غرب؛ از افول توریسم تا ترانزیت تروریسم

Rahimpourhamed

غربی‌ها وارد سال ۲۰۱۷ شده‌اند اما نسبت به سال‌های گذشته از احتمال افزایش حملات تروریستی بیشتر احساس نگرانی می‌کنند. رئیس دفتر پلیس اروپا موسوم به «یوروپل» که تلاش‌ها برای مبارزه با تروریست در داخل مرزهای اتحادیه اروپا را هماهنگ می‌کند، شکست‌های نظامی متوالی و فشار نظامی بیشتر بر داعش در منطقه را با افزایش واکنش انعکاسی این گروه در اروپا مرتبط می‌داند، از طرفی، در شرایطی که بحث مهاجران و پناهجویان در داخل اروپا با بحث‌های زیادی میان موافقان و مخالفان روبرو است، ممکن است که داعش در قالب پناه‌جویان حملات تروریستی بیشتری انجام دهد.

این مسئله می‌تواند ضمن ایجاد محدودیت‌های بیشتر برای پناه‌جویان و مردم جنگ‌زده در اروپا، نگرانی مردم قارۀ سبز را افزایش دهد، چراکه شرایط سخت زندگی و ناامیدی از آینده در کنار تشدید محدودیت‌ها ممکن است برخی پناهجویان را به واکنشی علیه مسببان این وضعیت وادار کند. علاوه بر این مسائل، ناامنی در اروپا و کشور ترکیه به عنوان یکی از حامیان اصلی داعش در حالی روز به روز افزایش می‌یابد که دیگر شکل پوشش و ظاهر این تروریست‌ها نسبت به گذشته تغییر کرده است. با این همه به نظر می‌رسد باید به موضوع توجه کرد که فراهم‌شدن بستر ناامنی در ترکیه ناشی از چیست. در واقع باید به این مسئله پاسخ داد که چه عاملی باعث می‌شود تا ما شاهد یک ترکیه ناامن باشیم. به نظر می‌رسد در کنار دلایل متعدد، ناامنی‌های اخیر در ترکیه را می‌توان به فقدان راهبرد مشخص در سیاست خارجی اردوغان و همین‌طور ماجراجویی‌های بی‌فایده او در منطقه نسبت داد. همین‌طور ترانزیت تروریسم به قصد تشدید بحران در سوریه به نفع دست اندازی در اراضی شمال این کشور، دخالت آشکار و غیر منتظره در حاکمیت ارضی عراق، سرکوب کردها در داخل و خارج و همین‌طور سیاست نامشخص در قبال روسیه مهم‌ترین دلایلی است که می‌توان یکی از نتایج آن را تداوم ناامنی در این کشور به شمار آورد.

از این رو شاید امروز ترک‌ها بتوانند بر مبنای اصول سیاست بین‌المللی همکاری‌های دوباره‌ای با بغداد و دمشق داشته باشند؛ اما به نظر نمی‌رسد در حوزه توریسم به سرعت به نتیجه دلخواه برسند. با توجه به شکست داعش و بازگشت شهروندان اروپایی که زمانی به این گروه تروریستی پیوسته بودند خطر بروز ناامنی در غرب کماکان پابرجاست. این وضعیت برای اولین مقصد گردشگری جهان یعنی فرانسه نیز وجود دارد. از طرفی ترکیه در مقایسه با فرانسه با متغیر آشوب‌ساز دیگری هم مواجه است. حتی اگر داعش از بین برود یا به شدت تضعیف شود، چریک‌های کرد به عنوان نیروهای مخالف، تهدیدی برای ثبات ترکیه به شمار می‌روند. دستگیری و محاکمه سران تنها حزب کردی ترکیه نیز که برای اولین بار وارد پارلمان این کشور شدند، می‌تواند باعث بروز نارضایتی‌های گسترده علیه دولت شود. در این فضا ناامن‌کردن شهرهای توریستی و ضربه‌زدن به اعتبار دستگاه‌های امنیتی تنها ابزار بیان مخالفت‌ها خواهد بود. امروز غربی‌ها درگیر بحرانی ریشه‌دار و پنهانی شده‌اند که زمانی رهبرانشان از آنها با اصطلاح معارضان و مخالفان یاد می‌کردند. نکتۀ نگران‌کننده‌تر در این میان این است که از حدود بیش از چهار هزار اروپایی عضو داعش، تنها یک‌سومشان به خانه بازگشته‌اند و هنوز دوسوم این افراد در میدان نبرد هستند. اردوغان نیز باید بداند که اگر سیاست‌های نامشخص، مبهم و بعضاً تفرقه‌افکنانه خود در منطقه را ادامه دهد باید شاهد پذیرش ناامنی بیشتر در کشورش باشد که می‌تواند از سوی گروه‌های متعدد پشتیبانی شود.


دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29