ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته ای توسط اسرائیل

سال 1399
4521441
تاریخ: 1399/09/08

دکتر محسن فخری زاده دانشمند هسته ای و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی وزارت دفاع در آبسرد دماوند ترور شد و به شهادت رسید. علاوه بر شخصیت های ایرانی، رسانه ها ی بین المللی و برخی افراد خارجی، اسرائیل را عامل ترور می دانند.

نتانیاهو  نخست وزیر  رژیم اشغالگر قدس در اردیبهشت ۱۳۹۷ هنگامی که از اسناد اتمی به سرقت رفته ایران در تل‌آویو رونمایی کرد، محسن فخری‌زاده را مغز متفکر برنامه هسته‌ای ایران نامید و گفت این نام را به یاد داشته باشید. رادیو فردا به نقل از رسانه های اسرائیلی نوشت: رسانه‌های اسرائیل یک هفته پیش از این ترور گفته بودند که اسرائیل و آمریکا با این پیش‌فرض که دست ایران در شرایط کنونی برای هر نوع پاسخ بسته است، «عملیات مخفی» برای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران طراحی کرده‌ و آن را در هفته‌های باقی‌مانده از کار دولت ترامپ اجرایی خواهند کرد. روزنامه «نیویورک تایمز» روز هشتم آذر با استناد به یک منبع آمریکایی و دو منبع دیگر، که به احتمال زیاد عوامل ارشد اسرائیلی بودند، تایید کرد که ترور محسن فخری‌زاده کار اسرائیل بوده است.
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز روز ۱۲ آذر به نقل از یک منبع آمریکایی اعلام کرد که اسرائیل این ترور را انجام داده است.

گزارش نیویورک تایمز چند روز بعد از ترور شهید فخری زاده:

از سال ۲۰۰۴ (۱۳۸۲) که دولت اسرائیل به سازمان اطلاعات خارجی خود، موساد، دستور داد از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند، این سازمان تعداد زیادی عملیات خرابکاری و حملات سایبری علیه تاسیسات غنی‌سازی سوخت هسته‌ای ایران انجام داده بود. همچنین به طور روشمند متخصصانی را که تصور می‌کرد سرپرستی برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران را بر عهده دارند، از صحنه خارج می‌کرد.

ماموران این سازمان از سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۵) ۵ دانشمند هسته‌ای ایران را ترور و یک نفر دیگر را زخمی کردند. اکثر این دانشمندان در زمینه‌ی آنچه مقامات اطلاعاتی اسرائیل آن را برنامه‌ای مخفی برای ساخت کلاهک هسته‌ای می‌خواندند، از جمله رفع چالش‌های فنی اساسی جهت ساخت کلاهک کوچکی که در موشک‌های دوربرد ایران جا شود، مستقیما برای آقای فخری‌زاده کار می‌کردند.

ماموران اسرائیلی یک ژنرال ایرانی مسئول ساخت موشک و ۱۶ نفر از اعضای تیم او را نیز کشته بودند.

اما مردی که به گفته اسرائیل سرپرستی برنامه بمب اتمی را بر عهده داشت، دست‌نیافتنی بود.

در سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۷) یک گروه ترور در محل تعیین شده برای قتل در تهران منتظر آقای فخری‌زاده بودند، اما عملیات در آخرین لحظه کنسل شد. موساد به لو رفتن برنامه مظنون بود و فکر می‌کرد ممکن است ایران تله گذاشته باشد.

این بار قصد داشتند روش جدیدی را امتحان کنند.

افرادی که برای موساد کار می‌کردند یک وانت نیسان زامیاد آبی را کنار جاده‌ای که آبسرد را به بزرگراه اصلی متصل می‌کرد پارک کرده بودند. محل مذکور اندکی ارتفاع داشت و به جاده و خودرو‌هایی که نزدیک می‌شدند دید داشت. پشت وانت، زیر لایه‌ای برزنت و مصالح ساختمانی، یک مسلسل ۷.۶۲ میلیمتری مخفی بود.

حدود ساعت ۱ بعد از ظهر، گروه ضربت ترور علامتی دریافت کردند که آقای فخری‌زاده، همسرش و تیمی از محافظان مسلح با خودروهای اسکورت قصد عزیمت به آبسرد را دارند، جایی که بسیاری از مرفهین ایران ویلا و خانه ییلاقی دارند .

عامل ترور، که تک تیراندازی ماهر بود، موقعیت گرفت، نمای اسلحه را تنظیم کرد، چخماق را کشید و به آرامی دست به ماشه برد.

اما، او حتی نزدیک آبسرد هم نبود. او هزاران کیلومتر دورتر در مکانی نامعلوم به یک صفحه نمایش کامپیوتر چشم دوخته بود. کل گروه ترور هم ایران را ترک کرده بود.

گزارش‌های خبری آن روز بعد از ظهر از ایران گمراه‌کننده، متناقض و عمدتا اشتباه بودند.

بر اساس یک گزارش، یک تیم ترورکننده در کنار جاده منتظر بودند تا آقای فخری‌زاده از آنجا عبور کند. طبق گزارشی دیگر، ساکنان محل صدای انفجاری مهیب و به دنبال آن صدای تیراندازی شدید با مسلسل شنیدند. ابتدا یک کامیون جلوی خودروی آقای فخری‌زاده منفجر شد، سپس پنج یا شش فرد مسلح از خودرویی در آن نزدیکی پیاده شدند و به سمت آن‌ها تیراندازی کردند. یکی از شبکه‌های اجتماعی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از درگیری مسلحانه شدید بین محافظان آقای فخری‌زاده و ده‌ها مهاجم خبر داد. به گفته شاهدان چندین نفر کشته شدند.

یکی از ​دور از ذهن‌ترین گزارش‌ها چند روز بعد ارائه شد.

چندین سازمان خبری ایرانی گزارش دادند که عامل ترور یک ربات قاتل بوده و کل عملیات با کنترل از راه دور انجام شده است. این گزارش‌ها با گفته‌های شاهدان عینی مبنی بر درگیری مسلحانه بین عاملان ترور و محافظان و همین‌طور گزارش‌ها از دستگیری یا کشته شدن برخی از ترورکنندگان مستقیما مغایرت داشت.

اما این بار واقعا یک ربات قاتل وجود داشت.

اصل ماجرای آن روز بعد از ظهر و حوادث منتهی به آن، که عین داستان‌های علمی-تخیلی است و برای بار اول در اینجا منتشر شد، بر اساس مصاحبه با مقامات آمریکایی، اسرائیلی و ایرانی، از جمله دو مقام اطلاعاتی مطلع از جزئیات برنامه‌ریزی و اجرای عملیات و اظهارات خانواده آقای فخری‌زاده در رسانه‌های خبری ایرانی است.

این اولین آزمایش میدانی یک تک‌تیرانداز کامپیوتری پیشرفته و مجهز به هوش مصنوعی و چشم چند-دوربینه بود که به ماهواره وصل بود و در هر دقیقه ۶۰۰ گلوله شلیک می‌کرد. اکنون این مسلسل کنترل از راه دور در مجموعه سلاح‌های پیشرفته مخصوص کشتارهای هدفمند به جمع پهپاد‌های جنگی پیوسته است. اما، برخلاف پهپاد‌ها، در آسمان توجهی به خود جلب نمی‌کند و قابل سرنگون کردن نیست و می‌تواند در هر جایی قرار بگیرد. ویژگی‌هایی که احتمالاً دنیای امنیتی و جاسوسی را دگرگون خواهند کرد.

 

شهر
آبسرد دماوند
تاریخ واقعه
1399/09/07
گروهک تروریستی
رژیم صهیونیستی
فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31