مصاحبه با آيت الله مشكيني پیرامون منافقین

از کتاب" اسلام و منافقين" سال1360

 

Ayatolah Meshkiny

مقدمه :

مجاهد نستوه ،‌ اسوه علم و عمل ، استاد اخلاق و سمبل عالي فضيلت آيت الله مشكيني كسي است كه چهره درخشانش براي حوزه هاي علمي خصوصاً و براي ملت قهرمان ايران عموماً شناخته شده است .

وي به خاطر مبارزات پيگير و خالصانه خود بارها به زندان ها و تبعيدگاه ها مبتلا گرديد . آيت الله مشكيني هم اكنون از استادان بزرگ حوزه علمي قم است كه در تدريس فقه و اصول و تفسير و اخلاق در سطح گسترده اي طلاب گرانقدر از چشمه فياض علم و فضيلتش بهره مند مي گردند .

قسمتي از آثار و تأليفات منتشر شده ايشان بدين شرح است :

1. الرسائل الجديده (اصول) 2. المكاسب (فقه استدلالي) 3. الزواج في الاسلام 4. قصار الجمل ،‌ 2 جلد ، (عقايد و اخلاق و عمل) 5. مسلكنا ( اصول و اخلاق و فروع) 6. المواعظ العديده (اخلاق) 7.قضاء و شهادات (به طور استدلالي) 8. تقليد 9. زمين و آنچه در آن هست . 10. بحثي پيرامون خمس . 11. حكومت اسلامي12. امر به معروف و نهي از منكر

اكنون مصاحبه ايشان را در مورد مجاهدين خلق در زمينه عقايد و اعمال آنان بر اساس برخوردي كه با آنان داشته است ، مطالعه مي كنيم .

 

درآمد :

•مجاهدين خلق بارها از پاسخگويي به سؤالات من طفره رفته اند .

•ديدگاه اقتصادي مجاهدين خلق غير اسلامي است .

•برخورد با طرفداران مجاهدين خلق بايد از كمال ملاطفت و مراحمت و دعوت به طرف اسلام باشد .

سؤال اول در مورد چگونگي اصول ايدئولوژيك و اشكالات و انحرافات سازمان بود ، آيت الله مشكيني فرمودند :

_ بسم الله الرحمن الرحيم ، اولاً موضع امام در مقابل اينها و همچنين صحبت هايي كه درباره آقايان گفته اند گمان مي كنم از جنبه هاي مختلف كافي باشد ، ولي آنچه كه ما در اين اوقات چند سال از آنها ديده ايم ،‌ نقاط ضعف خيلي مهم و عجيبي بوده كه از اينها مشاهده شده است .

اينها آنچه كه از وضع كتاب هايشان معلوم مي شود از ديدگاه اقتصادی بينش غير اسلامي دارند ، اقتصاد اينها صد در صد غير اسلامي است و به هيچ وجه قابل قبول نيست ، زيرا كه قرآن درباره گروه زيادي اين تعبير را مي گويد : " افتؤمنون ببعض الكتاب و تكفرون ببعض ...." كفار را نكوهش مي كند و مي گويد كه اينها بعضي مطالب را كه به نفع شان نيست نمي پذيرند .

اقتصاد اسلامي احكام و اصولي دارد ، به طوري كه انكارش موجب اصل مطلب مي شود ، مثلاً ملاحظه كنيد كه درباره پيامبر اكرم (ص) وقتي كه راجع به مسئله رهبري در اواخر عمر او آيه نازل مي شود كه اين مسئله را براي مردم روشن و بيان كند ، در كيفيت بيان اين مطلب خداي كريم مي فرمايد : " و ان لم تفعل فما بلغت رسالته " . (مائده/67)

احكام اسلامي گاهي اين طور است كه اگر بخواهد انسان يك طرفش را قبول كند و طرف ديگرش را قبول نكند اين حكم معنايش اين است كه هيچ طرف را قبول نكرده و هيچ يك را نپذيرفته است . ما از اينها مداركي داريم كه در جنبه هاي گوناگون از جمله اقتصاد ، ضد اسلام و خلاف واقع عمل مي كنند و مطلب مي نويسند و حتي از نظر اخلاقي آنچنان دچار ضعف و اشتباه هستند كه به تعبير بعضي از دوستان نظر اينها اين است كه " هدف وسيله را توجيه مي كند ."

ما در همين قم كارهايي خلاف اسلام از اينها مشاهده كرده ايم ، چندين بار پيش ما آمدند و مطالبي را عرضه كردند ، بار ديگر آمدند خلاف آن مطلب را گفتند . ما پيشنهادهايي كرديم و سؤالاتي نوشتيم و به آنها داديم . من گفتم اين سؤالات را ببريد و براي من جواب كتبي بياوريد تا ببينم مي توانيم با شما به تفاهم برسيم يا خير ، آنها رفتند و نيامدند .

يك بار ديگر افراد حساس شان آمدند و سؤالاتي كردند و من سؤالاتي نوشتم و به آنها دادم ، گفتند ما به اينها جواب مي دهيم ، رفتند و ديگر نيامدند . اين موضوعات در حدود چند ماه قبل بوده و گاهي سؤالاتي مي نوشتم بعد تكثير مي كردم و به آنها مي دادم كه ببريد و به آنها جواب دهيد ، ولي آنها در هيچ يك از موارد به آنها پاسخ نداده اند .

مسئله ديگر آن كه من مورد ديگري را از اينها دريافتم كه اينها در استنباط و احكام الهي ، خودشان را مجتهد مسلم و بي نياز از حوزه و درس و متخصص اسلام مي نامند و خيال مي كنند كه هر كسي مي تواند با چند آيه كه عربي آن را اجمالاً معني كند ، آن هم اين طور كه اينها معني مي كنند ، يا نهج البلاغه را باز كردند و دو سطر خواندن ،‌ مي توانند همه احكام را استفاده كنند .

اينگونه استنباط كردن يك انحراف بزرگ است ، احكام ما در ميان كتاب و سنت است ، منابع احكام از بدو تشكيل استنباط و از زمان شيخ طوسي براي همه روشن است كه بايد از منابع خاصي گرفته شود و همچنين فرا گرفتن احكام از اين معارف شرايطي لازم دارد و چندين علم بايد بخواند تا به آنها برسد ، مانند عربي ، ادبيات ، صرف و نحو ، معاني ،‌ بيان ، فقه ، منطق ، اصول ، لغات القرآن و امثال اينها كه هر يك از آنها علمي جداگانه و هر زمان كه فردي در همه اين اصول مجتهد شد مي تواند حكمي از قرآن را استفاده كند و من اشخاصي از سران اينها مي بينم كه متكي به فهم خودشان هستند كه هيچ يك از اين شرايط را ندارند .

مثل اين است كه دانش آموزي از روي كتاب طبي مطلبي را بخواند و بفهمد و بعد بگويد من دكتر هستم ! اينها در اين موضوع بسيار در اشتباهند ، زيرا پيش مي آيد كه اينها خلاف حكم الهي را مي فهمند و اطلاع ندارند به اين كه يك روايت ديگري بايد با اين روايت جمع شود ، اول آيه با آخر آيه ، اين آيه با آن آيه ديگر .

يكي از جنبه هاي بسيار بارز از نقص اينها اين است كه خودشان را مستقل در استفاده احكام الهي از كتاب و سنت مي دانند و از اين جهت است كه به كلي با روحانيت هم مخالفند و مي گويند ما خودمان داريم و استفاده مي كنيم . ما نمي خواهيم در اينجا از روحانيت تعريف كنيم ، اما اين را مي دانيم تا اين شرايط و درس ها نباشد نمي توان از كتاب خدا استفاده نمود .

جنبه ديگري كه ما از اينها مشاهده كرده ايم روش عملي اينها است كه روش اسلامي نيست ، مثلاً در عملكرد اينها در هر جايي شما ببينيد كه ده نفر عليه انقلاب قيام مسلحانه و يا غير مسلحانه كرده اند ، وقتي به آنها نزديك شويد مي بينيد يا محرك آن ده نفر اينها بوده اند يا از اينها چند نفر عضو آنها بوده است كه بر عليه انقلاب و بر عليه اسلام حتي امام قيام كرده اند .

و ما شواهدي داريم كه مثلاً در گنبد افرادي از اينها بودند كه مسئله گنبد را دامن زدند و همچنين در كردستان بعضي از دوستان ما آنجا وارد معركه بودند و مدت ها در آنجا و سنندج زحمت كشيده و در حال نبرد بودند ، مي گفتند كه چهار گروه در كردستان تشكيل شده كه عبارتند از : كومله ، دمكرات ، فدائيان و مجاهدين خلق و جنبه هدايت آنها در اين قضيه به عهده اينها بوده است .

غالب تحريكات آنجا به عهده اينها بوده است و ابتكار عمل را اينها در دست داشتند ، اينها چه طور مسلماني هستند و چگونه اهل قرآنند و چطور مدعي اين هستند كه ما آشنا به مذهب هستيم ، هر جا عليه اسلام اقدامي بشود ، اينها يا همدست و شريكند با چپي ها ، منحرف ها ، شاهدوست ها و يا با اقشار مختلف ؟

مردمي كه با اين انقلاب اسلامي صد در صد مخالفند اينها با آنها همدست هستند ، مانند فئودال ها و سرمايه داران وابسته و قشرهاي مختلف كه از اين انقلاب به اصطلاح صدمه ديده اند ،‌ در صورتي كه قرآن صريحاً مي گويد : " با كفار دست ندهيد و با آنها دوستي نكنيد " و حتي در بعضي از موارد مي گويد : " با آنها با عداوت رفتار كنيد ، چنان كه آنها با شما با عداوت رفتار مي كنند ."

به هر حال روش عملي شان اين است ، اخلاق شان اين است ، آداب شان اين است ،‌ بنابراين ما بايد با اينها يك موضع خاصي داشته باشيم . ما از قبل از اينها ناراحتي داشتيم ،‌ منتهي بارها در درس اخلاق كه در مسجد اعظم اتفاق افتاد ما يك صحبت هايي زير پرده مي كرديم و سؤالاتي مي شد كه شما چرا موضع خودتان را با اين آقايان روشن نمي كنيد.

ما در آنجا زير پرده مطالبي مي گفتيم و رنج مي برديم به اين كه موضع ما در قبال اينها درست مشخص نشده است ، حالا كه الحمدالله موضع ما در قبال اينها روشن شده است ، ما بيش از اينها مي توانيم اطلاعاتي در مورد اينها در اختيار آقايان بگذايم .فعلاً كه وقت بيشتري نيست .

س : به نظر شما مجاهدين خلق مسئله اجتهاد را چگونه تفسير مي كنند ، فهم و درك آنها در مورد اجتهاد اسلامي چيست ؟

ج : همان طور كه عرض كردم فهم اينها به اين است كه خيال مي كنند چند كلمه عربي كه انسان بلد شد مي تواند قرآن را ترجمه كند و مجتهد شود ، رويه اينها در اجتهاد اين است .

س : ولايت فقيه و مرجعيت را چگونه توجيه و تفسير مي كنند ؟

ج‌ : وقتي كه كسي مجتهد شد ، مرجعيت و ولايت هم دارد بنابراين نسبت به خودشان ولايت هم قائلند ! زيرا كه ما تصوراتي از اينها مي بينيم كه اينها خودشان مي خوانند و مي گويند آيه اين طور مي گويد . بعضي از اينها يك جاهايي را خودشان گرفته تصرف كرده اند ومي گويند كه اين مربوط به اسلام است .

و من هم مي دانم كه قضيه اين طور نيست و دخل و تصرف كرده اند . اينها با اين فهم و با اين عملكرد ولايت هم بر خودشان قائلند . همان طور كه ما به ولايت فقيه معتقديم و آنها درباره خودشان اينگونه قائلند .

س : مي دانيم كه اين سازمان در سال 1344 تأسيس و در سال 1351 عده اي از آنها دستگير و اعدام مي شوند و بعد هم در سازمان كودتا مي شود . اولاً آيا انحراف عقيدتي سازمان از كي شروع شده و ثانياً شما از چه سالي با آنها آشنايي داريد ؟

ج : من از سابق با آنها زياد رابطه اي نداشتم ،‌ در اين اواخر درباره آنها مطالبي ديدم و شنيدم ولي اين مسئله بعد براي ما روشن شد كه از ابتدا اينها انحرافاتي داشته اند. هم اشتباه دارند و هم سوء نظر ، يعني اگر آنها برايشان اشتباهات شان را با خودشان در ميان مي گذاشتند شايد تسليم مي شدند و به اشتباهات شان اعتراف مي كردند .

اما بعدها كه آمدند روي كار ، همين ها كه الان هستند ، اينها سوء‌ نيست دارند . اما كساني كه از اين جوان ها تابع اينها هستند و شدند ، عده زيادشان سالم و پاك و صادق هستند و فقط براي اين كه خيال مي كنند اينها اسلام حقيقي و اسلام راستين را دارند ، بنابراين تصور مي كنند كه اگر به دنبال اينها بيفتند دنيا را بهشت برين خواهند كرد!

س‌ : روش برخورد با اين گروه را شما چگونه مي دانيد ؟

ج : همان طور كه عرض كردم آنها (اين جوانان) صادقانه رفته اند و اطلاع از وضع داخلي اينها ندارند و گول خورده اند . بنابراين برخورد آنها بايد با كمال ملاطفت و مراحمت و دعوت به طرف اسلام باشد . برادرانه و دوستانه ، زيرا اينها برادران ما هستند ، دوستان و فرزندان ما هستند كه اشتباه مي روند ، پس وظيفه مؤمن اين است كه اگر كسي به اشتباه مي رود او را به اشتباه خود متوجه كنند ؛ اما نسبت به كساني كه مي فهمند و مطلب را مي دانند ، اما گاهي حب رياست نمي گذارد برگردند ، بايد با آنها همان كار را كرد كه اسلام درباره احزاب ديگر مي كند ، يعني بايد سرسختانه به سوي حق دعوت شان كرد و اگر مقاومت كنند با خشونت با آنها رفتار كرد .

سؤالاتي كه آيت الله مشكيني از مجاهدين خلق كرده و از آنها خواسته است تا براي روشن شدن اصول عقيدتي خود به آنها پاسخ گويند :

1. در زمان غيبت امام زمان امور مردم به دست كيست و اسلام در اين باره چه نظري دارد ؟

2. نظر شما راجع به كتاب شناخت و تكامل چيست ؟

3. نظر شما راجع به اصول ديالكتيك چيست ؟

4. راجع به بقاء روح پس از مرگ چه نظر داريد ؟

5. اسلام به سرمايه داري چگونه نظر مي كند ؟

6. درباره اين كه شخصي اموال خود را مورد استفاده و سود قرار دهد ، اسلام چه مي گويد ؟

7. مالكيت شخصي به چه معناست و حكمش چيست ؟

8. آيا استفاده از مطالب قرآن براي همه مجاز است و يا شرايطي دارد يا خير ؟

9. از بعد معادي قرآن چه برداشتي داريد و با كدام قول تطبيق مي كند ؟

10. فروعات مذاهبی چيست و تكليف مسلمين در آن گرايش است يا عمل ؟

11. اسلام در چگونگي تصرف مردم در زمين و ساير مواهب طبيعي آن چه نظري دارد ؟

12. كافر از نظر اسلام كيست و ميزان دوستي با وي و ياري از او چيست و چه حكمي دارد ؟

13. اسلام با بيگانگان چه روابطي را تجويز كرده و چه روابطي را ممنوع داشته است ؟

 

پی نوشت:

0اسلام و منافقين / نشر اوج ـ تهران / 1360


مطالب پربازدید سایت

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

فرزند شهید آقامیری می‌گوید منافقین باید به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید ترور: منافقین به اشد مجازات محکوم شوند

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار جمعی از جوانان و نوجوانان بهشهری:

حیات رژیم صهیونیستی وابسته به ترور است

فرزند شهید آستانه پرست در دیدار با دبیرکل بنیاد هابیلیان خواستار شد:

باید انتقام خون شهدای ترور از منافقین سفاک گرفته شود

جدیدترین مطالب

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

فرزند شهید آستانه پرست در دیدار با دبیرکل بنیاد هابیلیان خواستار شد:

باید انتقام خون شهدای ترور از منافقین سفاک گرفته شود

فرزند شهید آقامیری می‌گوید منافقین باید به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید ترور: منافقین به اشد مجازات محکوم شوند

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار جمعی از جوانان و نوجوانان بهشهری:

حیات رژیم صهیونیستی وابسته به ترور است

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)

باز هم تروریسم و باز هم کاپشن صورتی

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان