گروهک فرقان (10)

Forqan05

هدف از ادامه اين نوع گفتمان هاي ديني ، بنابر نظر حضرت امام ، فقط منحرف كردن جوانان بود كه اينگونه شعارها برايشان جاذبه ايجاد مي كرد . حضرت امام در پيام نوروزي خويش در سال 1359 به خاطر اهميت موضوع و وجود انديشه هاي التقاطي در اسلام فرمودند :

" همه بايد بدانيد كه التقاطي فكر كردن ،‌ خيانتي بزرگ به اسلام و مسلمين است و ثمره تلخ اين نوع تفكر در سال هاي آينده روشن مي گردد . با كمال تأسف گاهي ديده مي شود كه به علت عدم درك صحيح و دقيق مسائل اسلامي بعضي از اين مسائل را با مسائل ماركسيستي مخلوط كرده اند و معجوني به وجود آورده اند كه به هيچ وجه با قوانين مترقي اسلام سازگار نيست ." (1)

 

امام با توجه به اعمال غير ديني و غير انساني گروه هاي چون فرقان ،‌ از اسلام گرايي آنان پرده برداشتند و فرمودند :

" اينهايي كه براي اسلام سينه مي زنند ،‌ ببينند اعمالشان چيست ؟ ببينيد اينهايي كه مي گويند اسلام ، آيا در عمل هم اين طوري هستند يا يك سنگر بندي هايي اند كه با اسم اسلام مي خواهند اسلام را از بين ببرند . و شايد آنهايي كه كارگردانند اسم اسلام را به خودشان مي گذارند ، لكن دزدي مي كنند . (2) بايد ما با اسم گول نخوريم ، ببينيم چه مي كنند . ببينيم سابقه اين چيست ؟ ببينيم كتاب هايي كه اينها مي نويسند محتوايش چيست ." (3)

 

از آنجا كه التقاطيون فرقان و منافقين براي موجه جلوه دادن خود از منابع بزرگ اسلام چون قرآن و نهج البلاغه هزينه مي كردند ،‌ امام در اين زمينه نيز رهنمودهايي ارائه دادند :

" اينها با خود قرآن يا نهج البلاغه مي خواهند ما را از بين ببرند و قرآن و نهج البلاغه را از بين ببرند ، همان قضيه زمان حضرت امير و قرآن را سر نيزه كردن كه اين قرآن حكم است ...." (4)

 

چون معمولاً بيشترين فراواني ذهني جامعه شيعه درباره تاريخ اسلام و تشيع است ، امام اذهان را به سوي مسائل تاريخي معطوف مي كنند .

" اسلام هميشه گرفتار يك همچون جمعيت هايي بوده است ، در صدر اسلام زياد ، در زمان حكومت اميرالمؤمنين (سلام الله عليه)‌ زياد اينها بوده اند ، در زمان خود پيغمبر اكرم (ص) زياد بوده اند و همين طور در طول تاريخ ، اسلام گرفتار يك همچون مسائلي بوده است . " (5)

 

تأكيد فراوان و آشكار التقاطيون بر استفاده ابزاري از قرآن و نهج البلاغه ، روشنگري امام را در پي داشت . امام در اين زمينه به جوانان هشدار مي دهد كه به دام اين گروه ها نيفتند :

" جوانان عزيز دبيرستاني و دانشگاهي توجه كنيد كه سران و سردمداران گروه ها كه مي خواهند با اسم اسلام پايه هاي آنان را سست كنند و جوانان را به دام اندازند ، هيچ اطلاعي از اسلام و اهداف قوانين آن ندارند و با خواندن چند آيه از قرآن و چند جمله از نهج البلاغه و تفسيرهاي جاهلانه و غلط نمي شود اسلام شناس شد ." (6)

 

امام به منظور شناخت جامعه از وضعيت واقعي منحرفين ، به طور شفاف از واژه التقاط استفاده مي كنند :

"‌ اينان با تفسير انحرافي چند جمله و چند آيه ، آيات و جملات صريح را كه مخالفت واضح با مرام انحرافي و التقاطي آنان دارند انكار مي نمايند و در حقيقت تمسك به قرآن و نهج البلاغه براي كوبيدن اسلام و قرآن است ." (7)

 

گروه هاي التقاطي به دليل حاكم بودن ارزش هاي مذهبي در جامعه ، همواره بر آن بودند تا از خود چهره اي موجه نشان دهند . اين چهره موجه يك چهره ديني و اسلامي بود . امام در راستاي روشنگري هاي ايدئولوژيك خود مي فرمايند :

" چهره ، چهره اسلامي بسيار خوب و نماز هم مي آيند و مي خوانند و روزه هم مي گيرند در ظاهر ؛ ولي چهره ، چهره اسلامي است ، باطنش ضد اسلام . شناخت اينها مشكل است ، شناختن اينها مشكل است ،‌ عليهذا جوان هاي ما از اينها گول مي خورند ." (8)

 

همانگونه كه مشاهده مي شود امام براي آشنايي افكار عمومي جامعه با انحرافات ايدئولوژيك گروه هاي فكري ، به نتايج تاريخي افكار آنها تأكيد مي ورزيدند . باورهاي ديني انحراف نشده قادرند تا اعمال جان انسان ها نفوذ كرده و آنان را به مقابلهت منحرفين ترغيب نمايند .

امام بيش از هر چيز به تبيين ارزش هاي واقعي ايدئولوژي اصرار داشتند . امام علاوه بر روشنگري هاي ايدئولوژيك از منظر فقه پوياي اسلام نيز تكليف گروه هاي منحرف و قيام كننده و شورش گرا را مشخص كردند :

" قيام بر ضد حكومت اسلام ، خلاف ضرورت اسلام است ، خلاف اسلام است بالضروره ، حكومت الان حكومت اسلامي است ، قيام كردن بر خلاف حكومت اسلامي جزايش جزاي بزرگي است ." (9)

 

امام از جايگاه يك فقيه و اسلام شناس ، حكم محاربين را كفر دانسته و با شجاعت فرمودند :

" قيام بر ضد حكومت اسلامي در حكم كفر است ، بالاتر از همه معاصي است ، همان بود كه معاويه قيام مي كرد حضرت امي قتلش را واجب مي دانست ؛ قيام بر ضد حكومت اسلامي يك چيز آساني نيست و اينها الان قيام كرده اند بر ضد حكومت اسلامي ." (10)

 

« بخش دوم »

فرقان و فعاليت هاي پيش و پس از انقلاب اسلامي

فصل اول : فعاليت هاي پيش از انقلاب

اكبر گودرزي كيست ؟

از آنجا كه گروه فرقان يك گروه قائم به شخص بود ، شناخت رهبر آن اهميت ويژه اي دارد . اكبر گودرزي رهبر گروه فرقان در سال 1335 و به اعتبار شناسنامه در سال 1338 در روستاي دوزان متولد شد . روستاي دوزان در استان لرستان و از توابع شهر اليگودرز است ، اين روستا بين خمين و اليگودرز واقع شده است .

پدرش حسن چوپان نام داشت ، (11) اكبر گودرزي در يك خانواده پرجمعيت و فقير به دنيا آمد ، وي داراي پنج برادر به نام هاي نصرت الله ، اصغر ، رحمن ، قاسم و عبدالله بود . همچنين دو خواهر به نام هاي زيور و زيبا داشت . (12)

 

همانند ساير خانواده هاي روستايي و پرجمعيت روزگار را به سختي مي گذراند . آنگونه كه خود اظهار مي كند در روستا به پدرش در امر كشاورزي كمك مي كرد و گرايش مذهبي داشت و در مجالس عزاداري كه در روستا تشكيل مي شد شركت مي كرد .

با تشكيل مدرسه دولتي در روستا به مدرسه رفت ،‌ در حالي كه همچنان علاقه خود را به مذهب با مطالعه كتاب تقويت مي كرد ، با گذراندن دوره دبيرستان كه تا كلاس نهم (سيكل) ادامه داشت ، تصميم گرفت به مدرسه ديني برود .

البته درخواست پدرش در اين زمينه بي تأثير نبود ، به همين منظور پدرش با يك روحاني به نام آل طاهر صحبت كرد و او پيشنهاد داد تا قبل از آشنايي با حوزه هاي پيشرفته ، ابتدا دوران مقدماتي تحصيلات را در خوانسار بگذراند .

اكبر گودرزي در سال 1351 به مدرسه ديني خوانسار رفت و پس از اقامت نسبتاً كوتاه و گذراندن دروس ابتدايي به قم رفت و يكي دو سال هم در قم ماند . در قم اتاق گرفت و به مدارس نجفي و خان هم رفت و آمد داشت . قمستي از وقتش را نيز صرف مطالعه در كتابخانه آيت الله نجفي و آيت الله بروجردي مي كرد . بعد از اين به تهران آمد ، او در مدارس ديني از جمله در مدرسه چهل ستون و مدرسه شيخ عبدالحسين بود . (13)

 

گرايش مطالعاتي اكبر گودرزي درباره قرآن و تفاسير مختلف بود ، مطالعات خودسرانه و بدون استاد و راهنما موجب شد تا احساس كند همانگونه كه خود از آيات قرآني برداشت مي كند ، مي تواند مورد وثوق و اطمينان قرار گيرد .

براي اين كه ديگران را نيز با عقايد قرآني خود آشنا سازد ، به ايجاد كلاس هايي در سطح برخي مساجد تهران مبادرت كرد . مسجد الهادي ميدان شوش ، مسجد فاطميه خزانه ، مسجد رضوان خيابان اتابك ، مسجد شيخ هادي خيابان حنيف نژاد و مسجد خمسه قلهك از جمله مساجدي بود كه شاهد برپايي كلاس هاي اكبر گودرزي بود .

وي در خلال همين جلسات شروع به جذب نيرو و تربيت شاگرد كرد ،‌اين جمع ابتدايي به نام كهفي ها و سپس به نام فرقان فعاليت هاي مذهبي منسجم تري را آغاز كردند . در واقع فرقان در سال 1356 فعاليت تشكيلات خود را آغاز كرد .

اين گروه با الهام از انديشه هاي شريعتي ، مجاهدين خلق و اكبر گودرزي به نوگرايي در ايدئولوژي دست زد . سپس با مخالفت شديد با روحانيت حس بدبيني را در ميان پيروان جوان و كم تجربه خويش تقويت كرد .

پس از پيروزي انقلاب به دليل مواضع راديكال ضد روحانيت وارد فاز نظامي شد و به ترور چهره هاي توانمند روحانيت متعهد و مؤثر اقدام كرد ، سرانجام اكبر گودرزي در سال 1358 دستگير و پس از چند ماه محاكمه و بازجويي در 3/3/1359 اعدام شد .

 

 

 

پی نوشت:

1. همان ، ص 256

2. حملات مسلحانه فرقاني ها و منافقين به بانك ها

3. همان ، ص 257 در جمع اعضاي شوراي اسلامي كارگران ، مورخ 5/4/1359

4. همان ، ص 259

5. همان

6. همان ، ص 270 ، پيام امام به مناسبت آغاز سال تحصيلي 1360

7. همان

8. همان ، ص 260 ، سخنراني در جمع اعضاي شوراي اسلامي كارگران در تاريخ 5/4/1359

9. صحيفه امام ، ج 11 ، ص 202

10. همان

11. گروه فرقان بعدها اكبر گودرزي را چوپان زاده آزاده ناميدند . ر . ك به نشريه فرقان ، 8 خرداد 1359 ، ص 3

12. آرشيو مركز اسناد انقلاب اسلامي ،‌ پرونده اكبر گودرزي 774 .

13. وي مي خواست طلبه مدرسه آقاي مجتهدي شود كه آقاي مجتهدي مي گويد :‌ چون ديدم نورانيت ندارد ، به او گفتم به درد طلبگي نمي خورد . ر . ك خاطرات آقاي ناطق نوري ، ج 1 ، ص 183

 

گروهک فرقان (9)


مطالب پربازدید سایت

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

فرزند شهید آقامیری می‌گوید منافقین باید به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید ترور: منافقین به اشد مجازات محکوم شوند

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار جمعی از جوانان و نوجوانان بهشهری:

حیات رژیم صهیونیستی وابسته به ترور است

جدیدترین مطالب

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

فرزند شهید آقامیری می‌گوید منافقین باید به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید ترور: منافقین به اشد مجازات محکوم شوند

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار جمعی از جوانان و نوجوانان بهشهری:

حیات رژیم صهیونیستی وابسته به ترور است

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)

باز هم تروریسم و باز هم کاپشن صورتی

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان