خبرگزاری دانمارک جزییات پرونده سرکردگان گروهک حرکة‌النضال را منتشر کرد

13990823000267 Test PhotoN

خبرگزاری دانمارک به تازگی با انتشار گزارشی خبر داد که به بخش هایی از مکالمات شنود شده و چت های واتساپی سرکردگان گروهک تروریستی حرکة النضال در دانمارک دست یافته که نشان می دهد این گروهک ضمن انجام اقدامات و عملیات مسلحانه ضد ایران، کوشیده اند تا اقدامات خود را از دانمارکی ها مخفی نگاه دارند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از  پایگاه خبری تحلیلی نخیلات، پس از اینکه دادگاه روسکیلد (Roskilde) دانمارک در روز جمعه (۱۵ بهمن ۱۴۰۰)، حبیب نبگان (معروف به حبیب جبر)، به همراه برادرش ناصر نبگان (معروف به ناصر) و داماد حبیب، یعقوب نیسی (یعقوب حر التستری) را به عنوان سه عضو برجسته گروهک تروریستی و جدایی طلب «حرکة النضال العربی لتحریر الاحواز» به دلیل حمایت از تروریسم مجرم شناخته و محکوم کرد، خبرگزاری دانمارک (DR) در گزارش مشروحی از جزییات مکالمات شنود و چت های واتساپی اعضای این گروهک که مورد استناد دادگاه قرار گرفته اند، پرده برداشته است.

 

در این گزارش با عنوان«شنودهای یک ایستگاه تلویزیونی در شهر رینگستد و گفتگوهای مخفیانه در آن، پرده از حمایت از تروریسم در ایران برداشت» می نویسد: «عملیات پلیس، نشان می دهد که افرادی در رینگستد به دنبال این بودند که تلاش های خود برای مبارزه مسلحانه در ایران را، از دانمارکی ها مخفی نگاه دارند».

 Untitled 1 780x470

این گزارش با اشاره به سه فرد یاد شده می نویسد که دادگاه رسیدگی به پرونده این افراد در پشت درهای بسته انجام شده، اما با این وجود، خبرگزاری دانمارک (DR) به دقایقی از این شنود دست یافته که بازتولید مکالمات مخفیانه آن حکایت از پرونده ای سیاه دارد.

 

این گزارش در این زمینه می نویسد:«در این مکالمه ها، یکی از سه مرد – حبیب جبر، پناهنده ۵۱ ساله – درباره کمین، کشتار و حمایت از مبارزه مسلحانه علیه ایران با دیگر اعضا بحث و گفتگو می کند. وی بر اساس حکم دادگاه، متهم به تعیین اهداف و اعلام موافقت با حمله هایی است که دو گروه شبه نظامی آنها را به اجرا درآورده اند؛ که یکی از این گروه ها را وی اداره می کند».

 

خبرگزاری دانمارک همچنین مستندات خود را در اختیار یک کارشناس امنیتی قرار داده و از او خواسته است تا آنها را بررسی کرده و نظر کارشناسی خود را درباره آنها اعلام کند. ژاکوب شارف (Jakob scharf) که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ رئیس اداره اطلاعات پلیس بوده و هم اکنون مدیر یک شرکت امنیتی خصوصی است، با بررسی محتوا و مستندات خبرگزاری دانمارک می گوید:«واضح است که اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که حبیب جبر نه تنها از اقدامات تروریستی رخ داده، اطلاع داشته، بلکه نقش کنترلی برجسته ای در رابطه با فعالیت های مسلحانه داشته است».

 4061921

حبیب جبر (وسط) به همراه برادر کوچکش تمیم فاروق بیگ (سمت چپ) و داماد حبیب، یعقوب نیسی (سمت راست) که همگی آنها به دلیل حمایت از تروریسم مجرم شناخته شده اند.

(Photo: Liselotte Sabroe Graphics: Emil Thorbjörnsson © Ritzau Scanpix)

 

بحث و گفتگو درباره مواد منفجره پلاستیکی

 

این گزارش در ادامه این سه فرد را به عنوان عناصر اصلی گروهک تروریستی و تجزیه طلب «حرکة النضال العربی لتحریر الاحواز» (ASMLA) معرفی می کند که برای جدایی خوزستان با جمهوری اسلامی ایران مبارزه می کنند.

 

در این گزارش آمده است:«در نوامبر سال ۲۰۱۸ پلیس و سرویس اطلاعات پلیس دانمارک (PET)، تحقیقاتی را درباره فعالیت های این سه فرد در دستورکار قرار داد که منجر به بسته شدن شبکه تلویزیونی و ماهواره ای (احوازنا) گروه حرکة النضال در شهر رینگستد شد».

 

این گزارش همچنین می نویسد:«افزون بر شنودها و فیلم های به دست آمده، همچنین بررسی چت ها، از گفتگوهای پشت درهای بسته در یک شهر مرکزی در نیوزلند پرده برمی دارد؛ که براساس مستندات دادگاه روسکیلد نشان می دهد که چگونه هر دو گروه (دو شاخه هلند و دانمارک حرکة النضال) به منظور برهم زدن امنیت ملی ایران، به مجموعه اقداماتی از جمله بمب گذاری در محل های عبور و مرور، استفاده از خمپاره انداز و مسلسل ها و نیز گروگان گیری دست زده اند. به طور مثال، یکی از   این چت ها نشان می دهد که حبیب جبر در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۸ با استفاده از پیام رسان واتساپ در گفتگو با یکی از اعضای هلندی حرکة النضال (عیسی مهدی فاخر) صحبت از کمین برای خودرویی می کند که قرار بود با مواد منفجره پلاستیکی مورد حمله قرار بگیرد. و بر اساس مستندات به دست آمده وقتی از حبیب جبر در این چت پرسیده می شود:«هدف کیست؟» پاسخ می دهد:«یکی از خودروهای امنیتی»».

 

این گزارش همچنین می افزاید: «پلیس نیز تمام چت ها و شنودها را طی شکایتی علیه عضو هلندی گروه حرکة النضال به دادستانی هلند ارائه کرده است. بررسی های دادستانی هلند نیز نشان می دهد که حبیب جبر و عضو هلندی گروه حرکة النضال در بازه زمانی ۱۷ آگوست تا ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۸ در مورد حملاتی در ایران با یکدیگر چت کرده اند».

 

این گزارش به نقل از دادستانی هلند می نویسد: «علاوه بر موارد یاد شده، آنها در چت های خود در مورد کشتن نیروهای امنیتی، آتش زدن بانک ها، تامین تجهیزات (مورد نیاز) دیگران (سایر اعضای گروهک)، تهیه تسلیحات کامل، به رگبار بستن مراکز پلیس و شکایت کردن از ایران صحبت می کنند».

 

در ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، تعدادی از شهروندان و نظامیان، در مراسم رژه اهواز به دست عناصر گروهک تروریستی حرکة النضال به شهادت رسیدند. حبیب جبر برای حمایت از این حمله از طریق یک مصاحبه تلویزیونی، (از سوی دادگاه دانمارک) محکوم شد.

Download 2

(Foto: Morteza Jaberian Grafik: Emil Thorbjörnsson © (c) Ritzau Scanpix)

خبرگزاری دانمارک در ادامه این گزارش با انتشار تصویری از تیراندازی به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز می نویسد:«با استناد به صورتجلسه تنظیم شده میان حبیب جبر و هلندی ها (سایر اعضای گروهک در هلند)؛ یکی از اعضای گروه حرکة النضال، از حبیب جبر می پرسد، آیا کشتن سربازان (وظیفه) به عنوان بخشی از مبارزه با ایران اشکالی دارد یا خیر؟؛ که دادستان هلند با اشاره به آن از حبیب جبر می پرسد:«ممکن است هدف شما افسر یک ستاد باشد ولی یک سرباز (وظیفه) هدف قرار بگیرد؟» که حبیب جبر پاسخ می دهد:«چندان مهم نیست»».

 

در این گزارش همچنین پروفسور راسموس کریستین الینگ (professor Rasmus Christian Elling)، دانشیار دانشگاه کپنهاگ، که درباره ایران تحقیق می کند، در اظهارنظری پیرامون پرونده، می گوید:«گفتگوهای چت، به روشن شدن نقش حبیب جبر کمک می کند»؛ وی می افزاید:«این بدان معناست که او از سازمان هایی حمایت می کند که بارها مسئولیت عملیات (واقدامات) شبه نظامیان در ایران را بر عهده گرفته اند»، او این اقدامات را «اقدامات خرابکارانه، ترور و حملات خشونت آمیز» می نامد.

 

مبارزه مسلحانه باید پنهان می ماند

 

این گزارش در ادامه تاکید می کند که تحقیقات پلیس دانمارک  که در سند دادگاه به آن اشاره شده، ملاحظات گروهک حرکة النضال درباره مبارزه مسلحانه را از دانمارک نشان می دهد و می نویسد:«این مسئله در جلسه ای در عصر روز ۲ فوریه ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار می گیرد. از جمله صحبت های انجام شده بر اساس صورتجلسه گروهک حرکة النضال این است که گفته شده:«اگر تمام اظهارات خشونت آمیز و تهاجمی علیه رژیم ایران از برنامه سیاسی حذف شود، برای حرکة النضال مفید خواهد بود؛ زیرا دانمارکی ها آن را نمی پذیرند» و بر اساس همان صورتجلسه، از حبیب جبر پرسیده می شود:«آیا این بدان معناست که باید مبارزه مسلحانه کنار گذاشته شود؟» که وی پاسخ می دهد:« نه! نه! اما باید آن را به شکل جدیدی تعریف کنیم». و بدین ترتیب روز بعد، حبیب جبر و برادر کوچکترش و دامادش به عنوان دو عضو دیگر گروهک حرکة النضال دستگیر شدند.

 

ملاقات هایی که با سعودی ها ترتیب داده شد

 

خبرگزاری دانمارک همچنین در این گزارش با اشاره به فرایند طولانی محاکمه، تاکید کرد که دادگاه روسکیلد در روز جمعه هفته گذشته (۱۵ بهمن) ثابت کرد که گروهک حرکة النضال در شهر رینگستد دانمارک، جلساتی را با مقامات سعودی ترتیب داده است. هدف این جلسات حمایت و پشتیبانی از«عملیات و حملات (در ایران)، تهیه ادوات نظامی همچون موشک انداز و سلاح های خودکار و نیز آموزش نظامی و تامین منابع مالی» بود.

 

همچنین بر اساس حکم صادر شده توسط دادگاه روسکیلد، حبیب جبر ، برادر کوچکترش و دامادش برای دریافت میلیون ها دلار پول از سرویس اطلاعاتی سعودی و نیز ارسال پول برای اعضای دو گروه خود در ایران مجرم شناخته شده اند.

 

اوا فلیوهوم (Eva Flyvholm) سخنگوی وزارت خارجه دانمارک در این باره می گوید:« کاملا غیرقابل قبول است که گروهی از مردم اینجا در دانمارک با حمایت یک سرویس اطلاعاتی بیگانه برای تروریسم برنامه‌ریزی کرده و از آن حمایت می‌کنند» و این امر «البته عمیقاً مشکل ساز و خطرناک است؛ نه تنها برای امنیت دانمارک، بلکه برای امنیت سایر مردم در جهان».

 

حبیب نبگان معروف به حبیب جبر سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال العربی لتحریر الاحواز هم اکنون در بازداشت نیروهای امنیتی دانمارک قرار دارد. او و سایر همگروهکی هایش به ۱۲ سال زندان محکوم شده اند.

Download 1

(Photo: Jonas Olufson Graphics: Emil Thorbjörnsson © (c) Ritzau Scanpix)

ایران: دانمارک، تروریست ها را در خود جای داده است

 

سفارت ایران در کپنهاگ در این زمینه اعلام کرده است «مایه تاسف است که رهبران گروهک حرکة النضال قبل از افشای اقدامات سیاه آنها – ترور، مدیریت و تامین مالی تروریسم در ایران- تاکنون توانسته اند با حفاظت در دانمارک زندگی کنند».

 

سفارت عربستان نیز در کپنهاک تنها موضع خود را اینگونه اعلام کرده است که «این مسئله ای دانمارکی است» و هرگونه اقدام عربستان سعودی که دلالت بر جنگ نیابتی در دانمارک یا هرجای دیگر را داشته باشد، رد کرد.

 

فرایند دادرسی به پرونده حبیب جبر و برادر و دامادش، تا ماه مارس ادامه دارد و ۱۲ سال زندان برای آنها مجازات تعیین شده است.

 

عضو هلندی گروه حرکة النضال یعنی عیسی مهدی فاخر  نیز بر اساس مستندات چت های وی با حبیب جبر از سوی دادگاه هلند به چهار سال و نیم زندان محکوم شده است.

 


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

مطالب پربازدید بخش خبر

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان