اسلام مخالف تروریسم است

Mehr«چارلز تالیافرو» استاد فلسفه کالج سنت اولاف در مینه‌سوتای آمریکا معتقد است: رد قاطع ترویسم توسط آیت الله خامنه ای اهمیت زیادی دارد و ضروری است که با تعابیر ساده ای به گوش تمامی افراد جهان برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، انتشار دومین نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان غرب در خصوص تروریسم و ریشه های آن بازتاب وسیعی در رسانه های مختلف جهان و در نزد اندیشمندان و آزادیخواهان جهان داشته است.

در بخش هایی از نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی آمده است: «گروه‌های فرومایه‌ای مثل داعش، زاییده‌ این‌گونه وصلتهای ناموفق با فرهنگهای وارداتی است. اگر مشکل واقعاً عقیدتی بود، میبایست پیش از عصر استعمار نیز نظیر این پدیده‌ها در جهان اسلام مشاهده می شد، درحالی‌که تاریخ، خلاف آن را گواهی می دهد.

مستندات مسلم تاریخی به روشنی نشان می دهد که چگونه تلاقی استعمار با یک تفکر افراطی و مطرود، آن‌هم در دل یک قبیله‌ بدوی، بذر تندروی را در این منطقه کاشت وگرنه چگونه ممکن است از یکی از اخلاقی‌ترین و انسانی‌ترین مکاتب دینی جهان که در متن بنیادین خود، گرفتن جان یک انسان را به مثابه‌ کشتن همه‌ بشریت می داند، زباله‌ای مثل داعش بیرون بیاید؟

از طرف دیگر باید پرسید چرا کسانی که در اروپا متولّد شده‌اند و در همان محیط، پرورش فکری و روحی یافته‌اند، جذب این نوع گروه‌ها می شوند؟ آیا می توان باور کرد که افراد با یکی دو سفر به مناطق جنگی، ناگهان آن‌قدر افراطی شوند که هموطنان خود را گلوله‌باران کنند؟ قطعاً نباید تأثیر یک عمر تغذیه‌ فرهنگی ناسالم در محیط آلوده و مولد خشونت را فراموش کرد.»

در گفتگو با پروفسور «چارلز تالیافرو» به بررسی اهمیت نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی را مورد بررسی قرار داده ایم که از نظر می گذرد؛

«چارلز تالیافرو» استاد دانشگاه‌های آکسفورد، کلمبیا، پرینستون، کلمبیا و نتردام آمریکا بوده و در حال حاضر استاد فلسفه کالج سنت اولاف در مینه‌سوتای آمریکاست. راهنمای آکسفورد درباره الهیات، راهنمایی مقدماتی بر زیبایی‌شناسی، تصویر در ذهن، فرهنگ فلسفه دین، تاریخ مختصر روح، راهنمای راتلج درباره خداشناسی و راهنمای مقدماتی فلسفه دین از جمله آثار وی به شمار می‌روند. او از فیلسوفان برجسته در عصر حاضر به شمار می‌رود و در این حوزه صاحب آثار ارزشمندی است. وی دانش‌آموخته دانشگاه براون و هاروارد بوده و عضو انجمن فیلسوفان آمریکاست.

*آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در دومین نامه خود به جوانان غربی به تروریسم و ریشه های آن پرداخته اند. اهمیت این مسئله چیست؟

این که حملات تروریستی اخیر به عنوانی اقدامی شنیع که در تضاد با اسلام واقعی است به اسلام نسبت داده می شود مسئله ای حیاتی برای آیت الله خامنه ای است. یعنی این تحریف که اسلام از تروریسم حمایت می کند. به اعتقاد رهبران روشنفکر غرب هر گونه دیدگاهی که اسلام را حامی تروریسم معرفی کند از دیدگاه غرب مسموم و در تضاد با کمال است؛ هر چند تلاش های زیاد برای اسلام هراسی که برخی آن را دنبال می کنند صورت می گیرد.

در جهان امروز مردم غرب احترام زیادی برای صداقت و درستکاری در اسلام، میراث و عظمت آن قائل هستند. رد قاطع ترویسم توسط آیت الله خامنه ای اهمیت زیادی دارد و ضروری است که با تعابیر ساده ای به گوش تمامی افراد در تمامی سنین برسد هر چند در میان مخاطبان وی جوانان در اولویت قرار دارند.

* حضرت آیت الله خامنه ای در این نامه تاکید کرده اند که اسلام دین دوستی و مودت است. چرا برخی سعی می کنند اسلام را به عنوان دین خشونت معرفی کنند؟

امروز تاکید بر این مسئله که اسلام دینی با ظرفیت بالا و مورد استقبال است که هیچ شخص یا جوانی را به خشونت دعوت نمی کند اهمیت بسیار زیادی دارد. مرتبط کردن اسلام و خشونت نتیجه اقدامات شنیع و تاسف انگیز گروه های حاشیه ای است. در غرب آرزوی بسیاری است تا جرایم داعش آشکار شود امری که موجب خواهد شد تا این حس در غرب بطور عمیقی ایجاد شود که اسلام دین صلح است و اساسا با این افراد و گروه ها که برای پیشبرد کارهایشان به اسلام متوسل می شوند اساسا در تضاد است. همان مطلبی که آیت الله خامنه ای در ابتدای نامه خود به صراحت بیان کرده اند.

*چرا برخی در تلاش هستند تا از رهگذر تروریسم به اسلام هراسی دامن بزنند؟

شاید دلیل این مسئله این است که اسلام در جهان امروز تحت رهبری یک شخص متحد نشده است. یا حتی تحت رهبری یک شورای کوچکی هم مثل پارلمان جهانی نیست که بتواند از زبان مسلمانان جهان سخن بگوید و با صدایی واحد تروریسم را محکوم کند. منظور این است که امروزه احتلافاتی میان مسلمانان وجود دارد که باید به وحدت دست یابند.

*اهمیت این نامه در مقطع زمانی کنونی چیست؟

به نظر من بیشترین تاکید باید بر روی رهبران جهان اسلام باشد تا تمامی اقشار سنی را مورد خطاب قرار دهند و به آنها بگویند که اسلام بطور اساسی با تروریسم مخالف است چه بصورت مشهود و چه بصورت غیر مشهود آن که آیت الله خامنه ای با اشکال مختلف آنرا در این نامه بیان کرده اند.

گفتگوی پیمان یزدانی

منبع: خبرگزاری مهر


مطالب پربازدید سایت

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

جدیدترین مطالب

شهادت یک نوزاد در حمله تروریست‌ها

حمله تروریست‌ها در ایام نوروز

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت

باید اعترافات و اسناد جنایات منافقین منتشر شود

دادگاه منافقین اقدامی در مسیر عدالت؛

روایت خانواده‌های شهدای ترور از جنایت‌های فرقه نفاق

مطالب پربازدید بخش خبر

دی 1402
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
21
22
23
28
29

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان