حادثه تروریستی چابهار: واقعیت‌ها و ضرورت‌ها

N8312644372703803

صبح روز پنجشنبه حمله تروریستی در منطقه چابهار رخ داد که موجب به شهادت رسیدن دو نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر از شهروندان گردید. ظاهرا هدف تروریست ها حمله به مقر نیروی انتظامی بوده است اما در رسیدن به آن ناکام ماندند. گروهک تروریستی موسوم به «انصارالفرقان» مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته است.

انصار الفرقان در واقع بعد از این که گروهک جندالله تجزیه شد و به گروه های مختلفی تقسیم شد در کوه‌های صعب‌العبور استان سیستان و بلوچستان بوجود آمد. این گروه چند ماه پیش مورد حمله نیروهای ایران قرار گرفت و رهبر آنها «جلیل قنبرزهی» کشته شد.  این گروه در منطقه چابهار، که بیشترین حاشیه نشین را در کشور دارد، شروع به سوء استفاده از جوانان کرده است.

صرف نظر وضعیت توسعه و اقتصاد منطقه چابهار، حملات تروریستی اخیر متضمن چند واقعیت است.

نخست این که دشمنان جمهوری اسلامی ایران تمرکز زیادی بر روی شبکه های تروریستی و معاند نظام کرده اند تا از طریق امنیت زدایی و ایجاد ترس و وحشت کشور را با بحران و آشوب مواجه سازند. ایران اکنون در شرایط حساس تاریخی قرار دارد که نیازمند وحدت و انسجام ملی است. به همین دلیل دشمنان سعی می کنند تا با اختلال در امنیت کشور مانع از تحقق این اهداف شوند.

دوم، گروهگ های تروریستی بطور قطع نیازمند منابع مالی و مکانی جهت زیست و اقدامات خرابکارانه خود هستند. بنابراین، یقینا کشورهای همسایه  دارای نقش ملموسی در حمایت از آنها و فراهم ساختن امکانات لازم برای این گروهک‌ها می باشند. در همین راستا، می توان به حمایت های رهبران اقتدارگرای عربستان سعودی و رژیم تروریستی اسرائیل اشاره داشت. با توجه به خصومت این دو کشور نسبت به ایران و همچنین تلاش های دوطرف در سال های اخیر جهت بهبود روابط، پیوند وثیقی بین آنها ایجاد شده است که برآیند آن همکاری و هماهنگی دو طرف جهت ایجاد تهدید علیه امنیت ملی ایران و صدمه زدن به منافع کشور از جهات گوناگون می باشد.

سوم، حملات تروریستی از جنبه مناسبات ایران با اقتصاد بین المللی نیز حائز اهمیت است. منطقه آزاد چابهار از تحریم های ضد ایرانی دولت جدید آمریکا معاف گردیده است تا بتواند به اقتصاد کشورهای همسایه بویژه هند و افغانستان کمک کند. با توجه به این موضوع، می توان استدلال کرد که حملات تروریستی اخیر در چابهار با این هدف نیز انجام گرفته است تا با ایجاد ناامنی این شبهه را القا نماید که این منطقه برای سرمایه گذاری و تجارت بین المللی امن و با ثبات نمی باشد. به عبارتی، بخش از اهداف تروریست ها فراری دادن سرمایه  از منطقه چابهار است؛ در حالی که این منطقه می تواند نقش مهمی در امنیت اقتصادی و تجاری ایران ایفاء نماید.

آنچه که مسلم است جمهوری اسلامی ایران در شرایط حساسی در تاریخ حیات خود قرار دارد. به این معنا که دشمنان سعی دارند تا از تمامی امکانات خود جهت تهدید امنیت کشور استفاده کنند. با توجه به این واقعیت و همچنین تحرکات گسترده تروریست ها در سال های اخیر، ضرورت دارد تا بر امنیت مرزها بویژه در مناطق جنوب شرقی کشور نظارت بیشتر اعمال گردد. علاوه بر این، این موضوع نیز حائز اهمیت است که مسوولین کشور توجه و اهتمام بیشتری در زمینه توسعه منطقه سیستان و بلوچستان کنند تا مانع از جذب افراد غافل به گروه های تروریستی شوند.

 


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

مطالب پربازدید بخش خبر

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان