تبار ترور (7)

 

Tabareteror Sanad7 1

8.عمليات تروريستي منجر به شهادت آيت الله اشرفي اصفهاني :

 

آيت الله عطاء الله اشرفي اصفهاني ، متولد 1281 ش ، از جمله ياران ديرين حضرت امام در طول مبارزات انقلاب اسلامي به شمار مي رفت كه هدايت و هماهنگي نيروهاي مبارز در منطقه ي غرب كشور و كرمانشاه را بر عهده داشت .

 

ايشان پس از پيروزي انقلاب با حكم حضرت امام به نمايندگي امام در استان باختران (كرمانشاه فعلي) و امامت جمعه ي آن شهر منصوب گرديد . طرح ترور آيت الله اشرفي اصفهاني در روز جمعه 23/7/1361 توسط يكي از اعضاي سازمان مجاهدين به نام محمد حسين خداكرمي به اجرا در آمد .

 

سازمان در چند شماره از نشريه ي مجاهد از جمله نشريه ي شماره ي 409 مسئوليت اين عمليات تروريستي را بر عهده گرفت . در نشريه ي شماره ي 409 درباره ي اين عمليات چنين آمده است :

" محمد حسين كرمي با اقدام به عمليات مقدس انتحاري آخوند اشرفي اصفهاني را مجازات کرد. رأس ساعت 15 : 12 ظهر محمد حسين با پريدن از روي نرده ها خود را به اشرفي اصفهاني رساند و با شعار درود بر رجوي به سوي او رفت و در حالي كه صحنه بر هم ريخته بود ، ناگهان صداي انفجار بلند شد ."

9. عمليات تروريستي منجر به شهادت سيد اسدالله لاجوردي :

 

حاج سيد اسدالله لاجوردي ، متولد 1314 ، از جمله مؤسسين جمعيت مؤتلفه ي اسلامي بود كه از ابتداي نهضت حضرت امام خميني در سال 1342 ، به مبارزه با طاغوت پرداخت و سه بار از سوي عوامل رژيم پهلوي بازداشت شد و بيش از ده سال در زندان ها و سياه چاله ها ، سخت ترين شكنجه ها را تحمل كرد .

 

وي در سال 1356 از زندان آزاد و با وجود آسيب هاي فراواني كه به واسطه ي شكنجه بر او وارد آمده بود ، با همراهي شهيد مطهري و شهيد بهشتي به استمرار مبارزه با نظام پهلوي و ترويج و تبليغ خط مشي حضرت امام پرداخت . به دنبال پيروزي انقلاب اسلامي لاجوردي با هدايت شهيد بهشتي ، مسئوليت دادستاني انقلاب تهران را بر عهده گرفت و با توجه به شناخت عميقي كه در طول سال هاي زندان از ماهيت سازمان مجاهدين خلق و انحرافات آن به دست آورده بود ، به سازماندهي مبارزه با خط نفاق پرداخت و طي سه سال مبارزه ي پيگير و همه جانبه ، موفق به ريشه كني سازمان مجاهدين خلق و بقاياي آن شد .

 

روش ايشان هدايت هواداران و عوامل پايين دستي سازمان و آگاه سازي آنان در خصوص انحرافات و تناقض هاي دروني سازمان و برخورد قاطعانه با نيروهاي اصلي و بانيان تروريسم در سازمان بود . به دنبال خاتمه غائله ي سازمان مجاهدين و برقراري آرامش نسبي در فضاي كشور ، شهيد لاجوردي به زندگي عادي خويش بازگشت تا اينكه در زمان رياست آيت الله محمد يزدي بر قوه قضاييه ، مسئوليت سرپرستي سازمان زندان ها و اقدامات تأميني كشور را بر عهده گرفت و چندين سال در اين مسئوليت به ايجاد تحول در زندان ها و بهسازي وضعيت زندانيان پرداخت .

به دنبال بروز مسائلي ، لاجوردي از ادامه همكاري با قوه قضاييه بازماند و مجدداً به زندگي عادي بازگشت و از آنجا كه هيچ گاه به استخدام دولتي در نيامده بود ، جهت امرار معاش به توليد و فروش پوشاك در بازار تهران مشغول شد .

 

سازمان مجاهدين خلق كه كينه بسيار شديدي از ايشان و عملكرد قاطعانه و انقلابي شان در برخورد با عوامل اصلي سازمان در داخل كشور ( مانند موسي خياباني ، اشرف ربيعي ، محمد ضابطي و ... ) داشت و در تبليغات خود از ايشان با عنوان " سر جلاد اوين " ياد مي كرد ، طرحي را به منظور ترور ايشان به اجرا در آورد .

 

بنا به مندرجات شماره ي 453 نشريه ي مجاهد ، مورخ 26/5/78 ، يكي از عوامل سازمان به نام علي اكبر اكبري در تاريخ 1/6/77 با حضور در بازار تهران به سوي لاجوردي كه در مغازه ي خود مشغول به كار بود ، آتش گشود و ايشان و يكي از دوستانشان – كه در مغازه حاضر بود – را به شهادت رساند . نخستين اطلاعيه ي سازمان در اينباره ، در نشريه ي مجاهد ، شماره ي فوق العاده ، مورخه ي 3/6/1377 منتشر شد . در اين اطلاعيه چنين آمده است :

" حوالي ظهر امروز واحدهاي عملياتي اشرف رجوي و موسي خياباني با جسارت و عزمي خارق العاده ، از چند سو حلقه ي محافظان تا دندان مسلح سر دژخيم اوين را با چند درگيري شكافتند و لاجوردي – سرجلاد اوين – را در حالي كه از سوي يك گروه ويژه از پاسداران مسلح و مأموران وزارت اطلاعات رژيم حفاظت و اسكورت مي شد ، كيفر دادند و به هلاكت رساندند . در اين عمليات ، يكي از محافظان لاجوردي كشته و چند تن ديگر زخمي شدند " .

 

ذكر اين نكته ضروري است كه شهيد لاجوردي فاقد هر گونه محافظ و يا تيم حفاظتي بود و همان گونه كه اشاره شد ، يكي از دوستان ايشان كه در لحظه ي ترور در مغازه حاضر بود ، به همراه ايشان به شهادت رسيد و تعدادي از رهگذران و مردم عادي نيز مجروح شدند كه در اطلاعيه ي سازمان از آنها به عنوان محافظان شهيد لاجوردي ياد شده است .


مطالب پربازدید سایت

Error: No articles to display

جدیدترین مطالب

بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)

باز هم تروریسم و باز هم کاپشن صورتی

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

سعید کریمی از مجروحان حمله تروریستی راسک و چابهار عیادت کرد

وضعیت مجروحان حمله تروریستی چابهار و راسک

محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی

ورود کمیسیون امنیت ملی به حمله تروریستی راسک و چابهار

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور:

عناصر تروریستی راسک و چابهار ملیت غیر ایرانی دارند

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان