ایران؛ از ظهور تروریسم تا تقابل با تروریسم (3)

Asrf6529

پاسخ­های سخت به تروریست­ها

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ما آماج حملات تروریستی زیادی قرار گرفت. حملاتی که بی­تردید هیچ تاریخ مشخصی بر پایان آن وجود ندارد. در روند بررسی مواجه­ها با تروریست­ها به غیر از حمله به خانه­های تیمی گروهک تروریستی منافقین که در نیمه اول دهه 60 بارها و بارها انجام شد، اولین حمله بزرگ به گروهک منافقین در سال ۱۳۶۶ رخ داد که طی آن ۲ فروند جنگنده بمب‌افکن اف 4 با پرواز از پایگاه سوم شکاری همدان (شهید نوژه) محل تجمع سالیانه فرماندهان این گروه در عمق خاک عراق را بمباران کردند که طی آن آسیب‌های فراوانی به منافقین وارد شد. 3 سال پس از پایان دوران دفاع مقدس نیز دومین مرحله حمله به مقر منافقین انجام شد؛ 9 فروند اف 4 و 9 فروند اف 5 از پایگاه شکاری دزفول محل منافقین در کمپ اشرف را هدف قرار دادند. سال 80 نیز یگان­های موشکی سپاه 7۷ موشک به سوی محل دپوی منافقین در عراق شلیک کرد که طی آن و بر اساس اعلام منافقین، پادگان­های حبیب، همایون، کوت، علوی و انزلی دچار خسارت­هایی شد. منافقین در نهایت در سال 95 از عراق اخراج و راهی آلبانی شدند.

گروهک تروریستی دموکرات نیز که تا پیش از انقلاب فعالیت زیادی نداشت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به سرکردگی عبدالرحمن قاسملو وارد مرحله جدیدی شد و با حمایت آمریکا، توسط عراق مسلح شد. برای برخورد با این گروهک در اواسط دهه ۷۰ زمانی که سردار کاظمی فرمانده قرارگاه حمزه بود، نیروهای دموکرات و کومله عملیات نظامی مختلفی را در خاک ایران داشتند و برای پاسخ به این عملیات و در شرایطی که آمریکایی‌ها در عراق و کردستان عراق بودند، شهید کاظمی با حدود ۲ هزار نفر نیرو و همراه با ادوات و توپخانه، وارد خاک عراق شد و آتشی که بر سر دشمن ضدانقلاب ریختند آنقدر سنگین بود که آن‌ها در خلال یک روز چندین بار پیام تسلیم دادند. آخرین ضرب شصت جمهوری اسلامی به تروریست­های دموکرات نیز 19 تیر امسال و در واکنش به شهادت تعدادی از پاسداران کشور در پیرانشهر و جوانرود، گلوله باران مواضع این گروهک تروریستی در عراق بود.

از میان دیگر تروریست­های مطرحی که به دام جمهوری اسلامی افتاد می­توان به عبدالمالک ریگی اشاره کرد. وی که سرکرده گروهک تروریستی جندا... (جندالشیطان) بود و از 19 سالگی اعمال تروریستی خود را علیه مردم ایران در شرق کشور آغاز کرده بود، شرارت خود را از طریق حملات مسلحانه، آدم‌ربایی، قتل، بمب‌گذاری و قاچاق مواد مخدر علنی کرده بود. حادثه تاسوکی در سال 84 و قتل عام مسافرانی که از این مسیر می­گذشتند، حادثه ترور در مسجد حضرت علی­ابن‌ابی‌طالب در سال 88، حمله انتحاری در مسجد جامع شهر زاهدان و چندین عملیات تروریستی دیگر نیز توسط این گروه سازماندهی و اجرا شده بود. اما سرانجام ریگی چه شد؟ او در اسفند ماه سال ۸۸ و در پی عملیات مقتدرانه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران و در پی یک حرکت مدیریت اطلاعاتی ۵ ماهه، در آسمان ایران دستگیر و در خرداد سال 89 اعدام شد.

سال گذشته به دنبال حمله تروریستی یکی از گروهک‌های تروریستی استان خوزستان به رژه نیروهای مسلح در اولین روز آغاز هفته دفاع مقدس در اهواز، گوشمالی اساسی در فاصله کمتر از یک هفته انجام شد و نیروی هوافضای سپاه، با شش فروند موشک زمین به زمین و 7 فروند پهپاد، مقر عاملان حمله تروریستی اهواز را در شرق فرات در کشور سوریه مورد هدف قرار داد و تعداد زیادی از سران و نیروهای این گروهک تروریستی را نابود کرد. 

28 آبان سال 96 بود که نیرو‌های ارتش سوریه، یگان‌های مردمی جبهه مقاومت و جنگنده‌های روسیه، توانستند در عملیاتی یکدست و هماهنگ، شهر ابوکمال در حومه دیرالزور را که در مرز سوریه و عراق قرار دارد، بطور کامل آزاد کنند. در جریان این عملیات هماهنگ که به فرماندهی سپهبد شهید، حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه انجام شد، تعدادی زیادی از عناصر گروهک تروریستی داعش به هلاکت رسیدند و آخرین پناهگاه آنها در سوریه نابود شد. 30 شهریور سال 96 بود که در مراسم اربعین شهادت مدافع حرم شهید مرتضی حسین‌پور، سردار دل­ها اعلام کرد «من در پیامی که برای شهادت شهید حججی دادم، گفتم ما انتقام خواهیم گرفت؛ ما باید به وعده خودمان صادق باشیم؛ انتقام ما این است که کمتر از ۳ ماه دیگر، اعلام پایان حکومت داعش در این کره خاکی خواهد بود. سعی می‌کنیم این ۳ ماه را به ۲ ماه تبدیل کنیم و عمر این شجره خبیثه و این غده سرطانی خطرناک ساخته شده به دست آمریکا و اسرائیل را به پایان برسانیم و جشن آن را در ایران و در بین همه منطقه اعلام کنیم.» وعده سردار به جای 2 ماه، 59 روزه به سرانجام رسید و وسعت جغرافیایی یکی اصلی­ترین گروه­های تروریستی صده اخیر نابود شد؛ گروهی تروریستی که وعده داده بود به تهران و مشهد هم خواهد رسید. آن‌ها قبل از این نیز ضرب شصت جانانه‌ای از ایران دریافت کرده بودند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اواخر خرداد سال 96 در پاسخ به عملیات کور تروریستی در مجلس و حرم امام راحل، به مواضع داعش در دیرالزور سوریه حملات موشکی انجام داد. در این عملیات که «لیله‌القدر» نام داشت، سپاه پاسداران 6 فروند موشک بالستیک میان برد، به اهداف مختلفی در بُردهای 650 تا 700 کیلومتر شلیک کرد. این موشک‌ها، موشک‌هایی قدرتمند و نقطه‌زن بودند و با دقت بالایی به اهداف اصابت کرده‌اند. هدف‌های این عملیات مقرهای فرماندهی، دپوی تجهیزات انتحاری و لجستیکی داعش در استان دیرالزور سوریه بوده است. تعدادی از این موشک‌ها، موشک‌های دقیق و نقطه‌زن ذوالفقار بوده‌اند.

در کنار تقابل­های غیرمستقیم ما با عربستان سعودی، آمریکا و رژیم اسرائیل که هر کدام در لوای اهدافی خاص (حمایت از قومیت­ها در شرق کشور، جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه و ترور دانشمندان هسته­ای، حمایت از رژیم صدام در دوران دفاع مقدس و...) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به جز تقابل ناوچه جوشن با ناوهای آمریکایی در سال 1367 که ناوچه جوشن در جنگی کاملا نابرابر جاودانه شد، تنها تقابل مستقیم ما و آمریکا در ماجرای شهادت سردار سلیمانی رقم خورد تا دولت آمریکا که به زعم خود برای جلوگیری از تروریسم، خودرو سردار سلیمانی را در عراق هدف قرار داد، پاسخ دندان‌شکنی دریافت کند و پایگاه عین­الاسد هدف موشک­های ایران قرار بگیرد و هیمنه ظاهری و پوشالی آمریکا و افسانه شکست ناپذیری­اش فرو بریزد و حمله تروریستی مستقیم آمریکایی­ها بی جواب نماند.

ایران؛ از ظهور تروریسم تا تقابل با تروریسم (1)

ایران؛ از ظهور تروریسم تا تقابل با تروریسم (2)


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29