ترور سپهبد سلیمانی، مصداق بارز و عینی تروریسم دولتی است

Ahmad Nazeriرئیس گروه پارلمانی ایران در اتحادیه بین المجالس ضمن تاکید بر اینکه کشورمان بزرگترین قربانی تروریسم است، گفت: به ترور سپهبد قاسم سلیمانی، یکی از فرماندهان ارشد نظامی جمهوی اسلامی ایران در بغداد از سوی امریکایی ها اشاره می کنم که مصداق بارز و عینی تروریسم دولتی است.

به گزارش بنیاد هابیلیان به نقل از خبرگزاری خانه ملت، پنجمین کنفرانس جهانی رؤسای مجالس از طریق ویدیوکنفرانس طی روزهای 29 و 30 مردادماه برگزار شد. دومین روز این اجلاسیه با پنل‌های تخصصی و مشارکت هیات پارلمانی ایران برگزار شد.

احمد نادری، رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین المجالس در رویداد ویژه مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز، چشم‌انداز قربانیان پنجمین کنفرانس جهانی روسای مجالس سخنانی را با محوریت اهمیت حقوق‌بشر، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، تروریسم اقتصادی و پزشکی و غیره مطرح کرد.

متن سخنان رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین المجالس به شرح ذیل است؛

 

بسم الله الرحمن الرحیم

در ابتدا مایلم مراتب تشکر و قدردانی خود را از برگزار کنندگان این کنفرانس جهانی اعلام نمایم. قبل از هر چیز،  فکر می‌کنم تروریسم لاجرم در بردارنده نقض فاحش حقوق‌بشر و یکی از جدی­ترین چالش­های امنیتی در سطح محلی، منطقه­ای، بین­منطقه­ای و جهانی است و هیچ جایی از جهان را نمی توان پیدا کرد که مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر این پدیده خطرناک و تهدید آمیز قرار نگیرد.

 

 از سوی دیگر، اشکال گوناگون ذهنیت‌های خشونت گرا و افراطی و همزمان خشونت ساز و افراط پرور در کنار ذهنیت برتری طلبی، سلطه طلبی، زیاده خواهی و استکباری و از همه مهمتر، ادارک بی عدالتی میان ملتها و دولتها، هم عامل ایجاد تروریسم و افراط گرایی است و هم مانع جدی در مبارزه و مدیریت آن است. پذیرش واقعیتها و تفاوتهای موجود در عین باور به اشتراکات و سرنوشت مشترک بشری (همان طور که الان جامعه جهانی در مبارزه با همه گیری کرونا درگیر است) و بازاندیشی در این خصوص، امری مهم است.

 

به باور ما، مبارزه با تروریسم نیازمند یک رویکرد جامع و توجه به همه ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری است و حذف تروریست‌ها با مبارزه نظامی، قدم اولیه مبارزه با این پدیده دهشتناک است اما شناسایی ریشه­های ایدئولوژیک و آبشخورهای فکری گروه­های تروریستی و اتخاذ یک سیاست عملی و همگرایانه و جمعی برای خشکاندن این ریشه­ها، قدم مهمتری است. بدون درنظر گرفتن این مولفه‌ها چرخه معیوب مبارزه با تروریسم و افراط گرائی، دور باطل خود را تکرار خواهد کرد.

 این تلقی و رویکرد برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی نه تنها لازم بلکه بسیاری ضروری است زیرا چنین برداشتی همه را به سمت راهکارها، اقدامات و استراتژی های هماهنگ در سطوح مختلف رهنمون می سازد.

دوم، لزوم توجه به تروریسم نوین علیه ملتها به ویژه تروریسم اقتصادی و پزشکی (سلامت) در شرایط سخت و پیچیده همه گیری کرونا ویروس است.

 

تحریم‌های اقتصادی ظالمانه وغیرقانونی آمریکا علیه کشورها از جمله ایران، روسیه، ونزوئلا، کره شمالی و ... بدون شک شکل مصداق بارز تروریسم اقتصادی است که طی آن ملت‌ها را هدف گرفته است. خروج آمریکا از برجام واعمال مجدد تحریم ها واقدامات این دولت علیه جمهوری اسلامی ایران و شرکای تجاری‌اش  نمونه آشکار تروریسم اقتصادی است.

 

همه گیری کوووید-19 در جهان نیز نشان داد که دنیا با تروریسم دیگری به نام «تروریسم پزشکی و سلامت» روبرو ست. در حالی که همه دنیا تمامی ابتکارات و تلاش‌های خود را در جهت هم افزایی برای مقابله با این بیماری منحوس و کشنده، بسیج می کردند برخی کشورها از جمله امریکا، علاوه بر افزایش تحریم های اقتصادی قبلی، عامدانه مانع جدی انتقال تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و دارویی و تامین مالی جهت تهیه آنها به برخی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران، کوبا، ونزوئلا، سوریه و ... شدند. این اقدام ضد بشردوستانه و غیر قانونی، علاوه بر این که اقدامات جمعی کشورها را در مقابله با کرونا ویروس، دچار چالش جدی کرده، بلکه طبق گزارش‌های جهانی، موجب مرگ هزاران نفر از مردم این کشورها شده است.

 

 این نوع اشکال تروریسم خود مانع مهمی در ایجاد همکاری‌های منطقه‌ای توصیه شده در قطعنامه‌های شورای امنیت و سایر اسناد بین المللی در خصوص مبارزه با تروریسم و مبارزه با بحران سلامت از جمله کووید-19 است.

 

مبارزه با اشکال نوین تروریسم و به ویژه تروریسم اقتصادی و پزشکی بدلیل ماهیت حقوق بشری آن، موضوعی است که بایستی در دستور کار گروه عالی مبارزه با تروریسم و افراط­گرایی خشونت­آمیزبه طور خاص و اتحادیه بین­المجالس به طور عام قرار گیرد.

سوم، جمهوری اسلامی ایران بزرگترین قربانی تروریسم و یکی از کشورهای پیشرو در مبارزه با تروریسم است.

همه شما به خوبی آگاهید که جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی تروریسم از بدو تأسیس تاکنون با این پدیده شوم مواجه بوده و از این بابت متحمل خسارات جانی و مالی سنگین شده است.

 

به  ترور سپهبد قاسم سلیمانی، یکی از فرماندهان ارشد نظامی جمهوی اسلامی ایران در بغداد از سوی امریکایی ها اشاره می کنم که مصداق بارز و عینی تروریسم دولتی است. ایشان بر اساس خواست کشورهای قربانی تروریسم در منطقه، نقش مهم و چشمگیری در مبارزه با تروریسم از جمله داعش و برقراری صلح و امنیت منطقه داشتند. همان طور که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر نیز اعلام کردند. ترور سپهبد قاسم سلیمانی و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد، یک اقدام کاملاً «غیر قانونی» و «نقض قوانین بین المللی» و «نقض منشور سازمان ملل» است.

 

جای بسی شگفتی است که کشورهایی که خود منبع تروریسم در منطقه هستند اتهامات بی اساسی را به جمهوری اسلامی ایران وارد می کنند. متاسفانه این مواضع اعلام شده را باید منبعث از عدم درک صحیح و سطحی نگری برخی کشورها دانست که ناآگاهی آنها نسبت به واقعیت‌های منطقه، ثبات و امنیت منطقه را در معرض خطر قرار داده است. برخی کشورهای منطقه عادت کرده اند چشم و گوش بسته از هر آنچه اربابان فرامنطقه ای آنها می گویند تبعیت کنند در حالی که این کشورها خود مروج اصلی آموزه ها و افکار تروریسم و افراط گرایی خشونت‌آمیز منطقه و حتی جهان بوده اند. این کشورها در جایگاهی نیستند که با  ایفای نقش فریبکارانه علیه ایران اعلام مواضع نمایند. تنها راه ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و جهان تغییر رفتارهای خصمانه و روی آوردن به همکاری های منطقه ای و ابتکارات صلح و مبارزه واقعی با تروریسم است.

 

درپایان تاکید می‌نمایم علی‌رغم همه اقدامات غیر قانونی و همه این اتفاقات، جمهوری اسلامی ایران در مبارزه دائمی باتروریسم و افراط‌گرائی عزمی راسخ و خلل ناپذیر دارد. ما این موضوع رادردو صحنه، اتخاذ ترتیبات لازم امنیتی و همچنین درصحنه دیپلماسی پیگیری می نماییم.

 

درصحنه نظامی نیز تجربه مثبت و گران‌بهایی از همکاری بین ایران و سه کشوردوست، روسیه، عراق و سوریه درمبارزه باجریان ترور و افراط وجود دارد.

 

درصحنه دیپلماسی همانطورکه مطلع هستید:

  • باپیشنهاد جمهوری اسلامی ایران درسال 2013، قطعنامه جهان علیه خشونت و افراط گرایی (WAVE) به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید.
  • برای تحقق و ثبات صلح و امنیت در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز، جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، طرح «ابتکار صلح هرمز» را با مشارکت تمام کشورهای منطقه و سازمان ملل ارائه کرد.
  • همت مجلس شورای اسلامی و با مشارکت مجالس کشوهای افغانستان، عراق، ترکیه، روسه و چین، ابتکار «کنفرانس روسای مجالس شش کشور برای مبارزه با تروریسم و تقویت ارتباطات منطقه ای» ایجاد شد که نقش مهمی در هم گرایی وتقویت همکاری ها در سطح منطقه ای داشت.

 

در پایان، از طرف مجلس شورای اسلامی ایران اعلام می کنم که جمهوری اسلامی ایران، آمادگی خود را برای اشتراک تجارب ارزشمند خود و هرگونه همکاری در سطوح دوجانبه، چندجانبه، منطقه‌ای و بین المللی درمبارزه با تروریسم و افراط گرائی، آماده بوده و متعهد به همکاریِ قوی و اثرگذارِ پارلمانی با پارلمان­های جهان خصوصاً همسایگان در این زمینه می‌باشد.

از توجه شما سپاسگزارم/


مطالب پربازدید سایت

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

جدیدترین مطالب

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)

باز هم تروریسم و باز هم کاپشن صورتی

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

سعید کریمی از مجروحان حمله تروریستی راسک و چابهار عیادت کرد

وضعیت مجروحان حمله تروریستی چابهار و راسک

محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی

ورود کمیسیون امنیت ملی به حمله تروریستی راسک و چابهار

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور:

عناصر تروریستی راسک و چابهار ملیت غیر ایرانی دارند

مطالب پربازدید بخش خبر

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان