غائله چهاردهم اسفند ۱۳۵۹ (3)

چهره سيد ابوالحسن بني صدر قبل از انقلاب براي عموم مردم ناشناخته بود . روزي كه امام وارد ايران شد ، يعني دوازدهم بهمن ماه 57 ، او نيز از همان هواپيما پا بيرون نهاد . اولين شغل رسمي و انقلابي بني صدر عضويت در شوراي انقلاب بود .

 

Banisadr2

« بخش اول »

سيماي حراميان و تشكيلات حرامي

 

"من يك كلمه به آقاي بني صدر تذكر مي دهم ، اين كلمه تذكر براي همه است « حب الدنيا رأس كل خطيئه » ،‌ من از آقاي بني صدر مي خواهم كه ما بين قبل از رياست جمهوري و بعد از رياست جمهوري در اخلاق روحي شان تفاوتي نباشد ."

از بيانات امام خميني در مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوري بني صدر ، 15/11/58

فصل اول :

1. بني صدر

چهره سيد ابوالحسن بني صدر قبل از انقلاب براي عموم مردم ناشناخته بود . روزي كه امام وارد ايران شد ، يعني دوازدهم بهمن ماه 57 ، او نيز از همان هواپيما پا بيرون نهاد . اولين شغل رسمي و انقلابي بني صدر عضويت در شوراي انقلاب بود . هويت اعضاي شوراي انقلاب در بدو ورود امام و پيروزي انقلاب اسلامي هنوز آشكار نشده بود و بني صدر به عنوان سخنران ، ابتدا در اجتماعات ظاهر گرديد و چندي بعد در ميان دوستدارانش به عنوان تئوريسين انقلاب از او نام برده شد .

سه روز بعد از ورودش به ايران او در دانشگاه صنعتي شريف واقفي سخنراني هايش را آغاز كرد و به مدت ده روز اولين خطابه او به طول انجاميد . بعد از بيست و دوم بهمن ماه در تلويزيون ظاهر شد و صدايش از راديو شنيده شد و مناظره اش با بابك زهرائي (1) چهره موفقي از او نشان داد و اين مناظره تا چمن هاي دانشگاه نيز كشيده شد .

 

او سخنراني هائي نيز در زمينه انقلاب اسلامي و اقتصاد توحيدي ارائه داد كه نام وي را تا اندازه اي براي مردم آشنا ساخت ، به خصوص كتاب " اقتصاد توحيدي " او در دانشگاه جلب توجه نمود . اين مجموعه ، شهرت خوبي براي بني صدر به ارمغان آورد ، به خصوص كناياتي كه وي اغلب در سخن گفتن به كار مي برد و چهره حق به جانبي كه به خود مي گرفت و انتقاداتي كه گاه مزه گفتار خود مي كرد ، چهره مطلوبي به وي بخشيد .

بني صدر در كتاب اقتصاد توحيدي ، خود را يك شخص مسلمان متعهد و مكلف و پيرو خط امام معرفي كرده بود ، اما سخناني كه در مجلس خبرگان در مورد ولايت فقيه از وي شنيده شد ، نشان دهنده اين امر بود كه او زياد هم به اساس انقلاب اسلامي پايبند نيست و از آن زمان به بعد با توجه به گفتارها و اقداماتش داراي خط مشخصي شد به نام خط بني صدر .

بني صدر شخصاً نسبت به خط خودش و گوشه و كنار و پيچ و خم هاي آن آگاهي فراواني نداشت ، زيرا اين خط به دست ديگران ساخته و پرداخته شده بود و بيگانگان وي را آلت اجراي آن قرار داده بودند . او هنوز هم تصور مي كند و در اين تصور باقي است كه شخص وي آفريننده چنين مشي سياسي است .

از اولين روزهاي انتخاب ايشان نيز قابل پيش بيني بود كه اين شخص كسي نيست كه بتواند اين بار سنگين را به منزل برساند و آنهايي كه قبلاً به برنامه اي دقيق پرداخته بودند تا به دستياري اين شخص انقلاب اسلامي را به بيراهه و نابودي كشانند ، ناگهان ناشي ترين فرد را بر سر راه خود يافتند و آن وقتي بود كه ديگر كار از كار گذشته بود .

مشيت خداوند اين طور تعلق گرفته بود كه فردي خود بزرگ بين ، بي كفايت ، ناشايسته و در عين حال دشمن تراش مأمور اجراي جرياني شود كه بعداً به " خط بني صدر " مشهور گرديد. اين فرد ناآگاهانه و در مدت بسيار كم دستش را رو كرد و همگان دانستند كه او مأمور اجراي چه طرح خطرناك و خانمان براندازي بوده است .

بايد توجه كنيم چنانچه مسعود رجوي يا مدني در انتخابات رياست جمهوري پيروز مي شدند ،‌ شايد اين نقش و پيمودن مسير دلخواه استعمار نو در اين خط به عهده يكي از آن دو واگذار مي شد و مسلماً بدين ترتيب خطرات موحش تري در كمين انقلاب اسلامي ايران قرار مي گرفت .

اينجاست كه مي بينيم خود بني صدر با خط بني صدر چقدر ناهمگون و ناهماهنگ است ، او شخصي خودخواه ، زياده گو ، فرصت طلب ، جنت مكان ، دشمن تراش ، پرخاشگر ، فريبكار و بسيار كم ظرفيت و جزء معدود افرادي است است كه كارهايشان در نهايت به ضرر خود و به ضرر دوستان خود است ، لذا دشمني اين شخص با انقلاب اسلامي مفيدتر از دوستي او بود .

آری نقشی که به عهده او گذارده شده بود ، اجرای طرح عظیمی بود که می بایست دقیقاً پیاده می گردید تا منجر به براندازی حکومت انقلابی اسلامی می شد ، طرحی که قبلاً همه گوشه و کنار آن به دقت وارسی گردیده بود و می بایست به دستیاری عناصری معین و دست چین شده از طیف وسیع ضد انقلاب و به دست بنی صدر اجرا شود .

لذا دیدیم دفتر هماهنگی مردم با رئیس جمهور چگونه تشکیل شد و چگونه در همه جا رسوخ یافت و چه گروه های شناخته شده به آنجا آمد و شد می کردند و پناهگاهی شده بود برای انواع و اقسام عناصر ضد انقلابی ، ضد روحانیت ، ضد جمهوری اسلامی .

گروههایی مانند اعضای پیکار ، فدائی ، رنجبران ، مجاهدین و غیره و در جهت استحکام بخشیدن چنین دفتری با خرج های گزاف شوراهای هماهنگی در دفتر رئیس جمهوری که همه ارگان های ضد انقلابی در آن متشکل بودند شروع به رشد و نمو نمود .

این شوراها مغز متفکر و برنامه ریز دفتر رئیس جمهوری و گسترش دهنده خط بنی صدر و تعیین کنندگان تاکتیک ها و سازندگان سیاست و استراتژی بودند . دفتر ریاست جمهوری که مجری طرح ها بود و خود داستان مفصلی دارد به وسیله افرادی مانند دکتر ممکن و مسعودی و خانم سودابه سدیفی و مشابه این افراد اداره می گردید .

اگر انتخابات ریاست جمهوری همان گونه که مقدمات آن شروع شده بود ، پیش می رفت و رقابت بین جلال الدین فارسی کاندیدای ریاست جمهوری اسلامی و بنی صدر بود ، او هیچگونه شانسی در دست یافتن به کرسی ریاست جمهوری نداشت و موفقیت جلال الدین فارسی حتمی بود ، ولی در اثر بروز اتفاقاتی آقای فارسی از لیست کاندیداها حذف شد .

حذف فارسی ضربه ای بود به حزب جمهوری اسلامی ، لذا تلاش بعدی این حزب در جهت معرفی مرحوم دکتر سید حسن آیت و آقای دکتر حسن ابراهیم حبیبی ، ثمری نبخشید و هر چه روز اخذ رأی نزدیکتر می شد ، روشن تر می گردید که برنده نهایی یا مدنی است یا بنی صدر . حزب الله ناگزیر بود بنی صدر را بر مدنی ترجیح دهد ، گزینش بین بد و بدتر بود .

کلمه تیمسار بر روی نام مدنی برای مردمی که به تازگی از زیر ضربات شلاق تیمساران رهایی یافته بودند ، گوارا نبود و از طرف دیگر ناپلئون کوچولو مردم را به یاد انقلاب فرانسه می انداخت ، به خصوص روابط قبل از 22 بهمن مدنی با بختیار و سر و سری که در جریان انتخابات با بختیار و ایادی او داشت از دید حزب الله مخفی نبود ، به ویژه از مدنی گروهی طرفداری می کردند که از نظر انقلاب اسلامی نیز صلاحیت آنان مورد تردید بود ، اینان عده ای لیبرال و طرفداران جبهه ملی و دست راستی ها بودند .

Banisadr3

با این مقدمه ملاحظه می شود که موفقیت مدنی در انتخابات از دید مردم حزب الله مخاطراتی جدی در پی داشت ، به این جهت قشر عظیمی از نهادهای انقلابی و روحانیت به سوی بنی صدر روی آوردند و تصویرهای بنی صدر بر سر در مسجد امام بازار و امکنه مقدس زده شد و فتاوای برخی علما به حمایت از او منتشر گردید و در پایان افشاگری دانشجویان خط امام در مورد روابط مدنی با خارج توان او را در مبارزه انتخاباتی به حداقل رساند .

در حالی که در همان زمان اسناد جالبتری بر علیه بنی صدر از لانه جاسوسی کشف شده بود و مسلم گردیده بود که او با نام مستعار (س.دی.لور 1) و جاسوس آمریکا از سیا ماهی هزار دلار حقوق دریافت می دارد .

عصر روز انتخابات نوید موفقیت بنی صدر را به همراه داشت . در انتخابات جبهه ملی چهارم و لیبرالیسم و حتی لیبرالیسم مذهبی و بازاری ها و بختیاری ها و کلاً ضد انقلاب از مدنی جانبداری کردند و بنی صدر توانست گوی سبقت را از دیگران برباید . اصولاً باید توجه داشت که شرکت بنی صدر در انتخابات نیز با طرح نقشه ماهرانه ای انجام گرفت .

گفتیم بنی صدر قبلاً در شورای انقلاب عضویت داشت ، او با سخنرانی های مداوم توانست تا حدی اعتماد مردم حزب الله را جلب کند و به مجلس خبرگان راه یابد و در آنجا به وجاهت خویش بیافزاید . مدتی او وزیر امور خارجه شد و سپس به وزارت امور اقتصادی و دارائی برگزیده گردید و نیز در گرما گرم انتخابات با چند حرکت ظاهراً انقلابی از جمله ملی کردن بانک ها مردم را بیشتر توانست بفریبد .

لذا هنگامی که روزنامه ها در 3/10/58 اعلام کردند بنی صدر ، عضو شورای انقلاب و وزیر امور اقتصادی و دارائی تلویحاً تائید کرده است داوطلب شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شده است ، تقریباً با استقبال گروهی از مردم مواجه شد .

بنی صدر در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که آیا اعلام کاندیداتوری او از طریق حزب با گروه خاصی خواهد بود ؟ گفت : " کاندیدای ریاست جمهوری باید معرف همه ملت باشد نه گروه یا دسته خاصی ."

کاندیداهای ریاست جمهوری در بدو امر بیش از صد نفر بودند ، ولی آنان که در مبارزه انتخاباتی شرکت نمودند بیش از نه نفر نمی شدند و به ترتیب حروف الفبا این اشخاص در روز رأی گیری کاندیدا بودند : " آیت ، بنی صدر ، حبیبی ، فروهر ، قطب زاده ، سامی ، صادق طباطبائی ، مکری و مدنی ."

 

پی نوشت:

 

1. از رهبران گروه مائوئيستي موسوم به كارگران انقلابي كه از آمريكا به ايران بازگشته بود .

 

غائله چهاردهم اسفند ۱۳۵۹ (2)


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان