مقاومت محور ثبات و امنیت در منطقه

Rezakhahalireza

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و گسترش نفوذ منطقه‌ای این کشور، خاورمیانه از سه دهه‌ی پیش تاکنون شاهد حضور دو جریان و ائتلاف بزرگ منطقه‌ای بوده است؛ یکی محور سازش یا همان محور اعتدال عربی که حمایت از منافع غرب و حفظ وضعیت کنونی در حمایت از دیکتاتورهای موجود را سرلوحه‌ی خود قرار داده، و یکی محور مقاومت با حضور تهران، دمشق، حزب‌الله لبنان و مقاومت فلسطین که دفاع از آرمان فلسطین و مقابله با نظام سلطه را در دستور کار داشته است. این دو جریان همواره در تقابل با یکدیگر تعریف شده و در واقع موفقیت یکی، به معنی کاهش نفوذ دیگری در منطقه بوده و بالعکس.

انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه 1357،  سقوط دولت صدام در  سال 1382 در پی تجاوز آمریکایی ها و اعتراضات  عربی فراگیر در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا  در سال 1389  سه نقطه عطف اصلی در فراز و فرود روابط این دو بلوک سیاسی قدرت در منطقه می باشد. انقلاب اسلامی در ایران اغاز گر شکل گیری بلوک جدید قدرت، سقوط صدام بر هم زننده توازن قوا در منطقه و اعتراضات عربی پیچی تایخی در شکل دهی به نظمی نوین در منطقه بوده است.

با این حال پیروزی های نیروهای مقاومت این روزها از یمن گرفته تا عراق، سوریه و لبنان باعث شده تا آمریکایی ها و همپیمانان منطقه ای آنها به سرکردگی عربستان موج جدیدی از تبلیغات و پروپگاندای سیاسی بر علیه محور مقاومت را در رسانه های وابسته به خود راه بیاندازند. سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در دیدار با سعد حریری نخست وزیر لبنان بر علیه حزب الله را می توان نمونه ای از این تبلیغات دانست.

ترامپ در حالی که نیروهای حزب الله لبنان در منطقه عرسال در حال پاکسازی مرز سوریه و لبنان از لوث وجود تروریست های وابسته به جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه هستند، این حزب سیاسی و ریشه دار لبنانی را عامل بی ثباتی در منطقه غرب اسیا دانست.

واقعیت این است که اتهام بی ثبات سازی این روزها از سوی آمریکایی ها بر علیه بلوک سیاسی مقاومت به عنوان یک رقیب منطقه ای در حالی مطرح می شود که کمتر کسی در عرصه بین المللی بر نقش امریکا و همپیمانان این کشور در منطقه غرب اسیا و خلیج فارس در شکل گیری و تقویت تروریسم شک دارد.

در مقابل محور مقاومت همواره عامل ثبات و امنیت در منطقه بوده است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام و الگوی اصلی نظری و عملی محور مقاومت، تنها دموکراسی کارآمد منطقه است که بیش از سه دهه تجربه موفق مردم سالاری دینی را به همراه دارد. همین الگو به صورت کاملا حرفه ای و البته بومی در حزب الله لبنان به عنوان یک حزب پیشرو لبنانی که متحدین فرا طایفه ای در کشوری که حتی الگوی دموکراسی آن طائفه ای قابل رصد است.

علاوه بر این محور مقاومت در طی یک دهه گذشته که جریان های تروریستی تکفیری به دلیل حضور آمریکایی های در منطقه رشد و نمو داشته اند، همواره در صف اول مبارزه با تروریسم بوده اند.

واقعیتی که همین الان هم در جبهه های نبرد سوریه، عراق و لبنان بر علیه داعش و القاعده قابل مشاهده است.

از همه مهمتر این که جریان مقاومت توانسته به عنوان یک نیروی بازدارند در مقابل قدرت های جاه طلب منطقه ای مانند عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی نوعی توازن قوای منجر به صلح و ارامش را ایجاد کند. هم اسرائیلی ها و هم سعودی ها سالهاست که به دنبال تغییر مرزهای جغرافیایی منطقه هستند. اسرائیل به دنبال تحقق رویای موهوم نیل تا فرات است و عربستان هم به دنبال تسخیر کشور های همسایه مانند یمن و بحرین.

با این حال آنچه در طی سه دهه گذشته توانسته مانع از بین رفتن مرزهای بین المللی و ثبات منطقه ای در غرب آسیا شود، نفس حضور نیروهای مقاومت می باشد. واقعیتی که اذعان و یا انکار آن نمی تواند خدشه ای بر آن وارد سازد.

 


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29