اسلام دین افراط و خشونت نیست، دین مدارا است

Vahdat123 رییس جمهوری در افتتاحیه بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران با تاکید بر اینکه مسلمانان در برابر هم و سرزمین یکدیگر مسئول هستند، گفت: همه مسلمانان و علمای اسلام باید دست به دست هم دهند و برای وحدت امت اسلامی تلاش کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هابیلیان(خانواده شهدای ترور کشور) حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در افتتاحیه بیست و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی گفت: اگر وحدت دنیای اسلام را می خواهیم باید تضاد منافع را از بین ببریم، تهدیدهای مشترک جهان اسلام را برای هم تبیین کنیم و آن تهدیدات را تهدیدات همه بدانیم و قبول کنیم که وحدت و اتحاد به نفع همه مسلمانان است.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه وحدت سران سیاسی کشورهای اسلامی در حرف و عمل ضروری است، اظهار داشت: مگر امکان پذیر است که جهان اسلام به سمت وحدت حرکت کند اما سیاسیون و سران کشورهای اسلامی این واقعیت را در زبان و عمل نپذیرند؟ و مگر ممکن است دو جمع مسلمانان با هم متحد شوند در حالی که در منافع ملی رودرروی یکدیگر ایستاده‌اند؟

حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی با تبریک میلاد خجسته پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام صادق (ع) تأکید کرد: ما مسلمانان امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند تابش نور مولود مسعود این ایام هستیم؛ پیامبری که برای مسلمان‌ها راه اخلاق و اعتلا در زندگی مادی و معنوی را به ارمغان آورد و امت واحده اسلامی را در چارچوب وحی آسمانی تشکیل داد و از ما خواست تا این مسیر و راه را پاس داشته و ادامه دهیم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه در یکسال گذشته دنیای اسلام شاهد کشتارها، کشمکش‌ها، اختلافات و جنگ‌های باورنکردنی بود، افزود: با تکرار صرف کلمه وحدت این هدف مهم در دنیای اسلام، محقق نمی‌شود و برگزاری کنفرانس‌های وحدت اسلامی نیز تنها می‌تواند، آغازی برای پیمودن مسیر دشوار وحدت و یکپارچگی باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه برگزاری کنفرانس‌ها و گردهمایی‌ها به تنهایی قادر به تبدیل تفرقه در دنیای اسلام به وحدت نیستند،‌ اظهار داشت: وحدت نیاز به سعه صدر، شناسایی یکدیگر و مدارا دارد. اگر ما راه مذاهب مختلف را طرق مختلف به سمت هدفی واحد ببینیم، برقراری وحدت ممکن است، اما اگر تعدادی از مذاهب را در مسیر اهداف و تعداد دیگری از مذاهب را در مسیر معکوس و به سمت دوری از هدف تلقی کنیم، وحدت حاصل نخواهد شد.

رییس جمهوری ادامه داد: باید اینگونه نگاه کنیم که اگر کسی مسیری را انتخاب کرد و فکر کرد که این مسیر حق است، اگر اشتباه هم کند،‌ معذور است و اگر مذاهب مختلف را اینچنین ببینیم که هدف و مراد نهایی آنها اطاعت از خداست، می‌توانیم به وحدت برسیم اما اگر اساس را در باطل بودن ‌راه‌ها و مسیرهای دیگر ببینیم، دیگر وحدت هدفی دور از دسترس خواهد بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه معنی وحدت این نیست که مذاهب مختلف دست از مناسک خود برداشته و بر طبق فقه خود عمل نکنند، تصریح کرد: اگر مذاهب مختلف را اینگونه ببینیم که مقصد واحد دارند و برای رسیدن به این مقصد واحد، راه‌های مختلف را در پیش گرفته‌‌اند که غایت همه آنها قرآن، تسلیم در برابر حق و پیروی از سیره پیامبر(ص) است، آن وقت وحدت امکان‌پذیر خواهد بود.

رییس جمهوری با تأکید مجدد بر اینکه وحدت با تکرار کلمه وحدت و اتصال به حبل‌الله با بیان صرف حاصل نمی‌شود، خاطر نشان کرد: برای رسیدن به وحدت باید همه ساز و کارها را در مسیر وحدت بکار بگیریم و مثلاً اگر شبکه‌ای رادیویی یا تلویزیونی به نام دفاع از اهل سنت و شیعه در برابر مذهبی دیگر ایستاد، و اگر کسی به نام دفاع از مقدسات مذهبی به مقدسات مذهب دیگری توهین کرد، باید با صدای واحد آن را محکوم کنیم.

دکتر روحانی گفت: اگر وحدت جهان اسلام را می‌خواهیم، باید همکاری های عملی را در این راستا آغاز کنیم و اینگونه نمی‌شود که گروهی همواره ایثار کنند و گروهی دیگر همواره مطالبه؛ برای تحقق وحدت باید همه با هم ایثار و فداکاری کنیم. در دنیای اسلام و در کشورهای اسلامی همه مذاهب باید در حکومت شریک باشند و توصیه "وأمرهم شوری بینهم" اختصاص به مذهبی خاص ندارد، بلکه به معنی مشورت بین همه مسلمین است.

رییس جمهوری اضافه کرد: اگر نگاه‌های مختلف در جهان اسلام، همکاری‌های عملی با یکدیگر را حتی در نوشتن یک تفسیر، یک تاریخ و یک فقه مشترک شروع کردند و اگر همکاری‌ها در زمینه مسایل اجتماعی و فرهنگی را با یکدیگر آغاز کردند، آن وقت می‌توانیم بگوییم که در مسیر رسیدن به وحدت حرکت می‌کنیم.

دکتر روحانی اظهار داشت: اگر بناست با هم متحد باشیم، باید از همان کتاب‌های دوره دبستان به فرزندانمان بیاموزیم که یکدیگر را به رسمیت بشناسند و مذاهب مختلف را به عنوان شاخه‌های یک درخت واحد ببینند و این دیدگاه را به دانشگاه‌‌ها، حوزه‌ها و مدارس دینی نیز نشر دهیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه معنای اتحاد این نیست که کسی از مسیر خود دست بردارد، تصریح کرد: معنای وحدت داشتن سعه صدر، مدارا و جوانمردی است و این است که همدیگر را به عنوان مسلمان بشناسیم و قبول کنیم که هرکس لا اله الله الا الله گفت همانگونه که خداوند و رسول خدا (ص) گفتند، پای در مسیر فلاح و رستگاری نهاده و مسلمان است.

دکتر روحانی با طرح این سوال که مگر ممکن است جهان اسلام به سمت وحدت حرکت کند، اما سیاسیون کشورهای اسلامی این واقعیت را در بیان و عمل خود به رسمیت نشناسند، خاطر نشان کرد: مگر می‌شود دو جامعه اسلامی در بیان به دنبال وحدت باشند اما در عرصه عمل، منافع ملی آنها رو در روی یکدیگر باشد؟ برای رسیدن به وحدت باید تضاد منافع با یکدیگر را رفع کرده و تهدیدات مشترک جهان اسلام را برای هم تبیین کنیم و هر تهدیدی را که متوجه هر نقطه از جهان اسلام است، تهدید همه جهان اسلام بدانیم و برای همه جهان اسلام منافع مشترک ترسیم کنیم و قبول کنیم که این به نفع همه امت اسلامی، آینده جهان اسلام و فرزندان ما است.

رییس جمهوری با بیان اینکه هر یک از ما در برابر همه مسلمانان و همه جهان مسئول هستیم، گفت: تک تک ما مسلمانان در برابر آب و خاک و ساختمان‌های سرزمین‌های اسلامی و حتی حیواناتی که در سرزمین‌های اسلامی زندگی می‌کنند، مسئول هستیم و باید احساس مسئولیت کنیم. اگر ما ویرانی حلب را ویرانی ریاض، ویرانی موصل را ویرانی اردن، ویرانی شهرهای لبنان را ویرانی شهرهای پاکستان ببینیم و در برابر ویرانی هر خانه‌ای در سرزمین‌های اسلامی احساس مسئولیت کنیم به وحدت نزدیک خواهیم شد.

دکتر روحانی افزود: متأسفانه امروز خانه‌ها و شهرهای اسلامی به نام دین و خلافت، ویران می‌شود و برخی در برابر آن سکوت می‌کنند و بگذریم از آنکه برخی کشورها به نحوی به این قاتلان پست‌تر از بهایم یاری‌ رسانده و پول و اسلحه می‌دهند.

رییس جمهوری اظهارداشت: آیا قابل قبول است که فلسطین سال‌ها زیر بمباران صهیونیست‌های وحشی باشد و آیا این برای دنیای اسلام قابل قبول است که ملتی مسلمان، ۶۶ سال از دیار و سرزمین خود آواره باشد و جنگ و کشتار و ویرانی لبنان و سوریه را فرا بگیرد؟ آیا قابل قبول است که صلاح‌الدین، موصل و نینوا در عراق مورد هجوم وحشی‌ها باشد و افغانستان و پاکستان و یمن در چنبر تنازع و کشتار گروه‌هایی به نام‌های مختلف گرفتار باشند؟

دکتر روحانی تصریح کرد: اگر به دنبال وحدت هستیم باید اهل سنت را در غزه، علویان را در دمشق، زیدی‌ها را در یمن، کرد و سنی و شیعه را در عراق و شیعه و سنی را در افغانستان و پاکستان و هر جای جهان اسلام ید واحد و امت واحده ببینیم تا وحدت در جهان اسلام محقق شود.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: امروز گروهی غارتگر با نام دین با آبروی اسلام بازی می‌کنند و نه تنها موصل، رقه، لبنان، افغانستان و پاکستان را به خاک و خون می‌کشند، بلکه به آبروی پیامبر و اسلام اهانت می‌کنند. متأسفانه به نام دین سر می‌برند، بقاع و مقابر متبرکه و کنیسه و مسجد را نابود می‌کنند و اهل کتاب را بدون جرم و گناهی می‌کشند و به آن افتخار می‌کنند.

دکتر روحانی افزود: در حالی که جهان با این رویکرد که دیگر تمدن غرب پاسخگوی نیازمندی‌هایش نیست، آرام، آرام رو به قرآن آورده و در برابر سیره نبی پیامبر مکرم اسلام(ص) سر فرود می‌آورد به ناگاه عده‌ای مزدور با اعمال خود پنجه در چهره نورانی پیامبر (ص) و آیات قرآن کشیدند. امروز باید همه علمای اسلام در برابر این رخداد احساس مسئولیت کرده و برای وحدت تلاش کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه باید سیدجمال الدین اسدآبادی، عبده، شیخ شلتوت، آیت‌الله بروجردی و امام خمینی (ره) را زنده کنیم، اظهار داشت: امروز در شرایطی هستیم که باید مسیر وحدت و یکپارچگی را برگزیده و به آن افتخار کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز همه جوانان مسلمان در جهان از اقدامات یک گروه هتاک به اسلام و آدم‌کش، احساس شرم می‌کنند،‌ تصریح کرد: مگر اسلام دین سمحه و سهله و بشارت نیست و مگر پیامبر(ص) وقتی که امیرالمؤمنین(ع) و معاذ را برای تبلیغ اسلام به یمن اعزام می‌کرد، به ایشان توصیه نفرمود که اسلام را دینی سهل معرفی کنید که سخت و پیچیده نیست؟ باید اسلام رحمانی، معتدل و اعتدالی را به جهان معرفی و در برابر افراط و خشونت ایستادگی کرده و به دنیا بگوییم که اسلام دین افراط و خشونت نیست، بلکه دین مدارا است.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه باید همه مسلمانان در کنار هم قرار بگیرند، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه‌ای جهان اسلام، با رهبری رهبر عظیم‌الشأن خود در کنار هر گروه و ملت مسلمانی که در برابر افراط بایستد چه در غزه باشد و چه در دمشق، موصل، کردستان عراق، پاکستان و یا هر جای دیگر جهان اسلام می‌ایستد و از آنها حمایت می‌کند و از هر گروه و ملتی که برای آزادی سرزمین‌شان می‌جنگند نیز حمایت می‌کند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه دنیای استکبار امروز می‌خواهد با تفرقه بین مسلمانان، بر سرزمین‌های اسلامی که از مناطق استراتژیک جهان است، سلطه یافته و منافع کشورهای اسلامی را غارت کند و بر مسلمانان حکومت کند، گفت: امروز باید برای منافع دنیوی و اخروی خود و آینده جهان اسلام و آینده فرزندان خود دست در دست یکدیگر نهاده و از تفرقه و اختلاف بر سر مسایل کوچک عبور کرده و برای اهداف بزرگ و برای یاری رساندن دین خدا بپا خیزیم. امروز روزی است که خدا و دین خدا از ما می‌خواهند که در برابر ظالمان، مشرکان و مزدوران آنها ایستادگی کرده و به صحنه بیاییم و این راهی است که اگر آن را برگزینیم و در مسیر آن تلاش و فداکاری کنیم، خدا نیز ما را یاری خواهد کرد.


مطالب پربازدید سایت

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

فرزند شهید آقامیری می‌گوید منافقین باید به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید ترور: منافقین به اشد مجازات محکوم شوند

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار جمعی از جوانان و نوجوانان بهشهری:

حیات رژیم صهیونیستی وابسته به ترور است

جدیدترین مطالب

سوم اردیبهشت سالروز ترور شهید سپهبد محمدولی قرنی؛

روایت تنها شاهد اولین ترور

فرزند شهید آقامیری می‌گوید منافقین باید به اشد مجازات محکوم شوند

فرزند شهید ترور: منافقین به اشد مجازات محکوم شوند

مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار جمعی از جوانان و نوجوانان بهشهری:

حیات رژیم صهیونیستی وابسته به ترور است

دبیرکل بنیاد هابیلیان در دیدار با خانواده شهید کامیاب مطرح کرد:

مجازات منافقین را در محاکم بین المللی نیز دنبال خواهیم کرد

بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور)

باز هم تروریسم و باز هم کاپشن صورتی

حمله تروریستی به سه نقطه شهرستان چابهار و راسک

تعداد شهدای حمله تروریستی به راسک و چابهاربه 16 نفر رسید

فروردین 1403
شنبه 1 شنبه 2 شنبه 3 شنبه 4 شنبه 5 شنبه جمعه
1
2
3
4
5
8
9
10
11
12
16
17
18
19
20
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

دانلود فیلم های تروریستی ایران و جهان