تعارض ادراکی در مواجهه با تروریسم و بحران کشورهای عربی

Ekhtiarii

کشورهای عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در خرداد ماه امسال روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند که منجر به بحران جدی در منطقه خلیج فارس شد که بازخوردهای گوناگون بین المللی نیز به‌همراه داشت. عمده ترین اتهامات قطر حمایت از فعالیت‌های مسلحانه تروریستی و تامین مالی گروه‌های مرتبط با ایران برای انجام خرابکاری، سیاست‌های مخرب رسانه‌های قطری و تامین مالی گروه‌های تروریستی و افراط گرا بیان گردید. اما به نظر می رسد که علت بنیادین بحران سخنان شیخ تمیم امیر قطر در رابطه با عربستان و سعودی ها باشد که در آن امیر قطر در انتقاد از تروریستی خواندن حماس و حزب الله و تاکید بر نقش ایران در برقراری ثبات و امنیت منطقه ای، برخی از کشورهای منطقه را به عنوان مدعیان مبارزه با تروریسم به تعصب مذهبی و عدم درک درست از اسلام واقعی متهم کرد؛ که منظور از آن عربستان سعودی بوده است.

آن چه که از اتهامات متقابل دو طرف بحران استنباط می شود این موضوع است که برداشت و ادراک آن ها از تحولات و پدیده‌های منطقه ای بویژه در رابطه با تروریسم در تعارض شدید قرار داشته و هریک تفسیری متفاوت از این پدیده دارند. بطور مثال عربستان و متحدان منطقه ای این کشور حزب الله، حماس و اخوان المسلمین را گروه‌های تروریستی قلمداد می کنند، در حالی که قطر این گروه ها را غیر تروریستی خوانده که در راستای احقاق حقوق خود مبارزه و فعالیت می کنند. اختلاف دیدگاه ها و برداشت ها منجر به تقابل و وزن کشی این کشورها در چارچوب حمایت یا تضعیف این گروه ها در محیط منطقه ای شده است. به دیگر سخن، از منظر رهبران آل سعود سیاست‌های منطقه ای قطر در قالب حمایت از گروه‌های جهادی امنیت زدا بوده که موجب بی ثباتی منطقه ای و همچنین ایجاد تهدیدات امنیتی علیه منافع ملی عربستان می شود. این موضوع زمانی اهمیت می یابد که سیاست‌های قطر با دیپلماسی منطقه ای ایران از همپوشانی برخوردار بوده و دو کشور نسبت به گروه‌های مقاومت نظیر حماس و حزب الله دیدگاه‌های مشترکی دارند. موضوعی که عربستان به شدت به آن حساس بوده است  و  لذا همواره تلاش کرده تا فاصله بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را افزایش دهد.

بطور کلی می توان بیان داشت برداشت و ذهنیت کشورهای درگیر در بحران اخیر در قبال تروریسم کاملا در تعارض با یکدیگر قرار دارد و همین اداراکات متفاوت مقدمات اصطحکاک روابط دوجانبه و اقدامات تقابل جویانه را در محیط منطقه ای فراهم ساخته است. این بحران زمانی خاتمه خواهد یافت که عربستان و متحدان آن کشور رفتارهای منطقه ای قطر را اقداماتی در راستای ناامنی و تهدید جدی علیه خود قلمداد نکنند.


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29