خاطراتی از آیت‌الله صدوقی، چهارمین شهید محراب

2234100

انقلاب اسلامی در سال‌های ابتدایی دوره پرتنشی را پشت سر گذاشت، فکر می‌کنید چرا شهید صدوقی هدف ترور منافقین قرار گرفت؟
مقام معظم رهبری برای شهید صدوقی از عنوان رهبر یاد کردند. در دوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب، اگر او دستوری می‌داد، حتما اجرا می‌شد. بعد از انقلاب، او همواره تلاش می‌کرد تا مانع احساسات گسترده مردم شود. شهید صدوقی حتی اواخر سال 1357 که مشخص بود انقلاب در حال پیروزی است، تلاش داشت تا احساسات گسترده مردم را کنترل کند و مبارزات را عقلایی و تا حد امکان کم هزینه کند. از همراهان و نزدیکانش نقل شده است که شهید صدوقی گاهی در تجمعات انقلابی به مردم می‌گفت که به خانه‌هایتان بروید و مردم می‌رفتند و اگر این موضوع را در کنار احساسات انقلابی مردم در آن سال‌ها بگذاریم، بیشتر به قدرت شهید صدوقی در بین مردم پی می‌بریم. شهید صدوقی وقتی منعی می‌کرد، مردم می‌پذیرفتند.

یکی از دوستان در این مورد خاطره‌ای تعریف می‌کرد: «بعد از منبری در سال 1357 شهید صدوقی به من گفت: «می‌خواهی خون به پا کنی؟»

در برابر رژیم سابق چگونه رفتار می‌کرد؟
من لازم می‌دانم خاطره‌ای که از پدرم درباره شجاعت شهید صدوقی شنیدم را نقل کنم. در زمان شاه، استانداران زیادی وارد یزد می‌شدند که با او مشکل پیدا می‌کردند و مجبور به ترک یزد می‌شدند. یکبار فردی به استانداری یزد منصوب شد که وزنه‌بردار بود و به آقای صدوقی پیغام داده بود که من مثل استانداران قبل نیستم، وزنه بلند می‌کنم و روزی چند لیتر شیر می‌خورم با من شوخی نکن! شهید صدوقی بعد از این پیغام منبر رفته و با لحن عامیانه، کلامی را بیان کردند: «ای کاش دولت علّیه به جای این استاندار یک راس گاو برای ما می‌فرستاد که روزی چند کیلو بار می‌برد و چندین لیتر شیر می‌داد.» همین سخنان موجب شد که آن استاندار از یزد برود. نفوذی که شهید صدوقی در دل‌های مردم داشت، سبب شد که چهره بسیار تاثیرگذاری باشد. اکثر اعلامیه‌های امام را او چاپ و توزیع می‌کرد. شهید صدوقی با کسی شوخی نداشت. تمام این عوامل دست به دست هم داد و موجب شد که شهید صدوقی توسط منافقین ترور شود؛ زیرا آن‌ها به این باور رسیده بودند که ترور او می‌تواند ضربه‌ای به نظام بزند.


شهید صدوقی فردی بود که برای خودش برنامه‌ریزی کرده بود و باقیات‌صالحاتی داشت یا خیر؟
هنوز آنچه در مجموعه شهید صدوقی می‌گذرد، از باقیات‌صالحات او است. آیت‌الله صدوقی از دید وسیعی برخوردار بود. او در سال 1351 بنای مدرسه‌ای را در قم گذاشت و ساخت آن‌ را آغاز کرد؛ ولی بهره‌برداری از آن بعد از شهادتش بود. امروز با اینکه هنوز بیشتر از یک سوم طرح اولیه‌ای که در نظر داشت، اجرا نشده است؛ اما با این حال این مدرسه، در حال حاضر بزرگترین حوزه علمیه کشور است. فارغ از این در یزد، توسعه و بهسازی مساجد "حظیره" و "ملااسماعیل" توسط او صورت گرفت. تمام مدارس علمیه یزد که نزدیک به هفت مدرسه است؛ به جز یکی از آن‌ها، مابقی توسط شهید صدوقی احیا شده است و پنج مدرسه در شهرستان‌های مختلف استان یزد ساختند. تمام این اقدامات قبل از پیروزی انقلاب انجام شد. این موارد از باقیات‌الصالحات شهید صدوقی محسوب می‌شود.

نقل شده از حجت‌الاسلام محمد صدوقی، نوه چهارمین شهید محراب


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31