رویگردانی جهان از راهبرد «تحریم و ترور» آمریکا

Trump USA2گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره ترور غیرانسانی سردار سلیمانی، هرچند دیرهنگام و بدون هرگونه تأثیر بر رفتار کاخ سفید بود؛ اما نشان داد که واشنگتن برای اقدامات تروریستی خود در سطح جهان حتی قدرت اقناع قدیمی‌ترین متحدان و نهادهای وابسته به خود را هم ندارد.

واقعیت این است که سال‌هاست شورای حقوق بشر سازمان ملل تبدیل به اهرم فشار آمریکا بر کشورهای مستقل شده تا با استفاده از شعارهای حقوق‌بشری، دولت‌ها را وادار به درپیش‌گرفتن معیارهای غربی برای رفتارهای داخلی خود کند.

در همین راستا این شورا با نادیده‌گرفتن جنایت‌های سیستماتیک در حق سیاهپوستان آمریکایی و با چشم‌بستن بر رفتاری که در آمریکا و اروپا علیه مهاجران می‌شود، پیگیر پرونده‌ها علیه کشورهایی است که منتقد رفتارهای آمریکا در زمینه حقوق‌بشر بوده و تلاش می‌کنند به افکار عمومی جهان نشان دهند که چطور کاخ سفید با حمایت از تروریست‌ها در کشورهای مختلف، زمینه هرج‌ومرج و خشونت را به‌وجود آورده و چگونه با تحریم‌های ظالمانه، فساد را در کشورهای منتقد خود رواج می‌دهد و کاری می‌کند که مردم یک کشور حتی به دارو و غذا دسترسی نداشته باشند.

با همه این‌ها، گاهی حتی شوراهای بین‌المللی مانند شورای حقوق بشر که سابقه‌ای طولانی در پاگذاشتن بر روی اراده ملت‌ها دارند، نمی‌توانند این واقعیت را انکار کنند که رفتار واشنگتن در توسعه خشونت‌طلبی جهانی و ازبین‌بردن چهارچوب‌های حقوق بین‌الملل، زیاده‌روی بوده و نیازمند تذکر است.

در همین راستا شورای حقوق بشر سازمان ملل اخیراً با اشاره به ترور سپهبد سلیمانی و شهادت این سردار مبارزه با تروریسم، تأکید کرده که این عمل برخلاف حقوق بین‌الملل بوده و جلوه‌ای از سیاست‌های تروریستی است.

این دیدگاه شورای حقوق بشر پس از آن مورد تأکید یک نهاد بین‌المللی قرار می‌گیرد که در جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل که قرار بود تبدیل به صحنه‌ای از نمایشی ضدایرانی شود، کشورهای مختلف که عمده آن‌ها از متحدان ایالات متحده نیز هستند، حاضر نشدند سیاست دولت ترامپ در قبال کشورمان را تأیید کرده و در نتیجه مایک پمپئو و تیم سیاست خارجی ترامپ در یک انزوای تحقیرآمیز قرار گرفتند.

استراتژی فشار حداکثری آمریکا علیه ایران اکنون نه فقط در سطح جهان که حتی در سطح داخلی آمریکا نیز هواداری ندارد و برای همین، ترامپ به‌دنبال راهی است تا بتواند به این فشار پایان دهد. او می‌خواهد تا پیش از انتخابات 2020 و پرسش افکار عمومی درباره فواید این فشار غیرانسانی که در آن، آمریکا به ترور، تحریم و حتی خرابکاری داخلی در ایران روی آورد، از باتلاقی که در آن فرو رفته فرار کند اما شرایط موجود جهانی چاره‌ای برای او نگذاشته تا با نتایج عمل خود روبه‌رو شود.

مقاومت مردم ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا و فاصله‌گرفتن دولت‌های غربی و شرقی از واشنگتن، حالا این کشور را تبدیل به یک قلدر تنها کرده که برای عبور از چالش‌های پیش روی خود، باید اشتباهات چهارساله اخیر ترامپ را بپذیرد و آن را جبران کند.


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31