تروریست‌های محله قلهک

169620124

محل شهادت استاد مرتضی مطهری در فردای حادثه

 

یکی از اعضای گروه فرقان می‌گوید: چون فرقان سازماندهی صحیحی نداشت در یک مقطع کوتاه زمانی یعنی ۴۸ ساعت همگی اعضای فعال گروه دستگیر شدند.

 

فرقان از جمله گروه های مسلحانه ای بود که با ترور برخی چهره های سرشناس انقلابی، انقلاب را از وجود چهره هایی چون استاد مرتضی مطهری، دکتر محمد مفتح، تیمسار ولی الله قرنی، مهدی عراقی محروم کرد. در اتهامات این گروه همچنین سرقت مسلحانه از بانک ها نیز وجود دارد. اعضای موثر این گروه سرانجام دستگیر، محاکمه و ۲۵ نفر از آنها اعدام شدند. سپس خبرنگاران به زندان اوین رفتند و با باقی مانده گروه فرقان که محکومیت اعدام نداشتند گفت و گو کردند. به مناسبت روز شهادت آیت الله مرتضی مطهری، بخشی از این مصاحبه در پی می آید.

 

 نحوه عضوگیری گروه فرقان به چه صورت بود؟

 

اکثر عضوگیری ها از محلاتی بود که اکبر گودرزی رهبر گروه در آن جا به سخنرانی و تفسیر قرآن می پرداخت! اکثر اعضا را ساکنین محله قلهک تشکیل می دادند. گودرزی سال ۱۳۵۵ به قلهک آمد و در مسجد خمسه به تفسیر قرآن پرداخت. اولین تفسیر او سوره مومنون و صحیفه سجادیه بود. گودرزی ابتدا با عبا و عمامه به سخنرانی و تفسیر می پرداخت. ولی بعد مدتی از لباس روحانیت بیرون آمد با لباس شخصی به تفسیر قرآن پرداخت.

 

گویا با اختلافی که با پیش نماز مسجد به وجود آمد به زندگی مخفی روی آورد و نام حسینی را برای خود انتخاب کرد.

 

اکثر اعضا از طریق یکی از اعضا به نام علی حاتمی که تیرباران شد و کتابدار مسجد قلهک بود با خط فکری گروه فرقان آشنا شدند. حاتمی در واقع از پایه گذاران فکری این گروه بود.

 169619029

اکبر گودرزی رییس گروه فرقان در دادگاه

 

شایعاتی است که می گویند گودرزی و اصلا خود گروه فرقان وابسته به ساواک بود؟

 

با شناختی که من از گودرزی دارم نمی توانم این اتهام را باور کنم. گودرزی بعد از مشکلاتی که در مسجد خمسه برای او پیش آمد خواست در مسجد قبا سخنرانی و تفسیر قرآن کند که با مرحوم دکتر مفتح درگیری پیدا کرد. البته قبل از انقلاب به خاطر همین شایعات [وابستگی فرقان به ساواک] بود که برخی مردم از پخش اعلامیه های گروه فرقان جلوگیری می کردند.

 

چرا شما عضویت در فرقان را قبول کردی؟

 

اکثر بچه ها بعد از عضویت در این گروه از مال و جان خود گذشتند. آنها حتی از خانواده های خود برگشتند و علیرغم تمامی تکفیرها به راه خود ادامه دادند. چون فکر می کردیم راهمان درست است. ما می خواستیم فدای اسلام راستین شویم.

 169620128

پیکر نیمه جان دکتر مفتح لحظاتی پس از ترور توسط گروه فرقان در محدوده دانشگاه تهران

 

مهم ترین موارد اختلاف فرقان با هیات حاکمه ایران بعد از انقلاب چه بود؟

 

فرقان طبقه روحانیت را یک طبقه انحصارطلب در رابطه با ایدئولوژی اسلامی می دانست. گروه می خواست این مسائل را از انحصارطلبی این طبقه درآورد. گودرزی می گفت: شناختی که روحانیون از اسلام دارند مانع از آن می شود که مردم شناخت درستی از اسلام پیدا کنند.

 

رهبر فرقان می گفت دلیل بیرون آوردن لباس روحانیت، به خاطر شناختی بوده است که از برخی افراد روحانی عالی رتبه پیدا کرده است.

 

چه موقع گروه فرقان پیرو مشی مسلحانه شد؟

 

فرقان در زمان رژیم شاه هم به مبارزه مسلحانه معتقد بود اما چون در آن موقع امکانات گوناگون نداشت دست به این کار نزد. اما وقتی رژیم عوض شد چون گودرزی رژیم جمهوری اسلامی را رژیم توحیدی نمی دانست دست به مبارزه مسلحانه زد.

 

هزینه های فرقان از چه راهی تامین می شد؟

 

از مصادره بعضی از بانک ها.

 169619034

نظر گودرزی نسبت به روحانیون عالی مقام چه بود؟

 

گودرزی علما را از روحانیون جدا کرده بود. در تقسیم بندی او کسانی چون امام خمینی، آیت الله منتظری و آیت الله طالقانی جزو علما بودند. گودرزی این علما را جز روحانیون نمی دانست.

 

آیا همه اعضای کادر مرکزی گروه دستگیر شدند؟

 

چون فرقان تشکیلات درست و سازماندهی صحیحی نداشت در یک مقطع کوتاه زمانی یعنی ۴۸ ساعت همگی اعضای فعال گروه دستگیر شدند.

*خبرگزاری ایرنا

منبع:

داوود علی بابایی، ۲۵ سال در ایران چه گذشت؟(جلد دوم)


فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31