غرب خواهان گسترش تروریسم است نه کاهش آن

Janris"جان ریس" فعال صلح در مصاحبه با تلویزیون راشا تودی در مورد مداخله نظامی فرانسه در مالی که با حمایت انگلیس انجام شده نظراتش را بیان کرده و مداخلات نظامي غرب را باعث افزايش فعاليت هاي تروريستي دانسته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، متن اين مصاحبه به شرح زير است:

راشا تودی: پاریس می گوید که این جنگ علیه تروریسم است که در مالی جریان دارد؟

جان ریس: خب، ما این را خیلی وقت ها شنیده ایم. من گاهی اوقات شگفت زده می شوم که چطور آنان از طرح مداوم این ادعا خسته نمی شوند. ما در افغانستان هم همین بهانه ها را از سوی قدرتهای غربی شنیدیم همین طور در جریان مداخله نظامی آنها علیه عراق و لیبی و بایستی بخاطر بیاوریم که بیش از یک دهه پیش در آغاز این روند دستگاه امنیتی انگلیس به "تونی بلر" نخست وزیر وقت آن کشور هشدار داد که در صورت مداخله نظامی در افغانستان و عراق تهدید تروریسم نه تنها برطرف نخواهد شد که افزایش خواهد یافت.

متاسفانه این هشدار کاملا درست از آب درآمد. پیش از حمله قدرتهای غربی به عراق القاعده ای وجود نداشت اما اکنون وجود دارد. در آن زمان فعالیت آن گروه صرفا محدود به پامستان بود اما امروز تا افغانستان نیز امتداد یافته است. حتی در لیبی و اکنون در مالی نیز آنان امروز مستقیما نقش ایفا می کنند. بنابراین مداخله نظامی قدرتهای غربی نه تنها تهدید تروریسم را کاهش نداده بلکه عرصه ای برای گسترش آن فراهم نموده است.

راشا تودی: یعنی معتقدید که فرانسه نبایستی در قبال رشد افراط گرایی در مالی اقدامی انجام می داد؟

جان ریس: اگر دولت فرانسه واقعا خواهان رفع تضادهای موجود میان دولتها و مردم مسلمان منطقه است نخست بایستی این کار را از خود آغاز کند. آنان می بایستی اول از همه خود قوانینی که پوشش حجاب اسلامی توسط زنان در فرانسه را ممنوع می سازند، لغو کنند. در صورتی که دولت فرانسه روابط خود با مسلمانان داخل فرانسه را بهبود بخشد آن زمان می تواند روابطش با مسلمانان در سایر کشورها را نیز بهتر سازد.

راشا تودی: آیا فکر می کنید که کشورهای آفریقائی به تنهایی می توانند مشکلات داخلی خود را بدون مداخله خارجی حل کنند؟

جان ریس: من فکر می کنم که اکنون قدرتهای غربی در پی منافع استعماری خود هستند. دولت مالی برای کمک گرفتن از نیروهای خارجی اشتباه کرد. هر کسی می داند که شمال و شرق آفریقا و خاورمیانه همواره دستخوش مداخلات قدرت های استعماری بوده اند و این وضعیت نسل به نسل بدتر شده است.

راشا تودی: فرانسه در مورد لیبی نیز دست به مداخله نظامی زد و اینک همان کار را در مورد مالی نیز تکرار کرده است آیا افکار عمومی کشور فرانسه از این تصمیم دولت آن کشور حمایت می کنند؟

جان ریس: اگر فرانسویان اکنون بگویند که بین واکنش سارکوزی در مورد لیبی و واکنش اولاند در مورد بحران کشور مالی تفاوت اندکی وجود دارند درست گفته اند. اولاند امیدهای بسیاری به مردم فرانسه داده بود در این باره که ریاضت اقتصادی را کنار خواهد گذاشت با این حال اکنون می بینیم که وی سیاست خارجی جسورانه ای را در پیش گرفته است.

بایستی بدانیم که چنین قمارهایی برای اروپا در تاریخ معاصر منفعتی به همراه نداشته اند. در مورد حمله به عراق نیز این بلر بود که از نخست وزیری کناره گیری کرد. اولاند نیز بایستی به راهی که او پیمود توجه کند.


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31