مساجد،پايگاه روحانيون مبارز

Emam

آیا انقلاب مصادره شده است(11)

به دنبال اين اعلاميه، طلاب حوزه علميه قم نيز اطلاعيه اي با نام و امضاي مشخص خود صادر كردند كه در بخشي از آن آمده بود:

«... سلام گرم و پرمهر ما بر شما اي تربيت يافتگان مكتب آل محمد، اي شهيدان راه آزادي و اي جوانان شريفي كه به خاطر حفظ كيان و استقلال وطن و براي پاسداران قوانين فروزنده قرآن در سخت ترين شرايط زندگي به سر برديد، جرمي نداشتيد جز اينكه پيرو مكتب انقلابي اسلام و خواهان آزادي و استقلال بوديد.

ما آن ساعتي را كه دشمنان ديرينه اسلام و عمال امپرياليست هاي غربي سينه شما را شكافتند و شما را در گوشه حجرات در خون خود غوطه ور ساختند، فراموش نمي كنيم... هرچند مسببين آن نوع جنايات مي كوشند كه با نقشه هاي عوام فريبانه خيانت هايي كه به اسلام و حوزه هاي اسلامي و به ملت ايران مي كنند از نظر بپوشانند...

آنها كه پيشواي اسلام و مرجع تقليد مسلمين حضرت آيت الله العظمي آقاي خميني را شبانه ربوده و تبعيد كردند... و اخيراً نيز عده اي از جوانان مسلمان را كه بعضي از آنها از فضلاء حوزه علميه قم مي باشند به اتهام ساختگي به زنجير كشيده و زمزمه اعدام 8 تن از آنها را ساز كرده اند. آنها كه در شب عيد به آستانه مقدسه حضرت معصومه(ع) حمله وحشيانه كرده و صدها نفر را در زير چكمه دژخيمان مصدوم ساخته، آنها كه در روز شهادت امام صادق(ع) بسان مغول به مدرسه فيضيه لشگر كشيدند... و در طول چند ساعت آن مركز علم را به كشتارگاه مخوفي مبدل ساختند...»(39)

در ذيل اين اعلاميه نيز نام هايي همچون: محمدعلي منتظري، علي اكبر ناطق نوري، سيدهادي خامنه اي، سيدمحمود دعايي، غلامحسين حقاني، قربانعلي دري نجف آبادي، عبدالمجيد معاديخواه، مهدي كروبي، سيدعلي اكبر محتشمي و... به چشم مي خورد. اينها همان روحانيوني هستند كه به نظر آقاي ملكي در طول سال هاي بعد از تبعيد امام در سكوت فرو رفته بودند! و در سال هاي 56-57 هم انقلاب را از انقلابيون راستين دزديدند!! باز هم بايستي اين سوال را پرسيد كه آن انقلابيون راستين مورد نظر آقاي ملكي چه كساني بودند و كجا يافت مي شدند؟!!!

از اين گونه نامه ها و اطلاعيه ها با امضا و بي امضا با عنوان «حوزه علميه قم» يا «جامعه روحانيت» به كرات در طول سال هاي تبعيد امام انتشار يافت و گام به گام مردم را با آرمان ها و اهداف نهضت امام آشنا ساخت و حضرت امام هم مرتبا با رهنمودهاي خود طي سخنراني هاي عمومي، نامه ها و بيانيه ها و اطلاعيه ها و ديدارهاي خصوصي، اين گونه اقدامات را هدايت مي كردند. از جمله در همان سال 44 آيت الله سعيدي را به عنوان نماينده و وكيل تام الاختيار خود در ايران تعيين كردند. (40)

همان مدرسين حوزه علميه قم در ماه مبارك رمضان سال 1344، عده زيادي از روحانيون و طلاب مبارز حوزه را طبق برنامه به شهرهاي مختلف اعزام مي كنند تا پيام هاي امام و اهداف و آرمان هاي ايشان را در اقصي نقاط ايران پيدا بپراكنند.

در جريان همين فعاليت ها عده زيادي از روحانيون مبارز از جمله محمدي ري شهري، مهدي كروبي و... دستگير شدند.

در همان سال ها تعداد معتنابهي از مساجد در تهران و شهرستان ها پايگاه روحانيون مبارز قرار گرفتند كه در آنها به پرورش و تربيت جوانان مبارز و متشكل كردن آنان و سپس چاپ و نشر و توزيع اعلاميه هاي امام و روحانيت مبارز و همچنين كتب و جزوه هاي انقلابي پرداختند. از جمله اين مساجد كه در واقع به كانون هاي انقلاب بدل شدند، مي توان به مسجد جليلي، مسجد هدايت، مسجد سليماني، مسجدالجواد، مسجد اميرالمومنين، مسجد موسي بن جعفر(ع)، مسجد الهادي، مسجد همت، مسجد سيدعزيزالله و مسجد جامع بازار، مسجد صاحب الزمان و... در تهران اشاره كرد.

در مدارك ساواك حدود 135 مسجد در تهران و بيش از 30 مسجد در شهرستان ها به عنوان «مراكز روحانيون متعصب و هواداران خميني و عاملان تبليغات منحرف كننده» ذكر شده كه اغلب آنها بارها مورد يورش و بازرسي ماموران ساواك و شهرباني قرار گرفته و بارها و بارها امامان جماعت و سخنرانان آن دستگير و شكنجه شدند.

در حوزه علميه قم نيز مدرسين انقلابي حوزه با برنامه ريزي هاي متعدد سعي در زنده نگه داشتن و گسترش نهضت امام داشتند كه اكثرا به تقابل با ساواك كشيده مي شدند. از جمله در اول فروردين 1345 در هنگام پخش اعلاميه و تراكت در لحظه تحويل سال توسط طلاب مبارز در صحن مطهر حضرت معصومه(س) كماندوهاي شاه براي چندمين بار به حوزه علميه قم يورش بردند و آيت الله منتظري و فرزندشان محمد منتظري را همراه آيت الله رباني شيرازي، آيت الله جنتي، آيت الله آذري قمي، آيت الله علي اصغر مرواريد، آيت الله ابراهيم اميني و آيت الله علي قدوسي دستگير كردند و به تشكيلات «جامعه مدرسين حوزه علميه قم» پي بردند. از جمله اساسنامه اين تشكيلات كه به خط دستنويس آيت الله مصباح يزدي به صورت دعانويسي تحرير شده بود به دست ساواك افتاد و ماموران رژيم شاه كه خبر از تشكيلات مخفي وسيعي پيدا كرده بودند، سخت به وحشت افتادند. به همين دليل ديگر اعضاي اين جامعه از جمله آيت الله خامنه اي و آيت الله هاشمي رفسنجاني را هم تحت تعقيب قرار دادند.(41) به دنبال اين سلسله دستگيري ها بود كه گروهي از روحانيون مبارز حوزه علميه قم باز هم با نام و امضا اعلاميه شديدالحني صادر كردند در بخشي از آن اعلاميه آمده بود:

«براي حوزه علميه قم و عموم روحانيت خيلي گران است كه مامورين هيئت حاكمه اي كه به دروغ خود را طرفدار دين و قرآن معرفي مي كنند با يك دنيا گستاخي و جسارت به منازل آقايان دستگير شده بريزند و همه اثاثيه و كتب و اوراق را زير و رو كنند و چون چيزي كه مجوز بازداشت و مناسب پرونده سازي باشد، نيابند، رساله عمليه حضرت آيت الله العظمي آقاي خميني را به عنوان سند جرم! از كتابخانه ايشان غارت كنند...

... آنها كه به چنين اقدامات گستاخانه اي دست مي زنند، دانسته يا ندانسته مقدمات يك انفجار عميق را در حوزه علميه قم و ساير نقاط كشور فراهم مي نمايند...

محمد شاه آبادي، حسين نوري، محمد محمدي گيلاني، ابوالقاسم خزعلي، صالحي نجف آبادي، جوادي آملي، موحدي لنكراني، حسن حسن زاده آملي، محمدتقي مصباح يزدي، عباس محفوظي، حسين مظاهري، محمدعلي گرامي، محمد مومن، علي اكبر ناطق نوري، غلامحسين حقاني، سيدمحمد دعايي، عبدالمجيد معاديخواه، محمد عبايي خراساني، سيدحسن طاهري خرم آبادي، محمد موسوي خوييني ها، سيدعلي اكبر محتشمي، مهدي كروبي، حسن روحاني، قربانعلي دري نجف آبادي، حسين هاشميان و...» (42)

اگرچه به دنبال صدور اين اعلاميه نيز گروهي ديگر از روحانيون مبارز حوزه علميه قم دستگير مي شوند ولي طلاب و روحانيون حوزه قم دست از مبارزاتشان بر نمي دارند و به هر مناسبتي اعلاميه صادر كرده و با نام و امضاء يا بدون آن و يا تنها به نام «حوزه علميه قم» منتشر مي سازند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(39) كتاب نهضت امام خميني-ج2، سيدحميدروحاني، انتشارات بنيادشهيد

(40) همان (41) همان (42) همان


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31