پیام‌ها و پیامدهای حضور پدرخوانده غربی منافقین در کاخ سفید

Rahimpourhamed

احتمال انتصاب «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی دولت ترامپ قوت گرفته است. جدی شدن انتصاب بولتون، انتقاد گسترده کارشناسان و منتقدین ترامپ را برانگیخته و بسیاری وی را گزینه‌ای جنگ طلب تر از فلین معرفی کرده‌اند. بولتون به دلیل حضور دائمی در نشست‌های گروهک منافقین به پدر خوانده غربی آنها معروف است. وی از اعضای شورای دوازده نفره نومحافظه کاران آمریکا و یکی از اصلی ترین حامیان کشتار و آوارگی میلیون‌ها انسان در عراق و افغانستان در دوران ریاست جمهوری جرج بوش محسوب می‌‎شود.

بولتون در کنار افرادی مانند جولیانی که در 11 سپتامبر 2001، شهردار نیویورک بود یا هواردين که یکی از کاندیداهای مطرح ریاست جمهوری در سال 2004 بود یا تام‌ریچ که وزیر امنیت داخلی دولت اول بوش پسر بود و دیگر چهره‌های نسبتا مشهور سیاسی آمریکا که دنبال پول هستند برای سخنرانی به نفع منافقین در جلسات این گروهک مبالغ هنگفتی را از تروریست‌ها گرفته است. سمت مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا بعد از حملات 11سپتامبر توسط جورج بوش ایجاد شد تا بدون فشار و اعمال نظر کنگره، برخی از سیاست‌های خارجی خود را پیش ببرد وحالا درصورتی که بولتون این سمت را برعهده بگیرد، یکی از معیارهای دقیق وخوبی است که نشان می‌دهد دولت ترامپ، رویکردی تهاجمی علیه ایران دارد واز گروهک منافقین حمایت می‌‎کند.

این گروهک اکنون امیدوار است روابط خود را با دولت ترامپ گرم کند.دولت اوباما فاصلۀ خود با گروهک منافقین را هرچند بصورت ظاهری حفظ می‌‎کرد اما دولت ترامپ، به جای درک راهبردی منافع همکاری با کشورهایی مانند ایران و عراق در جنگ جهانی علیه تروریسم، ترجیح می‌‎دهد مردم ایران را با ترور و وحشت مواجه کند. البته پیش از روی کار آمدن ترامپ نیز کارشناسان امور سیاست خارجی نگران این موضوع بوده‌اند که مشاوران و مقاماتِ بالقوه‌ دولت ترامپ از حامیان فرقه تروریستی منافقین باشند. اما درصورت انتخاب پدرخوانده غربی منافقین توسط رئیس جمهور آمریکا ترامپ چند پیام داده است: نخست پیام داده است که دشمنی وی با «ایران» نیست، بلکه با «ایرانیان» است. مردمِ ایران در داخل و خارج از این کشور، از میان تمام گروه‌های مخالفِ ایران، از منافقین بیشترین و عمیق‌ترین تنفر را دارند. ترامپ با محکوم نکردن منافقین وانتخاب بولتون این علامت را نیز می‌دهد که خصومت وی با (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش نیست، بلکه با کشور ایران است.

انتخاب حامیان منافقین توسط ترامپ همچنین نشان می‌‎دهد که جعبه جنگ آمریکا تقریباً به طور کامل خالی شده است. به غیر از مشتی تحریم‌های ناکارآمد، وارد کردن حامیان منافقین در این معادله، بدین معنا است که آمریکا می‌‎خواهد سرنوشت خود را با بد اقبال‌ترین و بد یُمن‌ترین گروهی که تاکنون وجود داشته است گره بزند. قطعا همسو کردن سیاست خارجی آمریکا با هوس‌های یک جنگ طلب حامی منافقین باعث تضمین پیروزی (آمریکا) بر ایران نخواهد شد. در عوض، این رویکرد باعث تنزل شأن و جایگاه ایالات متحده در جهان خواهد شد و دنیا را به مکانی نا امن‌تر تبدیل خواهد کرد.


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31