاهمنامه نظامی با این کشور امضا و درباره همکاری‌های نظامی و تقویت آن میان دو کشور بحث و رایزنی کرده بود.

عربستان، ‌داعش عراق را تقویت می‌کند

از سویی «محمد العنزی» امام جمعه سابق پایتخت عربستان و مبلغ معارض این کشور، از حمایت آل سعود از داعش عراق پرده برداشت و گفت: آل سعود از طریق «ثامر السبهان» سفیرشان در بغداد از داعش در عراق حمایت می‌کنند.

این مبلغ عربستانی و امام پیشین مسجد جامع ریاض در صفحه توییتر خود تأکید کرد: فعالیت‌های حمایتی السبهان از داعش برای راضی نگاه داشتن «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان صورت می‌گیرد و در حال حاضر حضور او در عراق خیانتی در حق این کشور به شمار می‌رود و بغداد باید روابط خود را با آل سعود قطع کند.

وی که به دلیل مخالفت با آل سعود دوره ای را در زندان عربستان گذرانده، از حامیان حزب‌الله به شمار می‌رود. العنزی همچنین گفت: آل سعود و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به دنبال صلح با اسرائیل هستند.

العنزی ادامه داد: شیعیان عراق تحت امر و فرمان آیت الله العظمی سیستانی حشد الشعبی را تشکیل داده‌اند که به ضربه نهائی علیه داعش تبدیل شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه در برهه ای از نزدیکان به آل سعود بودم می‌دانم که دشمنی واقعی آنها با شیعیان نیست، بلکه آل سعود با اهل بیت پیامبر اسلام«ص» دشمن هستند .

در خبری دیگر، یک منبع امنیتی عراقی گزارش داد: در عملیات آزادسازی منطقه جزیره خالدیه در استان الانبار این کشور ۱۲ نفر از سرکرده های مهم گروه تروریستی داعش کشته شدند.

همچنین در جریان پاکسازی این منطقه، اتاق سری داعش کشف شد که در این اتاق نیروهای عراقی به اسناد و مدارک مهمی متعلق به این گروه تروریستی دست یافتند. خبر دیگر اینکه، در انفجار یک بمب در یکی از خانه‌های منطقه القیاره و در نزدیکی روستای «العوسجه» در استان نینوا ۱۸ نفر کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند. تروریست‌های داعش پیش از عقب‌نشینی از هر شهری، خانه‌ها و ساختمان‌های آن شهر را بمب‌گذاری می‌کنند.

خبر دیگر اینکه «حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق در دیدار با هیاتی از کنگره آمریکا درباره آمادگی‌ برای آغاز عملیات آزادسازی موصل از اشغال داعش و آموزش و مسلح کردن ارتش کشورش گفتگو کرد. هیات آمریکایی نیز بر حمایت همه جانبه واشنگتن از عراق در جنگ علیه تروریسم تاکید کرد.

از سویی، یک منبع در حزب اتحاد میهنی کردستان عراق اعلام کرد، «برهم صالح» و «کوسرت رسول» پس از دیدار با هیأت ایرانی حاضر شدند اختلافات را با رهبری حزب کنار بگذارند. این دو نفر پس از دیدار با هیأت ایرانی که وارد استان «سلیمانیه» کردستان عراق شده بودند، تصمیم گرفتند از دو تکه شدن حزب جلوگیری کنند و اختلافات را کنار بگذارند.

در همین راستا «فواد معصوم»، رئیس جمهوری عراق نیز راهی سلیمانیه شد تا به تنش در داخل حزبش پایان دهد.در این میان، برخی از کارمندان اداره‌ها و سازمان‌های عراقی به دعوت مقتدا صدر پاسخ دادند و به نشانه اعتراض به فساد، دست از کار کشیدند. در شهرها و استان‌های دیگر عراق نیز به طور پراکنده در برخی اداره‌ها و حتی بیمارستان و پمپ بنزین‌ها نیز اعتصاب شده و افراد دست از کار کشیدند.


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31