ایران علیه آمریکا به دیوان‌های جنایی بین‌المللی شکایت کند

Simbar12469

یک استاد دانشگاه: وزارت امور خارجه از گزارش اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان سندی برای طرح شکایت علیه آمریکا در دادگاه جنایی بین‌المللی و دیوان‌های بین‌المللی استفاده کند.

دکتر رضا سیمبر عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان در گفتگو با پایگاه خبری‌تحلیلی هابیلیان، با ارزیابی وضعیت سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن گفت: در سازمان ملل متحد دو خانواده وجود دارد. یکی نهادهای سیاسی امنیتی سازمان ملل همچون شورای امنیت و تا حدودی مجمع عمومی سازمان ملل متحد که عمدتا خوشنام نیستند. البته مجمع عمومی در برخی از پرونده‌ها همچون موضوع فلسطین، آفریقای جنوبی و همچنین گزارش مرحوم خاویر پرزدکوئیار دبیرکل فقید سازمان ملل در سال 1989 که عراق را متجاوز معرفی کرد، نسبت به شورای امنیت مستقلانه‌تر عمل کرده است.

وی خانواده دوم سازمان ملل متحد را نهادهای تخصصی آن دانست و گفت: خانواده دوم سازمان ملل، نهادهای تخصصی آن هستند که خوشنامی این سازمان معمولا مرهون این نهادها هستند. نهادهایی همچون WHO(سازمان بهداشت جهانی)، کمیساریای عالی پناهندگان، FAO(سازمان خواروبار جهانی)، ICAO(سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی) که خوشنام هستند و اقدامات خوبی داشته‌اند. در این بین شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پرونده مختلطی دارد. در بسیاری موارد شاهد پرونده‌هایی بودیم که تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ بوده است. به عنوان مثال چند سال پیش دیدیم که رژیم ارباب اره‌ها یعنی همان قاتلان خاشقچی، به عنوان رئیس دوره‌ای شورای حقوق بشر انتخاب شد که همان زمان شایع شده بود که سعودی این مقام را با پول خریده است. این شورا، شورایی دو چهره است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: در خصوص گزارش‌های این شورا باید در نظر داشته باشیم که نحوه تنظیم و ارائه این گزارش‌ها بسیار به گزارشگر آن بستگی دارد که خوشبختانه در گزارش اخیر این شورا علیه آمریکا در پرونده ترور شهید سلیمانی، شاهد اصل بی‌طرفی بوده‌ایم. البته باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که رفتارهای دولت‌ آمریکا پس از روی کار آمدن ترامپ، بسیاری از دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی را نسبت به دولت آمریکا بدبین کرده است.

سیمبر با اشاره به گزارش اخیر آگنس کالامارد گزارشگر شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص محکومیت آمریکا در ترور شهید سلیمانی گفت: در پرونده ترور شهید سلیمانی، آمریکایی‌ها هیچ توجیه موردپسند برای مجامع بین‌المللیِ برخاسته از خودشان ارائه ندادند. تنها توجیه آمریکا برای این اقدام این بود که شهید سلیمانی سبب به خطر افتادن آنی جان شهروندان آمریکایی بود و دقیقا در همین گزارش، گزارشگر سازمان ملل به این توجیه اشاره کرده و تاکید دارد که آمریکا هیچ سندی مبنی بر به خطر افتادن جان شهروندان آمریکایی ارائه نکرده است. از طرف دیگر خانم کالامارد سابقه حضور در عراق و سوریه را دارد و از نزدیک با تحولات این دو کشور آشنا است و به طور کامل در جریان اقدامات شهید سلیمانی در منطقه بوده است.

استاد دانشگاه گیلان افزود: آمریکایی‌ها پس از ارائه این گزارش به تکاپو افتاده و هم از منظر رسانه‌ای و هم حقوقی به دنبال پاسخگویی به آن هستند.

این استاد علوم سیاسی به پیگیری‌هایی که باید از سوی جمهوری اسلامی صورت گیرد اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه می‌تواند از این گزارش به عنوان سندی برای طرح شکایت علیه آمریکا در دادگاه جنایی بین‌المللی و دیوان‌های بین‌المللی استفاده کند.

دکتر سیمبر گفت: جمهوری اسلامی باید با توجه به ادعای آمریکایی‌ها، طرح اقدامات متقابل را در دستور کار قرار دهد. آمریکایی‌ها اقدامات مخرب زیادی در منطقه ما اعم از عراق و افغانستان و سوریه داشته و از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند. اگر این ادعا که به خطر افتادن جان شهروندان یک کشور می‌تواند سبب اقدام پیش‌دستانه دولت آن کشور علیه آن تهدید شود، وجاهت داشته باشد ما نیز می‌توانیم علیه عوامل آمریکایی در منطقه اقدامات سخت انجام دهیم. چون آمریکایی‌ها در منطقه ما به گسترش خشونت و تروریسم کمک‌های زیادی کرده‌اند که سبب ناامن شدن منطقه و تهدید امنیت مردم منطقه و کشور ما شده است.

این استاد دانشگاه افزود: آمریکایی‌ها اصل 51 منشور سازمان ملل مبنی بر حق دفاع مشروع را مستمسک قرار می‌دهند و برای آن هیچ دلیل و سند قانع‌کننده‌ای ارائه نداده‌اند. باید در نظر داشته باشیم از آنجایی که این حمله مستند شده است، جمهوری اسلامی باید هم به لحاظ حقوقی و هم رسانه‌ای نهایت هوشمندی را ارائه دهد.

دکتر سیمبر در پایان به طرح شکایت اخیر قوه قضائیه علیه آمران شهادت شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: در مراحل قضایی کیفری بین‌المللی همچون مبانی حقوقی داخلی، یک سند وجود دارد و یک اماره. بنده با توجه به آشنایی که با حقوق بین‌الملل کیفری دارم می‌توانم بگویم که گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل، حداقل به عنوان اماره می‌تواند مورد استفاده قاضی در دادگاه‌های بین‌المللی قرار گیرد.

 


مطالب پربازدید سایت

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

جدیدترین مطالب

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)

باز هم تروریسم و باز هم کاپشن صورتی

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

سعید کریمی از مجروحان حمله تروریستی راسک و چابهار عیادت کرد

وضعیت مجروحان حمله تروریستی چابهار و راسک

محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی

ورود کمیسیون امنیت ملی به حمله تروریستی راسک و چابهار

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور:

عناصر تروریستی راسک و چابهار ملیت غیر ایرانی دارند

مطالب پربازدید بخش گفتگو

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی

ماهیت فرقه منافقین با اسلام در تضاد است

علی بابایی کارنامه نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی

منافقین باید تاوان جنایات خود را به اندازه شأن ملت ایران پرداخت کنند

محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:

دادگاه گروهک تروریستی منافقین مستند و مستدل است

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان