هفتۀ وحدت، فرصتی برای اتحاد جهان اسلام علیه تروریسم

Entezarimostafa

هوشمندی حضرت امام‌خمینی(ره) برای نامگذاری فاصلۀ میان ۱۲ربیع‌الاول (سالگرد ولادت بیامبر اکرم(ص) بنابر روایات اهل‌سنت) تا ۱۷ربیع‌الاول (ولادت رسول‌الله(ص) بنابر روایات موجود در شیعه) به عنوان هفتۀ وحدت، جلوی یکی از مهم‌ترین فتنه‌ها در تاریخ معاصر جهان اسلام را گرفت.

هرچند با وجود تأکیدی که علمای شیعه بر وحدت دارند، همچنان جریانات تکفیری بر شکاف میان اهل‌سنت و شیعیان اصرار ورزیده و تلاش می‌کنند تا این اختلاف را دلیل اصلی شکل‌گیری تروریسم در جهان اسلام معرفی کنند، اما واقعیت این است که تأکید امام‌خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بر تقریب مذاهب اسلامی، یکی از مهم‌ترین موانع توسعۀ تروریسم به‌شمار آمده و اینکه درحال‌حاضر گروهک تروریستی داعش شانس زیادی برای ترویج افکار افراطی‌اش در میان اهل‌سنت ایران ندارد، ناشی از همین هوشمندی تاریخ‌ساز است.

واقعیت این است که امروز در جهان اسلام دو خط فکری را به‌وضوح می‌توان از یکدیگر تفکیک کرد. یکی خط مبتنی‌بر اسلام آمریکایی و انگلیسی که چه در میان گروه‌های انحرافی شیعه و چه در برخی فرقه‌های منسوب به اهل‌سنت، به‌دنبال تفرقه، رویارویی و شکاف در میان مسلمانان هستند و به بهانه‌های واهی سایر مسلمین را تکفیر می‌کنند و دیگری خط اسلام ناب که دشمن مشترک شیعه و سنی را بیگانگانی می‌داند که می‌خواهند با سرگرم‌سازی مسلمانان به جنگ‌های فرقه‌ای، منابع عظیم جهان اسلام را غارت کرده و از مسلمانان تصویر تحریف‌شده یک تمدن یاغی و عصیان‌گر در برابر تمدن غربی بسازند.

روشن است که نتیجۀ رویکرد اول، تقویت گروه‌های ترویستی است. از القاعده و طالبان گرفته تا داعش و جبهه‌النصره. همان گروه‌هایی که با استفادۀ ابزاری از آموزه‌های اسلامی، آب در آسیاب سیاستمداران آمریکایی و انگلیسی می‌ریزند. همان‌ها که سال‌ها قبل با ترویج وهابیت در میان اهل‌‎تسنن، بذر تفرقه را در دل جهان اسلام کاشتند. در مقابل اما رویکرد دوم، اتحاد امت اسلام در برابر تروریسم را نوید می‌دهد. در این نگرش، مسلمانان، وارثان تمدنی بزرگ هستند که با وجود مقاومت در برابر رفتارهای غیرانسانی و ناعادلانه، با هرگونه خشونت و افراطی‌گری مخالف بوده و تأمین منافع جهان اسلام را ناشی از همگرایی می‌دانند. در این نگرش، اتحاد جهان اسلام و همگرایی دولت‌های اسلامی تنها راه برای ساختن تمدن نوین اسلامی به‌شمار می‌رود.

به این ترتیب فرارسیدن هفته وحدت فرصت دوباره‌ای برای ملت‌های اسلامی است تا ضمن تفکیک نگرش‌های واگرا و همگرا در جهان اسلام، انزجار خود را از تروریست‌های برخاسته از تفکرات تفرقه‌افکن اعلام کرده و همه با هم از سیاست‌ اتحاد مسلمین حمایت کنند. سیاستی که نتیجه‌اش، پایان جنگ و ستیز میان دولت‌های اسلامی است.


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31