جنایت منافقین در عاشورای خونین حرم رضوی دوشنبه 30 خرداد 1373 خورشیدی مصادف با 10 محرمالحرام 1415 قمری، عزاداران حسینی برای عرض تسلیت به امام رضا(ع) از اقصینقاط ایران و جهان عازم مشهد شده بودند. حرم مطهر پر از جمعیت بود و عاشقان حسینی در روضه منوره و همه رواقها، صحنها و بستهای اطراف آن مشغول عزاداری بودند. روضه رضوان غرق در نوحه و نوا بود و صدای گریه فضا را پر کرده بود و مردم در حال زیارت و عبادت و نجوا با امام رئوف بودند. ناگهان صدای مهیبی به گوش رسید و دود غلیظ و بوی خون و صدای شیون و ناله و فریاد جای خود را به معنویت حاکم بر
تروریسم التقاط علیه یاران خمینی زندهیاد دکتر محمد معین، در «فرهنگ معین»، واژه «التقاط» را، «مضمون و مطلبی که از جای دیگری گرفته شده» معنا کردهاست. دیگر فرهنگنویسان، مانند مرحوم حسن عمید نیز، کم و بیش در آثار خود چنین معنایی از التقاط ارائه میکنند. با این حال در مطالعات سیاسی و اعتقادی، التقاط گرفتن بخشی از یک تفکر یا مکتب و ضمیمهکردن آن به مکتب دیگر معنا میشود. مقدمات جریان التقاط در فضای سیاسی و اجتماعی ایران، همزمان با ورود تفکرات بیگانه به کشور، از اواخر دوره قاجار آغاز شد. گروهی که منوّرالفکر نامیده میشدند،
تاریخ نگاری زمینههای بروز و ظهور واقعه ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ این روزشمار از تاریخ ۳۰دیماه۱۳۵۷ که مصادف با آزادی رهبران سازمان مجاهدین خلق(منافقین) از زندان در حدود یک ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی میباشد شروع می شود و تا تاریخ ۳۰خرداد۱۳۶۰ ادامه می یابد. سازمان مجاهدین خلق(منافقین) در ۳۰خرداد۱۳۶۰ جنگ مسلحانه خود را با جمهوری اسلامی ایران علنی کرد و بطور رسمی از شروع فاز نظامی خود پرده برداشت. صحبتهای بسیاری در این رابطه طی سالهای گذشته از سوی موافقان، مخالفان و حتی بی طرفان این سازمان صورت پذیرفته که آیا این واقعه از قبل توسط این گروه برنامه ریزی
از مجاهدین خلق تا منافقین سازمان مجاهدین خلق ایران که امروز در ادبیات سیاسی ایران با نام گروهک تروریستی منافقین شناخته میشود در شهریورماه سال 1334 توسط سه جوان دانشجو به نام محمد حنیفنژاد، سعید محسن و علیاصغر بدیعزادگان که از فعالان جریان جبهه ملی و نهضت آزادی بودند با شعار مبارزه با رژیم پهلوی و امپریالیسم آمریکا شکل گرفت. این جوانان كه سرخورده از فعالیت در جبهه ملی و نهضت آزادی و دستگیری و زندانی شدن سران این جریان بودند، هنگامی كه سران نهضت آزادی پس از محاكمه در دادگاههای نظامی دوران پهلوی، محكومیت خود
رادیکالها تحت حمایت بنیصدر منافقین از ابتدا اعتقادی به مبارزه سیاسی و یا رفتار مسالمتآمیز نداشتند و خوی تمامیتخواهانه، فرقهای و تروریستی این گروه را میتوان در لایههای زیرین فعالیت آنان که ظاهر سیاسی داشت، جستوجو و مشاهده کرد. گروهک ترویستی منافقین (مجاهدین خلق) براساس اسناد موجود، از آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی به قصد تقابل با جمهوریت انقلاب، جمعآوری و ذخیره سلاح و مهمات را در دستور کار خود قرار داد. درخلال سالهای 1358 تا قبل از غائله مسلحانه 30 خرداد 1360 موارد متعددی از بهکارگیری سلاح و مواد منفجره
تحلیل درونگروهی از آغاز فاز نظامی در 30 خرداد 60 برخورد ما برخوردی كاملاً تهاجمی و از موضع بالا خواهد بود. چاقو زدن، آتشزدن موتور و ماشین حزباللهیها و حتی اگر شد خلع سلاح پاسداران را هم میتوان انجام دهیم. باید مردم را به دنبال خود به صحنه بكشانیم و كاری كنیم كه وقتی ما چاقو به دست گرفتیم مردم سنگ بگیرند و وقتی ما دست به اسلحه بردیم، مردم دست به چاقو ببرند. بررسی تحلیلهای درونگروهی سازمان مجاهدین خلق(منافقین) برای ورود به فاز نظامی در 30 خرداد 1360 میتواند ابعاد تازهای از
راستیآزمایی یک ادعا درباره رابطه منافقین با صدام میزبانی صدام از رجوی و میهمانی مجاهدین در بغداد ریشههای تاریخی دارد که منجر به اقدامات نظامی و تروریستی منافقین علیه ملت خود در طول هشت سال جنگ تحمیلی میشود. اینروزها دادگاه حمید نوری تبعه ایرانی که از آبان 98 در فرودگاه استکهلم بدون هیچ دلیل موجهی بازداشت شده، برای برخی بهانهای شده تا با تمسک به آن از یک واقعیت تاریخی در سابقه گروهک منافقین چشم پوشی شود. در جریان این بازداشت و 90 دادگاه برگزار شده توسط
ترور مغز متفکر امروز ۱۱ اردیبهشت ماه چهل و سومین سالگرد ترور آیتالله شهید دکتر مرتضی مطهری است. حمید نیکنام، محمدعلی بصیری و وفا قاضیزاده با پرسه زدن در کوچه پارک امینالدوله در تقاطع کوچه هفدهم خیابان فخرآباد تهران استاد را هدف گلولههای تروریستهای فرقان قرار دادند. محمدعلی بصیری فردی بود که با اسلحه رولور از فاصله دو تا سه متری به استاد مطهری شلیک کرد. او در یکی از دانشگاههای فیلیپین درس خواند و اطلاعات دینی و عقیدتی کمی داشت. این گروهک تروریستی ۹ روز قبل در سوم اردیبهشت سرلشگر محمدولیالله قرنی
نقش شهید صیاد شیرازی در سه مقطع حساس از جنگ تحمیلی دوران هشت سال دفاع مقدس (جنگ تحمیلی عراق علیه ایران) سرشار از موفقیت ها و شکست ها، تلخیها و شیرینیهاست. تعداد بیشماری از ایثارگران، رزمندگان و فرماندهان در این عرصه نقش آفرینی کردند. تاریخ دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بسیاری از این حماسه آفرینیها را در خود ثبت و ضبط کرده است. در این میان برخی نقش ها برجسته تر و فراموش ناشدنی هستند. بر اساس شواهد تاریخی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی یکی از فرماندهانی است که نقش های اثرگذار و ارزشمندی بر حوادث و مقاطع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران داشته است. این
حرکةالنضال؛ از فعالیت تا محکومیت فرایند رسیدگی به پرونده سرکرده گروهک تروریستی موسوم به «حرکة النضال العربی لتحریر الاحواز» در دادگاه انقلاب اسلامی، در حالی طی میشود که همزمان پروندههای دیگر اعضای این گروهک نیز در کشورهای دانمارک و هلند در حال رسیدگی است. در هفتههای گذشته، فرایند رسیدگی به پرونده «حبیب فرج الله چعب» معروف به «حبیب اسیود» سرکرده گروهک تروریستی موسوم به «حرکة النضال العربی لتحریر الاحواز» یا همان «جنبش مبارزه عربی برای آزادی احواز» در دادگاه انقلاب اسلامی، در حالی طی می شود که همزمان پرونده های دیگر
فیلمهایی درباره تروریسم در سینمای ایران درامهای جاسوسی و امنیتی در ایران بهواسطه سختیها و محدودیتهای بسیاری که متوجه آن است، تولیدات چندانی را به خود ندیده است. عمده آثار تولیدشده در این حوزه، فاصله بسیاری با استانداردهای این نوع فیلمسازی داشته و به همین دلیل با اقبال چندانی از سوی مخاطب مواجه نشدهاند. درامهای جاسوسی و امنیتی، یکی از پرطرفدارترین آثار سینمایی در تمام جهان هستند. این نوع ملودرام، در ایران، بهواسطه سختیها و محدودیتهای بسیاری که متوجه آن است، تولیدات چندانی را به خود ندیده است. عمده آثار تولیدشده
حماسه ششم بهمن آمل؛ چهار دهه الگوی مقاومت حماسه ششم بهمن سال ۱۳۶۰ انقلابی کوچک در برابر توطئه دشمنان انقلاب و مردم بود که با گذشت چهل سال همچنان راویانی زنده و تازه نویس و زوایایی شنیدنی و پندآموز دارد. امروز درست چهل سال از زمانی که خیابان های شهرآمل رنگ خون به خود گرفت می گذرد؛ خونی که از لابلای سنگرهایی که مرد و زن، پیر، جوان و نوجوان با دست های خالی و برای دفاع از آرمانی نوشکفته جاری شد تا سدی در برابر نفاق و منافق برای حراست از انقلابی جوان شود. چهل
مهترین عبرت تاریخی چگونه سازمان مجاهدین خلق(منافقین) کمتر از سه سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مبارزهی مسلحانه روی آورد. سازمان مجاهدین خلق(منافقین) دقیقاً از روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، برنامهی تصرف کلیت حکومت به هر طریق ممکن را داشت. سازمان از یک سو بر حمایتهای مردمی و آمادگی میلیشیا و گستردگی پایگاه اجتماعی خویش اصرار داشت و این سازماندهی را مقوّم مشروعیت رفتارش برای کسب «همهی قدرت» تلقی میکرد و از سوی دیگر پدیدهای که چماقداری میخواند، حملات به دفاتر و ستادهای علنی خویش را
«شرح فتنهی تغلب» پایگاه KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن سالروز حماسه نهم دیماه، مروری تصویری دارد بر وقایع آغاز تا پایان «فتنهی تغلب۱» به روایت حضرت آیتالله خامنهای. ۱. بذر تردید [خدشه کردن در سلامت انتخابات قبل از انتخابات] «انتخابات به فضل الهی و به حول و قوهی الهی انتخابات سالمی است. من میبینم بعضیها در انتخاباتی که دو سه ماه دیگر انجام خواهد گرفت، از حالا شروع کردهاند به خدشه کردن. این چه منطقی است؟ این چه فکری است؟ این چه انصافی است؟ این همه انتخابات در طول این سی سال انجام گرفته است -در حدود
بصیرت، علاجِ فتنه در جنگ صفین یکی از کارهای مهم جناب عمار یاسر تبیین حقیقت بود.» ۸۸/۵/۵ «ایشان دید یک عدهای دچار شبهه شدهاند؛ خودش را رساند آنجا، سخنرانی کرد.» یکی از استدلالهایش این بود: «این پرچمی که شما در جبههی مقابل میبینید... زیر همین پرچم در مقابل پیغمبر ایستاده بودند... اینها بصیرت است.» ۸۸/۱۰/۱۹ بصیرت داشتن و بصیرتافزایی مهمترین مسئله در مواجههی صحیح با پدیدهها و رویدادهای مختلف سیاسی و رسانهای و... است.